نکاتی که قبل از سفر به روسیه برای جام جهانی 2018 باید بدانید

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
نکاتی که قبل از سفر به روسیه برای جام جهانی 2018 باید بدانید

بسیاری از افراد از سراسر دنیا برای دیدن بازی‌های جام جهانی به روسیه می روند. برخی افراد بخاطر نداشتن اطلاعات کافی از فرهنگ این کشور نگران هستند که مبادا در طول مدت اقامت خود در این کشور با مشکلی روبه‌رو شوند. اگر شما هم جزو این افراد هستید حتما این مقاله را بخوانید.

اگر با تورهای جام جهانی روسیه یا تورهای روسیه عازم این کشور هستید، بهتر است نکاتی را قبل از سفر به خاطر بسپارید.

سفر کردن به کشورهای بیگانه بخصوص برای اولین بار ممکن است تجربه‌های خوبی به جا نگذارند، اما با آگاهی از فرهنگ و عادات مردم آن کشور خیلی راحت می‌توان برای مدتی، کم یا زیاد، با مردم آن کشور ارتباط برقرار کرد و خوش گذراند. طی برگزاری جام جهانی 2018 مسافران زیادی به این کشور سفر می‌کنند که لازم است تمام آن‌ها نکاتی را از پیش بدانند تا سفری بی‌خطر و راحت داشته باشند.

روس‌ها انگلیسی صحبت نمی‌کنند

سفر به روسیه

زبان انگلیسی در اروپای غربی خیلی رایج نیست، اما هرکسی که کار شما به او وابسته باشد (فروشنده بلیت مترو، کارکنان هتل، پیشخدمت‌های رستوران) معلومات دست و پاشکسته‌ای راجع‌به این زبان دارند. اصلا نگران نباشید؛ مکان‌هایی مانند نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، باغ‌وحش‌ها و غیره تمام اطلاعات لازم را به زبان انگلیسی برای شما آماده کرده‌اند. حتی مغول‌های روسیه هم کلماتی چون «hotel»، «bus» و «food» را بلد هستند، به این خاطر که تقریبا همه در مدرسه این درس را گذرانده‌اند. مردمان روسیه برقراری ارتباط را دوست دارند و تمام تلاش خود (از لحاظ دانش زبانی) را می‌کنند تا به دیگران کمک کنند. اگر هم موفق نشوند، حتما با علامت و نشانه منظور خود را می‌رسانند.

با تمام این توضیح‌ها دانلود کردن اپلیکیشن Google Translate می‌تواند فکر خوبی باشد. زبان روسی کلمه‌های بسیاری را از زبان‌های اروپایی وام گرفته است که تلفظ تقریبا یکسانی دارند. اگر یاد بگیرید که C همان S ،П همان P ،У همان U، و Л همان L است، هرجا کلمه‌های СТОП و ТУАЛЕТ ببینید متوجه می‌شوید که به ترتیب به معنای «توقف» و «توالت» هستند.

راننده تاکسی‌های بی‌‌وجدان در کمین هستند

سفر به روسیه

در خیابان برای راننده تاکسی‌ها دست تکان ندهید، یا با هر اتومبیلی که قصد رساندن شما را داشت، همراه نشوید.

آگاه باشید: از آنجا که شما غریبه هستید، راننده تاکسی‌ها می‌خواهند جیب شما خالی کنند، یعنی بیش از حد از شما کرایه بگیرند. بنابراین چند قانون را همیشه به خاطر داشته باشید؛ زمانی که در فرودگاه هستید، تنها تاکسی‌های مخصوص با نشان Такси (به معنای تاکسی) بگیرید. برای تاکسی‌هایی که در خیابان هستند، دست تکان ندهید و با هر اتومبیلی راهی نشوید. بهتر و راحت‌تر آن است که از سرویس‌های آنلاین اوبر (Uber)، (Gett) و Yander.Taxi استفاده کنید. برخی راننده تاکسی‌ها تظاهر می‌کنند که پول خرد ندارند (البته شاید هم واقعا نداشته باشند) که در چنین موقعیتی مسافر باید اصرار کند که تاکسی به نزدیک‌ترین مغازه برود و  پولش را خرد کند. اما اگر زبان روسی بلند نباشید چه؟ همیشه سعی کنید مقداری پول خرد روسی همراه داشته باشید (۱۰۰ روبل یا کمتر) و فراموش نکنید که اصلا نیازی نیست به راننده‌ها انعام بدهید (که اگر هم این کار را انجام دهید، راننده شکایتی نمی‌کند).

هتل با قیمت گزاف رزرو نکنید

سفر به روسیه

طی مسابقات جام جهانی، برخی هتل‌ها و مسافرخانه‌های شهرهای بزرگ قیمت‌های خود به شکل سرسام‌آوری تا بی‌نهایت افزایش می‌دهند و بیش از حد توان مسافر پذیرش می‌کنند. برای فرار از این مشکلات، پیش از رفتن چندین هتل را رزرو کنید تا اگر به محض رسیدن یکی از هتل‌های شما را نپذیرفت، سریع به بعدی مراجعه کنید. مدام به لیست هتل‌های سایت رسمی فیفا سر بزنید. گزینه دیگر بررسی هتل‌ها یا وسایل راحتی شهرهای نزدیک است. این شهرها ممکن است با اتومبیل یا قطار ۱ تا ۲ ساعت با شهر مورد نظرتان فاصله داشته باشد، اما درعوض قیمت‌ها در آن‌جا بسیار معقول‌تر و مناسب‌تر است. برای مثال در آرزاماس، که دو ساعت با سارانسک فاصله دارد، قیمت یک اتاق دونفره (برای هر شب) بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ روبل است. هر تصمیمی که گرفتید، اصلا به دنبال کرایه آپارتمان‌هایی با صاحبانی که نمی‌شناسید نروید، حتی اگر ظاهر دوستانه‌ای داشتند.

آیا اینجا امن است؟

سفر به روسیه

ایجاد و حفظ امنیت نخستین مسئولیت کشور میزبان در جام جهانی است و به طور حتم روسیه در این امر کوتاهی نمی‌کند. حتی در بازی‌های دوستانه در موسکو، از ایستگاه مترو تا استادیوم ماموران امنیتی در حال انجام وظیفه هستند. مکان‌های مخصوص گردشگران نیز از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تمام این‌ها به این معنا است که شما از جیب‌برها یا زدوخوردهای طرفداران تیم مقابل در امان هستید. پس همه چیز درواقع به شما بستگی دارد.

پیشنهاد ما به شما این است که: رفتارها و عکس‌العمل‌های شدید از خود نشان ندهید، عادی و معقول رفتار کنید، مراقب باشید و با افراد مشکوک صحبت نکنید، در حومه شهر پیاده‌روی نکنید، و درباره نکاتی که در اولین برخورد با روس‌ها باید رعایت کنید تحقیق کنید.

روس‌ها کمونیست هستند؟

سفر به روسیه

روسیه و روس‌ها مدت زمانی است که دیگر کمونیست نیستند. باور کنید آن‌ها عاشق نوشیدن قهوه در استارباکس، تماشای یوتیوب، سفر به خارج از کشور و صحبت با افراد خارجی هستند. درواقع آن‌ها بسیار اجتماعی هستند و حتی مایل‌اند به شما یاد بدهند که چطور به روسی قسم بخورید یا چطور غذاهای روسی درست کنید. حتی اگر کسی لباسی بپوشد که روی آن حروف (CCCP (USSR باشد، هیچ معنایی ندارد. حتی شما هم می‌توانید آن را بپوشید؛ هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

مراقب راننده‌های دیوانه باشید

سفر به روسیه

داشتن داش‌کم (نوعی دوربین جانبی که در داخل و شیشه جلو مقابل راننده، برای جلوگیری از فساد پلیس و تقبل در بیمه، مقابل راننده نصب می‌شود) در بیشتر اتومبیل‌های روسی ممکن است این فکر را در ذهن شما بیندازد که راننده‌های روسی دیوانه و غیرقابل اعتماد هستند. یوتیوب پر از فیلم‌هایی از راننده‌های روسی است؛ می‌توان گفت GTA زنده. اما واقعا به این بدی نیست و تنها به این معنا است که روس‌ها دوست دارند همه چیز را ضبط کنند؛ هرچیزی که در جاده اتفاق می‌افتد.

مطالب مرتبط:

منبع Russia Beyond

دیدگاه