ایستگاه قطار پرسرعت در منطقه جمکران ساخته می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
ایستگاه قطار پرسرعت در منطقه جمکران ساخته می‌شود

قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان از جمکران عبور خواهد کرد.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت:

ایستگاه قطار پرسرعت برای ایجاد همپوشانی قطار پرسرعت و خطوط متروی قم، در منطقه جمکران ساخته می‌شود.

محسن بهشتی در حضور مدیران راه‌آهن جمهوری اسلامی در خصوص تصمیم‌گیری نهایی برای ساخت ایستگاه قطار پرسرعت در جمکران بیان کرد که برای دسترسی شهروندان قم و هم زائران حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و با توجه به عبور این قطار در حد فاصل بلوار خلیج‌فارس و بلوار پیامبر اعظم(ص) و نقطه تبادل با خطوط A و B مترو، ایستگاهی در نزدیکی جمکران ساخته می‌شود

وی خاطر نشان کرد که در طرح توسعه این پروژه، ساخت یک خط فرعی به‌ منظور دسترسی آسان‌تر مردم، از این ایستگاه پیش‌بینی شده تا ایستگاه مرکزی راه‌آهن داخل شهر قم به ایستگاه قطار پرسرعت متصل شود.

به گفته بهشتی با عبور ۱۳۷ کیلومتر از مسیر ۴۱۰ کیلومتری قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان از جغرافیایی سیاسی استان قم عبور ۵ کیلومتر آن از زیر کوه دو برادران مهم‌ترین بخش این مسیر است که در جلسه امروز مقرر شده است برای افزایش سرعت پیشرفت طرح، زمین‌هایی در دو طرف این کوه در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

عبدالمحمدی مدیر کل ساختمان و تاسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین اعتبارات برای ساخت این طرح بیان کرد که به میزان دو میلیارد دلار از سوی پیمانکار چینی برای تأمین مالی این پروژه پرداخت شده و ۱۲ کارگاه در مسیر این قطار با رفع مشکلات مالی،  با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 عبدالمحمدی در ادامه افزود عملیات زیرسازی این طرح که شامل ساخت بدنه‌های خاکریز و پل‌ها است، نسبت به کل عملیات اجرایی ۱۱ درصد پیشرفت داشته است.

ایشان با اشاره به این‌که با پیمانکار چینی قرارداد مرحله دوم این طرح نیز منعقد شده، گفت طبق جدول زمان‌بندی، این طرح باید تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

بر اساس اظهارات مدیر کل ساختمان و تاسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مسائل سیستم‌ها و تکنولوژی برعهده پیمانکار چینی و عملیات اجرایی طرح بر عهده پیمانکار داخلی است.

صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت اجرایی پروژه قطار پرسرعت در محدوده استان قم گفت:

اولویت اجرای پروژه، احداث تونل در محدوده کوه دوبرادران است و برای پرهیز از مشکلات اجرایی و انشعابات، در صورت امکان سایت متمرکز برای تجهیز کارگاه‌ها آماده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اهمیت این پروژه در توسعه حمل و نقل استان، یادآور شد که طرح پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان برای اخذ تصمیمات بهتر و هماهنگی بیشتر، برای همه مدیران اجرایی دستگاه‌های استان تبیین و تشریح شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه