مجسمه ای ۱۰ متری ورودی بیمارستان دانشگاه نیویورک، خنده به لب کودکان می‌نشاند

امید جعفری
امید جعفری سه شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۰
مجسمه ای ۱۰ متری ورودی بیمارستان دانشگاه نیویورک، خنده به لب کودکان می‌نشاند

مجسمه‌ساز نیویورکی برای تغییر فضای ترس اور بیمارستان برای کودکان، مجسمه ای ۱۰ متری جلوی بیمارستان ساخته است تا بتواند ارامش کودکان را هنگام ورود به بیمارستان تامین کند

مجسمه‌ساز آمریکایی دونالد لیپسکی، سازنده مجسمه‌های عظیم‌الجثه در شهرهای مختلف، این بار به سراغ نیویورک رفته است. او در نیویورک مجسمه‌ای از یک سگ نژاد دالماسان (سگ‌هایی که ویژگی بارز آن‌ها هیکل بزرگ و خال‌های سیاه روی بدن سفید آن‌ها است)، یا یک تاکسی هیبریدی شهر نیویورک روی دماغ خود، ساخته است. اندازه این سگ در حدود ۱۰ متر است.

این پروژه بخشی از پروژه تکمیلی بیمارستان کنت لانگون دانشگاه پزشکی نیویورک، مشرف به اتوبان پرتردد FDR است. سازنده این مجسمه غول‌آسا در نزدیکی همین بیمارستان زندگی می‌کند و بارها از کنار آن عبور کرده بود و حتی یکبار مجبور شده است در آنجا عمل جراحی انجام دهد؛ این تجربه‌ها باعث شده است که او به فکر کودکان بیماری که در بیمارستان بستری می‌شوند، باشد و برای شادی آن‌ها، این مجسمه را طراحی و اجرا کرده است. لیپسکی در مورد مجسمه می‌گوید:

مجسمه نیویورک

بیمارستان برای کودکان بخش اضطراب‌آوری است و معمولا آن‌ها همیشه در ورود به بیمارستان، احساس نگرانی و تشویش زیادی می‌کنند، اما اگر یک مجسمه بزرگ با طرحی عجیب رو به روی ورودی آن‌ها باشد، تمرکزشان به هم خواهد خورد و کمتر از قبل، از بیمارستان خواهند ترسید. هدف من ساختن مجسمه‌ای بود که برای بیماران کوچکی که مجبور هستند مدام به بیمارستان مراجعه کنند، تبدیل به یک دوست قدیمی شود. شاید به بهانه دیدن دوست قدیمی خودشان، راحت‌تر به سمت بیمارستان قدم بزنند. هنر می‌تواند درمان باشد و من با این طراحی مجسمه‌ای که می‌تواند به شفابخشی کودکان کمک کند، به این ایده، واقعیت بخشیده‌ام. پزشکان، پرستاران، والدین و کودکان همگی عاشق این مجسمه خواهند شد.

مجسمه نیویورک

طراحی و ساخت این مجسمه به این سادگی نبوده است، لیپسکی به همراه مهندس نیک گورث، بیست صفحه محاسبات و طراحی‌های مختلف برای ساختن مجسمه، انجام داده‌اند تا بتوانند سازه‌ای بسازند که در مقابل پدیده‌های طبیعی همانند طوفان سندی پایداری داشته باشد. این مجسمه روی متروی نیویورک ساخته شده و تائیدهای لازم برای ساخته شدن مجسمه روی مترو کسب شده است. شرکت تویوتا هم نمونه‌ای واقعی از خودرو پروس خودش که به عنوان تاکسی‌های شهر نیویورک استفاده می‌شوند، روی دماغ، سگ مجسمه‌ای قرار داده است.

 لیپسکی در خاطرات خودش در مورد ساختن مجسمه می‌گوید:

یکی از روزهای طوفانی نیویورک بود و ما قصد داشتیم که ماشین را روی دماغ سگ‌مان قرار دهیم. روز اول موفق به این کار نشدیم ولی روز دوم، ماشین را با تلاش زیاد روی دماغه مجسمه قرار دادیم، به لطف مهندس خوش‌ذوق برقی که داشتیم، حسگر مخصوص باران روی خودرو نصب شد تا در زمان بارندگی برف پاک‌کن‌های ماشین شروع به کار کند، این ویژگی، حس زنده بودن مجسمه را به دیگران القا می‌کند.

مجسمه نیویورک

لیپسکی برنده جایزه‌های متعدد مجسمه‌سازی در کل دنیا شده است و شهرت زیادی در ساختن مجسمه‌هایی با اندازه نامتعارف دارد. مجسمه دیگر لیپسکی در ورودی یکی از هتل‌های نیویورک است. مجسمه‌ای از یک درخت بلوط که به صورت وارونه از سقف هتل  آویزان شده است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه