تبدیل خانه اربابی ارومیه به موزه بانک

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۰
تبدیل خانه اربابی ارومیه به موزه بانک

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با بانک مسکن، خانه اربابی به موزه بانک تغییر کاربری‌ ‌کرد.

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مسکن گفت:

بر اساس این تفاهم‌نامه، بنای تاریخی دیزج سیاوش (خانه اربابی) ارومیه به موزه بانک تبدیل می‌شود.

جلیل جباری افزود:

در این موزه تعدادی از اشیای قدیمی مانند انواع اسناد بانکی، وسایل تحویل‌داری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی، ابزارآلات چاپ اسکناس و ادواتی که با ورود تکنولوژی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، نگهداری خواهد شد.

به گفته وی فصل چهارم مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود، به اتمام رسیده است.

 در این مرحله از مرمت بنا، محوطه آن در مساحتی حدود ۳۰۰ متر مربع با استفاده از سنگ‌های معدنی معروف به لاشه، سنگ‌فرش شد و در ورودی با نمای آجری و به سبک و سیاق معماری سنتی ایجاد شد.

 همچنین درب، پنجره‌ها و شیروانی قبلی بنا که فرسوده و دچار آسیب شده بود، برچیده شده و به‌جای آن درب و پنجره‌های چوبی و شیروانی جدید نصب و به‌منظور تنظیف محیط داخلی، مقدار زیادی خاک و نخاله در محوطه و فضاهای داخلی تخلیه و پاکسازی شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی سه سال اخیر برای مرمت این اثر تاریخی هشت میلیارد ریال هزینه شده است.

بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه در بلوار شورا واقع شده است. این بنا در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ شش هکتاری به‌صورت بنایی ویلایی در ۲ طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض ۵٫۸ متر ارتفاع ساخته شده است.

این اثر در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۴۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علاوه بر موزه بانک، راه‌اندازی موزه قاجار در ماکو، موزه مدرسه در دبستان ۲۲ بهمن و موزه کودک در ارومیه، موزه صلح سردشت، موزه مهاباد، موزه والیبال در ارومیه و موزه استاد هیمن مهاباد از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال جاری است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه