راهنمای سفر به کوتا کینابالو

کوتا کینابالو یکی از مقاصد گردشگری مالزی به شمار می‌رود و سالانه توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. ساحل تانجونگ آرو، مسجد شهر کوتا کینابالو و پارک ملی تونکو عبد‌الرحمان از دیدنی‌ های کوتا کینابالو به شمار می‌روند.

کوتا کینابالو را بهتر بشناسید:

معرفی کوتا کینابالو

تاریخچه کوتا کینابالو

آب و هوای کوتا کینابالو

راهنمای سفر به کوتا کینابالو

سوغات کوتا کینابالو

جاهای دیدنی کوتا کینابالو

معرفی کوتا کینابالو

کوتا کینابالو (Kota Kinabalu) مرکز ایالت صباح در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ساحل شمال‌غربی جزیره بورنئو قرار دارد و بزرگترین شهر ایالت صباح به شمار می‌رود.

جمعیت کوتا کینابالو حدود ۶۳۰ هزار نفر و و مساحت آن ۸۱۶ کیلومتر مربع است. دین ساکنان کوتا کینابالو را اسلام، بودیسم، تائویسم، هندو، مسیحیت و برخی اقلیت‌ها دیگر تشکیل می‌دهند. زبان رسمی کوتا کینابالو، مالزیایی است و زبان‌های چینی و انگلیسی نیز رواج دارد.

کوتا کینابالو

فرمانروای ایالت صباح با حکمی تشریفاتی در راس حکومت است و بعد از آن هیئت مقننه ایالتی و هیئت وزیران ایالت قرار دارند. نخست وزیر رهبر هیئت وزیران به شمار می‌رود و در راس دولت می‌نشیند. مجلس ایالت نیز بر اساس سیستم وست‌مینستر اداره می‌شود.

تاریخچه کوتا کینابالو

در قرن پانزده، منطقه کوتا کینابالو تحت سلطه امپراتوری بورنئویی‌ها قرار داشت. در ۱۸۹۹ و با اسکان کمپانی انگلیسی نورث‌ بورنئو در این منطقه، کوتا کینابالو جسلتون نام گرفت و به سرعت شروع به پیشرفت کرد. این شهر در طول جنگ جهانی دوم به‌شدت آسیب دید. بعد از جنگ جهانی دوم، این شهر به سلطنت انگلیس تسلیم و دوباره بارسازی شد. در سال ۱۹۶۷ و بعد از استقلال مالزی، نام این منطقه از جسلتون به کوتا کینابالو تغییر کرد و در سال ۲۰۰۰ با عنوان شهر رسمیت یافت.

کوتا کینابالو

آب و هوای کوتا کینابالو

آب و هوای کوتا کینابالو استوایی محسوب می‌شود. دمای و رطوبت هوا در تمامی ماه‌های سال زیاد و میزان بارندگی نیز چشمگیر است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۳.۶ تا ۳۱.۴ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۲.۵۴۷ هزار میلی‌متر برآورد شده است.

راهنمای سفر به کوتا کینابالو

فرودگاه بین‌المللی کوتا کینابالو (Kota Kinabalu International Airport) در فاصله ۸ کیلومتری از جنوب‌غربی شهر قرار دارد و در آن پرواز‌هایی از/ به سئول، گوانگژو، شانگهای، بانکوک، کوالالامپور، پنانگ و برخی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. خط آهن این شهر را به شهرهایی مانند تنوم و بیوفورت متصل می‌کند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، تاکسی‌ها و موتور‌های اجاره‌ای مناسب هستند.

سوغات کوتا کینابالو

شکلات‌های دست‌ساز، نقاشی، صنایع برنزی، صنایع دستی بومی، سفالی‌جات، ظروف مسی، روغن بکر نارگیل، سس چیلی صباح و خوراکی مشهور لانه پرنده از سوغاتی‌های کوتا کینابالو به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «وان بورنئو هایپر مال» (One Borneo Hypermall)، «مرکز خرید ایماجو کوتا کینابالو تایمز اسکوئر» (Imago KK Times Square)، «مرکز خرید سوریا صباح» (Suria Sabah) و «یکشنبه بازار خیابان گایا» (Gaya Street Sunday Market) سر بزنید.

کوتا کینابالو

جاهای دیدنی کوتا کینابالو

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کوتا کینابالو می‌توان روستای فرهنگی ماری ماری، مسجد کوتا کینابالو، «ساحل تانجونگ آرو» (Tanjung Aru Beach)، «پارک پردانا» (Perdana Park)، «پارک ملی تونکو عبد‌الرحمان» (Tunku Abdul Rahman National Park) و «موزه صباح» (Sabah Museum) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های کوتا کینابالو شامل «مسجد ایالت صباح» (Sabah State Mosque)، «مرکز باتلاقی کوتا کینابالو» (Kota Kinabalu Wetland Centre)، «چشمه‌های آبگرم پورینگ» (Poring Hot Springs)، «دهکده فرهنگی مونسوپیاد» (Monsopiad Cultural Village)، «معبد پو تو سی» (Pu Tuo Si Temple)، «آکواریوم و موزه دریایی» (Aquarium & Marine Museum) و «برج ساعت اتکینسون» (Atkinson Clock Tower) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map