بهترین مکان ها برای غواصی بانوان در دنیا کدامند؟

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد پنجشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
بهترین مکان ها برای غواصی بانوان در دنیا کدامند؟

یک بانوی غواصی که به‌عنوان سفیر انجمن مربیان حرفه‌ای غواصی نیز شناخته می‌شود، بهترین نقاط جهان برای غواصی زنان را معرفی می‌کند.

احتمالا باید از داستان مشهور «پری دریایی کوچک» (The Little mermaid) سپاسگزار باشیم که دنیای زیر آب را به آن خوبی به خیلی‌ها معرفی کرد. قهرمان زن آن داستان شاید به‌خوبی غواصی می‌کرد و به‌طور کلی پری‌های دریایی شاید شمشیر و نیزه برق می‌اندازند، بقایای خرابه کشتی‌ها را کاوش و مرزهای غواصی را جابه‌جا می‌کنند. ولی یک واقعیت در مورد غواصی زنان در دنیای واقعی وجود دارد؛ طبق اعلام انجمن مربیان حرفه‌ای غواصی (PADI) فقط یک سوم از غواصان دارای گواهینامه، زن هستند.

بهترین سایت های غواصی جهان برای زنان

PADI سه سال پیش به‌منظور گسترش جامعه غواصان زن و ترغیب تعداد بیشتری از زنان به غواصی، اولین رویداد سالانه «روز غواصی زنان» را برگزار کرد. این رویداد هم‌اکنون به‌صورت منظم در ماه جولای هر سال برگزار می‌شود.

یکی از شگفت‌انگیزترین زنانی که در این زمینه تلاش بسیاری انجام داده، خانم «سیلویا گوگ» (Szilvia Gogh) است که به‌عنوان سفیر PADI نیز فعالیت می‌کند. خانم سیلویا گوگ که با بیماری سرطان سینه مبارزه کرده و نجات یافته، به‌تازگی وارد تالار مشاهیر غواصان زن نیز شده است و هم‌اکنون از مشهورترین و مجرب‌ترین غواصان زن در جهان به شمار می‌رود.

خانم گوگ در کشور مجارستان به دنیا آمده که کشوری احاطه شده توسط خشکی است. او از سن ۱۴ سالگی اشتیاق فراوان به غواصی داشت. یکی دو سال بعد که گوگ اولین غواصی اقیانوسی خود را به پایان رساند، تا آن زمان بیش از ۵۰۰ بار غواصی را در رودهای مختلف تجربه کرده بود.

سیلویا گوگ غواص

سیلویا گوگ

خانم گوگ که این روزها در شهر لس‌آنجلس آمریکا زندگی می‌کند و در زمینه‌های مدیر دوره‌های PADI، راهنمای سفرهای غواصی و سازنده جواهرآلات فعالیت دارد، وب‌سایتی را نیز به نام «میس اسکوبا» (Miss Scuba) راه‌اندازی کرده که مرجع آنلاین برای غواصی زنان است.

گوگ می‌گوید:

وقتی من غواصی را شروع کردم، این ورزش بسیار مردانه بود. من می‌خواستم که غواصی را برای زنان غواص پس از خودم آسان‌تر کنم.

این سایت مطالبی درباره نکات غواصی و توضیحاتی در مورد مکان‌های غواصی، سازمان‌دهی سفرهای غواصی مخصوص زنان و تجهیزات غواصی مخصوص آن‌ها دارد.

گوگ در ادامه این‌گونه می‌گوید:

غواصی زندگی شما را تغییر داده و افق‌های فکری شما را باز می‌کند. هفتاد درصد جهان پوشیده از آب است. وقتی شما شروع به غواصی می‌کنید، دیگر شما در قید آن ۳۰ درصد خشکی گیر نکرده‌اید. در واقع شما می‌توانید ۱۰۰ درصد جهان را کاوش کنید و خود را در حال ماجراجویی در نقاطی خواهید یافت که به هیچ روش دیگری جز غواصی میسر نمی‌شد.

سفر اخیر خانم گوگ که به کشور سودان بود، یک نمونه عالی برای این صحبت‌های او است. کشور سودان به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته نمی‌شود، ولی گوگ ادعا می‌کند که دریای سرخ بهترین گنجینه سرشار از اسرار نهان غواصی است.

سیلویا گوگ غواص

تصویری قدیمی از خانم سیلویا گوگ با لباس غواصی

به مناسبت روز غواصی زنان، خانم گوگ تصمیم گرفت تا هفت مکان برتر غواصی را که خود تجربه کرده است، معرفی کند. این نقاط از نظر خانم گوگ باید برای هر زن غواصی، در صدر لیست قرار بگیرد. در ادامه مقاله شما را با این هفت مقصد توصیه شده توسط این غواص مجرب و حرفه‌ای آشنا کنیم.

۱. سن دیگو، کالیفرنیا (San Diego, California)

گوگ در مورد این مکان می‌گوید:

کالیفرنیا رویایی است و سواحل خوبی دارد و غواصی و موج‌سواری در آنجا نیز عالی است. ضمن آن‌که سن دیگو یکی از بهترین شرایط آب و هوایی را در تمام طول سال داراست.

غواصی در سن دیگو کالیفرنیا

زیبایی سن دیگو فقط به ساحلش خلاصه نمی‌شود، بلکه باید نمای زیرآب آن را نیز ببینید!

در واقع، خانم گوگ به‌قدری به این منطقه علاقه دارد که برنامه روز غواصی زنان در سال ۲۰۱۷ را در یک روز آخر هفته در کنار ساحل لا خولا (La Jolla Shore) واقع در سن دیگو کالیفرنیا برگزار کرد.

۲. جزیره گوادلوپ (Guadalupe)

غواصی با کوسه در گوادلوپ

غواصی در کنار کوسه‌ها در گوادلوپ توسط قفس‌هایی که برخی از آن‌ها همچون تصویر بالا سقف باز دارند

جزیره گوادلوپ در شرق مکزیک در قاره آمریکای لاتین واقع شده است و جزو سرزمین‌های فرادریایی فرانسه محسوب می‌شود. خانم گوگ درباره غواصی در آنجا می‌گوید:

قطعا برای هر زن علاقه‌مند، غواصی با کوسه‌ یکی از مهیج‌ترین نوع غواصی است که باید در فهرست برنامه‌های خود قرار دهد. در جزیره گوادلوپ، غواصی با کوسه‌ها را می‌توانید به بهترین شکل تجربه کنید. آن‌ها این کار را با قفس انجام می‌دهند، ولی علاوه بر آن، یک قفس بدون سقف نیز دارند که شما می‌توانید در لبه بالایی قفس نشسته و بر فراز کوسه‌ها قرار گیرید. این کار حس و حال شنا کردن همراه با کوسه‌ها را بیشتر به شما می‌دهد.

۳. تالاب بکا، فیجی (Beqa lagoon, Fiji)

مجموعه تفریحی تالاب بکا فیجی

گوگ درباره فیجی و تالاب بکا و مجموعه رفاهی که در آنجا احداث شده است، این‌گونه می‌گوید:

کشور فیجی یکی از پایتخت‌های مرجان‌های زیردریایی در دنیا شناخته می‌شود که این خود دلیل خوب و کافی برای سفر به آنجا است. ولی مجموعه تفریحی تالاب بکا امکان غواصی با کوه‌ها را در حد عالی برای شما فراهم می‌کند و شما می‌توانید این کار را بدون قرار گرفتن در قفس انجام دهید. خود این مجموعه تفریحی بسیار عالی است. پس از سپری کردن یک روز با غواصی، می‌توانید آب‌میوه‌ای میل کنید و از تماشای غروب آفتاب لذت ببرید.

۴. آفریقای جنوبی

غواصی در آفریقای جنوبی

چهارمین مکان در لیست خانم گوگ آفریقای جنوبی است و وی این‌گونه توضیح می‌دهد:

من واقعا عاشق غواصی در ساحل شرقی آفریقای جنوبی هستم. آنجا یکی از حیرت‌انگیزترین مکان‌ها برای غواصی است. شما می‌توانید روزی به پارک ملی کروگر (Kruger National Park) و ابتدا تمام حیواناتی که در خشکی به چشم می‌خورند را ببینید و پس از آن به سراغ غواصی بروید. زیر آب که بروید، با جایی تقریبا شبیه یک جنگل روبه‌رو خواهید شد. در آنجا یک مجموعه حیات وحش شگفت‌انگیز و تعداد بسیار زیادی ماهی وجود دارد. همچنین در این مکان مزاحمت و آشفتگی وجود ندارد، چون غواصی در آنجا آسان نیست.

۵. قطب جنوب

غواصی در قطب جنوب در کنار پنگوئن ها

اگر می‌خواهید غواصی در کنار پنگوئن‌ها را تجربه کنید، باید به قطب جنوب بروید!

گوگ این‌گونه ادامه می‌دهد:

من فکر می‌کنم آفریقای جنوبی و قطب جنوب دو نمونه از ماجراجویانه‌ترین سایت‌های غواصی در جهان هستند. قطب جنوب بسیار بکر و دست‌نخورده و در عین حال زیبا است. شما این‌گونه احساس خواهید کرد که آنجا آخرین مکان کره زمین است که هنوز توسط انسان‌ها آلوده نشده است. زیر آب بسیار تمیز است و شما قادر خواهید بود تا پنگوئن‌هایی را که در حال شنا در اطراف‌تان هستند، تماشا کنید.

۶. مالت (Malta)

غواصی در مالت

کشتی غرق شده در اعماق آب‌های مالت

گوگ درباره جزیره مالت این‌گونه توضیح می‌دهد:

این جزیره قرون‌وسطایی مکانی است که ایتالیا و آفریقا را به هم پیوند می‌دهد. بنابراین در آنجا هر دوی این فرهنگ‌ها را واقعا حس خواهید کرد. همه چیز به رنگ شن بوده و همچنین کلیساهای زیادی هم در آنجا وجود دارند. اما به دنیای زیر آب آن بپردازیم. تعدادی لاشه کشتی جذاب و صخره‌های خوب برای غواصی صخره‌ای وجود دارند، ولی تعداد زیادی ماهی در آنجا نخواهید یافت. اگر می‌خواهید ماهی ببینید، به دریای مدیترانه نروید.

 ۷. تایلند

غواصی در تایلند

غواصی یک خانم در تایلند و روبه‌رو شدن با این صحنه جالب!

گوگ درباره غواصی در کشور تایلند می‌گوید:

در تایلند، به گردش و جست و خیز در جزایر بپردازید. تایلند یک کشور امن است و زنان می‌توانند به‌صورت انفرادی به آنجا سفر کنند. غواصی در تایلند هم فوق‌العاده است. راستش را بخواهید، من مکان‌های خلوت‌تر و فرعی‌تری همچون کولانتا (Ko Lanta) را به نقاط غواصی پرطرفداری همچون کو تائو (Ko Tao) و کو فی فی (Ko Phi Phi) ترجیح می‌دهم.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه