راهنمای سفر به بینتولو

بینتولو در مالزی قرار دارد و از شهرهای بزرگ صنعتی کشور به شمار می‌رود. صنعت توریسم در این شهر رو به ترقی است و پارک ملی سیمیلاجائو، معبد تائو پک کونگ و باغ‌وحش تامان تومبینا از دیدنی‌های بینتولو محسوب می‌شوند.

بینتولو را بهتر بشناسید:

معرفی بینتولو

تاریخچه بینتولو

آب و هوای بینتولو

راهنمای سفر به بینتولو

سوغات بینتولو

جاهای دیدنی بینتولو

معرفی بینتولو

بینتولو (Bintulu) یکی از شهرهای ایالت ساراواک در کشور مالزی، قاره آسیا است. این شهر ساحلی که در جزیره بورنئو قرار دارد، در فاصله ۶۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی کوچینگ، ۲۱۶ کیلومتری شمال‌شرقی سیبو و ۲۰۰ کیلومتری جنوب‌غربی میری واقع شده است.

جمعیت بینتولو بیش از ۱۱۴ هزار نفر و مساحت آن حدود ۱۲٫۵ هزار کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان بیتولو را مسیحیان شامل می‌شوند و بعد از آن، مسلمانان، بودایی‌ها و هندوان  قرار دارند. هرچند زبان رسمی بینتولو مالای است، اما زبان انگلیسی نیز به‌طور گسترده‌ای میان اهالی این شهر رواج دارد. علاوه بر این برخی از اقلیت‌‌های این شهر به زبان‌های چینی و محلی بینتولو صحبت می‌کنند.

بینتولو

فرمانروای بینتولو توسط شاه مالزی انتخاب می‌شود و در راس حکومت ایالت ساراواک قرار می‌گیرد. بعد از فرمانروا، نخست وزیر با قرار گرفتن در راس دولت ایالت، بیشترین مسئولیت و قدرت را به عهده دارد و توسط فرمانروا انتخاب می‌شود. این مقام معمولا به رهبر حزبی تعلق می‌گیرد که بیشترین تعداد اعضا را در شورای مقننه ایالتی در اختیار داشته باشد.

تاریخچه بینتولو

در سال ۱۸۶۱ بینتولو تنها یک روستای کوچک ماهیگیری بود. این شهر از اولین شهرهایی به شمار می‌رود که سیستم پارلمانی در آن به اجرا گذاشته شد. در سال ۱۹۶۹، با کشف ذخایر گاز و نفت، بینتولو به سرعت ترقی کرد و به مرکز تجمع صنایع بزرگ تبدیل شد. با پیشرفت شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی، مهاجران زیادی از مناطق اطراف و روستاها به شهر آمدند. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۷، دولت ناچار شد برای حل مشکل سکونت‌های غیرقانونی، قانون کاهش قیمت خانه را وضع کند. بر اساس این قانون، مشکل سکونت‌‌های غیرقانونی تا سال ۲۰۲۰ برطرف خواهد شد.

آب و هوای بینتولو

آب و هوای بینتولو موسمی گرمسیری به شمار می‌رود و شدت بارندگی در مناطق ساحلی بیشتر از نواحی داخلی است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۳٫۴ تا ۳۰٫۸ تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۳,۷۴۹ هزار میلی‌متر برآورد شده است.  

راهنمای سفر به بینتولو

بینتولو

فرودگاه بینتولو در فاصله ۲۳ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در آن پرواز‌های از/ به کوالالامپور، کوچینگ، سنگاپور و برخی مقاصد دیگر برقرار است. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز اتوبوس‌‌های عمومی و تاکسی‌ها خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

سوغات بینتولو

صنایع دستی چوبی و انواع باتیک از سوغاتی‌های بینتولو به شمار می‌رود. شما برای خرید می‌توانید به «پارک سیتی مال» (Park City Mall) و «تایمز اسکوئر مگامال» (Times Square Megamall) مراجعه کنید.

بینتولو

جاهای دیدنی بینتولو

از جاهای دیدنی بینتولو می‌توان «ساحل پانتای تانجونگ باتو بینتولو» (Pantai Tanjung Batu Bintulu)، «پارک ملی سیمیلاجائو» (Similajau National Park) و «باغ‌وحش تامان تومبینا» (Taman Tumbina) را نام برد.

دیگر دیدنی‌های بینتولو شامل «معبد تائو پک کونگ» (Tua Pek Kong Temple)، «مسجد الشاکرین» (Masjid Assyakirin) و «معبد کوان یینگ تونگ» (Kuan Ying Tong Temple) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map