بهترین زمان سفر به اردبیل

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بهترین زمان سفر به اردبیل

اردبیل با جاذبه‌های غنی مانند گردنه حیران یا بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران است. اطلاع از بهترین زمان سفر به اردبیل می‌تواند سفر شما را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

اردبیل جزو آن دسته از شهرهایی است که هر کسی دوست دارد حتی برای یک نیز بار نیز که شده به این شهر سفر کند؛ زیرا اکثر ایرانیان از یک سو می‌خواهند تجربه رانندگی در مسیر پر و پیچ خم‌ گردنه حیران را تجربه کنند و از سوی دیگر غذاهای محلی اردبیل مانند آش دوغ، حلوای سیاه و کباب‌های خوشمزه این شهر، افراد بسیاری را شیفته خود می‌کنند. چشمه های آبگرم سرعین با آب شفابخش خود برای درمان بیماری‌های متعدد نیز زبانزد خاص‌ و عام هستند و آب‌تنی در آن‌ها باعث آرامش روحی نیز می‌شود.

در ادامه بهترین زمان سفر به اردبیل را از ابعاد مختلف را بررسی می‌کنیم تا بسته به هدف و برنامه خود از سفر به این شهر، بهترین زمان ممکن را انتخاب کنید تا بیشترین بهره را از سفر خود ببرید.

بهترین زمان از نظر آب و هوا

اردبیل

در تابستان که بیشتر شهرهای ایران و مخصوصا شهرهای شمالی ایران (که معمولا متداول‌ترین مقصد سفر برای فصل تابستان هستند)، آب و هوای گرم و آزاردهنده‌ای دارند، اهالی اردبیل و شهرها و مناطق اطراف آن از هوایی دل‌پذیر و خنک لذت می‌برند؛ پس بهتر است در تابستان به‌جای اینکه شهرهای شلوغ شمالی با هوایی گرم و شرجی را برای سفر انتخاب کنید، راهی اردبیل شوید.

متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین موقع سال یعنی از ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور، ۲۰٫۸ درجه سانتی‌گراد، در سردترین موقع سال یعنی از ۱۱ دی تا ۱۲ بهمن، منفی ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد (که پایین‌ترین دمای اردبیل در زمستان است) و متوسط دمای سالانه ۹٫۵ درجه سانتی‌گراد است. اردبیل به شهر بدون کولر نیز شهرت دارد؛ زیرا تابستان اردبیل آن‌قدر خنک است که مردم آن هیچ نیازی به وسایل سرماشی ندارند؛ اگر نیز عاشق برف و هوای سرد زمستان هستید، اردبیل در زمستان نیز مقصد ایده‌آلی برای شما خواهد بود. البته متاسفانه در چند سال اخیر حتی چنین شهری نیز تحت‌تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و دمای آن در تابستان به ۴۱ درجه سانتی‌گراد (حتی در مناطق سردسیر) نیز رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده آسیب جدی محیط زیست بوده و تذکری برای مراقبت بیشتر از آن است.

بهترین زمان از نظر شرکت در رویدادها

جشنواره گل‌های بابونه یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های اردبیل است که هر ساله در روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد مصادف با روز جهانی گل، برگزار می‌شود. این جشنواره در مراتع چند صد هکتاری گل‌های بابونه در جنگل فندوقلوی نمین که منبعی عظیم برای گل‌ها و گیاهان دارویی است، همراه با برنامه‌های شاد موسیقی، اجرای نمایش و برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع دیگر برای اقشار مختلف جامعه برگزار می‌شود. در ضمن در این جشنواره هنرمندان اردبیلی صنایع دستی این شهر مانند گلیم و جاجیم را در معرض نمایش می‌گذارند.

جشنواره گل های بابونه اردبیل

عکاس: طاهر حضرتی

سفر به اردبیل در زمستان نیز می‌تواند برای شما جالب باشد؛ زیرا هر ساله در شهر سرعین که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل واقع شده و به خاطر مجتمع‌ها و چشمه‌های متعدد خود یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران است، از اوایل بهمن تا اواخر آن میزبان جشنواره زمستانی است. طبق گفته فرماندار این شهر، ثبت این جشنواره در دست اقدام است و در صورتی که ثبت شود، در فصول بهار و تابستان نیز به‌شکل دیگری اجرا خواهد شد.

جشنواره زمستانی سرعین

از برنامه‌های این جشنواره می‌توان به مسابقات ورزشی، جشنواره آدم‌برفی، بازی‌های محلی، شعر و موسیقی، دعوت از هنرمندان به نام و محبوب کشور و معرفی توانمندی‌های شهر سرعین و همچنین اهدای جوایزی همچون خودرو به قید قرعه اشاره کرد.

جشنواره زمستانی سرعین

عمده برنامه‌های جشنواره در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و در سایر ایام هفته نیز برنامه‌‌هایی همچون کوهپیمایی، صعود به کوه سبلان و مسابقات ورزشی دیگر برگزار می‌شود. شبکه‌های صدا و سیما نیز رویدادهای این جشنواره را پوشش می‌دهند.

جشنواره زمستانی اردبیل

عکاس: ایمان حامی خواه

در شهر خلخال نیز که در فاصله ۱۲۴ کیلومتری جنوب شرق اردبیل واقع شده، هر ساله جشنواره مشابهی برگزار می‌شود که شامل برنامه‌هایی همچون برگزاری مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی، مسابقات اسکی، کوهپیمایی سریع، ساخت تندیس‌های برفی و یخی، اجرای موسیقی محلی و تجلیل از افراد برتر در مسابقات ورزشی و هنری می‌شود.

جشنواره زمستانی خلخال

طشت‌گذاری یکی از آیین‌های کهن مردم اردبیل با قدمت ۶۰۰ ساله است که هر سال در روز بیست و هفتم ذیحجه و سه روز مانده به محرم برگزار می‌شود. توصیه‌ می‌کنیم در زمان برگزاری این مراسم که یکی از آیین‌های کهن عزاداری مردم اردبیل‌ها و آذری‌ها است، حتما به اردبیل سفر کنید.

آئین طشت کذاری

طشت‌گذاری یکی از آیین‌های کهن مردم اردبیل با قدمت ۶۰۰ ساله است

در این آیین که به یاد شهدای تشنه‌لب کربلا برگزار می‌شود، هیئت عزادار زنجیر زن و سینه‌‌زن همراه با نوحه‌سرایی، مدیحه‌سرایی، طبل‌زنی و شیپور زنی و حمل علم‌های عزا، چند مشک را پر از آب کرده و سپس چند نفر از افراد حاضر در جمع که معمولا از ریش‌سفیدان هستند، آن‌ها را همراه با با چند طشت مسی با برنزی به مسجد می‌برند.

آئین طشت گذاری

در مسجد عزاداران ابتدا طشت‌ها را روی سر خود طواف می‌دهند و سپس آن‌ها را در مکان مخصوص خود قرار می‌دهند. در پایان مراسم نیز تشت‌ها در حالی که دعاهای مخصوصی خوانده می‌شود، با آب مشک‌ها پر می‌شوند و افراد حاضر آب تشت‌ها را به‌عنوان تبرک و به نیت برآورده شدن حاجات خود می‌نوشند.

آئین طشت گذاری

عکاس: یوسف هدایتی

این مراسم در سه روز و ابتدا در مسجد جامع شهر انجام می‌‌شود. مراسم طشت گردانی در روز اول در محلات «طوی » و «اونچی میدان»، در روز دوم در «اوچدکان» و «سرچشمه» در روز سوم نیز در دو محله «پیرعبدالملك» و «عالی قاپو» و در کل در ۴۱ مسجد انجام می‌شود.

مراسم شمع‌گردانی یا شام پایلاماق یکی دیگر از آیین‌های کهن دیگر اردبیل است که در ماه محرم و روز تاسوعا انجام می‌شود. در این مراسم عزاداران مسیر بین ۴۱ مسجد را با نیت برآورده شدن حاجات خود با پای پیاده در می‌‌‌کنند و در هر مسجد یک شمع روشن می‌کنند. عزاداران پس از روشن کردن شمع و صلوات فرستادن، مقداری از آب تشت‌ها را به‌عنوان تبرک می‌نوشند. عزاداران در طول مسیر پیاده‌روی، به مدح پیامبر و ائمه اطهار نیز می‌پردازند.

شمع گردان در اردبیل

عکاس: موسی تقوی نمین

بهترین زمان بازدید از جاذبه‌ها

سرعین

بدون تردید گردنه حیران دیدنی‌ترین جاذبه اطراف اردبیل است که هر گوشه از طبیعت آن هدیه‌ای بی‌نظیر به چشمان شما تقدیم می‌کند. بهترین زمان بازدید از این موهبت الهی کم‌نظیر بهار و تابستان است. در این دو فصل می‌توانید از هوایی خنک و دل‌پذیری در این دو منطقه لذت ببرید. در پاییز نیز شاهد جشنواره‌ای باشکوه از رنگ‌های پاییزی در این منطقه هستید.

اردیبهشت

جنگل فندوقلو یکی دیگر از جاذبه‌های بکر اطراف اردبیل است که از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد به بهشتی بی‌نظیر تبدیل می‌شود و فرشی سفید و درخشان از گل‌های بابونه بر پهنه آن گسترانیده می‌شود. در ضمن این جنگل سحرانگیز در پاییز و از مهر تا آبان نیز به کمال زیبایی خود می‌رسد.

جنگل فندوقلو

دره الوارس یا دره گلستان با برخورداری از یخچال‌های طبیعی، مراتع و چمنزارهای سرسبز، آبگیر‌هایی که در زیر نور آفتاب می‌درخشند و چشمه و آبشار یکی دیگر از جاذبه‌های حقیقتا دیدنی اطراف اردبیل است که در فصل تابستان به مکانی با زیبایی غیرقابل توصیف تبدیل می‌شود.

دره الوارس

دهکده گردشگری حیران یکی از جاهای دیدنی جذاب اردبیل است که در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال شرق اردبیل واقع شده است و در آن می‌توانید از تفریحات هیجان‌انگیزی مانند تله‌ کابین حیران و زیپ‌لاین نهایت لذت را ببرید. این دهکده هرروز از ساعت ۸ تا ۲۲ پذیرای گردشگران است.

تله کابین حیران

پل معلق مشگین شهر یکی دیگر از مجموعه‌های تفریحی هیجان‌انگیز دیگر اطراف اردبیل است که بر فراز دره‌ای سرسبز با رودخانه خروشان و عمق ۸۰ متر احداث شده است. در این مجموعه می‌توانید علاوه بر تجربه پل معلق، از تفریحات دیگری مثل بالون‌سواری و زیپ‌لاین نیز لذت ببرید.

پل معلق مشگین شهر

نورپردازی پل در شب‌ها بسیار زیبا و خیره‌کننده است. در ضمن شب‌ها مراسم ویژه‌ای مثل آتش‌بازی، جنگ شادی و برنامه‌های شاد دیگر نیز در کنار این پل انجام می‌شود. ساعات بازدید از این جاذبه زیبا و مهیج ۸ تا ۲۴ است.

پل معلق مشگین شهر در شب

قطعا هر کس به اردبیل سفر کند، سری نیز چشمه‌های آبگرم و مجتمع‌های آب درمانی سرعین و شهرهای اطراف آن می‌زند تا از خواص درمانی آب آن‌ها بهره‌مند شود. مجتمع آبدرمانی ایرانیان سرعین که در ورودی اول شهر سرعین - شرکت تفریحی توریستی آب‌درمانی سرعین ایرانیان واقع شده است، یکی از مجتمع‌های آب‌درمانی اردبیل بوده که سانس‌های آن از ۹ صبح تا ۱ بامداد است و آقایان و بانوان می‌توانند نیز‌زمان از آن استفاده کنند.

مجتمع آب درمانی سبلان

مجتمع آبدرمانی سبلان یکی دیگر از مجتمع‌های آب‌درمانی مدرن و مجهز اردبیل است که در  خیابان دانش، رو‌به‌روی هتل بین‌المللی لاله، مجتمع آبدرمانی سبلان واقع شده است و همه‌روزه از ساعات ۸ تا ۲۴ پذیرای گردشگران است.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از جاذبه‌‌های تاریخی بسیار ارزشمند و دیدنی اردبیل است که در خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو واقع شده و ساعات بازدید از آن در تابستان‌ها ۸ تا ۲۰ و در زمستان‌ها ۸ تا ۱۷:۳۰ است. در ضمن این مجموعه در روزهای دوشنبه تعطیل است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

موزه مردم‌شناسی اردبیل که در حمام تاریخی آقا نقی واقع شده است، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی جذاب اردبیل بوده که همه روز از ساعات ۸ تا ۲۰ پذیرای مسافران نوروزی است.

موزه مردم شناسی اردبیل

عکاس: رضا زارع

موزه صنایع دستی اردبیل که در حمام تاریخی شیخ در کوی عالی قاپو، کوچه شهیدگاه واقع شده است، مکانی جذاب برای آشنایی با صنایع دستی اردبیل است. ساعات بازدید از این موزه هرروز از ساعت ۸ تا ۱۵ است.

موزه صنایع دستی اردبیل

عکاس: موسی تقوی نمین

موزه تاریخ طبیعی اردبیل نیز مکانی جالب برای آشنایی با حیات‌وحش اردبیل در مقیاسی کوچک است. این موزه در ضلع شرقی دریاچه شورابیل واقع شده و ساعات بازدید از آن ۸ تا ۱۴ است.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

سایر جاهای دیدنی اردبیل را در کجارو ببینید.

بهترین زمان سفر از نظر خلوتی و کاهش هزینه‌ها

درست است که اردبیل به‌عنوان یکی از مقاصد تابستانی، در فصل گرم بسیار خوش آب‌وهوا است؛ اما در عین حال این شهر در تابستان بسیار شلوغ است و مجتمع‌های آب‌درمانی سرعین نیز مملو از مسافر است؛ پس اگر خلوتی را دوست دارید و می‌خواهید لذت و بهره کافی را از این مجتمع‌ها ببرید ؛ بهتر است در سایر فصول سال و روزهای وسط هفته به این شهر سفر کنید. در ضمن بلیط مجتمع‌های آب درمانی در سایر فصول با تخفیف و حتی به‌صورت نیم‌بها فروخته می‌شوند. قیمت مراکز اقامتی این شهر نیز طبیعتا در تابستان بیشتر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه