راهنمای سفر به استان کیلیس

استان کیلیس در مرز ترکیه و سوریه قرار دارد. این استان با دیدنی‌هایی مانند قلعه راواندا، منطقه باستانی اویلوم هویلوک و مسجد تکه یکی از مقاصد توریست‌ها در سفر به ترکیه به شمار می‌رود.

استان کیلیس را بیشتر بشناسید:

معرفی استان کیلیس

تاریخچه استان کیلیس

آب و هوای استان کیلیس

راهنمای سفر به استان کیلیس

سوغات استان کیلیس

جاهای دیدنی استان کیلیس

معرفی استان کیلیس

کیلیس

استان کیلیس یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در جنوب مرکزی کشور قرار دارد، با استان غازی عینتاب در ترکیه و استان حلب در کشور سوریه همسایه است. مرکز این استان، کیلیس نام دارد.

جمعیت استان کیلیس حدود ۱۳۱ هزار نفر و مساحت آن، ۱٫۶ هزار کیلومتر مربع است. اکثر ساکنان کیلیس را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه‌ اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. زبان مردم این استان، ترکی است.

این استان مانند دیگر استان‌های کشور ترکیه، تحت حکومت مرکزی قرار دارد. حکومت مرکزی از نوع پارلمانی دموکراتیک است و شامل سه قوه می‌شود. قوه مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه به‌صورت جداگانه از دولت و مجلس اداره می‌شود. رئیس‌جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار دارد.

تاریخچه استان کیلیس

بر اساس شواهد و مستندات، اولین سکونت‌گاه‌ها در این منطقه ۴۰۰۰ هزار سال پیش و در اواسط عصر برنز برپا شده است. این منطقه بعدها تحت سلطه امپراتوری و شاهان بسیاری قرار گرفت که به‌ترتیب شامل هوری‌ها، آشوریان، امپراتوری هیتی‌ها، شاهنشاهی ایران، امپراتوری مقدونی، رومی‌ها، امپراتوری بیزانس، شاهان ارمنی و سرانجام عثمانی‌ها می‌شود.

کیلیس

آب و هوای استان کیلیس

آب و هوای استان کیلیس گرم و معتدل است. بیشترین میزان بارندگی در فصل زمستان و کمترین بارش در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. دمای هوا در زمستان‌ها بین ۴ تا ۷ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و در تابستان‌ها هرگز پایین‌تر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نمی‌رود.

راهنمای سفر به استان کیلیس

فرودگاه بین‌المللی اوگوزلی غازی عینتاب با فاصله ۴۰ کیلومتر از شهر کیلیس، نزدیک‌ترین فرودگاه به این استان به شمار می‌رود. از این فرودگاه پرواز‌هایی به استانبول، آنکارا، اربیل، تبریز، بغداد، دوسلدورف و تعدادی دیگر از شهرها صورت می‌گیرد. همچنین جاده‌های متعددی این استان را به شهرهای مهم و بزرگ ترکیه متصل می‌کند.

سوغات استان کیلیس

برخی محصولات استان کیلیس که می‌توانید به‌عنوان سوغات تهیه کنید شامل زیتون، تنباکو و محصولات ساخته شده از انگور می‌شود.

کیلیس

جاهای دیدنی استان کیلیس

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی از جاهای دیدنی استان کیلیس به شمار می‌روند که از آن جمله می‌توان به «قلعه راواندا» (Ravanda castle)، «مسجد اولو» (Ulu Mosque)، «منطقه باستانی اویلوم هویوک» (Oylum Hoyuk) و «مسجد تکیه» (Tekke Mosque) اشاره کرد.

از دیگر دیدنی‌های استان کیلیس «مسجد مولوی» (Mevlevihane) ، «پارک طبیعی کاجستان هیسار» (Hisar Pine Grove Nature Park) و مقبره‌های مذهبی بسیار است.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map