سوغات جهرم چیست؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی جمعه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات جهرم چیست؟

جهرم یکی از شهرهای تاریخی استان فارس محسوب می‌شود که در نیمه جنوبی استان قرار دارد. در این مقاله با محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

جهرم یکی از شهرهای زیبای استان فارس است؛ ما ایرانی‌ها جهرم را با نخلستان‌های زیبایش می‌شناسیم که از جاهای دیدنی استان فارس محسوب می‌شوند. جهرم کشاورزی پررونقی دارد؛ از جمله محصولات جهرم می‌توانیم به خرما، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، پنبه و جو اشاره کنیم.

کارخانه‌های تولید آرد و شرکت‌های فراوری و بسته‌بندی خرما در جهرم مشغول به فعالیت هستند و بیش از دو درصد از خرمای جهان را جهرم تولید می‌کند. جهرم در زمینه تولید و صادرات مرکبات هم درصد بالایی را به خود اختصاص داده است و پرتقال و نارنگی این شهر آوازه‌ای جهانی دارد. در این مطلب به سراغ سوغاتی‌ها و صنایع دستی جهرم رفته‌ایم؛ با ما همراه باشید:

خوراکی‌ها

خرما

خرما از سوغات اصلی جهرم

خرما، از بهترین سوغات ایران، یکی از محصولات اصلی جهرم است و در این شهر نخلستان‌های بسیاری وجود دارد. نیمه‌خشک بودن خرمای جهرم، پوست نازک آن و نسبت بالای گوشت به پوست در کنار قیمت مناسب، باعث شده تا تقاضای جهانی برای این محصول روزبه‌روز افزایش یابد. در حال حاضر خرمای جهرم یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع خرما در جهان است.

نان مشت

نان مشت با تزیین شکر

نان مشت یکی از نان‌های محلی استان فارس و شهر جهرم است. خرما ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نان است و از دیگر ترکیبات آن می‌توانیم به آرد گندم، دارچین، زنجبیل و روغن اشاره کنیم.

حلوای خارک

حلوای خارک با تزیین پسته

حلوای خارک یکی از حلواهای خوشمزه استان فارس است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این حلوا، خرمای خارک است، برای تهیه حلوای خارک، خرمای خشک (خارک) شسته شده به‌همراه رطب هسته گرفته، چرخ می‌شود و با آرد برنج و آرد گندم روغن سرخ شده تهیه می‌شود.

مرکبات

لیمو ترش تازه مرکبات

شهر جهرم سالانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن انواع مرکبات را بسته‌بندی کرده و به سراسر کشور صادر می‌کند. جهرم را می‌توان قطب تولید مرکبات فارس دانست. لیموشیرین‌های جهرم، یکی از محبوب‌ترین میوه‌های این شهر است، اگر روزی به این شهر سفر کردید، حتما مرکبات آن را امتحان کنید.

صنایع دستی

در منطقه جهرم صنایع دستی بسیاری از جمله مسگری، ملکی دوزی، کوزه‌گری، نمدمالی، لوده بافی، چینی‌بندزنی و قالی‌بافی دیده می‌شود، ولی امروز آثار کمی از صنعت دستی این خطه در بازارها دیده می‌شود.

ملکی دوزی

کفش های سفید رنگ ملکی دوزی

ملکی‌دوزی یا گیوه‌دوزی یکی از آثار دستی ایرانی است که در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد. گیوه در واقع نوعی پای‌پوش تابستانی است که تمام مراحل تهیه آن دستی است. مواد اولیه گیوه نخ قالی، نخ ابریشم و ضایعات چرم است.

این صنعت ظریف دستی و به‌ظاهر کوچک، چرم‌سازی، بافندگی و تخت‌کشی را شامل می‌شود. رویه گیوه به دست‌زنان و توسط انواع سوزن‌ها (به‌جز سوزن خیاطی) و جوال‌دوز با نخ پنبه‌ای و دولا بافته می‌شود. نفر دومی که در تهیه گیوه همراهی دارد، تخت‌کش است که تخت گیوه را از کتان محکم یا کهنه، لاستیک درست می‌کند. نفر سوم گیوه‌دوز است که دوره یا کمر محکمی در دورتادور تخت گیوه می‌دوزد.

نمدمالی

مرد جهرمی در حال ساختن صنایع نمدمالی

نمد ساده‌ترین نوع کف‌پوش است که در تهیه آن نیازی به دستگاه خاصی نیست. در هر خطه‌ای از ایران هنر نمدمالی با شیوه خاصی اجرا می‌شود. در جهرم هم با سبک و سیاق خاصی نمدمالی انجام می‌شود. امروز نمدمالی مانند سایر صنایع دستی جهرم فراموش‌شده است.

گلیم و جاجیم‌بافی

زنان جهرمی در حال گلیم و جاجیم بافی

گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی هنری است که با عشایر همراه است، هرکجا نشانی از عشایر هنرمند باشد، گلیم و جاجیم ساخته دست آن‌ها هم دیده می‌شود. عشایر استان فارس به بافت جاجیم‌های زیبا مشهور هستند و در منطقه جهرم هم عشایر به بافت گلیم و جاجیم مشغول هستند، ولی این هنر هم مانند سایر هنرهای دستی این منطقه روبه‌زوال است. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به جهرم با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه