حقایق جالب در مورد کاخ بزرگ کرملین

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب در مورد کاخ بزرگ کرملین

کاخ کرملین، یکی از کاخ‌های بزرگ و مجموعه‌ای زیبا و معروف در روسیه است که مطمئنا بسیاری از راز‌ها و حقایق جالب در مورد آن را نمی‌دانید.

کاخ کرملین، در واقع قلعه‌ای تاریخی است که در قلب مسکو قرار گرفته است. زمانی که از کرملین صحبت می‌شود، تمام توجه مردم به سوی کرسی قدرت در مسکو می‌رود، زیرا این کاخ با‌شکوه محل اقامت رئیس‌جمهوری روسیه است. کرملین از جنوب بر رودخانه مسکوا، از شرق بر میدان سرخ و از غرب به باغ الکساندر مشرف است.

کاخ کرملین چه زمانی ساخته شد؟

کرملین

نخستین سکونتگاه‌ها در این قلمرو به زمان عصر برنزی (هزاره دوم قبل از میلاد) باز می‌گردد. در آن زمان این کاخ با نام گراد مسکو (grad of Moscow) شناخته می‌شد و توسط پرنس یوری با استفاده از چوب بلوط در سال ۱۱۵۶ ساخته شده بود. سال‌‌ها بعد یعنی از سال از ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸، دیمیتری دونسکی شاهزاده بزرگ مسکو، دیوار‌های چوبی این کاخ را با دیوار‌هایی از جنس سنگ آهک سفید تعویض و مرمت کرد.

دیوار‌های موجود قلعه و برج از سال‌ ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ ساخته شده‌اند. پرنس ایوان سوم ملقب به ایوان کبیر برای انجام این کار از معماران ماهر و کار بلد ایتالیایی دعوت کرد.

کرملین تا زمان سلطنت پتر کبیر، محل اقامت تزار‌ها بود. پتر آرزوی ایجاد یک شهر کامل را داشت، ازاین‌رو سن پترزبورگ متولد شد. بلشویک‌ها در سال ۱۹۱۷ قدرت را به دست گرفته و باز محل حکومت را از شمال غربی به مسکو باز گرداندند. کرملین در این زمان بار دیگر به قلب قدرت کشور تبدیل شد.

قیام بلشویک‌ها در سال ۱۹۱۷، زندگی بسیاری را از بین برد. مجتمع‌‌های مستحکمی که بعد از کلیسای جامع سنت باسیل قرار داشتند، به‌کلی نابود شدند. در زمان حکومت شوروی، ۲۸ ساختمان از ۵۴ ساختمان اصلی این کاخ مورد تخریب قرار گرفتند. در سال ۱۹۴۷ به دستور استالین، دیوار‌های کرملین به رنگ قرمز که نماد انقلاب و کمونیسم بود، درآمد.

در سال ۱۹۵۵، کرملین بار دیگر در‌های خود را به روی عموم مردم باز کرد (برای نخستین بار این کار را نیکلاس دوم انجام داده بود). در سال ۱۹۶۱ موزه‌های کرملین تاسیس شد و مدیریت آن را دختر یوری گاگارین یعنی النا بر عهده گرفت.

همچنین از سال ۱۹۹۱، کاخ کرملین محل اقامت رئیس‌جمهوری روسیه بوده است.

کرملین چقدر وسعت دارد؟

مسکو

در اینجا فقط چند عدد وجود دارد تا وسعت این بنای بزرگ را درک کنید:

  • کل مساحت: ۲۷٫۷ هکتار
  • طول دیوار: ۲۵۰۰ متر
  • ارتفاع دیوار: ۵ تا ۱۹ متر
  • تعداد برج: ۲۰
  • ارتفاع برج: تا ۸۰ متر
  • بارو بر دیوار‌های کاخ کرملین: ۱۰۷۳

ساختمان‌هایی که در کرملین قرار دارند، چه هستند؟

کرملین

ساختمان‌های موجود در کرملین را به‌طور کلی می‌توان به چهار دسته مختلف تقسیم کرد:

  • موزه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و کلیسا‌ها (ورود با بلیط)
  • کاخ بزرگ کرملین (تور‌ها بر اساس تقاضا)
  • منطقه کاخ کرملین (ورود با بلیط)
  • محل اقامت رئيس جمهور و ساختمان‌های اداری (به روی عموم بسته است)

در طول قرن‌ها و با گذشت زمان، تعداد زیادی ساختمان و کلیسا در قلمرو کرملین ظاهر شده‌اند و باعث شده‌اند میدان کلیسای جامع شکل گیرد. در حال حاضر میدان دارای شش ساختمان است که سه مورد از آن‌ها کلیسای جامع است.

هر بنای تاریخی که در مجموعه کرملین وجود دارد، دارای نقشی ویژه است، اما هیچ‌کدام به‌اندازه کلیسای جامع فرشته میکائیل (Cathedral of the Archangel Michael) بر‌جسته نیستند. این ساختمان از تاریخ ۰۸_۱۵۰۵ به افتخار افرادی ساخته شد كه در برابر مهاجمان لهستانی از شهر دفاع كرده بودند. دستور ساخت این ساختمان توسط ایوان سوم صادر شد.

سه اثر تاریخی در قلمرو کرملین وجود دارد

کرملین

تزار کانن (Tsar Cannon)- بزرگ‌ترین توپ در جهان است. شاه توپی که توسط آندری چوخوف ساخته شده تا در زمان حمله دشمنان مورد استفاده قرار گیرد که بر طبق گفته‌ها هیچ‌وقت نیاز به استفاده از این توپ احساس نشد و در حال حاضر حالتی نمادین دارد که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

شاه زنگ تزار (Tsar Bell)- همانند تزار کانن بزرگ‌ترین در جهان است. یک ناقوس بزرگ مربوط به سده هجدهم میلادی است که قرار بود در یکی از کلیسا‌های مجموعه کرملین نصب شود. اما قبل از اتمام مراحل ساخت، در محل قرارگیری این شاه زنگ آتش‌سوزی اتفاق افتاد. وقتی مردم برای خاموش کردن شعله‌های منتقل شده به شاه زنگ روی آن آب ریختند، تکه‌ای به وزن ۱۱ تن از زنگ جدا شد که اکنون در کنار قسمت اصلی نگهداری می‌شود.

بنای یادبود سرگئی الکساندرویچ (Grand Duke Sergei Alexandrovich)- دوک کبیر، پسر امپراتور الکساندر دوم که در سال ۱۹۰۵ در یک حمله تروریستی کشته شد. بعد‌ها دستور داده شد در کاخ بنای یادبودی برای این دوک کبیر ساخته شود.

زمانی که از کاخ کرملین بازدید می‌کنید، نباید موزه‌های آن را فراموش کنید. قدیمی‌ترین آثار حکومتی، لباس تاج‌گذاری ملکه آلکساندرا فیودوروفنا، عصای سلطنتی و بسیاری از آثار فوق‌العاده در این موزه‌ها قابل‌مشاهده هستند. ایده‌ی خوب این است که قبل از بازدید از موزه‌ها، برنامه‌ی «موزه‌های کرملین مسکو» را دانلود کنید. این برنامه شامل اطلاعات مفید و کاربردی است.

خب، از تمامی جاذبه‌های اصلی و موزه‌های کاخ کرملین صحبت شد، حال زمان آن رسیده است که برخی از اسرار این کاخ بزرگ و با‌شکوه فاش شود.

نماد‌های کرملین چیست؟

دیوار‌های سرخ، برج‌های قرمز و ستاره‌های قرمز بالای برج از نماد‌های معروف کرملین هستند. آیا می‌دانید که رنگ قرمز نماد کمونیست‌های شوروی در گذشته بود؟ قبل از اینکه ستاره‌ها در سال ۱۹۳۷ نصب شوند، دو سر عقاب نماد این بنا در مسکوی روسیه بود. البته در مورد این ستاره‌های نصب شده نیز واقعیت‌‌هایی وجود دارد.

یکی دیگر از نماد‌های جذاب در قلمرو کاخ کرملین، ساعت بزرگی است که در سال ۱۸۵۲ روی برج اسپاسکایا (Spasskaya Tower)، سازه‌ای منحصر‌به‌فرد که دارای حدود چهار متر ارتفاع است، نصب شده است. اسپاسکایا در ضلع غربی قلمرو کرملین قرار گرفته است و در واقع ورودی این کاخ با‌شکوه به حساب می‌آید. البته این ساعت برای اهالی مسکو نیز نمایانگر نمادی سنتی است که زنگ آن در نیمه شب سال نو به صدا در می‌‌آید.

چه کسانی از کرملین پاسداری می‌کنند؟

کرملین

هنگ کرملین یک واحد نظامی منحصر‌به‌فرد و نخبه از هر جهت است. این هنگ مسئول حفاظت از مقامات دولتی و نهاد‌های موجود در کرملین است. در روز، بیش از صد‌ها نفر از روس‌ها و افراد گردشگر برای بازدید وارد این کاخ می‌شوند، البته مردم تنها می‌توانند از قسمت‌های تعیین‌شده بازدید کنند. در میان این هنگ افرادی نیز برای ادای احترام به نمایندگان خارجی تعیین شده‌اند. به‌طور کلی هر کسی نمی‌تواند در این هنگ و در میان این پاسداران باشد.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع rbth

دیدگاه