برترین مقاصد جهان برای قایق رانی کدامند؟

سحر مردانه
سحر مردانه جمعه، ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
برترین مقاصد جهان برای قایق رانی کدامند؟

قایق‌رانی، یک تفریح هیجان‌انگیز و البته یک ورزش فوق‌العاده جذاب به شمار می‌آید. همچنین قایاق‌رانی یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از طبیعت در شهر‌های ساحلی است.

گاهی اوقات اولین مشخصه‌ی سفر برای برخی از افراد در انتخاب مقصد، امکان قایق‌رانی در آنجا است. تصور کنید بعد از داشتن یک سفر جذاب و مهیج با قایق در بندر لنگر انداخته‌اید، باد خنکی می وزد و آب با شیب ملایمی در حرکت است. شام خود را در این فضای عالی و رمانتیک میل کرده‌اید و اینک زیر آسمانی پر ستاره دراز کشیده‌اید و از تمامی چیز‌هایی که در اطراف شما وجود دارد، لذت می‌برید. این روز شگفت‌انگیز دوباره فردا تکرار خواهد شد، چه کسی از این همه زیبایی خسته خواهد شد؟

برخی از افراد دارای مدرک قایق‌رانی هستند و ترجیح می‌دهند با قایق‌های تک نفره راهی سفر شوند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند درون قایق بنشینند و از مشاهده اطراف لذت ببرند و کسی قایق را هدایت کند. اما برخی دیگر شناور‌های چند نفره را انتخاب می‌کنند تا در این راه با گروهی همراه شده و از شور و هیجان بیشتری بهره‌مند شوند.

در اینجا برخی از بهترین مقاصد برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از قایق‌رانی را معرفی خواهیم کرد.

۱.یونان

یونان

یونان، سرزمینی که از دریا‌های درخشان بهره برده و تعداد جزایر در آن بیش از ستارگان در آسمان است. سواحل آفتابی، آب‌های فیروزه‌ای رنگ، درخت‌های زیتون، خلیج‌های آرام و خلوت، خانه‌های روستایی و زیبا به رنگ سفید یونان را به منطقه‌ای کاملا مناسب برای قایق‌رانی تبدیل کرده است. جزیره زیبای لونیان (Ionian) یکی از آن مقصد‌ها در یونان است که دارای ساحلی خیره‌کننده و همچنین مسیری مناسب برای قایق‌رانی است.

جزیره میکونوس (Mykonos) که به بهشتی روی زمین شبیه است و در قلب مجمع‌الجزایر سایکلدز (Cyclades) که در قسمت شرقی سرزمین اصلی واقع شده است، قرار دارد و همچنین سانتورینی (Santorini) برای افرادی که در زمینه قایق‌رانی دارای تجربه کافی هستند، مناسب است.

علاوه بر شرق، جزایر دودکانیز (Dodecanese) نیز می‌توانند مکان مناسبی برای تجربه قایق‌رانی باشند. در دودکانیز 15 جزیره بزرگ و 150 جزیره کوچک وجود دارد اما فقط در 26 جزیره آن می‌توانید زندگی سنتی و زیبای یونانی را ببینید.

یکی دیگر از مناطق محبوب برای قایق رانی، جزیره اسپورادس (Sporades) در شمال آتن است. در اسپورادس هم جزیره‌هایی به نام اسکوپلوس (Skopelos) و اسکیاتوس (Skiathos) وجود دارد که بسیار رویایی و خیره‌کننده هستند.

خلیج سارونیک (Saronic Gulf) نیز یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای قایق‌رانی است که در جنوب آتن واقع شده است. علاوه بر قایق‌رانی می‌توانید از مکان‌های تاریخی و رمانتیک این خلیج هم لذت ببرید.

۲.ترکیه

ترکیه

سواحل ترکیه با اسکله‌های پرزرق‌وبرق، شب زنده‌داری‌ها و همچنین طبیعت زیبا همیشه مورد توجه قایق‌رانان بوده است. مرکز قایق‌رانی ترکیه، بدروم، پناهگاهی بین‌المللی است که در ساحل شمالی خلیج گوکوا (Gokova) واقع شده است. از اینجا به‌راحتی می‌توانید به بندر‌های عجیب و زیبا مانند گوموسلوک (Gumusluk) سری بزنید تا از مشاهده خلیج‌های کوچک با اسکله‌های چوبی و رستوارن‌های محلی لذت ببرید.

خلیج هیسارونو (Hisaronu Gulf) نیز دارای شهرک‌های جذاب در کنار آب مانند داتکا (Datca)، سلیمیه (Selimiye) و بزبوران (Bozburun) است که هم دارای امکانات ساحلی فراوان هستند و هم برای قایق‌رانی مکانی مناسب است.

قایق‌رانی در مارماریس (Marmaris) نیز می‌تواند تجربه‌ای جالب و شگفت‌انگیز برای شما باشد زیرا خلیج فتحیه (Fethiye Bay) دارای آبی آرام و جریانی ملایم است. در ابتدای خلیج شهر‌های پر‌هیاهویی مانند گوکک (Gocek) و فتحیه به چشم می‌خورد که دارای رستوران و بازار‌های محلی است که برای خرید صنایع دستی و چانه زدن مناسب هستند.

۳.کرواسی

کرواسی

کرواسی، گوهری نایاب در دریای آدریاتیک (Adriatic) است که شهر‌های تاریخی، بنادر خوش منظره و اسکله‌های زیبا با لنگر‌گاه‌های جداگانه و جزایر متروک را به‌تنهایی در شمال دریای مدیترانه در دل خود جای داده است.

سواحل کرواسی از پولا (Pula) تا دوبرونیک (Dubrovnik) قرون‌وسطایی، فرصت‌هایی را برای قایق‌رانی فراهم آورده و در این حین حدود ۱,۱۰۰ جزیره نیز کشف شده است.

پارک ملی کورناتی (Kornati National Park)، مکانی کاملا بکر، دست نخورده و خیره‌کننده است. "جرج برنارد شاو"، نویسنده‌ی معروف زمانی که از پارک ملی کورناتی بازدید می‌کنند، آن را این‌گونه توصیف می‌کند: خدا این جزایر را از «از اشک، ستاره و نفس» خلق کرده است.

ساحل دالماتیان (Dalmatian) که در شهر باستانی دوبرونیک قرار گرفته است، یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای قایق‌رانی است. البته دالماتیان محل تولد کاوشگر معروف، "مارکو پولو" نیز هست.

کمی دور‌تر، جزیره سر‌سبز ملجت (Mljet) که جواهری نهفته در تاج کرواسی است بعد از پشت سر گذاشتن دوبرونیک، قابل‌مشاهده است. شهر ساحلی جذاب که میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می‌آید. کسانی که طرفدار قایق‌رانی هستند، قطعا از این جزیره لذت خواهند برد. البته باید بدانید که قسمت‌هایی از سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) در این جزیره فیلم‌برداری شده است.

۴.سیسیل، ایتالیا

سیسیل

ساحل شمال شرقی سیسیل بسیار الهام‌بخش و هیجان‌انگیز است. این زنجیره آتشفشانی ناهموار، دارای هفت جزیره دیدنی و جذاب در کنار خود است که مجمع‌الجزایر آیولین را تشکیل داده‌اند. هرکدام از این جزایر دارای ویژگی خاص خود هستند، مثلا یکی از آن‌ها دارای شن و ماسه‌ی سیاه است، دیگری دارای چشمه‌های آب گرم، شیک، سر‌سخت، پرجنب‌وجوش از جمله شناسه‌های منحصر‌به‌فرد این جزایر است.

در نهایت این زنجیره نا‌هموار به جزیره فیلیکودی (Filicudi) می‌رسد که دارای نام مستعار جزیره استخوان است، زیرا دزدان دریایی زیادی در این جزیره بعد از مدت‌ها محاصره جان خود را از دست داده‌اند.

از شهر ساحلی تروپیا (Tropea) که شهری کاملا تاریخی است و در سرزمین اصلی ایتالیا واقع شده است، دوست‌داران قایق‌رانی می‌توانند به سواحل زیبا و نقاط مناسب و آرام برای شنا و قایق‌رانی دست پیدا کنند.

برای کسانی که زمان بیشتری در اختیار دارند یا پروازی به پایتخت پالرمو (Palermo) پیش رو دارند، پیشنهاد می‌دهیم که حتما سری به جزایر اگادی (Egadi) که در شمل غربی سیسیل واقع شده‌اند، بزنند. این جزایر دارای محیطی بسیار زیبا، فریبنده و خیره‌کننده هستند که برای قایق‌رانی نیز مناسب هستند.

۵.جزایر ویرجین بریتانیا (BVIs)، کارائیب

انگلیس

جزیره ویرجین، مجمع‌الجزایری است که آن را باید به بهشت دریایی با باد‌های گرم، آب‌های عمیق آبی رنگ، سواحل خوش منظره با وجود آلونک‌های زیبا برای ماندن و غذا خوردن، تشبیه کرد. طوفان ایرما باعث آسیب گسترده در منطقه شد اما قسمت‌های تفریحی، گردشگری و همچنین قایق‌رانی آن سالم و در دسترس است.

جزیره ویرجین بریتانیا به‌طور کلی دارای چهار جزیره اصلی و مهم با نام‌های تورتولا (Tortola)، ویرجین گوردا (Virgin Gorda)، آنگادا (Angada) و یوست ون دایک (Jost van Dyke) است. تورتولا، جزیره اصلی برای شروع قایق‌رانی و کاوشگری در میان دیگر جزایر است. در این مسیر با مناطق دیدنی و باور‌نکردنی روبه‌رو خواهید شد. ویرجین گوردا دارای صخره‌های شگرف و زیبا است و در این میان یوست ون دایک، کوچک‌ترین جزیره به شمار می‌آید.

۶.آنتیگوا، کارائیب

انتیگوا

آنتیگوا دارای ۳۶۵ ساحلاست و این موضوع شهرت جهانی دارد، یعنی برای هر روز از سال یک ساحل دارد. بنابراین هیچ راهی بهتر از کشف این سواحل با قایق وجود ندارد. باد گرم و مرطوب، آب فیروزه‌ای رنگ و لنگرگاه‌های خوش منظره، مکانی ایدئال برای علاقه‌مندان به راندن قایق در دل جزایر لیوارد (Leeward) درست کرده است.

آشور (Ashore)، نلسون داک‌یارد (Nelson's Dockyard) تاریخی در انگلیش هاربور (English Harbour) از جمله دیگر مناطقی است که هم می‌توانید از تفریح و سرگرمی لذت ببرید و هم غذایی لذیذ مناسب با بودجه‌ی خود میل کنید.

۴۰ مایلی به‌سمت شمال در جزیره باربودا (Barbuda)، پرندگان بیشتری نسبت به مردم دیده می‌شوند اما شن‌های صورتی زیبا و همچنین صخره‌های مرجانی مکانی ایدئال برای اسنورکلینگ فراهم آورده است.

در آنتیگوا هفته‌ای مشهور به قایق‌رانی وجود دارد که علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه می‌توانند در آن شرکت کنند یا از تماشا لذت ببرند.

۷. جزایر ویند‌وارد (Windward Islands)، کارائیب

تاهیتی

نفس عمیقی بکشید و بوی عطر و طعم عجیب چاشنی غذا‌ها که با نسیم در منطقه به جریان افتاده‌اند را حس کنید. جزایر ویند‌وارد با داشتن بادی ملایم و همیشگی، آب آبی رنگ، سواحل شنی سفید، صخره‌های خیره‌کننده، شهر‌های رنگارنگ و تپه‌های سر‌سبز در میان ماجراجویانان واقعی و قایق‌رانان بسیار معروف و محبوب شده است.

در طول فصل قایق‌رانی با وجود وزش باد غالب و همیشگی از سمت شمال شرق، باعث می‌شود قایق‌رانان مسیر خود را از سمت جنوب سنت لوسیا (St Lucia) از خلیج زنده و پر‌جنب‌و‌جوش رودنی (Rodney) آغاز کنند و پس از طی کردن سواحل زیبا و جذاب به جزیره وردانت (verdant) برسند.

قایق‌رانی در آب‌های جنوبی جزیره نیز که به رنگ آبی زمردین هستند با وجود صخره‌های خیره‌کننده و زیبا و یک پارک دریایی، دارای طرفداران زیاد و خاص خود است.

۸.باهاماس

باهاماس

بیش از ۷۰۰ جزیره مرجانی کوچک در دریای آزور (azure) از ساحل جنوب شرقی فلوریدا گسترش یافته است. وزش باد ملایم، جریان آب‌های آرام و زندگی بی‌انتهای دریایی، باهاماس را به مقصدی ایدئال برای سفر خانواده‌ها و افراد کم‌تجربه تبدیل کرده است.

آباکوس (Abacos) کانون قایق‌رانی در جزیره پر‌جنب‌و‌جوش مارش (Marsh) در باهاماس است. یک روز می‌توانید در ساحل پریستاین (pristine beach) لنگر بندازید و حین اقامتی کوتاه از شهر‌های کوچک دوران استعمار هم بازدید کنید.

علاوه بر این می‌توانید از سواحل شن صورتی Eleuthera یا ۳۶۵ جزیره کوچک زنجیر‌وار بازدید داشته باشید تا کاوشگری و آرامش محض را تجربه کنید. در کنار قایق‌رانی، غواصی و ماهیگیری نیز در این مناطق طرفدران خاص خود را دارد.

۹.تایلند

جزیره

سواحل با شن و ماسه سفید، جنگل‌ها، برجستگی‌های آهکی که از دل دریا بیرون زده‌اند، تنوع گونه‌های گیاهی و حیوانات دریایی را تنها و تنها می‌توانید در سفر با قایق در آب‌های تایلند ببینید. قایق‌‌های تفریحی که از جزیره پوکت به‌سمت خلیج فانگ‌نگا (Phang Nga) به حرکت در می‌آیند، روستا‌های زیبای ماهیگیری و معروف‌ترین سواحل در جهان را پشت سر می‌گذارند.

علاوه بر این، تایلند به سرزمین لبخند‌ها معروف است زیرا مردمان محلی بسیار صمیمی و دوستانه بر‌خورد می‌کنند. از غذا‌های خوش‌طعم و لذیذ تایلند و سفر‌های ماجراجویانه در داخل شهر هم نمی‌توان به‌سادگی گذشت.

۱۰.سیشل (Seychelles)

سیشل

سیشل، یک بهشت دریایی برای علاقه‌مندان به قایق‌رانی در اقیانوس هند است. سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده‌ است که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری خاور خاک اصلی قاره آفریقا واقع شده‌اند.

منطقه اصلی رفت و آمد قایق‌های بادبانی در میان جزایر، جزیره جنگلی ماهه (Mahe)، پراسلین (Praslin) و لا‌دیگوئه (La Digue) است. باد آرام، آب گرم، سواحلی سفید مانند برف، مرجان‌های رنگارنگ، حیات‌وحش عجیب و غریب مانند لاک‌پشت‌ها، خرچنگ نارگیل و کوسه نهنگ، سیشل را به شانگری‌لا برای قایق‌رانان تبدیل کرده است.

از جزیره اصلی به سوی ماهه، قایق تفریحی هیجان‌انگیزی وجود دارد که در میان راه از بندری به بندری دیگر پهلو می‌گیرد تا مسافران بتوانند از روستا‌های اطراف نیز در این سفر لذت ببرند.

۱۱.تاهیتی (Tahiti)، پولینزیای (Polynesia) فرانسه

تونگا

پولینزیای فرانسه را نمی‌توان به‌راحتی با کلمات توصیف کرد. این منطقه دارای آب گرم شفاف، سواحل سر‌سبز و صخره‌های مرجانی است که زندگی پر‌بار دریایی را به نمایش گذاشته‌اند. جزایر تاهیتی، مورئا (Moorea)، رایاتی (Raiatea)، هواهین (Huahine)، تاها (Tahaa) و بورا بورا (Bora Bora) جزء برجسته‌ترین جزایر در میان ۱۱۸ جزیره عجیب و غریب جنوب اقیانوس آرام هستند که به‌صورت زنجیره‌وار قرار گرفته‌اند.

وزش باد ملایم و خوشبو، آب و هوای مطبوع و سازگار، آبی که پشت صخره‌ها جمع شده و مکانی آرام و حفاظت شده را درست کرده است، هیجان‌انگیز‌ترین و بی‌نظیر‌ترین مکان برای قایق‌رانی را فراهم آورده که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید آن را بیابید.

۱۲.تونگا (Tonga)، اقیانوس آرام جنوبی

جزیره

تونگا، مجمع‌الجزایری است که بخشی از پولی‌نزی به شمار می‌آید. تونگا با وجود ۱۷۰ جزیره پوشیده شده از درخت نخل، برای قایق‌رانی در اقیانوس آرام جنوبی بسیار مناسب است. کمتر از نیمی از این جزایر قابلیت سکونت دارند، پس این امکان فراهم شده است تا از مکان‌های بکر و مسیر آبی بی‌نظیری در سفر با قایق لذت ببرید.

جزیره خوش منظره‌ی واوائو (Vava'u)، یکی از جزایر تونگا است که دارای تالاب شفاف، صخره‌های مرجانی و مسیری ایدئال برای پیاده‌روی است. این جزیره، یک جزیره مسکونی است.

در سفر به اقیانوس آرام جنوبی نباید تنها به قایق‌رانی فکر کنید، بلکه باید از غواصی، ورزش‌های آبی متنوع، ماهیگیری و تماشای حیوانات دریایی هم لذت ببرید.

۱۳.وایت ساندیز (Whitsundays)، استرالیا

تونگا

جزایر وایت ساندیز، ۷۴ جزیره‌ زنجیره‌ای در استرالیا است که بین سواحل کوئینزلند (Queensland) ودیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) قرار گرفته‌اند. ساحل وایت هون (Whitehaven) به شن و ماسه‌ی سفید رنگ، هملتون (Hamilton) به اقامتگاه‌های جهانی و جزیره هایمان (Hayman) به صخره‌های مرجانی معروف است.

این مناطق نه‌تنها برای تجربه قایق‌رانی هیجان‌انگیز مناسب هستند بلکه دارای سواحل شکوهمند و لنگر‌گاه‌های شلوغ و پر‌جنب‌و‌جوش هستند.

 

مطالب مرتبط:

منبع edition

دیدگاه