سفر ۲ روزه به آنکارا؛ پایتخت تاریخی ترکیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۲ روزه به آنکارا؛ پایتخت تاریخی ترکیه

اگر قصد سفر به شهر آنکارا، دومین شهر بزرگ ترکیه را دارید و می‌خواهید با زمان‌بندی مناسبی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن دیدن کنید در این برنامه سفر همراه ما باشید.

آنکارا که از واژه سلتی «آنسیرا» به معنی لنگر گرفته شده است، از مقاصد مشهور گردشگری و پایتخت این کشور است و همچنین مرکز سیاسی ترکیه و یک شهر دانشگاهی بزرگ به حساب می‌آید. این شهر زیبا در واقع شاه‌راه ارتباطی برای حمل و نقل در کشور ترکیه است. قدمت این شهر به عصرهای دور و تمدن هاتیهایاها باز می‌شود به همین منظور می‌توان جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای را در سفر به این شهر بازدید کرد.

برنامه سفر آنکارا

در ادامه، برنامه سفر ۲ روزه به آنکارا ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم

برنامه سفر ۲ روزه به آنکارا در گوگل مپ

روز اول

معبد آگوستوس (Temple of Augustus)

معبد آگوستوس (Temple of Augustus)

  • آدرس: Hacı Bayram Mahallesi, 06030 Altındağ/Ankara, Turkey
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

معبد آگوستوس در قرن اول میلادی بنا شده است و در مجاورت مسجد حاجی بایرام در محله تاریخی اولوس قرار دارد. روی دیوارهای این معبد، سالم‌ترین سنگ نوشته‌های به‌جای مانده از شرح حال زندگی و جنگ‌های «آگوستوس»، اولین امپراطور روم که توسط خود او نوشته شده است را می‌توانید مشاهده کنید. این معبد که از جاذبه‌های مهم شهر قلمداد می‌شود با قدمتی بیش از ۲ هزار سال گردشگران بسیاری را به سوی خود روانه می‌کند.

مسجد حاجی بایرام (Haci Bayram Mosque)

مسجد حاجی بایرام (Haci Bayram Mosque)

  • آدرس: Hacı Bayram Mahallesi, Sarıbağ Sk. No:13, 06050 Altındağ/Ankara, Turkey
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه پیاده روی

مسجد حاجی بایرام، در مجاورت معبد آگوستوس قرار گرفته و در سال ۱۴۲۷ توسط معمار زبردستی به نام «سینان» ساخته شده و در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ نیز اصلاحاتی در آن صورت پذیرفته است. «حاجی بایرام» در واقع یک صوفی سرشناس و برجسته در ترکیه و همین طور بنیانگذار فرقه بایرامی در این کشور بوده است.

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

  • آدرس: Kale Mah., 06240 Altındağ/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

قلعه آنکارا در بالای تپه‌ی در محله اولوس جای گرفته است و منظره زیبایی به آنکارا دارد. این قلعه، یک قلعه قرون‌وسطایی است که بیش از هزار سال قدمت دارد. قلعه آنکارا از چند ساختمان تاریخی تشکیل شده که در برخی از آن‌ها، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، کافه، رستوران و گالری نیز گنجانده شده است. با بالا رفتن از پله‌های این قلعه و رسیدن به بالای دیوارهای آن، می‌توانید نمای پانارومایی از شهر آنکارا داشته باشید.

پیشنهاد ناهار

غذا رستوران آنکارا

آنکارا به‌دلیل در هم آمیخته شدن سنت و مدرنیته، شهری با رستوران‌ها و کافه‌های قابل‌توجه و جالبی است. از بهترین غذاهای سنتی ترکیه گرفته تا جدیدترین غذاها از سراسر دنیا در رستوران‌های سنتی و بین‌المللی آنکارا برای مهمانان، اهالی شهر و گردشگران سرو می‌شود. رستوران‌های پیشنهادی زیر را داریم:

رستوران Çengelhan Brasserie

رستوران Çengelhan Brasserie

رستوران Çengelhan Brasserie در سال ۱۵۲۳ ساخته شده و در ابتدا یک کاروان‌سرا بود. زیر سقف شیشه‌ای حیاط داخلی بنا، رستوران قرار گرفته است. اطراف آن را فضاهای طاق‌دار زیبا احاطه کرده است. رستوران فضای جالبی دارد. میزهای آن در میان ماشین‌های قدیمی قرار گرفته و حال و هوای خاصی به آن داده است. منوی رستوران شامل انواع غذاهای سنتی و غذاهای بین‌المللی و چند مورد غذای دریایی است. در نتیجه با هر ذائقه‌ و سلیقه‌ای که به این رستوران سر بزنید، غذایی که دوست داشته باشید، پیدا می‌کنید.

رستوران Zenger Paşa Konağı

رستوران Zenger Paşa Konağı

رستوران Zenger Paşa Konağı در تپه‌ی Ulus در میان دیوارهای قلعه‌ی آنکارا و در عمارتی قرن هجدهمی واقع شده است. فضای داخلی رستوران به زیبایی تمام به سبک روستایی تزیین شده و صنایع دستی بخش‌های مختلف آن را مزین کرده است به همین دلیل، حال و هوایی شبیه موزه‌های قوم شناسی دارد. اگر از پلکان رستوران بالا بروید به فضایی می‌رسید که از آنجا می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از شهر را تماشا کنید. این منظره‌ی زیبا در کنار غذای سنتی و لذیذ، تجربه‌ی غذا خوردن در این رستوران را به بهترین خاطره‌ی سفر شما به آنکارا تبدیل می‌کند. نان‌ها و پیش‌غذاهای سنتی این رستوران بسیار مورد توجه اهالی شهر و گردشگران قرار دارد.

موزه تمدن‌های آناتولی (Museum of Anatolian Civilizations)

موزه تمدن‌های آناتولی (Museum of Anatolian Civilizations)

  • آدرس: Kale Mh., Gözcü Sk. No:2, 06240 Ulus/Altındağ/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با ماشین – ۵ دقیقه پیاده روی

موزه تمدن‌های آناتولی یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی در محله قدیمی آنکارا به شمار می‌رود که در ساختمان بازسازی شده بازار سابق عثمانی «محمود پاشا» قرار دارد. نمایشگاه‌های فوق‌العاده‌ای در موزه وجود دارد که به موضوع باستان‌شناسی آناتولی از دوران پالئولیتیک تا نئولینیک، آشوری، هیتی، همچنین یونانی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و امپراتوری عثمانی می‌پردازد. آثار این نمایشگاه‌ها از وسایل برنزی، طلایی، مرمری، نقره‌ای و شیشه‌ای است که به نیمه دوم اولین هزاره قبل از میلاد تعلق دارند و بر اساس ترتیب زمانی چیده شده‌اند.

گالری سِر مدرن (CerModern)

گالری سِر مدرن (CerModern)

  • آدرس: Anafartalar Mahallesi, Altınsoy Cad. No:3, 06101 Sıhhıye / Altındağ/Altındağ/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با ماشین

گالری سِر مدرن یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های هنر معاصر ترکیه محسوب می‌شود که در یک ایستگاه راه‌آهن قدیمی قرار دارد و آثار هنرمندان متعددی از سراسر اروپا را در نمایشگاه‌های فوق‌العاده‌اش به نمایش می‌گذارد. این گالری همچنین میزبانی ورکشاپ‌های زیادی نظیر ادبیات، درک هنر و... را بر عهده دارد. کافه این محل نیز ارزش دیدن دارد تا علاوه بر معماری خیره‌کننده‌اش، از منوی غذاهای خانگی و خوشمزه هم لذت ببرید.

موزه فرهنگ آنکارا (Ethnography Museum of Ankara)

موزه فرهنگ آنکارا (Ethnography Museum of Ankara)

  • آدرس: Hacettepe Mahallesi, Turkocagi Sokak No: 4SihhiyeAnkara 06230, Turkey
  • زمان بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

موزه فرهنگ آنکارا یکی از موزه‌های بسیار دیدنی در  سفر به آنکارا است و گردشگران می‌توانند برای بازدید از آن در طول روز به این موزه مراجعه کنند. این موزه در مقابل خانه اپرا در بلوار طلعت پاشا واقع شده و دسترسی بسیار خوبی برای گردشگران تور آنکارا دارد. در این موزه آثار مربوط به هنرهای دستی از فرهنگ عامه مردم و آثار مربوط به مساجد سلجوقی و عثمانی به نمایش گذاشته شده است.

روز دوم

آنیت کبیر (Anıtkabir)

آنیت کبیر (Anıtkabir)

  • آدرس: Mebusevleri Mh., 06570 Çankaya/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

آنیت‌کبیر یا آنیت قابیر به معنی قبر یادمانی، محل دفن مصطفی کمال آتاترک، رهبر جنگ استقلال ترکیه، بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهوری ترکیه است که در شهر آنکارا واقع شده است. این آرامگاه در مرکز شهر و در بالای یک تپه واقع شده که آنی‌تپه (Anıttepe) نامیده می‌شود و دومین نقطه مرتفع آنکارا پس از آنکارا کالسی (Ankara Kalesi) یا همان قلعه آنکارا است. در سال ۱۹۳۸ که آتاتورک از دنیا رفت، او را به‌طور موقتی در موزه مردم‌‌نگاری آنکارا دفن کردند و پس از آن، یک فراخوان بین‌المللی برای طراحی آرامگاه صورت گرفت با این الزام که طرح‌های ارسالی باید دستاوردها و شخصیت آتاتورک و ملت ترکیه را به تصویر بکشند.

پس از ارزیابی ۴۹ طرح، پروژه مشترک معماران ترک پروفسور امین اونات (Emin Onat)، و دکتر ارهان آردا (Orhan Arda) برگزیده شد. این آرامگاه باشکوه که آنیت کبیر نام دارد، در سال ۱۹۵۳ کامل شد و ترکیبی است از حال و هوای معماری سنتی و مدرن که بدین ترتیب ظرافت و نیز قوت معماری ترکیه را ترسیم می‌کنند. سپس در روز ۱۰ نوامبر ۱۹۵۳ پیکر آتاتورک به آنیت کبیر منتقل شد.

مسجد کجاتپه (Kocatepe Mosque)

مسجد کجاتپه (Kocatepe Mosque)

  • آدرس: Kültür Mahallesi, Dr. Mediha Eldem Sk. No:67, 06420 Çankaya/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۶ صبح تا ۹ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

مسجد کجاتپه یکی از بزرگ‌ترین مساجد آنکارا است. اگرچه مسجد آن‌قدر قدیمی نیست که به‌عنوان اثر تاریخی شناخته شود ولی از نظر معماری بسیار زیبا و قابل‌توجه است. این مسجد از طرف بنیاد مذهبی ترکیه ساخته شده است. مسجد کجاتپه یکی از دیدنی‌های ترکیه و جاذبه‌های گردشگری در تور آنکارا است. یک مسجد بزرگ نو ساخته با طراحی عثمانی کلاسیک که دارای یک گنبد اصلی و چهار مناره با ۸۸ متر ارتفاع که در شب به‌صورت زیبایی نورپردازی می‌شود، این مسجد بر فراز کجا تپه (تپه بزرگ) با اقتدار و صلابتی کم نظیر قد علم کرده و نمای بیرونی آن از اقصی نقاط شهر خود نمایی می‌کند. مسجد کجاتپه بر زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع بنا شده و ساخت آن در حدود بیست سال به طول انجامید و در سال ۱۹۸۷ به روی عموم باز شد. مسجد دارای ۴ مناره است که طول هرکدام به ۸۸ متر می‌رسد، داخل مناره‌ها برای سهولت بازدیدکنندگان به آسانسور مجهز شده است.

پارک کولو (Kuğulu Park)

پارک کولو (Kuğulu Park)

  • آدرس: Tunali Hilmi Caddesi | Cankaya, Tunali Hilmi Iran Cad Ve Ataturk Bulvari Kesisimi, Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با ماشین

پارک کولو برای مردم آنکارا به‌ عنوان یک نوستالژی است و اکثر آن‌ها به قوهای حوض کوچک پارک، غذا می‌دهند. روی یکی از صندلی‌ها بنشینید تا هم خستگی در کنید و هم زندگی روزمره مردم بومی را مشاهده کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران Yelken Balık

رستوران Yelken Balık

یکی از بهترین رستوران‌های شهر برای امتحان کردن آشپزی منطقه‌ی اژه و مدیترانه، رستوران Yelken Balık است. منوی رستوران شامل تنوع بی‌نظیری از غذاهای تهیه شده با انواع ماهی تازه است که با تازه‌ترین و بهترین مواد و چاشنی‌ها مارینه می‌شوند. تنوع مزه‌ها و پیش‌غذاهای رستوران بسیار قابل‌توجه است. این رستوران علاوه بر غذایی عالی و باکیفیت، ویژگی‌های دیگری مثل دکوراسیون مدرن و پنجره‌های بلند تا سقف دارد که مشرف به یک باغ قرار گرفته‌اند. این رستوران هفت روز هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۱ و تیم بامداد آماده ی پذیرایی از مهمانان است.

آکواریوم آکوا وگا (Aqua Vega Aquarium)

آکواریوم آکوا وگا (Aqua Vega Aquarium)

  • آدرس: Akşemsettin Mahallesi, Doğukent Bulvarı Nata Vega Outlet, 06480 Mamak/Ankara, Turkey
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه با ماشین

آکواریوم آکوا وگا در مرکز خریدی به نام ناتا وگا (Nata vega) قرار گرفته است، این مرکز خرید از مجتمع‌های تجاری مشهور شهر به شمار می‌آید و این امکان را فراهم آورده تا در کنار خرید، از تماشای آبزی‌های گوناگون نیز لذت ببرید. با مراجعه به این مکان تفریحی می‌توانید از دیدن ۱۲۰۰۰ آبزی لذت ببرید که کوسه‌ها، ماهی‌های ناپلئون و دلقک ماهی هم جزو آن‌ها هستند. ماهی‌ها در آکوا وگا به‌صورت تلفیقی هستند به این معنا که ۲۴ آکواریوم که هر یک ماهی‌های مخصوص به خود را دارند، به‌صورت یک‌جا در کنار هم قرار داده شده‌اند و امکان بازدید از همه آن‌ها برای مراجعان وجود دارد. یکی دیگر از نکته‌های جالب توجه درباره ماهی های آکوا وگا این است که محیط زندگی آن‌ها کاملا شبیه‌سازی شده است و بازدیدکننده‌ها می‌توانند ماهی‌هایی که در آب‌های شور یا شیرین زندگی می‌کنند را از یکدیگر تمیز دهند. از محبوب‌ترین قسمت‌های آکوا وگا، تونل آن است که ۱۰۵ متر طول دارد و پیش از ساخت تونل آکواریومی آنتالیا، طولانی‌ترین تونل آبی ترکیه به حساب می‌آمد.

برج آتاکوله (Atakule Tower)

برج آتاکوله (Atakule Tower)

  • آدرس: Cankaya, Ankara 06550, Turkey
  • زمان بازدید: ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با ماشین

برج آتاکوله آنکارا در مرکز شهر آنکارا واقع است. بلندی این برج به بیش از ۴۱۰ فوت ( ۱۲۵ متر) می‌رسد و در موقعیت پانورامیک قرار گرفته است، یعنی در هر نقطه‌ای از شهر آنکارا که باشید می‌توانید این برج را ببینید و همین طور از بالای این برج نیز می‌توانید تمام شهر آنکارا را زیر پای خود ببینید. ساخت این برج در سال ۱۹۸۷ میلادی شروع شد و ۲ سال به طول انجامید. در بالای برج آتاکوله آنکارا یک رستوران گردان با تراس بزرگ قرار گرفته که به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر صرف غذا از منظره شهر انکارا ترکیه لذت ببرید. در طبقات پایینی این برج نیز یکی از مراکز خرید آنکارا وجود دارد. کل مرکز خرید ۵ طبقه است و دارای تعدادی رستوران و کافه تریا نیز است. تفریحاتی چون پرش با چتر از بالای برج از جاذبه های دیگر این شهر است.

برنامه سفر آنکارا

پس از سفری ۲ روزه در آنکارا به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که آنکارا به غیر از بناهای تاریخی و تفریحات مهیج دارای مراکز خرید بسیار عالی است که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به آنجا برویم و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنیم؛ این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه