اشیای تاریخی اردبیل به خانه اصلی خود باز می‌گردد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
اشیای تاریخی اردبیل به خانه اصلی خود باز می‌گردد

برخی اشیا و اموال منقول خزانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین، به موزه‌های استان اربیل بازگردانده می‌شوند.

نادر فلاحی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:

با پیگیری‌های ویژه اشیای تاریخی اردبیل که در موزه‌های شهرهای مختلف کشور نگهداری می‌شوند، به موزه‌های این استان بازگردانده می‌شوند.

نادر فلاحی در جلسه نیز‌اندیشی با هنرمندان قلم‌زنی استان بیان کرد که برخی اشیا و اموال منقول خزانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین که در سال‌های گذشته از استان خارج و جهت نگهداری به موزه‌های دیگر انتقال یافته است.

او در ادامه گفت از مطالبات جدی مردم اردبیل، انتقال اشیای تاریخی به خود استان است و در نظر داریم تا چهارم مرداد و روز اردبیل برخی از این اشیا استان انتقال یافته و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد:

با انجام این مهم خواسته به حق شهروندان پاسخ مثبت دریافت کرده و بخشی از قابلیت‌های تاریخی استان نیز در روز اردبیل معرفی می‌شود.

ایشان با تاکید به اینکه برخی از این اشیا صنایع دستی فاخر است، اضافه کرد که سابقه تاریخی این استان اردبیل در تولید انواع صنایع دستی قابل‌توجه است و اردبیل یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی است .

فلاحی تشریح کرد:

حمایت از هنرمندان صنایع دستی مورد تاکید است، زیرا صنایع دستی قادر به ایجاد ارزش افزوده بوده و می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی در کوتاه مدت شود و به همین دلیل حمایت از هنرمندان صنایع دستی مورد تاکید است.

به گفته ایشان برای اولین بار احداث نمایشگاه و بازارچه دایمی صنایع دستی با هدایت حمایت از برندسازی و فروش صنایع دستی برنامه‌ریزی شده که با سفر دکتر مونسان در مراسم گرامیداشت روز استان اردبیل عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان‌شناسی، صنایع دستی، مردم‌شناسی، چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، موزه صارم‌السلطنه شهرستان نمین، موزه باستان‌شناسی شهرستان نیر، موزه باستان‌شناسی شهرستان مشگین‌شهر و موزه باستان‌شناسی خلخال است.

این استان به‌واسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان‌های تاریخی بی‌شمار از جمله موزه و گنجینه است. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف‌ترین اثر تاریخی اردبیل است که موزه این شهر نیز در آن قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه