حمل و نقل عمومی نیس؛ فرانسه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی نیس؛ فرانسه

نیس یکی از شهرهای ساحلی فرانسه است که در ناحیه پروانس آلپ-کوت دازور در جنوب شرقی کشور فرانسه واقع‌شده است. نیس را می‌توان بزرگ‌ترین شهر در امتداد کوت دازور دانست.

نیس، یکی از کلان‌شهرهای مدیترانه‌ای، شهری ساحلی در امتداد ناحیه کوت دازور است که موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی دارد. نیس آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد، تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی معتدل. آب و هوای نیس در فصل زمستان و پاییز بسیار مطبوع است و این فصول بهترین زمان سفر به نیس است. نیس را می‌توان از یکی از گران‌ترین شهرهای فرانسه دانست، قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی هم در نیس ارزان نیست، ولی بهترین گزینه برای جابه‌جایی در این شهر گران‌قیمت، وسایل حمل‌ونقل عمومی است. اگر قصد سفر به این شهر ساحلی و زیبا را دارید، با ما همراه باشید تا قیمت و انواع وسایل حمل و نقل در شهر را بشناسید:

اتوبوس فرودگاه (اکسپرس)

اتوبوس فرودگاه (اکسپرس)

وقتی از هواپیما پیاده می‌شوید، اولین دغدغه شما پیدا کردن وسیله‌ای برای رسیدن به مرکز شهر و هتل است. اتوبوس‌های برای جابه‌جایی مسافران از فرودگاه نیس به شهر وجود دارد که کرایه آن ۶ یورو است. این اتوبوس‌ها از بیشتر نقاط مهم شهر عبور می‌کنند و بهترین گزینه برای رسیدن به مرکز شهر است.

اتوبوس

اتوبوس

سیستم اتوبوس‌رانی نیس، بسیار خوب و مناسب است و بدون شک یکی از بهترین وسایل حمل و نقل در نیس اتوبوس شناخته می‌شود. با اتوبوس‌های این شهر می‌توان به‌تمامی نقاط مهم دسترسی داشت. برای استفاده از اتوبوس باید بلیط تهیه کنید و در صورت تهیه نکردن بلیط می‌توانید مبلغ را به راننده پرداخت کنید. کرایه اتوبوس ۱٫۵ یورو است. اتوبوس‌های محلی از ساعت ۶ صبح تا ۷ شب در سطح شهر تردد می‌کنند، البته برخی از اتوبوس‌ها ساعت بیشتری هم فعالیت می‌کنند، ولی ساعت کاری بیشتر اتوبوس‌ها ۶ صبح الی ۷ شب است.

بلیط ۱٫۵ یورویی مخصوص سفرهای داخل شهری است؛ اگر قصد سفر به شهرهای خارج از محدوده، مثل موناکو یا کن را دارید، باید این مسئله را به راننده اطلاع دهید تا مطمئن شوید تا اتوبوس به سمت این مناطق حرکت می‌کند. توجه داشته باشید که نام ایستگاه‌ها بسیار شبیه به هم است و ممکن است در یک منطقه ساحلی تنها یک ایستگاه اتوبوس وجود داشته باشد، دقت کنید که در ایستگاه مناسبی پیاده شوید.

برنامه توقف اتوبوس‌ها در نیس چندان دقیق نیست، چون در هر روزی بر اساس میزان ترافیک این زمان تغییر می‌کند. اگر زمان برایتان مهم است، برنامه ترافیک روز موردنظر خود را بررسی کنید و سپس از اتوبوس‌ها استفاده کنید.

اتوبوس

راه‌حل اقتصادی‌تری هم برای استفاده بیشتر از اتوبوس وجود دارد، کارت‌های اتوبوس ۱۰ سفره‌ای به فروش می‌رسد که قیمت آن برابر با ۱۰ یورو است و پیشنهاد خوبی برای افرادی است که در سطح شهر زیاد تردد می‌کنند.

تراموا

تراموا

مسیر تراموا شهر نیس تقریباً مسیر کاملی است و بیشتر نقاط شهر را پوشش می‌دهد. درواقع مسیر تراموا بیشتر در بافت قدیمی است. کرایه اتوبوس و تراموا یکسان است (هر دو ۱٫۵ یورو) و از وسیله‌های حمل و نقل ارزان‌قیمت به‌شمار می‌روند. برای سوارشدن به تراموا باید بلیط تهیه کنید، وجه نقد به‌هیچ‌وجه پذیرفته نمی‌شود. در نزدیکی هر ایستگاه تراموا محلی برای فروش بلیط وجود دارد، بلیط ها الکترونیکی هستند. ساعت کاری تراموا در ساعات پایانی شب بیشتر از اتوبوس است، به یاد داشته باشید که تراموا در ساعات پایانی شب شلوغ می‌شود.

قطار

قطار

قطار نیس، تمام شهرهای ساحلی ازجمله کن، نیس و موناکو را به هم متصل می‌کند. قطار بهترین وسیله برای جابه‌جایی بین شهرهای نزدیک به هم است. البته در سال‌های اخیر اعتصاب‌های سراسری روند حرکت قطارها را مختل کرده است. برای استفاده از قطارهای بین‌شهری باید بلیط رزرو کنید و در غیر این صورت نمی‌توانید از ایستگاه قطار بلیط تهیه کنید. قطارها معمولا تا نیمه‌شب فعال هستند و در ماه‌های تابستان برنامه حرکت قطارها فشرده‌تر می‌شود.

تاکسی

تاکسی

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در نیس، تاکسی است. تاکسی‌های نیس بسیار قانونمند هستند و تنها در ایستگاه‌های خاصی توقف می‌کنند. تاکسی‌ها ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند و نرخ شبانه تاکسی، از ۷ شب تا ۷ صبح بیشتر است. برای طی کردن هر سه کیلومتر با تاکسی باید ۱۲ تا ۱۵ یورو پرداخت کنید. نگران گرفتن مبلغ غیرقانونی نباشید، بیشتر تاکسی‌های نیس تاکسی‌متر دارند. در فرانسه هم مثل سایر کشورهای اروپایی تاکسی اینترنتی اوبر در دسترس است و افراد می‌توانند از این سرویس درخواست اینترنت استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه