محور ساسانی فیروزآباد به ثبت جهانی رسید

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
محور ساسانی فیروزآباد به ثبت جهانی رسید

محور ساسانی فیروزآباد، واقع در استان فارس، به‌عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چهل و دومین اجلاس میراث جهانی یونسکو از سوم تیر ماه در منامه بحرین شروع به کار کرده که در این اجلاس، «محور ساسانی» که در منطقه‌ی فیروزآباد استان فارس قرار دارد، به‌عنوان چهارمین اثر جهانی شده‌ی این استان در یونسکو به ثبت رسید. 

پرونده‌ی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس نتیجه‌ی ۳ سال کار، پژوهش و مطالعه‌ی باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان است که از فیروزآباد آغاز شده و تا بیشابور و سروستان استان فارس ادامه می‌یابد. در این منطقه مجموعه‌ای وسیع وجود دارد که شامل کاخ، شهر و غار می‌شود که به گفته‌ی طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه محسوب می‌شود. 

برخی از باستان‌شناسان بر این عقیده بودند که هر یک از سه محوطه‌ی تاریخی شهر گور، سروستان و قلعه‌ی دختر، پتانسیل این را دارند که به‌صورت جداگانه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسند؛ به همین دلیل از سال ۱۳۸۷، هر یک از این مناطق در قالب یک پرونده‌ی جداگانه در فهرست موقت یونسکو به ثبت رسید؛ اما در سال گذشته و هم‌زمان با ارسال پرونده‌ی «محور ساسانی فیروزآباد»، نامه‌ی اصلاحیه نیز به یونسکو ارسال و درخواست شد تا هر سه محوطه در قالب یک پرونده‌ی کلی در یونسکو به ثبت برسد. البته این سه محوطه‌ی تاریخی در قالب یک پهنه و نه پرونده‌ی زنجیره‌ای معرفی شده است. 

طالبیان، قبلا گفته بود به‌دلیل گستردگی حوزه ثبت و پیچیدگی‌های متعدد به‌ویژه تعهدات سازمان میراث فرهنگی در زمینه تملک عرصه‌های آثار تاریخی «شهر گور فیروزآباد»، سنگینی و حجم گسترده آثار محور ساسانی در «کاخ اردشیر»، «قلعه دختر» و نقش برجسته‌های ساسانی فیروزآباد، شهر تاریخی «بیشاپور»، «تنگ چوگان» و «غار شاپور» و «سروستان»، دفاع و مذاکره برای ثبت این پرونده سنگین‌تر و پیچیده‌تر از دوره‌های گذشته است.

تخت جمشید، محوطه‌ی تاریخی پاسارگاد و باغ ارم، ۳ بنای به ثبت رسیده استان فارس در یونسکو هستند. 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه