تقویت گردشگری با ثبت جهانی آثار دوره ساسانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
تقویت گردشگری با ثبت جهانی آثار دوره ساسانی

با ثبت آثار دوره ساسانی به‌ عنوان بیست‌و‌سومین اثر جهانی کشورمان و معرفی آن به جهانیان، می‌توان گردشگری کشور را رونق و تقویت کرد.

در چهل‌و‌دومین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر منامه بحرین، آثار ارزشمند و باشکوهی از معماری و شهرسازی دوره ساسانی را با عنوان منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

ثبت آثار تاریخی به یادگار مانده از دوره ساسانیان در فهرست جهانی یونسکو با پیام‌ها و دستاوردهایی همراه بود و فرصت‌هایی را فراروی کشور گشود که در صورت بهره‌برداری مناسب می‌تواند به تقویت گردشگری منجر شود.

از جمله آثار باستانی این استان که قبلا در فهرست آثار جهانی ثبت شده است، می‌توان به تخت جمشید، پاسارگاد (آرامگاه کوروش)، باغ‌های پاسارگاد و باغ ارم اشاره کرد.

مونسان گفت:

آثار برجسته مطرح‌شده در پرونده ثبت جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی، مجموعه‌ای از ارزشمندترین نمونه‌ها از معماری و شهرسازی امپراتوری ساسانی در دوره‌ای مهم از تاریخ معماری و شهرسازی بشر است که به‌عنوان بیست‌و‌سومین اثر جهانی کشورمان به دنیا معرفی شده است.

علی اصغر مونسان در سخنان خود از فشارهای سیاسی برای جلوگیری از ثبت جهانی این آثار چنین بیان داشت که با وجود این فشارها و با حمایت کشورهای مختلف، طرح ثبت جهانی آثار یونسکو به ثمر نشست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سختی‌ها و تلاش‌های  این سازمان برای ثبت این آثار سخن صحبت کرد و گفت:

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این دستاورد بزرگ را که با سختی‌ها و تلاش‌های فراوان به دست آورده، به مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و مردم میراث دوست ایران تبریک گفته و امیدوار است با یاری مردم و جامعه تخصصی در این مسیر گام‌های بلندتری برای سرافرازی کشور و ملت بزرگ ایران برداشته شود.

بر اساس اظهارات مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، از حوالی سال ۹۳  تمرکز برای مطالعه و ارائه مستندات پرونده محور ساسانی توسط محققان، باستان‌شناسان، مستندسازان و فیلمبرداران، آغاز  و  تا نیمه نخست ۹۶ ادامه یافت.

مصیب امیری در ادامه چنین بیان داشت که در طی این چند سال، نزدیک به یک هزار صفحه مستندات از یادمان‌های تاریخی نام برده، تهیه و تدوین و سال ۹۵ در قالب پرونده‌ای به یونسکو ارائه شد.

ساخت و نصب تابلوهای معرفی آثار به زبان فارسی و انگلیسی و ساماندهی محوطه تاریخی بیشاپور کازرون، سنگ‌فرش شهر گور فیروزآباد، از جمله فعالیت‌ها برای آماده‌سازی این بناها برای ثبت جهانی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد:

از دیگر فعالیت‌هایی که در این مدت انجام شد ایجاد، زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز و اجرای فازهای چندگانه طرح استانداردسازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور کازرون، استقرار سرویس بهداشتی و دیگر خدمات مورد نیاز گردشگران  می‌توان نام برد

به گفته امیری، اطلاعات این پرونده از فیروزآباد شروع و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد که شامل آثار مجموعه تاریخی طبیعی- بیشاپور در شهرستان کازرون از جمله شهر تاریخی بیشاپور، تنگه تاریخی طبیعی چوگان و غار و مجسمه شاپور اول ساسانی، مجموعه تاریخی قلعه دختر، آتشکده و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسان در شهرستان سروستان استان فارس می‌شود.

وی در خصوص تامین اعتبارات نیز این‌چنین گفت که افزون بر ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت‌های اضطراری و امور عمرانی آثار محور ساسانی هزینه شد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه