توسعه اقامتگاه های بوم گردی، زيربنای توسعه گردشگری روستایی و عشايری آذربايجان شرقی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
توسعه اقامتگاه های بوم گردی، زيربنای توسعه گردشگری روستایی و عشايری آذربايجان شرقی

يکی از زيرساخت‌های اساسی توسعه گردشگری روستايی و عشايری توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

مرتضی آبدار مديرکل ميراث‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت:

فعاليت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اقامت‌گزينی گردشگران در اين مکان‌ها، سبب آشنايی بيشتر و عميق‌تر گردشگران با فرهنگ اصيل روستايی خواهد بود، به همين دليل توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فراهم‌سازی موقعيتی مناسب برای فعاليت روستاييان در اين حوزه، بسيار مهم و ضروری است.  

آبدار با تاکيد بر اينکه توجه به ظرفيت‌های موجود در مناطق روستايی و توسعه بوم‌گردی يکی از اهداف اصلی اداره‌کل ميراث فرهنگی استان است، گفت:

اداره‌کل ميراث فرهنگی استان در تلاش است با تدوين برنامه‌ای مدون در سه حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستايی، عشايری و طبيعی، گام‌های موثری را در راستای تقويت ظرفيت‌های اين حوزه بردارد.

ایشان با بيان اين‌که در حوزه‌های سه‌گانه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با دستگاه‌ها و نهادهای ذيربط هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است، ادامه داد:

در راستای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستايی، عشايری و طبيعی، با فرمانداری‌ها و ادارات کل منابع طبيعی، امور عشاير، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنياد مسکن تعاملات تکميلی در راستای تسريع فرايند اداری صورت گرفته است تا استان در اين حوزه به جايگاه شايسته خود دست يابد.

آبدار با اشاره به صدور ۶۳ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی روستايی در سطح استان، بیان کرد:

با توجه به نبود اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان از اواخر سال گذشته با اهتمام اداره‌کل ميراث فرهنگی استان و حمايت دستگاه‌های ذيربط، مجوز ۶۳ اقامتگاه بوم‌گردی روستايی و يک اقامتگاه عشايری صادر شده و همگی به بهره‌برداری رسيده‌اند.

او تاکيد کرد:

با توجه به لزوم تدوين يک برنامه شامل ابعاد دقيق، علمی و فنی بوم‌گردی در استان، پروژه مطالعاتی ظرفيت‌های بوم‌گردی استانی زيرنظر اداره‌کل توسط گروه مشاوره تخصصی در حال اجراست که خروجی آن برنامه راهبردی بوم‌گردی استان خواهد بود.

آبدار با اشاره به اين‌که توسعه کمی اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی ایران بايد مبتنی بر صيانت از ظرفيت‌های فرهنگی و معنوی روستاها و عشاير باشد گفت:

توسعه اين اقامتگاه‌ها هرچند در ايجاد اشتغال برای ساکنان روستا نقش مستقيم دارد، اما حضور گردشگر نيز نبايد به جامعه ميزبان آسيب بزند و مطالعات يادشده در اين راستا صورت می‌گيرد که توسعه بوم‌گردی مبتنی بر مولفه‌های توسعه پايدار صورت پذيرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه