یونان به دنبال ایجاد تعادل بین گردشگری پایدار و ازدحام بیش از حد گردشگران

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
یونان به دنبال ایجاد تعادل بین گردشگری پایدار و ازدحام بیش از حد گردشگران

یونان هر سال میزبان جمعیت بیشتری از گردشگران از سراسر جهان است و به همین دلیل در صد برآمده تا به بین گردشگری پایدار و جمعیت زیاد گردشگران، تعادل برقرار کند.

یونان آخرین کشور اروپایی است که تلاش می‌کند بین گردشگری پایدار و ازدحام بیش از حد گردشگران، تعادل برقرار کند، هر چند که متوجه عمق فاجعه شده است. این کشور در سال جاری انتظار ۳۲ میلیون گردشگر خارجی را دارد که در مقایسه با ۱۵ میلیون نفری که در سال ۲۰۱۰ به یونان سفر کردند، با ۱۰۰ درصد افزایش روبه‌رو خواهد بود.

گردشگری یونان

جزیره کوچک سانتورینی بیش از هر جای دیگری زیر بار این فشار است. این جزیره فقط ۷۶ کیلومتر مربع دارد و طبق گزارش‌ها، با ترافیک شدید، جمعیت بیش از حد، بالا آمدن سطح آب و افزایش مصرف انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. در نتیجه مسئولان برای کاهش تعداد بازدیدکننده، برای عبور و مرور کشتی‌های مسافری به این جزیره محدودیت قائل شده‌اند. برای کشوری که اخیراً در آستانه ورشکستگی بوده است، سفر گردشگران به احتمال زیاد دردسر زیادی برای حفظ شناوری اقتصاد به همراه داشته است.

گردشگری یونان

نیکوس کریزوگلیوس (Nikos Chrysogelos)، سیاستمدار یونانی و فعال محیط زیست می‌گوید: «ما نمی‌توانیم هر روز پذیرای گردشگران بیشتری باشیم. جزایر کوچک با ساکنین کمی که دارند نمی‌توانند میزبان یک میلیون گردشگر طی چند ماه باشند. در صورتی که فقط روی تعداد گردشگران تمرکز کرده و به دنبال توسعه مدل پایدارتری از گردشگری نباشیم، این خطر وجود دارد که زیرساخت‌ها آمادگی این حجم از جمعیت را نداشته و به یک فاجعه تبدیل شود».

یک نفر از هر ۵ نفر در بخش گردشگری یونان مشغول به کار است و به همین دلیل ایجاد تعادلی که به نفع ساکنین و همینطور گردشگران باشد، موضوع حساسی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه