راهنمای سفر به دورود

دورود از زیباترین شهرهای استان لرستان است به‌طوری که این شهر لقب پایتخت طبیعت ایران نام دارد. راه‌آهن سراسری و همچنین بزرگراه‌های شامل جنوب و شرق به غرب از این شهر عبور می‌کند که که باعث قرار گرفتن این شهر در گروه شهرهای با حمل و نقل مناسب‌تر شده است.

با دورود بیشتر آشنا شوید:

درباره دورود

تاریخچه دورود

آب و هوای دورود

لباس محلی مردم دورود

صنایع دستی و سوغات دورود

جاهای دیدنی دورود

درباره دورود

لاله‌های واژگون طبیعت دورود

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Stunning World)

دورود در ۴۰۰ کیلومتری تهران، ۳۵ کیلومتری ازنا، ۴۵ کیلومتری الیگودرز، ۵۶ کیلومتری بروجرد، ۸۶ کیلومتری خرم‌آباد، ۱۱۷ کیلومتری اراک واقع شده است. این شهر در دامنه رشته‌کوه زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه قرار دارد. دو سرشاخه شمال و شرق رود دز در دورود به هم می‌رسد که رودخانه سزار نامیده می‌شود. این رود تقسیم‌کننده بخش لرستان و بختیاری در کشور است. دورود بالغ بر ۱۴۰۰ متر از سطح دريا بلندتر است.

شهرستان دورود حدودا ۱۵۰۰ كيلومترمربع وسعت داشته و از دو بخش مركزی و سيلاخور تشکیل یافته است. این شهرستان در جنوب و جنوب شرقی دشت سيلاخور و در دامنه كوه‌های كله قندی (تخت كوه یا بٌوهٌر) و رنگينه (پريز) قرار دارد.

همسایگان این شهرستان از شمال شهرستان سربند، از شمال غربی بروجرد، از شرق شهرستان ازنا، از جنوب شهرستان الیگودرز و از غرب شهرستان خرم‌آباد است. دورود به‌علت موقعیت جغرافیایی خود، جدا کننده دو تیره بختیاری و لرستانی است.

آبشار بیشه

عکس از گوگل‌‌مپ (عکاس: اسما طاهریان)

بنا به سرشماری سال ۱۳۹۵ دورود جمعیتی برابر با ۱۲۱٬۶۳۸ نفر‌ دارد که بعد از خرم‌آباد و بروجرد سومین شهر پرجمعیت استان لرستان محسوب می‌شود. مردم دورود به زبان لری صحبت می‌کنند. لری سیلاخوری، لری بختیاری و لری خرم‌آبادی از گویش‌های رایج مردم است.

دام‌داری، كشاورزی و صنايع پایه‌های اقتصادی و صادراتی دورود را تشکیل می‌دهند. گندم، جو، تره بار، بنشن، گياهان علوفه‌ای، سيب، انار، انگور، گلابی، زردآلو، آلبالو و گيلاس از محصولات کشاورزی این شهر هستند. رودخانه‌های اطراف، تامین‌کننده آب مورد نیاز برای کشت این محصولات است. دام‌داری از شغل‌های مهم و اصلی این منطقه بوده و محصولات و فرآورده‌های دامی از عمده صادرات اين ناحيه به حساب می‌آید.

تاریخچه دورود

این شهر قدمتی تقریبا برابر با ۱۳۰ سال دارد. تپه‌های باستانی بسیاری که از دوره‌های سنگ و آهن بر جای مانده است، در اطراف و حتی درون شهر به چشم می‌خورد. همچنین این تپه‌ها در شمال این شهرستان و در دشت سیلاخور وجود دارد و آثار بسیاری در این تپه‌ها کشف شده، تپه‌سیاهکله در روستای سیاهکله از جمله این آثار هستند.

آب و هوای دورود

دریاچه گهر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: h.a mohamadi)

این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و میانگین بارندگی سالانه آن ۶۷۰ میلی‌متر است. تعداد روزهای يخبندان در اين شهرستان ۷۴ روز است. کمترین درجه حرارت در زمستان به‌طور میانگین ۷۹/۵ درجه سانتی‌گراد و بیشترین درجه حرارت در تابستان به‌طور میانگین ۵/۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

عواملی نظیر كوهستانی بودن منطقه، نزديكی دورود به اشترانكوه و ريزش باران و برف فراوان، شبكه آب‌های روان غنی و دائمی را تشکیل داده است. به‌گونه‌ای که از مناطق پرآب استان لرستان محسوب می‌شود.شهر معمولا بعد از ظهرها با وزش باد روبه‌رو شده که نتیجه آن تمیز شدن هوا است، اما بیشتر اوقات که بادی وجود ندارد گرد و غبار كارخانه مانند ابری وسيع سطح شهر و در رود سزار مابين كوه‌های كله قندی و رنگينه را در بر می‌گیرد و حالت غبارآلود و مريض بر شهر حاکم می‌شود.

لباس محلی مردم دورود

لباس مردم لری پوشش ساده بوده که به شال و ستره مشهور است. شال، ستره، کلاه نمدی، کپنک (قبای پشمی)، گیوه و چوغه (بالاپوش) لباس سنتی مردان این قوم است.

زنان لر نیز از پارچه‌های رتگی در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی استفاده می‌کنند. لباس زنان هم از قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده که عبارت‌اند از: جومه (نوعی پیراهن)، کلنجه (بالاپوش)، تره و گل ونی، کت، سرداری و شلوار.

صنایع دستی و سوغات دورود

ورشوسازی لرستان

عکس از وب‌سایت mehrnews.com (عکاس: نامشخص)

با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت‌های لرستان، صنایع دستی این استان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری قرار دارد. اغلب صنایع دستی عشایری صرف خانوار شده و کمتر به بازار عرضه می‌شود. سیاه چادر، قالی و گلیم، هور، هور اسبو از صنایع دستی عشایر به شمار می‌رود. قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی نیز صنایع دستی روستایی محسوب می‌شود. ورشو سازی نیز از دیگر صنایع دستی این دیار است.

عسل، روغن حیوانی، شیرینی کاک، شیرینی آردی، نان ساجی، کلوچه‌ی بروجردی، سمنوی بروجرد و انواع حلوا از سوغات معروف استان لرستان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی دورود

غار مرده‌ها، غار منو، غار وقت ساعت، آبشار ازنادر، دره نیگا، تالاب ازگن، بیشه پیرتو، بیشه لنج آباد، آبشار آبگرم، دریاچه گهر، پریز کوه، کوه قارون، دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود، آبشار دره اسپر و آبشار پوران از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی دورود هستند.

عکس از گوگل‌مپ (عکاسان: رضا باجلان، هومن باقرپور، Arsa و Ali Jokar)

نویسنده: فرناز رهبران رنجبر

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map