راهنمای سفر به استان کوتاهیه

استان کوتاهیه در کشور ترکیه قرار دارد و از مهم‌ترین دیدنی‌ های استان کوتاهیه، شهر باستانی آیزانویی به شمار می‌رود. این جاذبه تاریخی، کوتاهیه را به مقصدی ارزشمند برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ تبدیل کرده است.

استان کوتاهیه را بهتر بشناسید:

معرفی استان کوتاهیه

تاریخچه استان کوتاهیه

آب و هوای استان کوتاهیه

راهنمای سفر به استان کوتاهیه

سوغات استان کوتاهیه

جاهای دیدنی استان کوتاهیه

معرفی استان کوتاهیه

کوتاهیه

استان کوتاهیه یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه اژه قرار دارد، از جنوب‌شرقی با استان افیون قره حصار، از شرق با استان اسکی‌شهر، از شمال با استان بیله‌جک، از شمال‌غربی با استان بورسا، از غرب با استان بالیکسیر، از جنوب‌غربی با استان مانیسا و از جنوب با استان عشاق همسایه است. مرکز این استان، کوتاهیه نام دارد.

جمعیت استان کوتاهیه، ۵۷۳ هزار نفر و مساحت آن، بیش از ۱۲ هزار کیلومتر مربع است. اکثر ساکنان استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم کوتاهیه، ترکی است.

استان کوتاهیه مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی قرار دارد. حکومت مرکزی از نوع پارلمانی دموکراتیک به شمار می‌رود و شامل سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه می‌شود. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضائیه به‌صورت مستقل از دولت و مجلس اداره می‌شود. هرچند رئیس‌جمهوری در راس کشور قرار دارد؛ اما مقام او بیشتر تشریفاتی است. بعد از رئیس‌جمهوری، نخست وزیر در راس حکومت واقع می‌شود.

تاریخچه استان کوتاهیه

کوتاهیه با نام قدیمی کوتیم تحت سلطه بسیاری از امپراتوری‌ها اداره شده است که به‌ترتیب شامل رومی‌ها، امپراتوری بیزانس، صلیبیان، گرمیان و تیمور لنگ می‌شود. این منطقه سرانجام در سال ۱۴۲۸ توسط امپراتوری عثمانی اشغال شد. در اواخر قرن نوزدهم و هنگام نسل‌کشی‌های ارمنی‌ها، این استان از کشتار ارمنی‌ها سر باز زد. در سال ۱۹۲۱ و در طول جنگ استقلال ترکیه، کوتاهیه توسط نیرو‌های یونانی اشغال شد و بعد از ویرانی‌های بسیار، در سال ۱۹۲۲ دوباره به خاک ترکیه پیوست.

کوتاهیه

آب و هوای استان کوتاهیه

آب و هوای استان کوتاهیه، گرم و معتدل است. بیشترین میزان بارندگی در فصل بهار و پاییز صورت می‌گیرد و کمترین میزان بارندگی مربوط به تابستان است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

راهنمای سفر به استان کوتاهیه

نزدیک‌ترین فرودگاه به استان کوتاهیه، فرودگاه ظفر است. این فرودگاه در فاصله ۵۱ کیلومتر از مرکز استان قرار دارد و پروازهایی به مقصد استانبول و دوسلدورف (فصلی) در آن برقرار است. ایستگاه قطار کوتاهیه در شمال مرکز استان قرار دارد و این شهر را به استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا و قونیه متصل می‌کند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز، تاکسی و اتوبوس‌های شهری خدمات خوبی ارائه می‌دهند.

از شهرهای مهم استان می‌توان به کوتاهیه، چاودارحصار، گدیز و سیماو اشاره کرد.

سوغات استان کوتاهیه

ظروف چینی، صنایع حصیری و بافتنی‌های مختلف از سوغات استان کوتاهیه به شمار می‌روند. همچنین نوع خاصی از سرامیک‌جات در کوتاهیه تولید می‌شود که شهرتی جهانی داد. شما برای خرید می‌توانید به «بازار سرامیک‌فروشی کوتاهیه» (Kutahya Ciniciler Carsisi) و«مرکز خرید سرا کوتاهیه» (Sera Kutahya Shopping and Lifestyle Center) مراجعه کنید.

کوتاهیه

جاهای دیدنی استان کوتاهیه

بیشترین جاهای دیدنی استان کوتاهیه را جاذبه‌های تاریخی و مذهبی تشکیل دادند که از آن جمله می‌توان «شهر باستانی آیزانویی» (Aizanoi)، «مسجو اولو کوتاهیه» (Kutahya Ulu Camii)، «موزه باستان‌شناسی کوتاهیه» (Kutahya Archaeology Museum)، «خانه موزه کوسوت» (Kossuth House Museum)، «قلعه کوتاهیه» (Kutahya Kalesi) و«گلزار شهدای دوملوپینار» (Dumlupinar Sehitligi) را نام برد.

از دیگر دیدنی‌ های استان کوتاهیه «پارک طبیعی سد انه» (Enne Baraji Tabiat Parki) و «آرامگاه هایمه آنا یا هایمه خاتون» (Hayme Ana Turbesi) است.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map