خانه موزه آبی؛ یک عمر با فریدا کالو

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
خانه موزه آبی؛ یک عمر با فریدا کالو

خانه موزه آبی، محل تولد، زندگی و مرگ نقاش مشهور مکزیکی، فریدا کالو بوده است و یکی از جاذبه‌هایی به شمار می‌رود که تمام گردشگران مکزیک از آن بازدید می‌کنند. دیدن موزه فریدا کالو، موجب درک بهتری از آثار او خواهد شد.  

خانه موزه فریدا کالو که به خاطر رنگ آبی تیره دیوار‌هایش، موزه‌ آبی نیز نامیده می‌شود، خانه موزه‌ای تاریخی و هنری است. این موزه در محله کلونیال دل کارمن در منطقه کویوآکان، شهر مکزیکوسیتی قرار دارد و همان‌طور که از اسمش پیدا است، در بزرگداشت یاد و آثار نقاش بزرگ مکزیکی، فریدا کالو برپا شده است. پیش از این بنای موزه، محل تولد، رشد، زندگی مشترک و مرگ فریدا بود و در سال ۱۹۵۸، دیگو ریورا، همسر فریدا، خانه مشترک‌‌شان را با تمام وسایل آن بخشید تا تبدیل به موزه‌ای در بزرگداشت همسرش شود.

موزه فریدا کالو

فریدا کالو دی ریورا (۱۹۰۷-۱۹۵۴)، نقاش برجسته مکزیکی، امروزه یکی از نماد‌های کشور مکزیک به شمار می‌رود. پرتره، سلف‌پرتره و بقیه آثار او الهام گرفته از طبیعت و صنایع دستی بومیان مکزیک است. در آثار او واقعیت و تخیل با هم ترکیب شده‌اند و همیشه رد پایی از شخصیت‌اش را در آن‌ها می‌توان دید. فریدا کالو می‌کوشید تا نقاشی‌هایش بیانگر سوال‌هایی درباره هویت جامعه مکزیک، روزگار بعد از استعمار و طبقه‌بندی‌های جنسی و نژادی باشد. او را همچنین نقاشی سورئالیست و فمینیست لقب داده‌اند.

موزه فریدا کالو

خانه موزه آبی در محله کلونیال دل کارمن قرار دارد، محله‌ای که از دهه ۱۹۲۰، به محله‌ی روشنفکران شهرت داشت. کسانی مانند سالوادور نووو، اکتاویو پاز، ماریو مورنو و دولورس دل ریو که از مشهورترین نویسندگان، شاعران، بازیگران و کارگردانان مکزیک به شمار می‌روند، در این محله زندگی کرده بودند. امروزه خیابان‌های کلونیال دل کارمن، میزبان موزه‌های بسیاری است.

موزه فریدا کالو

خانه موزه آبی مانند اکثر بناهای این منطقه، ساختمانی را شامل می‌شود که دورتادور حیاط مرکزی قرار دارد. این بنای دو طبقه از اتاق خواب‌هایی متفاوت، استودیو نقاشی، یک آشپزخانه بزرگ و اتاق غذاخوری تشکیل می‌شود و مساحت کل بنای آن ۸۰۰ مترمربع و حیاطش ۴۰۰ مترمربع است. راهروی ورودی خانه با موزائیک‌کاری هنرمند مکزیکی، ماردونی ماگانا تزئین شده که در آن از سنگ‌های طبیعی استفاده کرده است.

موزه فریدا کالو

موزه آبی با حدود ۲۵ هزار نفر بازدید‌کننده در ماه، یکی از پربازدید‌ترین موزه‌های مکزیک محسوب می‌شود و هزینه‌های نگهداری آن، از پول فروش بلیط‌ و بخشش‌های مردمی به دست می‌آید. در قسمت موزه، می‌توانیم درک بهتری از سبک زندگی هنرمندان و روشنفکران ثروتمند مکزیکی که در نیمه اول قرن بیستم زندگی کرده‌اند، داشته باشیم. با خرید بلیط موزه آبی، بازدید از موزه آناواکالی که در مجاورت آن قرار دارد و موسس آن نیز دیگو ریورا بوده است، رایگان خواهد بود.  

موزه فریدا کالو

موزه فریدا کالو متشکل از کلکسیون هنری و شخصی فریدا، کلکسیون بزرگی از صنایع دستی بومیان مکزیک، وسایل آشپزخانه سنتی مکزیک، لباس‌های کتانی محلی، یادگارهای شخصی و عکس‌ها، کارت‌پستال‌ها و نامه‌ها، و نقاشی‌هایی از دیگو ریورا، خوزه ماریا ولاسکو و پل کلی است.

موزه فریدا کالو

در بازدید از خانه آبی، می‌توانید از نشستن در کافه آن لذت ببرید و از فروشگاه کوچک هدیه خرید کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه