سفری با عطر چای را تجربه کنید

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
سفری با عطر چای را تجربه کنید

سفر می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد. این مقاله درباره‌ی سفرهایی است با عطر چای؛ سفرهایی به مزارع چای برای آن‌ها که با چای و سفر رابطه‌ای عاشقانه دارند.

بعضی‌ها به دلایل خاص سفر می‌کنند؛ دلایلی که برای دیگران عجیب به نظر می‌رسند. مقاله‌ی حاضر مربوط به یکی از آن دلایل عجیب است؛ مقاله‌ای برای عاشقان چای؛ کسانی که چای نوشیدن در نقاط مناطق مختلف جهان وادارشان کرده چمدان ببندند. چه از عاشقان سینه چاک چای باشید یا از آن دسته‌ای که سفر می‌کنند تا ندیده‌ها را ببینند، مقاله‌ی پیش‌رو می‌تواند باب میل‌تان باشد. حداقل با خواندن آن و تماشای عکس‌ها، این احتمال وجود دارد که عطر چای در اتاق‌تان بپیچد و خودتان را یک فنجان مهمان کنید. اگر اینطور شد، جای ما را هم خالی کنید.

آسام؛ هند

آسام، هند

می‌توان گفت «دارجیلینگ» شناخته‌شده‌ترین منطقه‌ی کشت چای در هند است. اما عنوان بزرگ‌ترین منطقه به ‌«آسام» (Assam) می‌رسد. این منطقه‌ی دورافتاده در شمال شرق هند سه پنجم چای تولیدی هند را تامین می‌کند. اگر دوست دارید به آبادانی هند کمک کنید، نیازی به هزینه برای سنگفرش کردن راه‌های آسام نیست. کل منطقه با زمین‌های چای سنگفرش شده است. می‌توانید شب را در خانه‌های قدیمی میان این مزارع بگذرانید. اگر هم سلفی گرفتید، بی‌زحمت کجارو را تگ کنید.

کامرون هایلندز؛ مالزی

کامرون هایلندز مالزی

حال و هوای استعماری «کامرون هایلندز» (Cameron Highlands) یادگار حکومت بریتانیا بر آن است. مزرعه‌ی چای «بوه» (Boh) به خاطر نزدیکی به کوالالامپور می‌توان گزینه‌ی مناسبی برای بازدید باشد. برای بازدید از این منطقه تورهای بسیاری وجود دارد که به لطف آن‌ها می‌توانید هم از چای تولیدی مزارع بنوشید و هم از کارخانه‌ی تولید چای بازدید کنید. این منطقه تفاوت فاحشی با دیگر مناطق آسیایی کشت چای دارد که ممکن است ذوق‌تان را کور کند؛ هیچ کسی برگ چای را نمی‌چیند، پس به دنبال تماشای محلی‌های در حال کار نباشید. کشت چای در این منطقه تماما مکانیزه است. هرچند این نکته‌ی اقتصادی مثبتی برای صاحبان مزارع است، باب دل بعضی گردشگران نیست.

اوجی؛ ژاپن

اوجی ژاپن

«اوجی» (Uji) در نزدیکی کیوتو واقع شده است. اینجا منطقه‌ی چندان بزرگی نیست، ولی یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشت چای در ژاپن به حساب می‌آید. چای سبز و «ماچا» (matcha) از مشهورترین اقلام مزارع به حساب ‌می‌آیند. به پودر چای سبز «ماچا» گفته می‌شود.

در تورهای بازدید «اوجی» می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در منطقه از میراث تاریخی آن نیز لذت ببرید. شرکت در مراسم قدیمی صرف چای و آسیاب کردن «ماچا» کارهایی هستند که می‌توان در «اوجی» انجام داد.

کورینتس؛ آرژانتین

کورینتس آرژانتین

مردم آرژانتین در میان مردم جهان دارای رتبه‌ی سوم مصرف چای هستند. به همین جهت تعجبی ندارد که از پرورش‌دهندگان چای نیز باشند. مردم آمریکای لاتین چای را به شکل مرسومی که ما مصرف می‌کنیم، نمی‌نوشند. می‌توان گفت چای آن‌ها بیش‌تر به شکل گیاهی مصرف می‌شود و کمتر فرآوری می‌شود. اگر دوست دارید مزه‌ی منحصر به فرد این نوع چای را بچشید، «لاس ماریاس» (Las Marias) در «کورینتس» (Corrientes) بهترین مکان خواهد بود.

نوارا الیا؛ سریلانکا

نور الیا سریلانکا

«نوارا الیا» (Nuwara Eliya) به «انگلیس کوچولو» معروف است و همین لقب گواه پیشینه‌ی مستعمراتی آن است. مزارع چای بسیار زیادی در منطقه وجود دارد و به همین خاطر می‌توان زمانی بیش‌ از یک روز را صرف دیدن از آن کرد. «پدرو استیت» (Pedro Estate) معروف‌ترین مزرعه‌ی واقع در منطقه است.

چای سیلان مهم‌ترین محصول صادراتی سریلانکا به حساب می‌آید. با سفر به تپه‌های کشت چای علاوه بر لذت بی‌بدیل از مناظر می‌توان در مورد قوم «تامیل» (Tamil) نیز بیش‌تر آموخت، چرا که کارگران مزارع از این قوم هستند.

هانگژو؛ چین

هانگژو چین

چای «لونگ جینگ» (Longjing) عموما در هانگژو (Hangzhou،) واقع در دریاچه‌ی غربی کشت می‌شود. «لونگ جینگ» به معنی چشمه‌ی اژدها بوده و به «ملکه‌ی سبز چین» مشهور است. در طول ۱۲ قرن گذشته چای سبز «لونگ جینگ» در سراسر چین شهرت داشته است.

علاوه بر بازدید از مزارع چای و روستاها می‌توان در لابلای گیاهان خوشبو گشت و‌ گذار کرد و از پیشکش‌های گیاهی منطقه استفاده کرد. هرچند در تمامی طول سال کشت چای انجام می‌شود، فصل بهار بهترین زمان بازدید است؛ چرا که در تابستان گرمای هوا و در زمستان بارش‌های شدید مزه‌ی چای را تغییر می‌دهند.

ریزه؛ ترکیه

ریزه ترکیه

بر فراز دریای سیاه و در کنار کارخانه‌ی «چایکور»‌ (Çaykur) مزرعه‌ی چای «زراعت» (Ziraat) در شهر «ریزه» (Rize) واقع شده است. این مزرعه در مقایسه با دیگر رقبای آسیایی سهم بسیار اندکی از تولید چای دارد. چای ترکی سیاه و تلخ است. قطعا ما ایرانی‌ها چای ترکی را بیش‌ از نمونه‌های چینی و آرژانتینی به چای خودمان شبیه می‌بینیم. عطری شبیه به وطن در بازدید از کشور همسایه منتظرتان خواهد بود. پیشاپیش نوش جان.

کریچو؛ کنیا

کریچوا کنیا

وقتی صحبت از پرورش چای در کنیا می‌شود، باید آن را کشور رنگین کمان نامید. حالا چرا رنگین‌کمان؟ چون چای سبز، سیاه، زرد و حتی سفید در بخش‌های مختلف کنیا کشت می‌شوند. «کریچو» (Kericho) در ارتفاعات مرطوب بخش غربی دره‌ی «ریفت» (Rift) یکی از معروف‌ترین مناطق کشت چای در کشور است.

مردم قوم «کیپسیگیس» (Kipsigis) نسل در نسل وظیفه‌ی چیدن برگ‌های چای را در این منطقه بر دوش داشته‌اند. اگر کمی حس کنجکاوی داشته باشید و از محلی‌ها هم کمک بگیرید، می‌توانید با گشت و گذار و دره‌های سرسبز گیاهانی را پیدا کنید و با آن‌ها چای و دمنوش‌های گیاهی درست کنید.

چه شد؟‌ دل‌تان سفر خواست؟ بهانه‌ی پول یا کمبود وقت را می‌گیرید؟ از این‌ها بگذریم. یک فنجان چای را که می‌توانید مهمان‌مان کنید. این همه حرف از چای و فکر نوشیدنش هوایی‌تان نکرد؟ این یکی نه آن‌قدر پول می‌خواهد و نه آن‌قدر وقت!‌ نوش جان!

 

مطالب مرتبط:

منبع تلگراف

دیدگاه