راهنمای سفر به استان موش

استان موش در کشور ترکیه قرار دارد و پل تاریخی مراد، کلیسای چنگیلی و قلعه ملازگرد از دیدنی‌ های استان موش به شمار می‌روند. 

با استان موش آشنا شوید:

معرفی استان موش

تاریخچه استان موش

آب و هوای استان موش

راهنمای سفر به استان موش

سوغات استان موش

جاهای دیدنی استان موش

معرفی استان موش

استان موش یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در شرق کشور قرار دارد، از جنوب‌شرقی با استان بتلیس، از شرق با استان آغری، از شمال با استان ارزروم، از غرب با استان‌های بینگول و دیاربکر و از جنوب با استان باتمان همسایه است. مرکز این استان، موش نام دارد.

موش

جمعیت استان موش بیش از ۴۰۶ هزار نفر و مساحت آن حدود ۸٫۲ هزار کیلومتر مربع است. غالب ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. مردم موش به دو زبان ترکی و کردی صحبت می‌کنند.

استان موش مانند دیگر استان‌های ترکیه، تحت حکومت مرکزی قرار دارد. نوع حکومت، پارلمانی دموکراتیک است و شامل سه قوه جداگانه می‌شود. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرد.

تاریخچه استان موش

در آغاز قرن بیست میلادی، جمعیت استان موش بین ارمنی‌ها و کرد‌ها تقسیم شده و تعداد مسیحیان و مسلمانان برابر بود. در سال ۱۹۱۵ و هنگام نسل‌کشی ارمنی‌ها، جمعیت ارامنه به‌شدت کاهش پیدا کرد. مردان ارمنی که سن مناسبی برای شرکت در ارتش داشتند، به جنگ جهانی اول فرستاده شدند، خانه‌های ارامنه در روستاها مورد یورش قرار گرفتند و ارمنی‌های ساکن در مرکز استان سلاخی شدند. شهر موش در سال ۱۹۱۶ و در طول جنگ جهانی اول توسط نیروهای متفقین اشغال شد و یک سال بعد، در سال ۱۹۱۷، ترکیه آن را باز پس گرفت.

موش

آب و هوای استان موش

آب و هوای استان موش سرد و معتدل است. تابستان‌هایی بسیار داغ و آفتابی، و زمستان‌هایی برفی و بسیار سرد دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میزان بارندگی در فصول سرد، بیشتر از تابستان است.

راهنمای سفر به استان موش

فرودگاه موش در ۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و پرواز‌هایی به/ از آنکارا، استانبول و بورسا در آن برقرار است. قطار سریع‌السیر وان‌گولو که هفته‌ای دوبار از استانبول به مقصد تاتوان حرکت می‌کند، موش را به شهرهای آنکارا، قیصریه، سیواس، ملطیه و الازیغ وصل می‌کند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ها خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

از مهم‌ترین شهرهای استان موش می‌توان به موش و ملازگرد اشاره کرد.  

سوغات استان موش

موش

تسبیح، گلیم و محصولات گلیمی، فرش‌های کرک‌دار و سرویس‌های روتختی و روبالشی از سوغاتی‌های استان موش به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز تفریحی جیلان» (Ceylan Eglence Merkezi) سر بزنید.

جاهای دیدنی استان موش

جاذبه‌های ‌تاریخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان موش محسوب می‌شود که از آن جمله می‌توان «پل تاریخی مراد» (Tarihi Murat Bridge)، «قلعه ملازگرد» (Malazgirt Castle)، «کلیسای چنگیلی» (Cengilli Church) و «صومعه آراکلوتس» (Arakelots Monastery) را نام برد.

از دیگر دیدنی‌ های استان موش «مسجد اسنلیک» (Esenlik mosque )، «مسجد اولو» (Ulu Mosque) است. 

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map