برنامه سفرهای کوتاه استان لرستان از خرم آباد

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
برنامه سفرهای کوتاه استان لرستان از خرم آباد

خرم‌آباد یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای استان لرستان است که به آبشارهای زیبایش مشهور است. خرم‌آباد یکی از بهترین مقاصد گردشگری در روزهای گرم تابستان است و جاذبه‌های طبیعی زیادی را در دل خود جای‌داده است.

خرم‌آباد بزرگ‌ترین شهر لرنشین و مرکز استان لرستان، یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است که طبیعت بکر آن زبانزد خاص و عام است. خرم‌آباد را می‌توان با آبشارهای زیبا و پرآب شناخت، در این شهر بیش از ده آبشار پرآب و مشهور وجود دارد که مقصد بسیار خوبی برای بازدید و گذراندن وقت در آخر هفته هستند. بر اساس آمار دقیق خرم‌آباد بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک دارد.

در این مطلب به بررسی و شناخت جاذبه‌های طبیعی شهر خرم‌آباد می‌پردازیم که فاصله زیادی با مرکز شهر ندارند و در آخر هفته، یک تا دو روز می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

آبشار شوی

آبشار شوی

آبشار شوی یا تله زنگ، آبشاری در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان است که در بین کوه‌های تنگ شوی در حوالی روستای شوی در ۱۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. بر اساس بسیاری از نقل قول‌ها آبشار شوی را زیباترین آبشار ایران می‌دانند. این آبشار زیبا با ارتفاعی برابر با ۱۰۰ متر دارد و عرض ۴۰ متر یکی از بلندترین آبشار های ایران به حساب می‌آید، آبشار شوی از دل غار بیرون آمده و طبیعت اطراف این آبشار هم بسیار بکر و چشم‌نواز است. برای دسترسی به آبشار شوی کافی است تا ایستگاه راه‌آهن تله زنگ در نزدیکی شهرستان دورود و روستای شوی را پیدا کنید تا به این آبشار زیبا برسید و یک روز دل‌انگیز را در کنار این آبشار زیبا سپری کنید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه

عکس از مرتضی صفاتاج

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبا لرستان است. این آبشار در کوه‌های زاگرس و در شهرستان دورود قرار دارد و فاصله آن از شهر دورود برابر با ۳۵ کیلومتر است. اگر وسیله حمل و نقل شخصی ندارید، نگران نباشید، ایستگاه راه‌آهن بیشه در راه‌آهن تهران-خوزستان در نزدیکی این آبشار است و به‌راحتی می‌توان از طریق خط راه‌آهن به این آبشار زیبا دسترسی داشت.

آبشار بیشه ارتفاعی برابر با ۴۵ متر دارد و عرض آن برابر ۲۰ متر است. در بالای آبشار بیشه، چشمه‌های آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه خارج می‌شوند و در واقع از میان ایستگاه قطار بیشه عبور می‌کنند. در مسیر رودخانه سزار و آبشار بیشه جاذبه‌های طبیعی زیادی وجود دارد و بازدید از آبشارهای یخ‌زده در فصل زمستان هم یکی از پیشنهادهای ما به شما است. فاصله آبشار بیشه تا مرکز شهر خرم‌آباد برابر با ۶۴ کیلومتر است.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید آبشاری از دل صخره‌های الیگودرز است که در منطقه ذلقی الیگودرز به فاصله۶۷ کیلومتری الیگودرز قرار گرفته است. این آبشار ارتفاعی برابر با ۶۵ تا ۷۰ متر دارد و عرض تاج آبشار در فصل پرآبی برابر با ۸ متر است. آبشار آب سفید به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و در نهایت به دز می‌ریزد. آب این آبشار در برخورد با سنگ‌های بزرگ در مسیرش کف می‌کند و به همین دلیل به آن آبشار آب سفید می‌گویند. این آبشار در مسیر خود به زیارتگاه «مود حسن» می‌رسد که این زیارتگاه برای مردم محلی احترام بسیار بالایی دارد. برای رسیدن به آبشار آب سفید می‌توانید با خودروی شخصی در مسیر شهر الیگودرز حرکت کنید و به این آبشار زیبا برسید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژان

 عکس از: tasnimnews

آبشار نوژیان آبشاری در ۷۹ کیلومتری شهرستان الیگودرز و در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد که ارتفاع آن برابر با ۹۵ متر و عرض تاج آن در فصل‌های پرباران هم ۵ متر است. این آبشار یکی از زیباترین و مشهورترین آبشارهای لرستان است و هرساله هزاران گردشگر را به این منطقه می‌کشاند.

گردشگاه جنگلی نوژیان در بالای کوه تاف هم یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که به‌شدت توصیه می‌شود. برای دسترسی به آبشار نوژیان از مسیر خرم‌آباد کافی است تا به گردنه نوژیان رفته و از طریق جاده آسفالته به آبشار نوژیان برسید. در مسیر آبشار ایستگاه قطار هم وجود دارد، ولی میان ایستگاه قطار و آبشار فاصله‌ای وجود دارد که باید طی شود، ولی بهترین وسیله برای دسترسی به این آبشار و منطقه زیبای نوژیان خودروی شخصی است.

آبشار چکان

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از آبشارهای فوق‌العاده استان لرستان است که در شهرستان الیگودرز در دامنه ارتفاعات مشرف به دره چکان در فاصله ۱۴۱ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد قرار دارد. ارتفاع این آبشار برابر با ۳۰ متر و عرض تاج آن هم ۴ متر است. آبشار چکان از غاری مشرف به زمین‌های زراعی چکان بیرون می‌آید و طول فوران آب از دهانه این غار گاهی به ۳۰ متر هم می‌رسد. در فاصله ۳ کیلومتری آبشار چکان امامزاده ابوعلی قرار دارد که زیارتگاهی زیبا بوده و بسیاری از افراد محلی اعتقاد محکمی به این امامزاده دارند.

از پوشش گیاهی اطراف آبشار می‌توانیم به درخت گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید و بلوط اشاره کرد.

برای دسترسی به آبشار چکان می‌توان در ایستگاه راه‌آهن سپیددشت به‌طرف شول‌آباد استفاده کرد و از مسیر جاده شنی راه دورود به شاپله، تنگ ناله را طی کرد. برای دسترسی به آبشار با خودروی شخصی کافی است تا از جاده شول‌آباد استفاده کنید.

آبشار وارک

آبشار وارک

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان قرار دارد که به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای خرم‌آباد شناخته می‌شود. فاصله آبشار وارک تا خرم‌آباد برابر با ۶۰ کیلومتر است. آبشار وارک دو بخش دارد، در فصل کم‌آبی ارتفاع اول برابر با ۷ متر و عرض آن ۱۲ متر است و بخش دوم ۱۵ متر ارتفاع و ۵ متر عرض دارد. حداکثر ارتفاع آبشار وارک به ۵۷ متر می‌رسد و رشد و پوشش گیاهی اطراف این آبشار بی‌نظیر و دیدنی است.

آبشار سرکانه و افرینه

آبشار سرکانه و افرینه

آبشار سرکانه در روستای گریت بخش پاپی، در ۵۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. ارتفاع این آبشار برابر با ۱۵ متر و عرض تاج آن‌هم ۱۷ متر است. فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده‌روی است. این آبشار در گویش محلی به «تاف هفت‌چشمه» هم معروف است. آبشار افرینه نیز در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده خرم‌آباد به اندیمشک قرار دارد و این آبشار زیبا در فصول مختلف سال علاقه‌مندان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

دریاچه کیو

دریاچه کیو

دریاچه کیو در غرب خرم‌آباد، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان و شهر خرم‌آباد است. دریاچه کیو در پارکی به نام کیو قرار دارد. این دریاچه از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود. واژه کیو در گویش لری به معنی تیره و کبود است و دلیل نام‌گذاری این دریاچه هم وجود نوعی گیاه در کف این دریاچه است که باعث می‌شود در مواقع پرآبی رنگ کبودی به خود بگیرد. بهار و اوایل تابستان بهترین زمان بازدید دریاچه کیو است.

دریاچه گهر

دریاچه گهر

شهرستان دورود یکی از شهرستان‌های زیبای منطقه لرستان است که در ۸۵ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. دریاچه گهر یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود واقع‌شده است. این دریاچه بین کوه‌های اشترانکوه قرار دارد و به آن نگین اشترانکوه می‌گویند. ورود به منطقه دریاچه گهر تا ۱۵ خرداد و از ۳۱ شهریور به بعد ممنوع است.

مخمل کوه

مخمل کوه

مخمل کوه یکی از جاذبه‌های زیبای منطقه خرم‌آباد است که در شمال شرقی این شهر واقع‌شده است. بدون شک وقت‌گذرانی در مخمل کوه هیچ‌کس را خسته نمی‌کند و یکی از بهترین پیشنهادها برای گذراندن تعطیلات، مخمل کوه است.

دشت‌های لاله الیگودرز

دشت‌های لاله الیگودرز

اگر دوست دارید که دشتی از لاله‌ها را بدون مرز تماشا کنید به لرستان، روستای دالانی در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز بروید. این دشت به‌قدری وسیع است که انتهای آن را نمی‌توان دید. دشت لاله‌ های واژگون در الیگودرز یکی از پیشنهادهای خوب برای گذراندن آخر هفته‌ای دل‌انگیز است.

دره شیزر

دره شیزر

دره شیرز کوهدشت یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر خرم‌آباد است که در انتهای جاده اولاد قبا قرار دارد. بافت سنگ‌ها و گونه‌های طبیعی در این منطقه به‌اندازه‌ای بکر است که گویی در بهشتی پای بر زمین گذاشته‌ای.

مطالب مرتبط:

دیدگاه