شهرهایی با نام های ترسناک، مقاصدی جالب برای گردشگری وحشت (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
شهرهایی با نام های ترسناک، مقاصدی جالب برای گردشگری وحشت (قسمت اول)

در بازدید از عجایب دیدنی، شاید اسامی شهرها آن‌قدر جلب توجه نکند. اما در این میان بعضی شهرها اسامی ترسناکی دارند که درنوع خود جالب است.

نام شهرها تا چه حد برای شما جالب توجه است؟ هیچ‌وقت به معنا و مفهوم پنهان در پس این اسامی توجه کرده‌اید؟ جالب است بدانید شماری از شهرها در اقصی نقاط جهان به‌دلیل نام‌های ترسناک، عجیب و متفاوت خود مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند، نام‌هایی که شاید حتی در باورتان نگنجد.

در سراسر ایالات متحده آمریکا، شهرهای مختلفی پراکنده شده‌اند که به خاطر اسامی عجیب، غیر معمول و بعضا ترسناک‌شان به شهرتی قابل‌توجه دست یافته و در ایامی از سال همچون هالووین، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان دنیای گردشگری وحشت قرار می‌گیرند. این اسامی در کنار جذب بازدیدکننده و رونق گردشگری، حال و هوایی خاص به این مناطق می‌بخشند. مثلا تصور کنید اگر قرار بود در شهری سکونت کنید که معنای نامش «قلمروی شیطان»، «جهنم»، «سلاخ خانه»، «دره مردگان» و... بود چه احساساتی را تجربه می‌کردید؟

شهرهایی با اسامی ترسناک

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا سفری به شماری از این شهرهای متفاوت داشته باشیم که از قضا تعدادی از آن‌ها، حقیقتا هم با داستان‌های ارواح و پدیده‌های ماورایی در ارتباط هستند.

تامبستون (Tombstone)، آریزونا

شهر تامبستون

«تامبستون» یکی از شهرهای معروف دوران تب طلا در آریزونا است که قاعدتا با توجه به فروکش کردن تب جستجوی طلا به شهری متروکه یا به اصطلاح شهر ارواح تبدیل شده است. اما با یک نگاهی کلی باید قبول کرد که این شهر حقیقتا یک شهر ارواح حقیقی است، آن هم با توجه به نام آن که به‌معنای «سنگ قبر» است.

جمعیت این شهر در حدود ۱,۵۰۰ نفر است و جالب است بدانید که تامبستون شعار جالب توجهی هم دارد:

«شهری که مردن در آن بسیار دشوار است»

شهر تامبستون به‌خصوص در ایام هالووین بسیار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به داستان‌های ماورایی و حضور ارواح قرار دارد. به‌ویژه هنگامی که مسافران برای شرکت در مراسم سالانه «روزهای هلدورادو» (Helldorado Days) روانه‌ی این شهر می‌شود. این رویداد باشکوه هر ساله در گرامیداشت یکی از رویدادهای جالب غرب وحشی برگزار می‌شود. نبرد توأم با شلیک گلوله‌های متعدد که بین شماری از کابوی‌های قانون شکن و مأموران قانون یعنی برادران معروف «ارپ» به‌ویژه کلانتر «وایات ارپ» (Wyatt Earp) رخ داد. از این رویداد که در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۱۸۸۱ روی داد، با نام «جدال در اوکی کرال» (gunfight at the O.K. Corral) یاد می‌شود.

اما مراسم گرامیداشت این جدال هر ساله در سومین هفته ماه اکتبر برگزار شده و به‌نوعی یادآور سبک زندگی و ماجراجویی‌های دوران غرب وحشی است. معمولا گردشگران مشتاق در این زمان با پوشش و استایل سبک غرب وحشی در انظار ظاهر شده و در مراسم شرکت می‌کنند. به‌علاوه علاقه‌مندان در این ایام می‌توانند با خرید بلیط در تور «تیراندازان و ارواح» نیز شرکت کنند که بازدیدکنندگان را به یکی از مقاصد تسخیر شده شهر می‌برد. گورستان قدیمی که ظاهرا استراحتگاه ابدی شماری از هفت تیر کش‌های دوران قدیم و نیز قربانیان آنهاست، جایی ایدئال برای مشاهده ارواح درگذشتگان.


هل (Hell)، میشیگان

شهر هل در میشیگان

شاید شما هم عبارت «به جهنم رفتم و بازگشتم» را شنیده باشید. بی‌شک در نگاه اول این عبارت چندان رنگی از واقعیت ندارد، اما جالب است بدانید شهری در ایالت میشیگان جلوه‌ای واقعی به آن بخشیده است. شهر هل (به معنی جهنم)، در جنوب شرقی این ایالت واقع شده است، جایی که ساکنان خود را «اهالی جهنم» (Hellions) نامیده و با خوشحلی تمام انواع سوغاتی و یادگارهای متنوع را به بازدیدکنندگان مشتاق عرضه میکنند. یادگاری‌هایی که به‌نوعی شاید نحسی نام این شهر را به رویدادی خاطره‌انگیز تبدیل کند.

گفته می‌شود در دهه‌ی ۱۸۳۰ مسافرانی از آلمان حین بازدید از این شهر به زبان خود از زیبایی شهر و مناظر آن تعریف کردند (So schön hell)، اما مردم محلی این تعریف را به‌شکل دیگری تکرار کرده و رفته رفته نام این محل به «هل» تغییر پیدا کرد.

بهترین زمان برای بازدید از این شهر در ماه اکتبر و هم‌زمان با هالووین است، وقتی که رویداد معروف «دویدن در جهنم» (Run Through Hell) در عصر هالووین برگزار شده و بسیاری را سرگرم می‌کند. در کنار این همه انرژی سوزاندن شاید خوردن بستنی در جهنم نیز خالی از لطف نباشد، به‌خصوص از این نظر که در واقعیت چنین موهبتی کاملا دور از دسترس است. شاید باورتان نشود اما بازدیدکنندگان می‌توانند به فروشگاه محلی رفته و یک اینچ مربع از جهنم را خریداری کنند، آن هم تنها با قیمت جالب توجه ۶.۶۶ دلار! البته خوشبختانه در این داد و ستد کسی روح گردشگران را از آن‌ها مطالب نمی‌کند.


میستیک (Mystic)، کنتیکت

شهر میستیک در کانکتیکات

شهر بندری و دهکده‌ ماهیگیری صید نهنگ سابق در ایالت کانتیکت که حتی از پیش از انقلاب آمریکا تاکنون مسکونی بوده است. میستیک هیچ کمبودی از نظر علائم و نشانه‌های ترس و وحشت ندارد، رویدادهایی که به‌نوعی نام مرموز و خاص آن را به بهترین شکل ممکن توجیه می‌کنند.

 از اواسط ماه اکتبر و در طول برگزاری مراسم هالووین، بندر میستک میزبان رویدادی به نام «کابوس‌های دریانوردی» (Nautical Nightmares) است، جایی که بازدیدکنندگان شنونده‌ی انواع داستان‌های ترسناک خواهند بود که در مورد کشتی‌ ارواح و دیگر افسانه‌های ترسناک قدیمی با موضوع تسخیر شدن بر سر زبان‌هاست همچنین مراسم دیگری با نام «Sights and Frights» هم برگزار می‌شود که بیشتر مناسب حال کودکان طراحی شده است.

مسافران می‌توانند حین بازدید از این شهر در عمارت وایت‌هال سکونت کنند که بی‌شباهت به اقامتگاه‌هایی B&B (تخت و صبحانه) نیست. شایعاتی وجود دارد که طبق آن‌ها این خانه ظاهرا در تسخیر ارواح کودکان خانواده است. قدمت این عمارت به قرن هیجدهم بازگشته و تاریخ احداث آن سال ۱۷۷۱ است.


اسلیپی هالو (Sleepy Hollow)، نیویورک

اسلیپی هالو

نام این شهر احتمالا برای دوست‌داران فیلم‌ یا سریال‌های ترسناک آشنا است. نامی برگرفته شده از داستان کوتاه و معروفی از «واشینگتن اروینگ» (Washington Irving) به نام «افسانه اسلیپی هالو». این دهکده در جنوب نیویورک واقع شده و با دنیای فانتزی‌های ادبی- البته از نوع ترسناکش- پیوندی دیرینه دارد.

در خلال ماه‌های آوریل و نوامبر علاقه‌مندان حین بازدید از این منطقه می‌توانند در تور گردشگری جالبی شرکت کنند که یک پیاده روی متفاوت با نور فانوس در میان گورستان قدیمی اسلیپی هالو را شامل می‌شود، جایی که از قضا جسم فانی اروینگ در آرامش ابدی خفته است. البته درکنار این بازدید می‌توان از دیگر نقاط دیدنی و ترسناک این ناحیه از جمله لوکیشن سریال تلویزیونی «سایه‌های سیاه: سردابه بارناباس کالینز خون آشام» (Dark Shadows: the vampire Barnabass Collins' crypt) نیز دیدن کرد.

اما ترسناک‌ترین رویدادهای به ماه اکتبر برمی‌گردد، زمانی که مهمترین جاذبه این شهر یعنی «سوار بی‌سر» شنلش را پوشیده و سوار بر اسب وحشت به دل‌های می‌افکند. خانه تاریخی محلی در این ایام رنگ عوض کرده و تورهای گردشگری وحشت را میزبانی می‌کند. البته رویدادهای ترسناک تمام جاذبه این شهر نیستند، به‌ویژه کسانی که دوست دارند به‌جای هالووینی پر دلهره، از جشنی سرگرم کننده لذت ببرند. به این دسته از افراد توصیه می‌کنیم حتما در «Sleepy Hollow Haunted Hayride» شرکت کنند، هرچند نمی‌توانیم تضمین کنیم که سوار بی‌سر نقشی در این مراسم نداشته باشد!


ترانسیلوانیا، لوئیزیانا

شهرهایی با اسامی ترسناک

نام ترانسیلوانیا همیشه با نام یکی از شناخته شده‌ترین افسانه‌ها و شخصیت‌های ترسناک دنیای ادبیات فانتزی پیوند خورده است. ترانسیلوانیا زادگاه کنت دراکولای معروف است که در کشور رومانی واقع شده است. اما شهر ترانسیلوانیا در ایالت لوئیزیانا در قرن نوزدهم  توسط فردی به نام دکتر «ریچاردز» نامگذاری شده و اگرچه هیچ قرابتی با ماجرای دراکولا ندارد، اما فروشگاه‌های عمومی آن تمامی کالاهای مرتبط با دراکولا و خفاش‌های خون آشام را به گردشگران مشتاق عرضه می‌کنند.


قلمروی شیطان (Satan's Kingdom)، ماساچوست

شهرهایی با اسامی ترسناک

بد نیست بدانید یک شهر دیگر در کانکتیکات و یکی هم در ورمونت هر دو اسامی با درون مایه‌های شیطانی دارند. اما دلیل نامگذاری این شهر در ایالت ماساچوست که ظاهرا پیوندی با شیطان دارد، هنور کاملا روشن نشده است.


دره اسکلت (Skull Valley)، آریزونا

شهرهایی با اسامی ترسناک

وقتی برای نخستین بار پای ماجراجویان و جستجوگران به این منطقه رسید، آن‌ها موفق به پیدا کردن بقایای اسکلت‌ انسان شدند. با الهام از این رویداد این شهر را «دره اسکلت» نام نهادند. در این مکان استخوان‌ها به روشنی قابل‌مشاهده بوده و نام این منطقه را هر آینه پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

اسکال ولی (Skull Valley)، آریزونا

به پایان بخش اول این مطلب رسیدیم اما نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این اسامی به مرور تکراری و بی‌مفهوم شده و دیگر جذابیتی برای ساکنان این شهرها نخواهند داشت، یا نه، زندگی هر روزه زیر سایه آن همواره جالب توجه و سرگرم کننده باقی خواهد ماند؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این رابطه با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه