سازه های مینیاتوری از فرهنگ مالزی می‌گویند

الهام نجفی
الهام نجفی پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
سازه های مینیاتوری از فرهنگ مالزی می‌گویند

زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن و معرفی آن به سایر اقوام و ملیتها، دغدغهی مشترکی در بین مردم کشورهای مختلف جهان است. یک هنرمند مالزیایی راهکار جالبی برای معرفی کشورش به جهان پیدا کرده است. 

راه‌های زیادی برای کشف و شناخت فرهنگ‌‌‌ کشورهای مختلف در سراسر دنیا وجود دارد، بازدید از موزه‌ها، مطالعه‌ی تاریخ، چشیدن غذاهای محلی و تماشای عکس‌‌های کشور مقصد، همه از ترفندهای آشنایی با یک فرهنگ جدید هستند.

اما یک هنرمند مالزیایی با تمرکز بر جزئیات کوچک زندگی روزمره، راه جالبی برای روایت کردن داستان سرزمینش پیدا کرده است. او پروژه‌ای را آغاز کرده‌ که در آن صحنه‌هایی از زندگی روزمره در مالزی، بصورت مینیاتوری بازسازی شده است.

هنرمند مالزیایی

پروژه‌ی این خانم هنرمند «پیکوورم» (PicoWorm) نام دارد که از دو بخش «پیکو» به معنی یک واحد اندازه‌گیری بسیار کوچک و «ورم» برگرفته از کلمه‌ی (bookworm) به معنای کتاب‌خوان تشکیل شده است.

«پوی وان لیم» (Pui Wan Lim) این دختر مالزیایی، که حروف اول اسمش در نام پروژه گنجانده شده، می‌گوید:

پیکوورم یعنی کسی که عاشق گذراندن وقت برای ساخت دست‌سازه‌های ظریف است، یعنی من!

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در رشته‌ی مهندسی مکانیک تصمیم گرفت زندگی شغلی خود را به‌عنوان یک هنرمند مینیاتوریست ادامه دهد. پوی وان کارش را با ساخت غذاهای مرسوم مالزی آغاز کرد و با ساخت دقیق وسایل آشپزخانه و مبلمان گسترش داد.

او می‌گوید برای ساخت کارهایش از زندگی شخصی خود الهام می‌گیرد. برای مثال فروشگاه خواروبار فروشی‌ای که ساخته، بر اساس خاطرات کودکی‌، خوراکی‌های محبوب خودش و بازی‌هایی که می‌کرده شکل گرفته‌ است. وسایل آشپزخانه‌ی پیکوورم از خانه‌ی قدیمی مادربزرگ پوی وان الهام گرفته شده است. پوی عاشق وقت گذراندن در موزه‌ها و کشف فرهنگ و تاریخ ناشناخته اقوام است، به‌همین خاطر گاهی ممکن است ایده‌ی خلق این دست‌سازه‌ها از دیده‌ها و مطالعات شخصی‌اش نشات گرفته باشد.

در ادامه ویدیویی را تماشا می‌کنید که در آن او از شغل تمام‌وقت خود به عنوان یک «مینیاتوریست» می‌گوید:

دانلود ویدیو

پوی وان تا کنون یک فروشگاه خواروبار فروشی کامل با تمام تجهیزات، یک منظره از شهر کوالالامپور و یک صحنه از کافی‌شاپ قدیمی‌ای را که در معرض تخریب بوده، ساخته است. ماهیت این هنر او را قادر ساخته مکان‌های کشورش را با تمام جزئیات ثبت کند و از این طریق فرهنگ مالزی را با مردم جهان به اشتراک بگذارد.

این هنرمند مالزیایی درباره‌ی پروژه‌ی خود می‌گوید:

برخلاف زندگی واقعی ما که همواره در گذر است و روزی هم به پایان می‌رسد، مینیاتورها تا ابد ماندگار هستند. این نکته درباره‌ی فرهنگ و تاریخ ما هم صدق می‌کند. اگر هرکدام از ما با مهارت‌های متفاوتی که داریم برای ماندگار کردن این تاریخ تلاش نکنیم، در آینده‌ی نزدیک فراموش خواهد شد. به همین دلیل من مینیاتور را انتخاب کردم، تا مردم با دیدن کارهای من تاریخ مالزی را برای همیشه به‌خاطر بسپارند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه