ابلاغ ثبت ملی ۱۰ روستای منطقه هورامان کردستان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر جمعه، ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
ابلاغ ثبت ملی ۱۰ روستای منطقه هورامان کردستان

ثبت بافت ۱۰ روستای منطقه هورامان کردستان در فهرست آثار تاریخی توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار کردستان ابلاغ شد.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای خطاب به بهمن مرادنیا استاندار کردستان نوشته است:

در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب ۱۳۴۶ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت آثار فرهنگی تاریخی بافت و منظر فرهنگی روستاهای وصی سفلی، وصی علیا، شیان، ژان، تخته، حلوان، گلین، دولاب، بزلانه و هشمیز واقع در استان کردستان، شهرستان سنندج که پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ‌ثبت رسیده‌اند، ابلاغ می‌شود.

با توجه به این ابلاغیه، سازمان میراث فرهنگی بافت تاریخی این روستاها را تحت حفاظت و نظارت خود قرار داده است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های قانونی با شخص مجرم صورت خواهد گرفت و صرفا با تایید و نظارت این سازمان مرمت و بازسازی ممکن خواهد بود.

با تلاش‌های کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی هورامان و همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان پس از گذشت چند ماه این اقدام صورت گرفت.

با ثبت شدن این روستاها در فهرست آثار تاریخی کشور، کردستان بیشتر معرفی شده و توسعه زیر ساخت‌های هورامان توسعه خواهد یافت.

مسیر ثبت جهانی هورامان با ثبت ملی این روستاها به طور سریع صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه