ناگفته های جام جهانی 2018 روسیه

امید جعفری
امید جعفری پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
ناگفته های جام جهانی 2018 روسیه

روسیه، برای جام جهانی 2018 فقط ورزشگاه نساخته است، این کشور تقریبا همه زیرسازی‌های شهری را تعویض کرده حتی به وزیر ورزش سابق خودش زبان انگلیسی یاد داده است.

برای اولین بار در تاریخ، روسیه توانسته است میزبانی جام جهانی 2018 را کسب کند و از هشت سال گذشته تاکنون، با دقت هرچه تمام زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این گردهمایی ورزشی فراهم کرده است. استادیوم‌های بزرگ و زمین‌های سبز فقط ویترینی از آنچه که روسیه در طول این سال‌ها انجام داده، است. پشت پرده این استادیوم‌ها، سیاست‌گذاری و اقدامات مهم‌تری وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استادیوم ساخته شده روی مرداب

جام جهانی 2018

تنها مشکلی که مهندسان را به چالش می‌کشید، وجود یک مرداب عمیق پنجاه متری بود

در شهر کالینینگراد، یکی از شهرهای میزبان جام جهانی 2018، مسئولان برگزاری تصمیم گرفتند که در جزیره‌ای میان دو رودخانه در قلب شهر، ورزشگاه چهل و پنج هزارنفری احداث کنند. این ایده در ابتدا، به نظر بد نبود، تنها مشکلی که مهندسان را به چالش می‌کشید وجود یک مرداب عمیق پنجاه متری بود. شهر کالینینگراد، پس از جنگ جهانی دوم از آلمان گرفته شد و جزئی از خاک روسیه شده است. روند خشک کردن این مرداب به‌سادگی نقشه‌های اولیه پیش نرفت و روند بازگشت آب به مرداب قطع نشد. راه‌حلی که مهندسان برای ساختن این استادیوم ارائه کردند، فرو کردن تعداد بیست و پنج هزار شمع در زیرسازی این بنا و کاهش تعداد تماشاچیان به سی و پنج هزار نفر بود. این استادیوم اکنون، آماده استفاده است و میزبان پنج مسابقه در طول جام جهانی خواهد بود.

بلاخره وزیر سابق ورزش روسیه، انگلیسی یاد گرفت

جام جهانی 2018

ویلیام موتکو، وزیر ورزش روسیه، در سال ۲۰۱۰ و مراسم اعطای میزبانی جام جهانی 2018 به روسیه، پس از بیان جمله «از صمیم قلب می‌گویم» شروع به انگلیسی صحبت کردن با لهجه غلیظ روسی کرد. موتکو در حال حاضر به‌عنوان معاون وزیر ورزش روسیه است. بعد از سخنرانی موتکو در سال ۲۰۱۰، حاشیه‌های زیادی برای او درست شد، وبلاگ‌نویسان روسی، عکس‌هایی از نوشته‌هایی به زبان سیریلیک در اینترنت پخش کردند که نشان می‌داد، دستیاران موتکو برای پوشاندن ضعف زبان او، لغات انگلیسی را به‌صورت هجی‌وار برایش نوشته بودند.

ولادیمیر پوتین در اقدامی خنده‌دار برای جشن تولدش در سال ۲۰۱۵ کتاب آموزش زبان انگلیسی هدیه داد

این تجربه تلخ موتکو باعث شده است که او زبان انگلیسی خودش را هر سال تقویت کند. موتکو باز هم در سال ۲۰۱۵ حاشیه‌ساز شد و در سخنرانی خودش در مورد استادیوم‌های جدید روسیه، عبارت‌های روسی و انگلیسی درهمی استفاده کرد. ولادیمیر پوتین در اقدامی خنده‌دار برای جشن تولد او در سال ۲۰۱۵ کتاب آموزش زبان انگلیسی هدیه داد. دو سال بعد در سال ۲۰۱۷ او اعلام کرد که به زبان انگلیسی مسلط شده و اکنون مشغول فراگیری زبان اسپانیایی است.

تخریب هزاران کیوسک خیابانی

جام جهانی 2018

پنجاه خانه قدیمی با خاک یکسان شدند و به‌جای آن پارک ساخته شده است

روسیه برای زیباسازی شهرهای میزبان جام جهانی از هیچ کاری دریغ نکرده است. روسیه در یک اقدام عجیب، هزاران کیوسک خیابانی، ایستگاه اتوبوس و فروشگاه‌های بین‌شهری که زیبایی بصری ورزشگاه‌ها را نابود می‌کردند، تخریب کرده است. در یکی از شهرهای میزبان، پنجاه خانه قدیمی با خاک یکسان شدند و به‌جای آن پارک ساخته شده است. همچنین در مسکو، مردم شب‌هایی که شهرداری اقدام به تخریب کیوسک‌ها اقدام می‌کرد، شب‌های بولدوزری می‌گفتند. در روسیه مدرن که خودش را برای جام جهانی 2018 آماده کرده است، کمتر ساختمان و کیوسک قدیمی سرپا مانده‌ای را می‌توانید پیدا کنید.

ورزشگاه زنیت آرنا (Zenit Arena) تکمیل شد

جام جهانی 2018

هزینه‌ای که برای ساختن ورزشگاه شد، شش برابر بیشتر از مقدار تخمین زده شده بود

پروژه‌ای که با شعار «هیچ‌وقت تسلیم نشو» کار خودش را در طول نه سال به پایان رساند. شهر سن پترزبورگ میزبان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین ورزشگاه‌های جهان است، ورزشگاه زنیت آرنا که بیشتر کسانی که پیگیر ساخت‌وساز این مجموعه بزرگ ورزشی بودند، گمان می‌کردند که هیچ‌وقت این ورزشگاه برای جام جهانی 2018 آماده نخواهد شد. اما سازندگان استادیوم زمان افتتاح را کمی جابه‌جا کردند. آن‌ها زودتر از موعد ورزشگاه را افتتاح کردند. شایعه‌های زیای پیرامون ساختن این ورزشگاه در طول نه سال گذشته در تلویزیون و اینترنت پخش شده است؛ از جمله آن‌ها، ساخت‌وساز غیرمجاز زیر این ورزشگاه بود. هزینه‌ای که برای ساختن ورزشگاه شد، شش برابر بیشتر از مقدار تخمین زده شده بود. ۷۵۰ میلیارد لار که برابر هزینه ساخت ورزشگاهی همانند ومبلی لندن است.

مسکو بازسازی شد

جام جهانی 2018

نزدیک به ۱۱۹ خیابان در مسکو از نو زیرسازی و آسفالت‌ریزی شدند، همچنین خطوط متروی جدید احداث شد

مردم مسکو در طول هفت سال گذشته روزی را بدون صدای مته و دستگاه‌های حفاری و ساختمان‌سازی نگذرانده‌اند. نزدیک به ۱۱۹ خیابان در مسکو از نو زیرسازی و آسفالت‌ریزی شدند؛ همچنین خطوط مترو جدید احداث شد. بیش از پنج هزار ساختمان قدیمی در مسکو با خاک یکسان شدند و به‌جای آن‌ها ساختمان‌های جدید و مدرن سر به فلک کشیدند. بیشترین کار روی خیابان‌های اطراف کاخ کرملین صورت گرفته است تا این جاذبه گردشگری مسکو بیش از قبل در چشم دیگران زیباتر دیده شود. مردم مسکو معتقد هستند کسی که مدتی را در مسکو نبوده، هنگام بازگشت به شهر، شاید گم شود یا گمان کند به شهر دیگری آمده است. با وجود اینکه زندگی مردم مسکو در طول سال‌های اخیر جهنم شده بود، اما آن‌ها از این پیشرفت به‌شدت استقبال کرده‌اند و نتیجه آن را باعث آرامش روحی خودشان می‌دانند.

کارخانه‌ها از کار ایستادند

جام جهانی 2018

شهرهای میزبان جام جهانی در طول برگزاری این مسابقات، امن‌ترین و پاک‌ترین شهرهای جهان هستند. برای رسیدن به این هدف، دولت روسیه کارخانه‌ها را به چندین طبقه از نظر آلودگی تقسیم‌بندی کرده است و کارخانه‌هایی که آلودگی بیشتری تولید می‌کردند، بر اساس اهمیت، به‌مدت‌زمان‌های مختلف در طول زمان برگزاری مسابقات جام جهانی از کار خواهند ایستاد تا مردم هوای تمیزتری استشمام کنند. از همه کارگران این کارخانه‌ها خواسته شده که برای مدتی به خانواده خودشان برسند و از دیدن جام جهانی لذت ببرند.

مطالب مرتبط:

منبع rbth

دیدگاه