کمیاب ترین حیوانات وحشی جهان را کجا ببینیم؟

سحر مردانه
سحر مردانه چهار شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کمیاب ترین حیوانات وحشی جهان را کجا ببینیم؟

رشد جمعیت انسانی و دخالت آن‌ها در چرخه‌ی طبیعت، موجب انقراض و کمیاب شدن بسیاری از گونه‌های مهم حیوانات شده است.

انسان‌ها با دخالت در چرخه‌ی طبیعت، شکار بی‌رویه، آسیب رساندن به محیط زیست و همچنین تغییر در آب و هوا، روند انقراض برخی از گونه‌های کمیاب حیوانات را سرعت بخشیده‌اند. برخی از حیوانات از همان ابتدا کمیاب بوده‌اند، اما برخی دیگر با توجه به مسائلی که گفتیم، به سوی انقراض کشیده شده‌اند. در این مقاله تعدادی از گونه‌های در معرض خطر انقراض و کمیاب را معرفی خواهیم کرد.

۱. ببر‌های آمور (Amur tigers) در روسیه

ببر

ببر سیبری یا ببر آمور که آخرین زیستگاهش در حال حاضر منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق سیبری است، گونه‌ای نایاب و رو به انقراض است. این ببر در گذشته در بخش‌های وسیعی از شرق و مرکز آسیا و شرق روسیه می‌زیسته است و گفته می‌شود ببر منقرض شده‌ی مازندران، نزدیک‌ترین نوع ببر، به ببر آمور است. اگر خیلی خوش شانس باشید و با تور‌های سافاری حرفه‌ای همراه شوید، شاید بتوانید با دستگاه‌های پیشرفته‌ی ضبط فیلم موفق به دیدن این حیوان کمیاب شوید.

۲. وال‌ها در آزور (Azores)

وال

آزور، مجمع‌الجزایری است که متعلق به پرتغال بوده و در آب‌های اقیانوس اطلس قرار گرفته است. آب‌های اطراف این جزیره محل زندگی نهنگ‌ها، وال‌ها، دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها است. افراد زیادی به این جزیره‌ی زیبا سفر می‌کنند تا با تیم‌های کوچک همراه شده و موفق به تماشای این موجودات منحصر‌به‌فرد دریایی بشوند. اما گونه‌ای از وال‌ها که در این منطقه زندگی می‌کنند، بسیار کمیاب هستند، بنابراین کارشناسان روزانه تلاش زیادی برای عکس گرفتن و ضبط صدای آنان می کنند.

۳. پلنگ برفی در هند

پلنگ

پلنگ برفی یکی از عجیب‌ترین و زیبا‌ترین گربه‌سانان جهان است که در شبه قاره هند زندگی می‌کند. اگر می‌خواهید سفری پرماجرا برای مشاهده این پلنگ زیبا داشته باشید، بهتر است سری به پارک ملی همیس (Hemis National Park) در لداخ (Ladakh) در شمال هند بزنید. این پارک زیستگاه بسیاری از حیوانات در حال انقراض است که پلنگ برفی از کمیاب‌ترین آنان است. در این پارک می‌توانید در کمپ اقامت داشته باشید و از مناظر کوهستانی هم لذت ببرید.

۴. کرگدن در نامیبیا

کرگدن

کرگدن سیاه، گونه‌ای از خانواده کرگدن‌ها است که بومی نواحی مرکزی و شرقی آفریقا شامل کنیا، تانزانیا، کامرون، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، و آنگولا است. بزرگ‌ترین کمپ صحرایی کرگدن‌ها در نامیبیا قرار دارد که از این گونه‌ی در حال انقراض محافظت می‌کند. شما با سفر به این کمپ صحرایی از سازمان‌های مربوط و نهاد‌های نجات کرگدن‌ها حمایت می‌کنید.

۵. لاک‌پشت‌ها در باهاماس

لاک پشت

لاک‌پشت‌هایی که در آب‌های زیبای باهاماس زندگی می‌کنند، به شدت در معرض خطر هستند، به همین دلیل پروژه‌ای به حفظ این حیوانات در حال انقراض اختصاص داده شده است. در این میان، لاک‌پشت‌های منقاردار با همان پوزه عقابی و لاک‌پشت‌های آب‌های سبز بیشتر در خطر هستند. محققان در این پروژه در تلاش هستند تا زیستگاه ساحلی این لاک‌پشت‌ها گسترش یابد و در برابر تغییرات آب و هوایی نیز در حفاظت کامل باشند.

۶. ورانگوتان در سوماترا

سوماترا

اورانگوتان سوماترایی یکی از دو گونه‌ی موجود اورانگوتان‌ها در جهان است. این گونه تنها در جزیره‌ی سوماترای اندونزی یافت شده و از اورانگوتان که در بورنئو زندگی می‌کند، کوچک‌تر و کمیاب‌تر است. اگر می‌خواهید یک کاوش و ماجراجویی هیجان‌انگیز در سوماترا داشته باشید، به پارک ملی گونونگ لیزر Gunung Leuser بروید. این پارک که از زیبایی جنگل‌های بارانی بهره‌مند است، زیستگاه چند گونه حیوان در معرض خطر انقراض از جمله اورانگوتان، ببر، کرگدن و فیل است.

۷. گوریل در اوگاندا (Uganda)

گوریل

گوریل‌های کوهی در معرض خطر انقراض، در جنگل‌های بارانی بویندی (Bwindi) در اوگاندا زندگی می‌کنند. این منطقه، میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید به همین دلیل از حدود ۳۲۰ گوریل کوهی در این زیستگاه به خوبی حفاظت شده است. گردشگران می‌توانند با تور‌های مشخص شده به پارک‌های ملی سفری داشته باشند تا موفق به دیدن این گوریل‌های در حال انقراض شوند. درآمدی که از ورود گردشگران به دست می‌آید، صرف تقویت زیستگاه این حیوانات می‌شود.

۸. پانداهای سرخ در نپال

پاندا

یکی از گونه‌های خجالتی، گریزان و بسیار عجیب و غریب پاندا، پاندای سرخ است که در هیمالیا، بوتان، جنوب چین، هند، لائوس، نپال و برمه دیده می‌شود. کاهش جمعیت این حیوان به خاطره قطعه‌قطعه شدن زیستگاه‌های این جانور است، اما نسبت به دیگر مناطق، پاندای سرخ بیشتر در نپال دیده می‌شود. نابودی زیستگاه این حیوانات در حال حاضر باعث افزایش پروژه‌های حفاظت از این جانور کمیاب شده است.

۹. کرگدن سوماترایی در بورنئو (Borneo)

کرگدن

کرگدن سوماترایی، کوچک‌ترین گونه کرگدن است که در جزیره بورنئو، زندگی می‌کند. چهره این کرگدن در میان موهای بلندی که دارد، پوشیده شده است و به کرگدن پشمالوی منقرض‌شده نیز شباهت زیادی دارد. متاسفانه تجاوز و تخریب زیستگاه این حیوان توسط انسان‌ها، این گونه را در آستانه‌ی انقراض قرار داده است. حوزه‌ی رودخانه در میان جنگل‌های قدیمی پوشیده شده از درختان بلند همراه با درختان مو، زیستگاه مناسب برای فعالیت کرگدن‌های سوماترایی است.

۱۰. پلنگ ابری در مالزی

پلنگ

پلنگ‌های ابری یکی از زیباترین حیوانات در میان گربه‌سانان هستند که اغلب در جنگل‌های بارانی جنوب شرق آسیا یافت می‌شود. اولین سفر اکتشافی در مورد گونه‌های نادر پستانداران، به بورنئو بود که فیل آسیایی، خرس آفتاب مالایایی و پلنگ ابری گونه‌های در حال انقراض در این جزیره شناسایی و معرفی شد. فرصت‌ها برای دیدن پلنگ ابری در مالزی بسیار نادر است به همین دلیل محافظان حیات‌وحش دوربین‌هایی را در قسمت‌های مختلف جنگل نصب می‌کنند تا حرکت این حیوان در شب را ضبط کنند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه