راهنمای سفر به استان نوشهر

استان نوشهر در کشور ترکیه قرار دارد. از هیجان‌انگیز‌ترین دیدنی‌ های این استان کاپادوکیا، موزه روباز گورمه و شهر زیرزمینی اوزکوناک است. در سفر به ترکیه، بازدید از این استان را فراموش نکنید.

درباره استان نوشهر بیشتر بخوانید:

معرفی استان نوشهر

تاریخچه استان نوشهر

آب و هوای استان نوشهر

راهنمای سفر به استان نوشهر

سوغات استان نوشهر

جاهای دیدنی استان نوشهر

معرفی استان نوشهر

استان نوشهر یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در نواحی مرکزی کشور قرار دارد، از شمال‌غربی با استان قرشهیر، از جنوب‌غربی با استان آق‌ سرای، از جنوب با استان نیغده، از جنوب‌شرقی با استان قیصریه و از شمال‌شرقی با استان یوزگات همسایه است. مرکز استان، نوشهر نام دارد.

جمعیت استان نوشهر، ۲۹۱ هزار نفر و مساحت آن حدود ۵٫۵ هزار کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو دسته‌ی اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم نوشهر، ترکی است.

استان نوشهر در کنار دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری با مقامی نسبتا تشریفاتی در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار دارد. قوه مقننه در دست مجلس ملی کبیر ترکیه و قوه مجریه در دست هیئت وزرا است. قوه قضاییه نیز سازمانی مستقل از دولت و مجلس محسوب می‌شود.

نوشهر

تاریخچه استان نوشهر

قدمت منطقه نوشهر به امپراتوری هیتی‌ها بازمی‌گردد. حدود قرن ۸ قبل از میلاد، نوشهر تحت سلطه آشوری‌ها در آمد و بعد از آن به‌ترتیب ماد‌ها و سپس هخامنشیان بر آن فرمانروایی ‌کردند. در سال ۳۳۳ قبل از میلاد، الکساندر کبیر ایرانیان را شکست داد و این منطقه را به تصرف خود درآورد. در سال ۱۰۷۴ نوشهر جزوی از سرزمین‌های سلجوقیان روم شد و سرانجام در سال ۱۳۲۸، به امپراتوری عثمانی پیوست.

آب و هوای استان نوشهر

آب و هوای استان نوشهر گرم و معتدل است. تابستان‌هایی گرم و خشک، و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. بیشترین میزان بارندگی در فصل‌های سردتر صورت می‌گیرد و دمای متوسط هوای در طول سال از ۵ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان نوشهر

فرودگاه نوشهر کاپادوکیا در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی مرکز استان قرار دارد و پروازهایی از/ به آنکارا، استانبول و آنتالیا در آن برقرار است. با استفاده از اتوبوس و ماشین نیز می‌توانید از هر نقطه در ترکیه به این استان دسترسی داشته باشید.

از شهرهای مهم استان می‌توان به نوشهر، اورگوپ، آوانوس و درین‌کویو اشاره کرد.

سوغات استان نوشهر

نوشهر

عروسک‌های پارچه‌ای دست‌ساز، صنایع دستی، فرش، ظروف سفالی و انواع وسایل سرامیکی از سوغاتی‌های استان نوشهر به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «فرش‌فروشی سلطان» (Sultan Carpet)، «فروشگاه محصولات سرامیکی هاتوسا» (Guray Ceramic) و «مرکز خرید فروم کاپادوکیا» (Forum Kapadokya) سر بزنید.

جاهای دیدنی استان نوشهر

کاپادوکیا هیجان‌انگیز‌ترین جاذبه استان نوشهر است. فرم‌های عجیب صخره‌ها، جاذبه‌های تاریخی، دره‌های بسیار و بالون‌سواری، این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌ های استان نوشهر تبدیل کرده است. 

نوشهر

از دیگر جاهای دیدنی استان نوشهر می‌توان «پارک ملی گورمه» (Goreme National Park)، «موزه فضای باز زلوه» (Zelve Open Air Museum)، «شهر زیرزمینی کایماکلی» (Kaymakli Underground City)، «شهر زیرزمینی اوزکوناک» (Ozkonak Underground City)، «موزه فضای باز گورمه» (Goreme Open Air Museum)، «موزه حاجی بکتاش ولی» (Haci Bektas Veli Museum)، «قلعه اوچ حیصار» (Uchisar Castle)، «موزه گورای» (Guray Museum)، «موزه اورگوپ» (Urgup Museum)، «کلیسای ایل نظر» (El Nazar Kilise)، «موزه تاریخ و هنر کاپادوکیا» (Cappadocia Art & History Museum) و «کیسای سنت جان باپتیست» (Church of St. John the Baptist) را نام برد.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map