هشدار در مورد استفاده از شبکه های وای فای در جام جهانی 2018

امید جعفری
امید جعفری سه شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
هشدار در مورد استفاده از شبکه های وای فای در جام جهانی 2018

دولت انگلیس به تازگی به شهروندان خودش برای سفر به روسیه هشدار داده است که از شبکه‌ای وای فای موجود در سطح شهر و هتل استفاده نکنند و در صورت لزوم به شبکه دیتای موبایل وصل شوند.

به طرفداران فوتبالی که در جام جهانی 2018 روسیه شرکت خواهند کرد هشدار داده شده است که از شبکه های اتصال Wifi در شهرهای روسیه استفاده نکنند. این هشدار توسط مرکز امنیت سایبری انگلیس صادر شده و به مسافرانی که قصد سفر به روسیه دارند، صریحا گفته است که به وای‌فای‌های داخل هتل و اماکن دیگر اطمینان نکنند و در مواقع غیرضروری دستگاه‌های خودشان را به آن‌ها وصل نکنند. همچنین در ادامه این توصیه‌های جدی سایبری از مسافران خواسته شده است که از انجام دادن تراکنش‌های بانکی خارج از کشور خودشان در روسیه خودداری کنند.

این هشدارها، نتیجه تحقیقاتی است که چند ماه پیش مرکز امنیت سایبری انگلیس و آمریکا برای بررسی فعالیت‌های دولت روسیه در فضای سایبری انجام داده بودند. بر اساس اطلاعاتی که این دو سازمان از دولت روسیه به دست آوردند، هکرهای روسیه به دنبال سرقت اطلاعات مهم کاربران دیگر کشورها از جمله آمریکا و انگلیس هستند.

وای فای روسی

علاوه بر دولت‌ها، سازمان‌های فعال در زمینه امنیت شبکه و فضای سایبری از مسافرانی که قصد سفر به روسیه دارند خواسته بودند که به‌هیچ‌وجه، به اتصالات نامطمئن وای فای داخل هتل ها، ورزشگاه‌ها و مکان‌های عمومی متصل نشوند. بر اساس گزارش این سازمان‌ها گروه هک روسی با نام APT28 فعالیت خودشان را در روزهای برگزاری جام جهانی 2018 به صورت مخصوص روی هک کردن وای‌فای‌های عمومی متمرکز خواهند کرد.

هکرهای روسیه به دنبال سرقت اطلاعات مهم کاربران دیگر کشورها از جمله آمریکا و انگلیس هستند

آخرین اخطار که از سوی دولت و سازمان‌های تامین امنیت شبکه به مسافران داده شده، استفاده از شبکه دیتای سیم‌کارت به جای وصل شدن به وای فای است. علاوه بر این مرکز امنیت سایبری انگلیس از شهروندان خودش درخواست کرده است که به‌هیچ‌وجه تلفن، لپ‌تاپ و حافظه‌های ذخیره اطلاعات خودشان را در اختیار افراد ناآشنا قرار ندهند. همچنین از دریافت کردن هدیه‌هایی الکترونیکی از شرکت‌ها و مسابقات در طول جام جهانی خودداری کنند.

وای فای روسی

در ادامه برخی از نکات امنیتی که دولت انگلیس به آن اشاره کرده است، مشاهده می‌کنید:

  • اپراتور تلفن همراه خودتان را چک کنید که در خارج از کشور توانایی استفاده از آن را داشته باشید، پرداخت هزینه اضافی بهتر از دزدیده شدن اطلاعات شما توسط هکرها است.
  • مطمئن شوید که همه نرم‌افزارهای امنیتی روی گوشی و لپ‌تاپ شما به روز شده باشند. اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، حتما آنتی ویروس مطمئنی روی لپ‌تاپ نصب کنید.
  • برای حفاظت بیشتر از اطلاعات می‌توانید همه اطلاعات شخصی خودتان را قبل از سفر در حافظه لپ‌تاپ خانگی خودتان ذخیره کنید و هنگام سفر گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید تا با خیال آسوده به هر شبکه‌ای که می‌خواهید وصل شوید.
  • رمزهای خودتان را برای گوشی و لپ‌تاپ به روز کنید. سعی کنید از اثرانگشت برای باز کردن گوشی استفاده کنید. رمز عبور را در اختیار هیچ فرد غریبه‌ای قرار ندهید.
  • برای بسیاری از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های خودتان، ورود دومرحله‌ای (two-factor authentication) را فعال‌سازی کنید؛ تا اگر کسی بدون اجازه بخواهد به حساب شما دسترسی داشته باشد، به شما اطلاع داده شود.
  • اپلیکیشن‌های خودتان را از اپ استور و اپل استور رسمی دانلود کنید و به دیگر فروشگاه‌های اینترنتی که اپلیکیشن موبایل عرضه می‌کنند، اطمینان نکنید. ممکن است برنامه دستکاری شده دانلود کنید.
  • برخی از اپلیکیشن‌ها بر اساس اینکه روسیه می‌تواند آن‌ها را تحریم کرده باشد، در طول جام جهانی از دسترس شما خارج خواهد شد، بنابراین اگر نیاز دارید که آن‌ها را دانلود کنید، حتما در کشور خودتان این کار را انجام دهید.
  • از موبایل و دستگاه‌های خودتان به شدت مراقبت کنید، سعی کنید در هتل آن‌ها را به صورت خاموش در گاوصندوق یا صندوق امانات قرار دهید.
  • هرگز از تلفن خودتان به عنوان کلید در اتاق هتل استفاده نکنید (درهای هوشمند).
  • از کارت‌های اعتباری استفاده کنید و کارت‌های اصلی خودتان را برای پرداخت غیرضروری بکار نبرید.

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه