بزرگترین مجسمه سرامیکی جهان با قابلیت تنفس

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
بزرگترین مجسمه سرامیکی جهان با قابلیت تنفس

از مجسمه‌ای عظیم در انگلستان رونمایی شده که به خاطر شکل و عملکرد ویژه‌ای که دارد، نمادی از تنفس در سیاره‌ی ما است.

به تازگی از اثر هنری جدید و فریبنده‌ای در کورنوال رونمایی شده که حلقه‌های بخار از خود خارج می‌کند و گفته می‌شود با ۹ متر، بلندترین مجسمه‌ی سرامیکی جهان است. این مجسمه شگفت‌انگیز، بخشی از پروژه‌ی بهشت (Eden Project) در برنامه‌ی جهان‌های نامرئی (Invisible Worlds) است.

این مجسمه‌ی غول‌آسا که وزنی برابر با ۲۰ تن دارد و تقریبا هم وزن چهار فیل آسیایی است، با هدف جلب توجه انسان‌ها به «سیانوباکتریا» ها ساخته شده که یکی از ریز جثه‌ترین موجودات زنده‌ی جهان است. مجسمه‌ی «Dubbed ∞ Blue» (به معنی آبی بی‌نهایت)، مهم‌ترین اثر هنری است که در نمایشگاهی دائمی در «Biomes eco-domes» در کورنوال به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با هدف کاوش در «داستان‌های ناگفته و نادیده‌ی فراتر از حس در سیاره‌ی ما: خیلی بزرگ، خیلی کوچک، خیلی سریع، خیلی آهسته و خیلی دور، در بعد فضا و زمان» برپا شده است.

مجسمه سرامیکی

این سازه، ۳۲ استوانه دارد که حلقه‌های خوشبو را به سمت بازدیدکنندگان پرتاب می‌کند. این رایحه‌های معطر با همکاری خانه‌ی عطر «Givaudan» در پاریس تولید می‌شوند که به نوبه‌ی خود، به عنوان یک نقطه‌ی آغاز برای این تجربه‌ی چند حسی عمل می‌کند.

سازندگان آن با الهام گرفتن از محیط اطراف، تلاش کردند از موادی استفاده کنند که انعکاسی از تاریخ طولانی معدن‌های محلی آن منطقه باشد.

مجسمه سرامیکی

هنرمندان الکس و آزوسا، سازندگان مجسمه، در مقابل آن

ایده‌ی ∞ Blue متعلق به آزوسا موراکامی، معمار ژاپنی، و الکساندر گرووز، هنرمند بریتانیایی از استودیوی «سواین» (Studio Swine) است. آن‌ها می‌گویند:

حدود سه میلیارد سال پیش، سیانوباکتریاها فتوسنتز اکسیژنی انجام می‌دادند. آن‌ها با انجام این کار ماهیت سیاره‌ی ما را تغییر دادند.

مجسمه‌ی ما هم به همان روش که هنرمندان گذشته تلاش کردند مقدسات را به تصویر بکشند، سعی می‌کند که به اتمسفر قابل تنفس، زندگی میکروبی، عمق زمان و عناصر نامرئی که وجود ما به آن‌ها متکی هستند عینیت ببخشد.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه