برنامه سفر آخر هفته از اصفهان به سمیرم

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
برنامه سفر  آخر هفته از اصفهان به سمیرم

سمیرم با جاذبه‌های طبیعی زیبایی مانند چشمه ناز و آبشار سمیرم، مقصد خوبی برای سفر آخر هفته برای اصفهانی‌ها یا مردم دیگر شهرهای این استان است.

سمیرم، شهری خوش آب‌و‌هوا در استان اصفهان در دل کوهستان، با معماری و ساختار منحصر‌به‌فرد، جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبا، صنایع‌دستی زیبا و خوراکی‌های خوشمزه، یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد سفر آخرهفته و از دیدنی های اطراف اصفهان برای مردم این شهر یا دیگر شهرهای اطراف آن است و معمولا جاذبه‌های طبیعی این شهر و اطراف آن در فصل تابستان و مخصوصا روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران هستند.

سمیرم

فاصله اصفهان تا سمیرم ۱۶۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد. در این مقاله تلاش شده زیباترین و بکرترین جاذبه‌های سمیرم و اطراف آن به شما معرفی شود.

برای سفر به سمیرم از اصفهان، ابتدا باید به شهرضا بروید و از  آنجا راهی سمیرم شوید. از سوغات و صنایع‌دستی سمیرم می‌توان به سیب بسیار مرغوب، فرآورده‌های لبنی محلی مانند کشک و قره قروت و قالی و جاجیم اشاره کرد.

صنایع دستی سمیرم

عکس: سمیه طایی

چنانچه قصد شب مانی در شهر سمیرم و اطراف آن را دارید، به همراه داشتن لباس گرم و تجهیزات مشابه مانند کیسه خواب کاملا ضروری است؛ زیرا این شهر حتی در تابستان هم شب‌های واقعا سردی دارد.

این مقاله از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول به معرفی جاذبه‌هایی می‌پردازیم که برای سفر یک روزه مناسب هستند و در بخش دوم  با جاذبه‌هایی آشنا می‌شوید که مناسب سفر دو روزه هستند.

مقاصد سفر یک روزه | مقاصد سفر  دو روزه

مقاصد سفر یک روزه

در نقشه زیر می‌توانید مسیر دسترسی به مقاصد مناسب برای سفر یک روزه از اصفهان به سمیرم را ببینید.

پارک دریاچه

پارک دریاچه سمیرم

عکاس: حمید رشیدی

اگر می‌خواهید مدتی را در مکانی آرام، در میان درختان سربه‌فلک کشیده و قد افراشته با آرامش بگذرانید و از منظره کوه دنا هم لذت ببرید، حتما از پارک دریاچه سمیرم دیدن کنید.  این پارک دریاچه‌ای کوچک و زیبا  درکنار کوه باشکوه و با صلابت دنا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند

آدرس: جنوب سمیرم، خیابان شورا

فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۷ دقیقه (۱۶۹ کیلومتر)

مدت زمان بازدید: دو ساعت

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

عکاس: زهرا باغبان

آبشار سمیرم یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سمیرم و اطراف آن است. این آبشار که به عروس زاگرس شهرت دارد، در اعماق تنگه‌ای به همین نام واقع شده و از میان دیواره‌های سنگی زیبایی به پایین دره فرو می‌ریزد. آب این آبشار پس از ریزش از بالای کوه مسیر خود را همانند یک چشمه پلکانی طی می‌کند. این آبشار به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است.

آبشار سمیرم

منبع: خبرگزاری ایمنا

 در اطراف این آبشار تمام امکانات رفاهی لازم از جمله رستوران، مغازه‌های اغذیه فروشی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و حتی باربیکیو فراهم شده است و وسایل لازم برای شب‌ مایی از جمله چادر و پتو هم به مسافران کرایه داده می‌شود.

آبشار سمیرم

منبع: پایگاه تخصصی گردشگری ایران

می‌توانید تا شب در کنار این آبشار وقت خود را به تفریح و استراحت سپری کنید و شب هم به اصفهان بازگردید یا حتی شب را نیز تا صبح در کنار این آبشار بگذرانید.

فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه (۱۶۷ کیلومتر)

مدت زمان بازدید: ۴ ساعت تا یک روز 

دریاچه سد حنا

دریاچه سد حنا

عکاس: زهرا باغبان

در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم سدی احداث شده که دریاچه‌ای زیبا که مامن چند گونه ماهی است. در اطراف دریاچه سد حنا، تفرجگاهی زیبا با پوشش گیاهی متنوع ایجاد شده که از نظر تنوع گونه‌های جانوری هم غنی است. در ضمن می‌توانید از سد حنا با طول تاج ۲۵۴ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳۰ متر هم بازدید کنید.

منطقه ی شکار ممنوع حنا

منطقه شکار ممنوع حنا

منبع: تیشینه

منطقه‌ شکار ممنوع حنا منطقه‌ای حفاظت شده در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و ۸ کیلومتری شمال شهر حنا است.  در این منطقه که سد دریاچه حنا در میان آن واقع شده است، رودخانه‌ها وچشمه‌های متعددی وجود دارد که آب همه آن‌ها به دریاچه سد حنا می‌ریزد. وجود دره‌های عمیق و زیبا در کنار دریاچه و همچنین پرندگانی که جذب این دریاچه شده‌اند، زیبایی این منطقه را افزون کرده است.

برای رسيدن به درياچه حنّا و مناطق كوهستانی حاشيه آن دو مسير وجود دارد :

جاده سميرم به حنا : در سمت جنوب شهر سميرم جاده شـوسه باريكي به طول ۳۵ كيلومتر به سمت شهـر حنّا منشعب می‌شود كه راه اصلی درياچـه در كيلومتـر ۳۰ آن به طول يك كيلومتر به سمت شرق از آن جدا می‌شود و پس از دور زدن، برای رسیدن به درياچه باید مسیر خود را به سمت شهرستان آباده ادامه دهید.

جاده سميرم ـ اسلام‌آباد : اين جاده از شمال منطقه می‌گذرد و شهر حنّا را به روستاي اسلام‌آباد مرتبط ‌می‌كند.

فاصله سمیرم تا دریاچه سد حنا: ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه (۲۰۳ کیلومتر)

جاذبه‌های مناسب برای سفر دو روزه

در نقشه زیر می‌توانید مسیر دسترسی به مقاصد مناسب برای سفر  دو روزه از اصفهان به سمیرم را ببینید.

چشمه ناز

چشمه ناز سمیرم

منبع آرا تور

 این چشمه پر آب که مانند یک رودخانه به نظر می‌رسد، در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی روستای ونک (این روستا در ۱۹ کیلومتری شمال غرب سمیرم واقع شده است) قرار دارد. به این چشمه که می‌رسید شاهد طبیعتی بهشت‌گونه با درختان انبوه هستید و به هر گوشه که می‌نگرید می‌بینید که آب خنک از دل صخره‌ها و سنگ‌ها بیرون می‌زند و هر چقدر بیشتر به سمت ارتفاعات بالاتر حرکت کنید، مناظر زیباتری را خواهید دید.

چشمه ناز سمیرم

منبع: گیلار

در این چشمه هم امکانات رفاهی لازم از جمله سرویس بهداشتی و فروشگاه اغذیه فروشی فراهم شده است و امکانات لازم برای شب‌مانی به مسافران کرایه داده می‌شود. در اطرف این چشمه حشرات خطرناک مانند عقرب و رتیل به وفور یافت می‌شوند باید مراقب آن‌ها باشیم.

نشانی: ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی روستای ونک

فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه (۲۰۸ کیلومتر)

مدت زمان بازدید: ۴ ساعت تا یک روز

آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ اصفهان

عکاس: مهدی صاحبانی

اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد شاهکاری بزرگ از طبیعت اصفهان باشید، بازدید از آبشار آب ملخ را از دست ندهید. این آبشار که دو طرفه است و آب از هر دو طرف آن جریان دارد، با سقوط یک سنگ بزرگ در مسیر رودخانه به وجود آمده است.

آبشار آب ملخ

منبع: آوای زنده رود

صدها سال قبل تکه سنگ بزرگی در مسیر رودخانه افتاد و جریان آب را مسدود کرده گرده است؛ اما به تدریج بر اثر فرسایش آب مسیری تونل مانند به طول ۸۰ متر در میان سنگ ایجاد شده است و امروزه آب چشمه کوه‌ها و صخره‌های اطراف این تونل طبیعی، از سوی دیواره‌های شمالی آن به پایین می‌ریزد. جالب است بدانید آب این آبشار دشمن ملخ‌ها و آفات است و به همین دلیل آن را آب ملخ نامیده‌اند.

آبشار آب ملخ

نمایی زیبا از آبشار آب ملخ از بالا؛ منبع: کارناوال

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد این روستا این است که به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی خاص آفتاب تنها ۳ ساعت در روز در این روستا می‌تابد. به همین دلیل این روستا را روستای نیم‌روز نیز‌ می‌گویند. 

آبشار آب ملخ

منبع: راسخون

برای رسیدن به این آبشار و روستای شگفت‌انگیز، ابتدا باید خود را به سمیرم برسانید و جاده سمیرم یاسوج را در پیش بگیرید. پس از طی مسافتی به روستایی به چهارراه می‌رسید که باید از آن عبور کنید و  پس از پشت سر گذاشتن آن، وارد جاده‌ای خاکی می‌شوید که دو، دوراهی دارد که باید در هر دو مسیر به سمت چپ بپیچید و در انتها به روستای آب ملخ می‌رسید؛ پس از رسیدن به روستا و یک ساعت پیاده‌روی به آبشار آب ملخ می‌‌رسید. البته لازم به ذکر است که مسیر پیاده‌روی، مسیر خطرناکی است و برای عبور از آن باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

نشانی: ۶۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم، روستای آب ملخ

فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۴ دقیقه (۲۲۵ کیلومتر)

مدت زمان بازدید: دو ساعت تا نصف روز و حتی یک روز کامل

آبشار بی بی‌ سیدان

آبشار بی بی سیدان

منبع:  دالاهو

در ۳۰ کیلومتری سمیرم روستایی به نام بی بی سیدان قرار دارد که رودخانه‌‌ای مصفا به نام کاسگان با آب زلال در نزدیکی آن جریان دارد و در کنار این رودخانه، در ورودی دره‌ای بکر به نام تنگه نازی، آبشاری به نام آبشار بی‌بی سیدان با زیبایی تمام خودنمایی می‌کند. می‌توانید با پیاده‌روی در رودخانه که آب آن چندان هم سرد نیست و آب‌تنی در قسمت‌های کم عمق آن، خستگی را از تن خود بیرون کنید. 

آبشار بی بی سیدان

منبع: دالاهو

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، رودخانه درازه است که تماشای آن از بالای تپه مشرف بر آن حقیقتا لذت‌بخش است. در مسیر این رودخانه چشمه‌های متعددی به آن می‌ریزد و وجود چند آبشارک در کنار  چشمه‌ها که می‌توانید زیر آن‌ها دوش آب سرد بگیرید، زیبایی رودخانه را دو چندان کرده‌اند. همچنین رویش گیاهان خودرو در کنار آبشارک‌ها نیز زیبایی آن‌ها را وصف‌ناپذیر است.

رودخانه کاسگان

برای رسیدن به این آبشار از روستای آب ملخ، ابتدا باید وارد جاده سمیرم – یاسوج شوید و پس از طی کردن مسافتی در حدود ۱۶/۷ با گردش به سمت چپ وارد جاده بی بی‌ سیدان شوید. با طی کردن مسافتی در حدود ۲ کیلومتر در این خاکی، باغات سرسبز، روستا را مقابل خود می‌بینیم.

نشانی: ۳۰ کیلومتری سمیرم، روستای بی‌ بی سیدان

بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

مدت زمان بازدید: دو ساعت تا نصف روز یا حتی یک روز کامل

فاصله از  اصفهان: ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه (۲۲۳ کیلومتر)

روستای خفر

روستای خفر

عکاس: مصطفی معراجی

روستای خفر با طبیعت بسیار زیبا در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان و در مرز بین این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. طبیعت این روستا به معنای واقعی کلمه بکر اس، زمستان‌های روستای خفر به قدری سرد و پربرف است که باعث شده لقب جهنم سفید را به این روستا نسبت دهند. وجود آبشارهای متعدد، یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های حاصل از این یخچال‌ها و از همه مهم‌تر باغات سیب متعدد، خفر را به روستایی بی‌بدیل تبدیل کرده است.

روستای خفر

عکاس: مصطفی معراجی

در ضمن در این روستا می‌توانید از امامزاده روستا که معماری منحصربه‌فردی دارد، بازدید کنید و از نزدیک با عشایر غیور و مهمان‌نواز این شهر آشنا شوید.

امامزاده روستای خفر

 امامزاده روستا؛ عکاس: مصطفی معراجی

چادر عشایر روستای خفر

عکاس: مصطفی معراجی

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این روستا، آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستای خفر در دره قاش مستان است که با ارتفاع ۳۵ متر همچون یال سفید اسب در دل کوه، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. برای رسیدن به این آبشار باید سختی دو ساعت پیاده‌روی در رودخانه پرآب روستا و دره دنی‌ پی را تحمل کنید.

آبشار خفر

منبع: Mobarakeh.net

آبشار دنی پی

منبع: سیری در ایران

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا و البته مرموز این روستا غار یخی آن است که شما را به معنای واقعی کلمه شکفت‌زده می‌کند. وقتی وارد این غار می‌شوید ستون‌ها و آبشارهای یخی شما را احاطه می‌کنند. در ضمن در قسمت انتهایی این غار دریاچه‌ای وجود دارند که قطعات یخ در آن شناور هستند. غار یخی خفر

این غار در تمام ایام سال پوشیده از برف و یخ است؛ اما بهترین زمان بازدید از این غار اواسط اردیبهشت تا اوایل تیر ماه است و آسانترین مسیر دسترسی به آن حرکت به سمت باغات جنوب شرقی خفر و گذر از منطقه تنگ کیخسرو است.

غار  یخفی خفر

از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به تنگه دناآسا، غار کیخسرو و چشمه سید محمد اشاره کرد.

نشانی: ۸۳ کیلومتری جنوب اصفهان

فاصله از  اصفهان: ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه (۲۵۱ کیلومتر)

روستای نقل

روستای نقل

روستای نقل نیز با طبیعتی جذاب، قله‌هایی که در بیشتر ایام سال پوشیده از برف هستند و رودخانه‌ای خروشان با آب سرد و گوارا، یکی دیگر از روستای زیبای اطراف سمیرم است که در فاصله ۱۱۳ کیلومتری جنوب سمیرم واقع شده است.

مدت زمان بازدید: سه ساعت تا یک روز 

فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه (۲۸۲ کیلومتر)

غار دنگزلو

غار دنزگلو

عکاس: امین عابدینی

غار دنگزاو در روستای دنگزلو در منطقه پادنای سمیرم در ۱۱۳ کیلومتری جنوب سمیرم و در ارتفاعات نوول واقع شده است. این غار چندین تالاب را در خود جای داده که برای عبور از آن‌ها باید از قایق‌های بادی استفاده کنید. قندیل‌ها و ستون‌های زیبا و ریزش آب از سقف به کف، دل کندن از غار را دشوار می‌‌کند. خود روستای دنگزلو هم از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است.

مدت زمان بازدید از غار و روستا: نصف روز تا یک روز

فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۳۱ دقیقه (۲۸۱ کیاومتر)

  

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه