مسلمانان در سراسر جهان، عید فطر را چگونه جشن می‌گیرند؟

سحر ارجمند
سحر ارجمند پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
مسلمانان در سراسر جهان، عید فطر را چگونه جشن می‌گیرند؟

میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان در پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر را جشن می‌گیرند. در ادامه مطلب، تصاویر منتخب نشنال جئوگرافی از این عید را تماشا کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ به‌روزرسانی شده است.

عید فطر یا عید روزه‌گشا روز اول در زمان حلول ماه شوال و به شکرانه ماه رمضان برگزار می‌شود. ازاین‌رو، در پایانه ماه رمضان مسلمانان در سراسر جهان برای تماشای هلال ماه به آسمان نگاه می‌کنند. پدیدار شدن هلال ماه در پهنه آسمان، نشانه‌ای برای پایان ماه مبارک رمضان و ورود به ماه شوال است.

ماه رمضان، نهمین ماه در تقویم قمری است. مسلمانان، ماه رمضان را مبارک می‌دانند و معتقدند که در بیش از هزار سال پیش، در این ماه اولین آیات قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد. آن‌ها از طلوع تا غروب آفتاب، از خوردن و آشامیدن و انجام گناه‌هایی مانند غیبت و دروغ، پرهیز می‌کنند و روزه می‌گیرند. رمضان، نه‌تنها ماه توبه و بازنگری در رفتار خود است، بلکه ماه نذر، بخشش و مهربانی با فقرا و درک آن‌ها است.

عید فطر، جشن شکستن روزه است که مسلمانان به‌مدت سه روز  (در ایران، دو روز) با برگزاری نماز، ضیافت، نمایش و اهدای هدایای خیرخواهانه و فطریه به نیازمندان، این عید را جشن می‌گیرند. در ادامه، همراه کجارو باشید و تصاویر منتخب نشنال جئوگرافی از نحوه برگزاری این جشن اسلامی را تماشا کنید.

 جلال‌آباد، افغانستان

موتور سواری بر دیوار مرگ در عید فطر

عکس‌ از: نورالله شیرزادِ (NOORULLAH SHIRZADA)

جلال‌آباد یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان است که در قرن‌های مختلف مرکزیت تجاری این کشور را بر عهده داشته است. با‌این‌حال، مردم این شهر شیوه‌ سنتی زندگی خود را حفظ کرده‌اند و به آداب‌ و‌ رسوم خود پایبندند. در جلال‌آباد، افغانستان، یک بازیگر سیرک در دومین روز عید فطر درون دیوار مرگ موتورسواری می‌کند.

غزه، نوار غزه

نورافشانی عید فطر در نوار غزه

عکس‌ از: علی حسن (Ali Hassan)

نوار غزه برای سالیان دراز است که صحنه خونین درگیری‌های نظامی مختلف محسوب می‌شود و جست‌وجوی ذره‌ای شادی و حال خوب در این منطقه، توجه همگان را به‌خود جلب می‌کند. در تصویر بالا، مردی بر فراز ساختمانی در شهر غزه، در حال چرخاندن آتش است و تصویر زیبایی از جرقه‌های آتش در آسمان شب عید فطر ایجاد می‌کند.

کراچی، پاکستان

پسر بادکنک فروش در عید فطر

عکس‌ از: شاه‌زیب اکبر (Shahzaib Akber)

کراچی شهری در کرانه‌های اقیانوس هند و از شهرهای توسعه‌یافته‌ پاکستان محسوب می‌شود. در روز عید فطر، بادکنک‌های رنگارنگ، خیابان‌های شلوغ «کراچی» (Karachi)، بزرگ‌ترین شهر پاکستان را پر می‌کنند و اغلب در طول عید فطر به کودکان هدیه داده می‌شوند.

بیروت، لبنان

رقص سماع در بیروت لبنان

عکس‌ از: انور آمرو (Anwar Amro)

بیروت یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه است که در آن مردم با ادیان و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. دراویش، گروهی از مسلمانان صوفی، در میان جمعیتی در بیروت، پایتخت لبنان،  به اجرای رقص عرفانی مخصوص عید فطر می‌پردازند.

یوگیاکارتا، اندونزی

پریدن از روی آتش در روز عید فطر

عکس‌ از: یولت ایفانساستی (Ulet Infansasti)

گروهی از مردان پیش از عید فطر در «یوگیاکارتا» (Yogyakarta)، یکی از شهرهای منطقه ویژه یوگیاکارتا در اندونزی، «بولا آپی» (bola api) یا فوتبال آتشین بازی می‌کنند.

آنکارا، ترکیه

فروش بادکنک در روز عید فطر در آنکارا

عکس‌از: مورات کولا (Murat Kula)

آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه و یکی از شهرهای بزرگ این کشور است، در روز عید فطر، مسلمانان این شهر در «مسجد قوجاتپه» (Kocatepe Mosque)، بزرگ‌ترین مسجد آنکارا در نماز صبح شرکت می‌کنند.

قاهره، مصر

تاب بازی کودکان در قاهره

عکس‌ از: آژانس آنادولو (Anadolu Agency)

قاهره میزبان یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های باستانی در جهان بوده است و تلفیق این تاریخ غنی با دین اسلام، فرهنگی جالب‌توجه ساخته است. اهالی مصر به شادی کودکان در روز عید اهمیت زیادی می‌دهند و بسیاری از بچه‌ها در تعطیلات عید فطر در قاهره، تاب‌سواری می‌کنند.

داکا، بنگلادش

فروش پارچه درروز عید فطر در داکای اندونزی

عکس‌ از: منیرالزمان (Munir Uz Zaman)

فروشنده‌ای در یکی از پارچه‌فروشی‌های «داکا» (Dhaka)، ساری‌های زیبا و گلدوزی شده را به نمایش می‌گذارد. رمضان یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای خرده‌فروشان بنگلادش است و لباس نو یکی از محبوب‌ترین هدایا برای عید فطر محسوب می‌شود.

چنای، هند

تهیه ورمیشل محلی در روز عید فطر

عکس‌ از: آرون سانکار (Arun Sankar)

بانویی در شهر «چنای» (Chennai)، در حال مرتب کردن رشته‌های باریک ورمیشل است که برای درست کردن شیر خرما، یکی از شیرینی‌های سنتی هند در ماه رمضان، استفاده می‌شود. این شیرینی خوش‌طعم در روز عید فطر نیز بین مسلمانان توزیع می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

بیت‌المقدس، فلسطین

دختربچه‌ای در حال بازی در مسجدالاقصی

عکس‌ از: سلیمان خضر (Sliman Khader)

به‌رغم تمامی کش‌و‌قوس‌های سیاسی و نظامی، مسلمانان تلاش می‌کنند تا در روز عید فطر در مسجد‌الاقصی گرد هم بیایند. دختربچه‌ای در مقابل گنبد طلایی «مسجدالاقصی» (Al-Aqsa Mosque)، در اولین روز عید فطر در شهر قدیمی بیت‌المقدس، حباب‌ها را فوت می‌کند.

پکن، چین

مسلمانان چین در نماز عید فطر

عکس‌ از: کوین فریر (Kevin Frayer)

کشور چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، مذاهب و ادیان گوناگونی را در برگرفته است. مسلمانان چین بعد از به‌جا آوردن نماز عید فطر در مسجد تاریخی «نیوجی» (Niujie Mosque) در پکن، بر مقبره شیخ، بخور روشن می‌کنند.

نیوجرسی، ایالات‌متحده آمریکا

کودکان در حال دریافت هدیه در نیوجرسی

عکس‌ از: جم اوزدل (Cem Ozdel)، آژانس آنادولو (Anadolu Agency)

در بسیاری از فرهنگ‌ها، حال خوب مردم وابسته به شادی کودکان است. بچه‌ها در محوطه‌ مرکز مذهبی کلیسا و مسجد شهرستان «برگن» (Berge) واقع در نیوجرسی، هدایایی دریافت می‌کنند تا روز عید فطر را به شادی بگذرانند.

مسکو، روسیه

مسلمانان مسکو پس از نماز عید فطر

عکس‌ از: الکساندر یوتکین (Alexander Utkin)

شهر مسکو به‌واسطه مهاجرت‌های فراوان از جماهیر مختلف شوروی سابق، مسلمانان و مساجد فراوان دارد. مسلمانان در روز عید فطر برای دعا و مناجات در مسجد جامع مسکو، مسجد مرکزی روسیه، گرد هم آمده‌اند.

یانگون، میانمار

کودکان میانماری با چهره حنا بسته

عکس‌ از: رومئو گاکاد (Romeo Gacad)

میانمار یکی از کشورهایی است که مسلمانان آن برای سال‌های طولانی در مضیقه به‌سر برده‌اند و تبعیض‌های بسیاری علیه آنان اعمال شده است؛ بااین‌حال در میانمار نیز مانند بسیاری از کشورها، در یکی از یتیم‌خانه‌های «یانگون» (Yangon) در میانمار، دختران طراحی‌های حنا بر دست و پای خود می‌زنند تا عید فطر را جشن بگیرند.

داکار، پایتخت سنگال

مسلمانان سنگال در ساحل

عکس‌  از: سیمیل اوکسوز (Cemil Oksuz)

خانواده‌ای در ساحل «داکار» (Dakar)، پایتخت سنگال و در نزدیکی آرامگاه «سیدنا لیمامو لای» (Seydina Limamou Laye) در انتظار فرارسیدن وقت نماز هستند. نماز عید فطر یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که اتحاد مسلمانان را به تصویر می‌کشد.

لندن، انگلستان

نماز عید فطر در انگلستان

عکس‌  از: راب استاترد (Rob Stothard)

مسلمانان در «جشنواره عید سات‌ارک» (Southwark Eid Festival) واقع در «پارک بورگس» (Burgess Park)، لندن، در حال برگزاری نماز عید فطر هستند. سات‌ارک یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق انگلستان به‌لحاظ حضور مسلمانان است و تشکل‌های آنان در این شهر، رویدادهای مهمی را رقم می‌زند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه