کاهش هزینه های سفر هوایی؛ راهکارهایی برای صرفه جویی

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کاهش هزینه های سفر هوایی؛ راهکارهایی برای صرفه جویی

هزینه پرواز با توجه به وجود هزینه‌های دیگر برای بسیاری از ما باعث نگرانی است، به‌خصوص اگر شغل یا زندگی ما به‌گونه‌ای باشد که مدام مجبور به سفر باشیم. اما با استفاده از برخی شیوه‌ها می‌توان به مقدار قابل‌توجهی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

این روزها، بلیط هواپیما به‌اندازه‌ای گران است که مجال فکر کردن به دیگر هزینه‌های جانبی مانند چمدان‌ها، پارکینگ، غذا و غیره را نمی‌دهد. با این وجود، اگر بدانید که چه بلیطی را باید تهیه کنید، هزینه سفر شما کمتر می‌شود.

اگر می‌خواهید هزینه‌هایتان را کمتر کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا پیش از سفر با یک برنامه‌ریزی، آماده سفر هوایی ارزان و البته دلخواه شوید. برخی نکات کلیدی این است که سبک سفر کنید، هر وسیله اضافی که فکر می‌کنید طی پرواز به آن احتیاج پیدا می‌کنید، با خود همراه داشته باشید و تا آنجا که می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

در ادامه سه شیوه مفید را با تمام جزئیات به شما معرفی می‌کنیم.

شیوه اول: چمدان‌ها را عاقلانه ببندید

۱. چند میان‌وعده سبک بردارید

میان وعده

چند غذای بسته‌بندی‌شده که بتوانید هنگام پرواز میل کنید، با خود بردارید، یا می‌توانید غذایی را بخورید که هنگام پرواز کاملا شما را سیر نگه دارد. با این کار دیگر وسوسه نمی‌شوید تا کنار فودکورت‌ها بایستید و بهای گزافی بپردازید. اگر اشتها بر شما غلبه کرد، از کیوسک‌ها یا ماشین‌های سیار چند ساندویچ بخرید و هرگز به‌سمت رستوران‌ها نروید.

  • خوراکی‌هایی چون چیپس، گرانولا (ترکیبی از جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل و غیره)، مغزهای مختلف، و شکلات، گزینه‌های خوبی برای میل کردن طی پرواز هستند.
  • فرودگاه‌ها برای حمل غذا، هزینه زیادی از مسافران نمی‌گیرند، زیرا می‌دانند آن‌ها چاره دیگری ندارند.

۲. یک بطری آب همراه داشته باشید

بطری آب

یک بطری یا هر ظرف قابل حمل (که در کیف جا شود) را پر از آب کنید و با خود همراه داشته باشید. با این کار هروقت تشنه شدید، به‌جای سفارش دادن آب، از بطری خود استفاده می‌کنید.

  • یک یا دو بطری خالی همراه داشته باشید تا درصورت لازم آن‌ها را تا رسیدن به مقصد پر کنید.
  • در برخی موارد، شما مجبور هستید مقدار مشخصی از مایعات را همراه داشته باشید. اگر بیش از حد مجاز، آب به‌همراه داشته باشید مجبور می‌شوید بطری‌ها را دور بیندازید.

۳. کتاب یا مجله‌های خود را همراه داشته باشید

کتب خواندن حین پرواز

تصور یک پرواز طولانی بدون هیچ نوع سرگرمی واقعا وحشتناک است. یک کتاب، مجله یا روزنامه با خود ببرید تا حوصله‌تان حین پرواز سرنرود. افرادی که بدون آمادگی به سفر هوایی می‌روند، مجبور هستند تا هزینه‌ای اضافی بابت خرید کتاب و رمان در کتاب‌فروشی‌های فرودگاه بپردازند.

  • این فرصت خوبی است تا کتاب‌ها یا مجله‌های موردعلاقه خود را که تابه‌حال نخوانده‌اید، بخوانید.
  • همچنین، می‌توانید کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید و از طریق گوشی یا تبلت آن را بخوانید. این کار دنیای ادبیات را زیر انگشتان شما جمع می‌کند.

۴. جا برای وسایل ضروری دیگر نگه دارید

وسایل بهداشتی

زمانی که چمدان‌ها را می‌بندید، فراموش نکنید وسایل ضروری چون گوش‌گیر، داروهای مورد نیاز، دستمال کاغذی، و ضدعفونی‌کننده‌ی دست را بردارید. اگر فراموش کنید، مجبور می‌شوید همین اقلام را با قیمت بیشتر، از مغازه‌های فرودگاه خریداری کنید. به‌طور اساسی، هرآنچه که می‌دانید مجبور می‌شوید بخرید (زیرا به آن نیاز پیدا می‌کنید)، با خود بردارید.

  • یک لیست از وسایل مورد نیاز تهیه کنید و طبق آن پیش بروید تا مبادا چیزی را فراموش کنید.

شیوه دوم: از هزینه‌های اضافی بپرهیزید

۱. در هزینه پارک کردن اتومبیل صرفه‌جویی کنید

پارکینگ

همه مسافران یک جای پارک خوب نزدیک فرودگاه می‌خواهند، اما همین کار هزینه زیادی دربرخواهد داشت. اتومبیل خود را در جایی دورتر از فرودگاه پارک کنید. این زمان، مسافت (که باید از محل پارک تا فرودگاه طی کنید) و هزینه را به برنامه‌ریزی خود اضافه کنید.

  • برخی سایت‌ها که به‌صورت آنلاین جای پارک ارائه می‌دهند (فعلا فقط برای تهران وجود دارد) به شما کمک می‌کنند تا در زمان کمتر و با هزینه بهتر یک جای پارک مناسب پیدا کنید.
  • اگر ممکن بود از یک دوست بخواهید تا شما را تا فرودگاه برساند. حتی می‌توانید از تاکسی استفاده کنید.

۲. پیش از هر چیز پول‌ها را تبدیل کنید

تبدیل ارز

به‌جای اینکه صبر کنید تا در فرودگاه پول خود را به پول کشور مقصد تبدیل کنید، از قبل به بانک بروید. کارکنان بانک، بدون گرفتن هزینه یا دستمزد اضافی پول‌ها را برای شما تبدیل می‌کنند. اگر قصد صرفه‌جویی دارید، این کار بسیار مفید است.

  • حتی اگر در بانک‌ها برای تبدیل از شما هزینه‌ای دریافت کنند، از هزینه‌ای که در فرودگاه از شما می‌گیرند، بسیار کمتر است.
  • مطمئن شوید که پول کافی برای سفر به‌همراه داشته باشید.

۳. وسایل ممنوع را با خود نبرید

اقلام ممنوع در فرودگاه

اقلام بهداشتی و دیگر وسایلی که مجاز نیستند، در قسمت امنیت به سطل آشغال می‌روند. بنابراین، مجبور می‌شوید بعدا هزینه دوباره‌ای بابت وسایل مورد نظر بپردازید که برای کیف پول شما خوشایند نیست.

  • از وسایلی که حمل آن‌ها ممنوع است، آگاه شوید.

۴. از رفتن به فروشگاه‌های فرودگاه بپرهیزید

خرید در فرودگاه

خرید از مغازه‌های فرودگاه، هزینه‌بردارترین کار است. همچنین این کار بدترین تصمیم است، زیرا چیزهایی را می‌خرید که به آن‌ها نیازی ندارید. اگر زمان بسیاری تا پرواز دارید، به‌جای رفتن به مغازه‌ها و تماشای ویترین‌ها، آن را با مطالعه، برنامه‌ریزی سفر و تماس گرفتن با دوستان یا خانواده بگذرانید.

  • به‌عنوان پیشنهاد، برای اینکه وسوسه نشوید، از مغازه‌ها یا فرودگاه دور باشید.
  • سوغاتی‌ها را از مغازه‌های محلی مقصد خود تهیه کنید.

شیوه سوم: در هزینه ایرفیر صرفه‌جویی کنید

۱. پرواز خود را در زمان مناسب رزرو کنید

رزرو پرواز

کمی تحقیق کنید و ببینید چه موقع ایرفیرها (هزینه‌های پرواز) ارزان‌تر هستند و سفر خود را در آن زمان برنامه‌ریزی کنید. از هزینه پروازهای یک‌طرفه، چه برای رفتن و چه برگشتن، آگاه شوید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. به یاد داشته باشید که هزینه‌های خارج از فصل‌های گردشگرپذیر ارزان‌تر هستند.

  • تحقیقات و بررسی‌های شما چند ماه یا چند هفته پیش از سفر به شما بسیار کمک می‌کند.

۲. از مزایای هواپیمایی‌ها استفاده کنید

 اگر معمولا زیاد سفر می‌کنید یا برای پرداخت هزینه‌ها بیشتر از کارت اعتباری استفاده می‌کنید، می‌توانید از برنامه‌های وفاداری هواپیمایی خود بهره‌مند شوید. برخی ایرلاین‌ها به مسافران دائمی خود یک سری خدمات رایگان یا با بهای کمتر ارائه می‌دهد که در این صورت خیلی به نفع شما است. حتی اگر هم این شرایط را نداشته باشید، می‌توانید از میان‌وعده‌ها یا شیرینی‌ها لذت ببرید. جمع این مزایا می‌تواند بار مالی شما را سبک کند، بنابراین اگر فرصتی نصیب‌تان شد، از آن استفاده کنید.

  • پیش از خرید بلیط هواپیما تمام نکات مالی را بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید در برخی موارد صرفه‌جویی کنید یا خیر.
  • مزایای خود را برای مواقع ضروری نگه دارید؛ مانند پروازهای بین‌المللی یا پروازهای ضروری برگشت به خانه.

۳. تا حد امکان چمدان کمتری همراه ببرید

چمدان کمتر

هزینه چمدان‌ها می‌تواند هزینه زیادی برای مسافران داشته باشد. اگر برایتان امکان داشت، تمام وسایل مورد نیاز را در کیف جا دهید تا طی پرواز در کنار خودتان باشد. از یک چمدان بزرگ برای فضای بیشتر (برای وسایل) استفاده کنید.

  • قوانین فرودگاه برای چمدان‌ها را بررسی کنید. برخی فرودگاه‌ها به مسافران اجازه حمل دو چمدان‌، بدون پرداخت هزینه را می‌دهند.
  • با فرض اینکه به بیش از یک چمدان نیاز دارید، چمدان خود را تا بیشترین حد مجاز پر کنید.

۴. صندلی خود را تقدیم کنید

گاهی برای اینکه هواپیما زودتر حرکت کند، هواپیمایی به برخی افرادی که مایل باشند کمی از راحتی خود بگذرند، پاداش می‌دهد. این پاداش‌ها شامل کاهش هزینه پرواز و هزینه هتل است. شاید این کار کمی از راحتی شما بکاهد، اما در هزینه شما بسیار صرفه‌جویی می‌کند.

  • این حرکت زمانی که تنها باشید یا برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیری داشته باشید، خیلی موثر است.
  • حتی در سفرهایی که دارای چند توقف هستند، همچنان می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه