حقایق جالب درباره سارانسک؛ روسیه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره سارانسک؛ روسیه

جام جهانی 2018 نزدیک است و سارانسک، یکی از شهرهای کشور میزبان، پذیرای مسافران بسیاری است. نکات جالبی درباره این شهر وجود دارد که دانستن آن‌ها پیش از سفر خالی از لطف نیست.

حالا دیگر تمام مردم دنیا می‌دانند که جام جهانی 2018 قرار است در روسیه برگزار شود و به همین خاطر طرفداران بسیاری برای دیدن بازی‌ها به این کشور می‌آیند. این تنها یک جشن ورزشی بزرگ نیست،‌ بلکه فرصت بسیار مناسبی برای طرفداران است تا به جاهایی سفر کنند که تا قبل از این به فکرشان هم خطور نمی‌کرده است. سارانسک یکی از این فرصت‌ها است که واقعا ارزش سفر کردن را دارد. در ادامه با حقایق جالبی از این شهر آشنا می شویم.

حقایق جالب درباره سارانسک

ژرار دوپاریو

۱. مشهورترین شهروند سارانسک «ژرار دوپاردیو» است، که به خاطر قوانین مالیاتی، فرانسه را ترک کرد و در سال ۲۰۱۳، خود ولادیمیر پوتین، شهروندی روسیه را به او تقدیم کرد. او بخاطر دلایلی که هیچ وقت توضیح نداد، سارانسک را برای اقامتش برگزید و یکی از بازیگران روسی به نام Nikolay Borodachyov یک خانه ویلایی به او هدیه داد. ژرار دوباره به سینما بازگشت و موسسه‌ای را به نام خودش افتتاح کرد.

رودخانه سارانسک

۲. نام سارانسک از یک رودخانه بسیار گل‌آلود  به همین نام گرفته شده است که از دو جهت وارد شهر می‌شود. در زبان‌های فینواوگری، که زمانی در این مکان صحبت می‌شد، «سارا» به معنای «یک مکان گل‌آلود» است.

پیاده روی سرعت

۳. پیاده‌روی سریع یکی از ورزش‌های سنتی در این منطقه است و مسابقات پیاده‌روی سرعت IAAF 2012 در این شهر برگزار شد. مسابقه از خیابان مرکزی شهر آغاز شد و پس از چین که برنده ۸ مدال شد، روسیه ۷ مدال (۳ طلا) را از آن خود کرد.

سارانسک

۴. درست است که امروزه سارانسک یک شهر صنعتی است، اما همیشه اینطور نبوده است. درواقع این شهر اوایل قرن ۲۰ شروع به پیشرفت کرد. اولین روشنایی‌های معابر (تیر برق) در اواخر سال ۱۹۱۴ در خیابان‌ها قرار داده شدند.

فرودگاه سارانسک

۵. هر فرودگاهی در دنیا دارای یک کد فرودگاهی یاتا است؛ یک کد سه حرفی که در قسمت چک-این، روی برچسب‌های چمدان‌ها و جاهای دیگر از آن استفاده می‌شود. علاوه‌براین، در دولت شوروی سابق، هر فرودگاه سیستم کدگذاری مخصوص به خود را داشت، به این صورت که هر فرودگاه دارای یک کد سه حرفی به زبان سیریلیک بود. خیلی اتفاقی کد داخلی فرودگاه سارانسک با کد یاتای فرودگاه ?????? یکسان از آب درآمد؛ هر دو دارای کد CPH، (که البته در روسی SRN خوانده می‌شود) هستند. پس اگر به سارانسک رسیدید و چمدان‌هایتان را در کپنهاگ یافتید، تعجب نکنید.

سارانسک

۶. زمانی که اولین بار جمهوری موردوویا به رسمیت شناخته شد، قرار بود تمنیکوف، قدیمی‌ترین شهر منطقه، پایتخت آن باشد، اما بخاطر نبود راه‌آهن (در این شهر) برای برقراری ارتباط با دیگر نقاط کشور، این تصمیم رد شد و بجای آن سارانسک را انتخاب کردند.

مردم سارانسک

۷. در ۱۰۰ سال اخیر، جمعیت سارانسک ۱۰ برابر شده است. در سال ۱۹۱۷، جمعیت سارانسک با درنظر گرفتن ۱۰۰۰۰ سرباز به ۲۸۰۰۰ نفر رسید. در سال ۲۰۱۰ جمعیت تمام ساکنان به ۳۲۴۰۰۰ نفر افزایش یافت.

۸. ورود به این شهر تا سال ۱۹۹۶ برای خارجی‌ها ممنوع بود.

۹. درواقع سارانسک در سال ۱۶۴۱، بعنوان یک قلعه مستحکم در اطراف امپراتوری روسیه ساخته شد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه