سفر جاده ای گشت و گذار از گلستان تا مشهد

پریسا  مرتضوی
پریسا مرتضوی سه شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
سفر جاده ای گشت و گذار از گلستان تا مشهد

برای رسیدن به مشهد و زیارت بارگاه امام هشتم می‌توانید مسیر سرسبزی را برگزینید که از شمال ایران شروع می‌شود و از میانه جنگل گلستان می‌گذرد؛ این‌گونه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را نیز خواهید دید.

مشهد مقدس، یکی از پر مسافرترین شهرهای ایران است. اگرچه بیشتر مسافران زمینی این شهر ترجیح می‌دهند، از مسیر سرراست کویری به این شهر برسند، اما مشهد یک مسیر اصلی دیگر هم دارد. راهی که از شمال ایران آغاز می‌شود و از میانه جنگل گلستان، مسافران را به بارگاه مقدس امام هشتم (ع) می‌رساند. مسیری که طبق آمار، هر سال چیزی حدود یک سوم مسافران مشهد را از خود عبور می‌دهد. این مسیر بخشی از مسیر بزرگراه آسیایی است و با گذر از شهرهای استان گلستان، از شهرهای آشخانه، بجنورد، شیروان، فاروج، قوچان و چناران بعد از حدود ۳۰۰ کیلومتر به مشهد می‌رسد. بخش مهمی از جاذبه‌های این مسیر، جاذبه‌های طبیعی است، چراکه بخشی از مسیر از میان جنگل زیبای گلستان می‌گذرد و بنابراین پر از درخت، سبزه، چشمه و آبشار است. آثار فراوان تاریخی و تماشایی هم جاذبه‌های هستند که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. اگر زیبایی مسیر به‌اندازه رسیدن به مقصد برایتان اهمیت دارد، توصیه ما انتخاب این مسیر برای رسیدن به مشهد است. جاده‌ای که زمانی به اسم جاده سنتو هم شناخته می‌شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای برنامه‌ریزی بهتر، جاهای دیدنی مشهد را نیز در کجارو ببینید که ضمن کسب اطلاعات لازم، آشنایی بیشتری با دیدنی های مشهد پیدا کنید.

باباامان

جاده معروف به سنتو، یکی از مسیرهای اصلی مسافران مشهد است که از خراسان شمالی می‌گذرد. می‌توانید این مسیر را از آشخانه یا شهرهایی مثل گنبد یا گرگان شروع کنید و پس از گذر از شهرهای بجنورد، شیروان، فاروج و قوچان به مشهد برسید. در واقع این مسیر از استان گلستان آغاز می‌شود و با عبور از خراسان شمالی، شما را به مشهد مقدس می‌رساند. این مسیر از گرگان در استان‌ گلستان۴۵۶ کیلومتر است و حدودا ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه تا مشهد به طول می‌انجامد.

بش قارداش

اگر می‌خواهید، می‌توانید در هتل‌ها یا مهمانسراهای شهرهای مختلف استان بمانید. شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی بیشترین تعداد هتل‌ها را در استان دارد. البته اگر همراهتان چادر و وسایل برقراری کمپ داشته باشید، می‌توانید در مناطق سرسبز مسیر و در محدوده جنگل گلستان بمانید. البته در فروردین‌ ماه این منطقه ممکن است بسیار سرد باشد، پس حتما همراه خود لباس گرم و امكانات لازم همراه داشته باشید. جنگل گلستان به‌دلیل بی‌مبالاتی مسافران، بارها دچار آتش‌سوزی شده است. پس احتیاط کنید و در این جنگل آتش روشن نكنید.

کجا بگردیم؟

آشخانه

 اولین شهر بزرگ در مسیر جاده اصلی به‌سمت مشهد در استان خراسان شمالی «آشخانه» است که تا مشهد حدود ۳۰۰ و تا بجنورد حدود  ۴۰ كیلومتر فاصله دارد.یعنی اگر حدود ساعت ۸ از گرگان شروع به حرکت کنید حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه دیگر به آشخانه میرسید.

جاده معروف به سنتو، از مسیرهای اصلی مشهد از خراسان شمالی است این مسیر از آشخانه یا شهرهای گنبد یا گرگان شروع و پس از شهرهای بجنورد، شیروان، فاروج و قوچان به مشهد می‌رسد

تپه قلعه خان، یک محدوده تاریخی در نزدیکی آشخانه که آثاری مربوط به دوره ساسانی و پیش‌تر از آن دارد. برای دیدن این تپه تاریخی باید تا ۲۵ کیلومتری غرب آشخانه و ۳ کیلومتری روستای قاضی بروید و برای دیدن آثار کشف شده آن به موزه باستان‌شناسی بجنورد سری بزنید.

آب معدنی مهمانک، روستای مهمانک در ۶ کیلومتری از جنوب غربی آشخانه قرار دارد و در ۲ کیلومتری شرق آن هم یک چشمه آب معدنی. آب این چشمه تقریبا ۲۶ درجه دما دارد و احتمالا در این فصل فقط می‌توانید از آن آب بردارید.

امامزاده دلاور، امامزاده محمد دیباج (ع) را اهالی منطقه به امامزاده دلاور می‌شناسند. این آرامگاه در ۲ كیلومتری شمال آشخانه است. طبق برخی روایات این امامزاده از نوادگان امام رضا (ع) است.

آبشار بیار، آبشار بیار در جنوب شهر آشخانه است، در همسایگی روستای بیار که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. این آبشار در این وقت سال پرآب است.

از آشخانه پس از بازدید از مکان‌های تاریخی و طبیعی‌اش به‌سمت بجنورد حرکت می‌کنیم.

بیار

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که آثار دیدنی فراوانی دارد.

 بدرانلو، روستای بدرانلو در ۵ کیلومتری شهر بجنورد ییلاقی است و زیبا، تقریبا از آشخانه تا این روستا ۲۰ دقیقه راه است در میانه راه این روستا می‌توانید به آبگرم گرمه‌جو در فاصله روستاهای بدرانلو و قراجه هم سری بزنید.پس از بازدید از این مکان‌ها می‌توانید به مسیر خود به‌سمت بجنورد حرکت کنید.

بجنورد

بش قارداش

بش قارداش، یک پارک بزرگ جنگلی است که در ۷ کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. البته اینجا فقط یک باغ دار و درخت نیست، چند آرامگاه قاجاری هم خواهید دید؛ قبر سردار مفخم در یک مقبره خانوادگی حکمرانان قاجاری قرار دارد که به دستور ناصرالدین شاه برایشان ساخته شد.

بش قارداش امروز از مناطق نمونه گردشگری و مهم و مجموعه‌ای است تاریخی- تفریحی که آب چشمه آن از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور محسوب می‌شود.

بش قارداش

عمارت مفخم

زیباترین اثر تاریخی بجنورد عمارت مفخم است. این عمارت در دل مجموعه بزرگ‌تری قرار داشته به اسم باغ دلگشا که امروز از آن یک چند عمارت مثل عمارت اصلی، آینه خانه، حوض‌خانه، کلاه فرنگی و چندین اتاق باقی مانده است. یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم در روزگار ناصرالدین شاه اینجا را به‌عنوان مرکز حکومت و اقامتگاهش ساخت. اما اینجا حالا برای خودش موزه‌ای زیبا است. موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی بجنورد در همین محل برپا است. اسناد جالبی از دوره‌های صفوی تا قاجار از عقدنامه و وقف‌نامه گرفته تا مصالحه نامه و قراردادهای تجاری در اینجا برای تماشا وجود دارد. برای رفتن به این موزه باید تا انتهای خیابان شریعتی شمالی بروید و برای تماشای این دو مجموعه بلیط جداگانه بخرید.

مفخم

این عمارت ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به با انواع کاشی‌کاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی تزیین شده است. مصالح به‌کار رفته در بنا شامل آجر با ملاط گچ است. هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سراسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است. نمای بیرونی ساختمان تصاویری از دو فرشته بالدار، چهره‌های انسانی، نقاشی از گل و گیاه و پرنده، طبیعت و طرح‌های هندسی سده سیزدهم را به تماشا می‌گذارد.

عمارت مفخم

کاروانسرای سبزه میدان

کاروانسرای سبزه ‌میدان، مربوط به عهد ناصری است. کاروانسرای سبزه میدان یک حیاط مرکزی دارد با ۳۴ حجره در اطرافش. حمام سبزه میدان هم یک حمام سنتی است که می‌شود در آن شیوه استحمام را در ۱۰۰ سال پیش دید. این کاروان‌سرا در میدان شهدا قرار گرفته و چون در اختیار کسبه محل است، با اجازه آن‌ها می‌توانید به تماشا بروید.

امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر (ع)

امامزاده سید عباس (ع) : مرقد برادر حضرت امام رضا (ع)، امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد، به معصوم زاده معروف است. گنبد بنای این امامزاده، طرح کوچکی از گنبد مسجد گوهرشاد مشهد است. تپه باستانی معصوم زاده را که آثاری از قرون اولیه اسلام دارد، در کنار همین امامزاده می‌توانید تماشا کنید.

امامزاده

گردشگاه بابا امان

بابا امان: درکیلومتر ۷، یعنی همان ابتدای جاده بجنورد به مشهد قرار دارد. پوشش گیاهی مناسب، بابا امان را به یک گردشگاه جنگلی تبدیل کرده است. آب بابا امان از ۴ نقطه درون تپه‌ای می‌جوشد و به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده است. بابا امان چایخانه، نمازخانه و رستوران هم دارد. مقبره امامزاده اسماعیل (ع) فرزندان امام هفتم (ع) است، در همین پارک قرار دارد.

گردشگاه-بابا-امان

مناطق بازخانه و پاقلعه

دو منطقه نمونه گردشگری در جنوب شرقی بجنورد، بازخانه و پاقلعه، هستند که کمتر از ۱۰ کیلومتر از بجنورد فاصله دارند. از جاده که وارد فرعی شوید، علاوه بر رودخانه باصفای بازخانه، کوچه باغ‌های زیبا و همین طور یک قلعه قدیمی منتظر شما است. روستای فیروزه در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، هم بسیار تماشایی است. روستای تماشایی «رویین» با درختان چنار کهن‌سالش در شش كیلومتری جاده اسفراین به بجنورد و در میان رشته کوه‌های الاداغ كه ادامه البرز شرقی است، قرار دارد.

شیروان

پس از حدود ۶۰ کیلومتر رانندگی از بجنورد به شیروان می‌رسید.

روستای زوارم

روستای زوارم از روستاهای قدیمی و آباد شیروان است و پیش از رسیدن به شیروان می‌توانید به تماشایش بروید.

منطقه گردشگری زوارم در منطقه کوهستانی و آلاداغ و ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شیروان قرار دارد. در این روستا که در درهای بلند و سرسبز قرار گرفته، ده‌ها چشمه وجود دارد و آثار تاریخی مثل قزلرقلعه را می‌توان دید.

روستای اسطرخی هم در فاصله حدود ۲۹ کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان و در مسیر فاروج قرار دارد. یک آبشار معروف به شارشار هم در نزدیکی همین روستا قرار دارد. یک آبشار تقریبا  ۲۰ متری که در ادامه رودخانه آن می‌توان آسیاب‌های قدیمی و در روستا هم زیارتگاه امامزاده عبدالرحمان (ع) را تماشا کرد.

فاروج

فاروج از شیروان ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

  فاروج را بعضی شهر آجیلی هم می‌شناسند. به فاروج که رفتید، خرید آجیل و خشکبار را از دکان‌های پرتعداد آجیل این شهر از دست ندهید. «تپه کل» و «به قربان» از دیدنی‌های فاروج هستند.

روستای خسرویه

خسرویه و استاد، روستای خسرویه در دامنه رشته كوه شاه جهان و در فاصله ۲۵ كیلومتری جنوب غربی فاروج قرار دارد. خسرویه بافت سنتی و معماری جالبی دارد. امامزاده باباحسن (ع)، دره خسرویه و رودخانه كال خونی كه روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌كند، مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خسرویه هستند؛ روستایی که حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد. روستای «استاد» هم در ۳۰ كیلومتری جنوب غرب فاروج است. غیر از چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، دیدنی‌های این روستا «تخت حصار»، قلعه كهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و امامزاده اولیاء (ع) هستند. در این روستا می‌توانید از اهالی، قالیچه‌های دستبافت و نان محلی بخرید.

خسرویه

قوچان

قوچان، از فاروج تا قوچان حدود ۳۰ کیلومتر راه دارید.

یخدان نمدمال‌ها

پیش از رسیدن به قوچان، یک یخدان قدیمی را در کنار گورستان قدیمی شهر می‌توانید ببینید. بنایی مخروطی و خشت و گلی که تیرهای چوبی به‌شکل جالبی سقفش را حفظ کرده‌اند.

دره سراب

آبشار و دره سراب در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قوچان در دامنه ارتفاعات کوه سنگر و محمدبیک در بالای رودخانه سراب، قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۲۰ متر است و فاصله روستای سراب تا آبشار آن حدود سه کیلومتر است.

در شهر قوچان می‌توانید موزه مردم‌شناسی قوچان، مدرسه عوضیه یا مسجد جامع، امامزاده سلطان ابراهیم (ع) و حمام شازده كه از جاهای دیدنی‌ قوچان هستند را ببینید.

چناران

از قوچان تا چناران حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.

آبشار اخلمد

اگرچه در چناران هم می‌توانید آثار تاریخی و طبیعی فراوان ببینید، اما مهم‌ترین جاذبه چناران آبشار اخلمد است. این آبشار تقریبا در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. تقریبا در ۱۰ کیلومتری چناران، خروجی روستا را در دست راست خواهید دید. البته از پارکینگ تا پای آبشار یک پیاده‌روی نسبتا طولانی را پیشرو دارید.

-اخلمد

میل رادکان

چناران هم مثل کردکوی استان گلستان یک میل رادکان دارد که بلندایش به ۳۵ متر می‌رسد و گفته می‌شود که تاریخ ساختش به قرن پنجم هجری برمی‌گردد. بعضی آن را مدفن یکی از امرای محلی و بعضی هم کارکردش را راهیابی مسافران آن زمان در میان جنگل‌های انبوه و امور مربوط به تقویم و ستاره‌شناسی عنوان می‌کنند. این برج را ۲۶ کیلومتری شمال غرب چناران می‌توانید ببینید. از چناران تا مشهد هم ۶۷ کیلومتر راه دارید و می‌توانید پس از دیدن این زیبایی‌ها به زیارت امام هشتم (ع) بروید.

میل رادکان

چه می‌بینیم؟

پناهگاه میاندشت: پناهگاه حیات وحش میاندشت، یکی از پناهگاه‌های شمال شرقی ایران است. این پناهگاه در محدوده شهرستان جاجرم قرار دارد و یک منطقه غنی استپی به شمار می‌رود. میاندشت یکی از معدود زیستگاه‌های طبیعی یوزپلنگ آسیایی است. غیر از یوز ایرانی که مهم‌ترین مهمان این پناهگاه است، روباه، خرگوش، آنقوت، هوبره، گرگ، گراز، طرلان، سیاه‌گوش، گربه دشتی، پلنگ، کفتار و شغال، خارپشت، عقاب شاهی و دلیجه از دیگر گونه های این منطقه هستند.

پناهگاه

آتشکده اسپاخو

آتشکده اسپاخو، یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های تاریخی این مسیر است. در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه برجسته‌ترین اثر مذهبی دوره ساسانی در خراسان شمالی را خواهید دید؛ آتشکده اسپاخو در نزدیکی روستایی به همین نام. با وجود آنکه نشانه‌ای از حضور مسیحیان در این منطقه نیست، اما اهالی این منطقه را به نام کلیسا می‌شناسند.

در وجه تسمیه دهکده اسپاخو و معبد این روستا چنین گفته می‌شود که واژه هسپ و اسپ که نام کهن و پهلوی است به مرور زمان تبدیل به اسب شده و اسپ به‌علاوه اخو به معنی پرورش اسب است و طبق شواهد احتمالی این منطقه محل پرورش اسب بوده که نام روستای اسپاخو نیز از آن گرفته شده است.

آتشکده

روستای «درکش»

یکی از نقاط طبیعی و دیدنی نزدیک آشخانه روستای درکش است. این روستا در جاده کلاله به آشخانه قرار دارد. تقریبا ۳۰ كیلومتر مانده به آشخانه و بعد از «چمن‌بید» و پیش از جوزک باید منتظر دیدن تابلوی روستا در سمت راست جاده باشید. اتفاقا روستا نزدیک جاده است. این روستای معتدل و ییلاقی پر از درخت‌های بلوط و گردو است.

-روستای-درکش

 روستای ایوب پیغمبر

روستای ایوب در ۷۷ کیلومتری شمال غرب بجنورد قرار دارد. برای رسیدن به آن باید، در مسیر جاده بجنورد به شیروان، پس از بریدگی مجتمع پتروشیمی به‌سمت دهستان «گیفان» بپیچید. اهالی روستا، بسیاری از رویدادهای طبیعی این روستا را به ایوب پیامبر نسبت می‌دهند.

ابگرم

 امامزاده ایوب (ع)، آبگرم ایوب، آبگرم حاج رحیم رضوان، آبگرم محمدکریم و طبیعت روستاهای ایوب، گیفان و قلعه محمدی از دیدنی‌های این منطقه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه