۸ حقیقت جالب روسیه برای مسافران

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد سه شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
۸ حقیقت جالب روسیه برای مسافران

کشور روسیه و مردم آن دارای ویژگی‌های جالبی هستند که ممکن است با تصورات خیلی از خارجی‌ها تفاوت داشته باشند.

زمان آن رسیده که تمام آن تصورات قبلی در مورد روسیه را که از جنگ سرد ناشی شده‌اند، دور بریزیم& چرا که تعداد زیادی از مسافرینی که به این کشور رفته‌اند، از حقایقی جالب در مورد روسیه و مردم آن گفته‌اند که در این مقاله می‌خواهیم به ۸ مورد از این حقایق جالب بپردازیم.

۱. سیستم حمل و نقل

خیلی از گردشگران خارجی از میزان بالای نظم و پاکیزگی حمل و نقل عمومی در شهرهای مهم روسیه متعجب می‌شوند. یکی از این خارجی‌ها به نام بوریس هاوتورگ (Boris Hawthorgh) در این رابطه می‌گوید:

قطاری که از فرودگاه به سمت مرکز شهر مسکو حرکت می‌کرد، بسیار تمیز، کارامد و سریع بود. ای کاش ما در پاریس هم چنین وسیله ارتباطی کارامدی بین شهر و فرودگاه داشتیم.

ایستگاه مترو روسیه

ایستگاه زیبای مترو در روسیه       عکس: Legion Media

متروی شهر مسکو نیز خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسافری به نام روئلوف اوستینگ (Roelof Oosting) در این باره می‌گوید:

متروی مسکو یک بهشت خالص، ارزان و تمیز است! ایستگاه‌ها بزرگ بوده و برخی از آن‌ها شبیه کاخ‌ هستند و زیبایی آن‌ها با لوسترها و نقاشی‌های آبرنگی روی دیوارها تکمیل می‌شود.

۲. خدمت رسانی ویژه

مردم روسیه

هنگاهی که روسی‌ها یک فرد بیگانه را می‌بینند، معمولا لبخند نمی‌زنند. اما پشت این ظاهر یخی بسیاری از آنان، یک شخصیت مهربان و بزرگوار وجود دارد. اوستینگ (Oosting) در مورد این موضوع نیز این گونه توضیح می‌دهد:

خانمی که صندوقدار بار است، گارسون شما یا راننده‌های تاکسی، همه و همه به گونه‌ای هستند که گویی در حین اینکه مشغول انجام کار مهمی بودند، شما برایشان مزاحمت ایجاد کرده‌اید! انگار آه کشیدن و ناراحت بودن یکی از ملزومات کار برای آن‌ها است. اما هنگامی که شما به عنوان یک مشتری ثابت و آشنا برایشان شناخته شدید (که به طبع مدتی زمان می‌برد) آن‌ها به طور غیرمنتظره‌ای صمیمی‌تر شده و شروع به لبخند زدن می‌کنند.

۳. دوستی اسرارآمیز از جنس روسی

مردم روسیه

عکس: Getty Images

با وجود همه این اوصاف، مردم روسیه علی رغم آن چهره‌های غمناک‌شان، معمولا به مردم نیازمند کمک می‌کنند، بدون این که چیزی را در عوض آن درخواست کنند. مسافری به نام سوزان (Suzan) این خاطره را از روسیه به یاد آورده و نقل می‌کند:

به محض رسیدن من به فرودگاه شرمتیوو (Sheremetyevo Airport) سوار قطار سریع‌السیر به مقصد مسکو شدم. من کنار یک مرد روسی با چهره و شمایل آسیایی نشسته بودم. به دلیل این که نمی‌دانستم که آیا مسکو مقصد آخر است یا نه، نگران بودم. این موضوع را به زبان روسی ولی در سطح بدی از آن مرد پرسیدم و او خیلی ساده و با یک چهره جدی پاسخ داد. وقتی که به مقصد رسیدیم، او پیشنهاد داد که چمدان من را حمل کند و مسیر به سمت ورودی مترو را نیز به من نشان داد. با این که او خودش قصد رفتن به مترو را نداشت و مسیرش متفاوت از من بود، ولی حتی وارد ایستگاه مترو شده و برای من یک بلیط هم خرید! وی سپس از این که من ادامه مسیرم را بلد باشم اطمینان حاصل کرد و پول بلیطی که خریده بود را نیز از من درخواست نکرد. او سپس دستی تکان داد و رفت. من متحیر شده بودم.

۴. ترافیک

مسکو شهری مهیج و در بعضی اوقات ترسناک است. شخصی به نام راهول (Rahul) از هند، در این مورد چنین می‌گوید:

من از عریض بودن زیاد خیابان‌ها در مرکز شهر مسکو شگفت‌زده بودم. برخی از این خیابان‌ها در زمان جنگ برای فرود آمدن هواپیماها ساخته شده بودند. ۱۶ لاین ترافیک شدید چیزی شبیه به جشن دیوالی (Diwali) (جشن نورها در هند) است ولی وقتی شما بخشی از این ترافیک هستید، اصلا چیز خوبی نیست!

ترافیک مسکو روسیه

عکس: Ramil Sitdikov/Sputnik

اما، علی‌رغم ترافیک خسته‌کننده و طاقت‌فرسا، هنوز هم مردم روسیه خودروهای شاسی بلند بزرگی می‌خرند.

۵. مهم نیست چه کسی هستید

مسافران روسیه

شخصی به نام سایکات (Saikat) اهل هندوستان در مورد تجربه خود از روسیه این اظهارنظر را دارد:

برخلاف خیلی از کشورهای غرب، روسیه با اختلاف، کمترین میزان نژادپرستی را در میان کشورهایی که من به آن‌ها سفر کرده‌ام، دارد. در حالت کلی، رنگ پوست، نژاد یا زبان شما برای مردم روسیه تا زمانی که با آن‌ها خوب باشید، هیچ اهمیتی ندارد.

۶. ماموران پلیس و نیروهای حفاظتی روسی

جرج درنیگ (George Drennig) از اتریش می‌گوید:

نیروهای امنیتی همه‌جا هستند.

حق با اوست. تعداد بسیار زیادی پلیس و نیروهای امنیتی در روسیه وجود دارند. (دلیل اصلی این تعداد بالای نیروهای نظامی در روسیه آسان بودن نسبی گذراندن تحصیلات نظامی و اشتغال در این زمینه در کشور روسیه است.)

پلیس روسیه

عکس: Getty Images

۷. کلیساها همه‌جا هستند!

کلیساهای روسیه

عکس: Getty Images

در روسیه، تعداد کلیساها که حدود ۴۰ هزار است، تقریبا با تعداد بیمارستان‌ها برابری می‌کند. مسافری به نام آماندا (Amanda) از اوهایو در این رابطه در جایی چنین نوشته است:

وقتی به روسیه فکر می‌کنم، کلیساها اولین تصویر ذهنی من از آن کشور نیستند. ولی اجازه بدهید خدمت‌تان عرض کنم که کلیساها در همه‌جای روسیه هستند. نمی‌دانم چرا این قضیه برایم خیلی شگفت‌انگیز بود (شاید به این خاطر که می‌دانستم در شوروی سابق، دین امری ممنوع بود.) ولی من کاملا با دیدن این کلیساها، کلیساهای جامع و صومعه‌های زیبا در روسیه تحت تاثیر قرار گرفتم.

۸.  دیگر فقط بلوک‌های آپارتمانی یکنواخت دوره شوروی را نمی‌بینید

گردشگری به نام هاروی اسمیت (Harvey Smith) می‌گوید:

خیلی از آمریکایی‌ها یک سری عقاید اولیه قطعی در مورد روسیه دارند. ما این کشور را با کمونیسم و جنگ سرد مرتبط می‌دانیم. همچنین در ذهن‌مان تصاویری از ساختمان‌های زشت دوره شوروی و محلی‌های نه چندان جذاب آن داریم.

سن پترزبورگ روسیه

نمایی از شهر زیبای سن پترزبورگ در روسیه       عکس: Getty Images

در حقیقت حق با هاروی است. شما در سراسر روسیه میراث برجا مانده از دوره شوروی را خواهید یافت. ولی همچنین معماری‌هایی باورنکردنی مربوط به قبل از انقلاب بلشویکی را نیز در روسیه خواهید دید. به طور نمونه، آماندا که پیش از این نام او را آوردیم، در این مورد چنین می‌گوید:

به عنوان مثال، در شهر سن پترزبورگ، خیابان‌های عریض و نقاشی‌های باروک من را به یاد شهر پاریس انداخت.

مطالب مرتبط:

منبع rbth

دیدگاه