اولین و بزرگ ترین مسابقه استارت آپ های گردشگری جهان

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
اولین و بزرگ ترین مسابقه استارت آپ های گردشگری جهان

ثبت نام برای شرکت در مسابقه‌ی استارت آپ‌های گردشگری که با همکاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و گروه Globia انجام می‌شود، آغاز شد و تا سپتامبر ادامه خواهد داشت.

بخش گردشگری گام مهمی به سوی آینده برداشته است. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با همکاری با «Globalia»، گروه گردشگری پیشرو در اسپانیا و آمریکای لاتین، آغاز به کار نخستین مسابقه‌ی استارت آپ‌های گردشگری UNWTO را اعلام کردند. این رقابت، نخستین و بزرگ‌ترین رویداد ابتکاری در جهان است که هدف از برگزاری آن، شناسایی شرکت‌های جدیدی است که تحولاتی در بخش گردشگری جهان ایجاد کرده‌اند. فراخوان این مسابقه برای پیدا کردن بهترین پروژه در ۱۶۴ کشور منتشر خواهد شد.

هدف از این برنامه، انتخاب بهترین راه حل‌ها و مخرب‌ترین پروژه‌های گردشگری است و برای این کار، تلاش می‌شود طرح‌های پیشرو برای اجرای فناوری‌های در حال ظهور و مخرب و نیز، استارت آپ‌های مبتنی بر مدل‌های جدید کسب و کار، مانند اقتصاد مدور، شناسایی شوند. در این راستا، معرفی پروژه‌هایی که نسبت به افزایش پایداری در گردشگری متعهد هستند، یکی از ارکان این رقابت در نظر گرفته شده است.

فرآیند جستجو برای یافتن استارت آپ مناسب به همان اندازه که کاری پیچیده است، جاه طلبانه هم است: شناسایی بهترین پروژه‌ها در چهار گوشه‌ی این سیاره. برای انجام این کار، شرکت مشاوره‌ی نوآوری «Barrabés.biz» به درخواست UNWTO و Globalia به کمک آن‌ها شتافت. این شرکت، بیشتر از ۲۰ سال تجربه در عرصه‌ی ایجاد و فعال‌سازی اکوسیستم‌های کارآفرینی و نوآوری دارد.

مسابقه سازمان جهانی گردشگری

برای گسترش دامنه‌ی رقابت و تسهیل ثبت نام استارت آپ‌های علاقمند، این برنامه از طریق پلت فرم دیجیتال YouNoodle اجرا خواهد شد که یک شرکت پیشروی مستقر در «سیلیکون ولی» در فضای ارزیابی استارت آپ‌ها در سطح جهانی است.

زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت:

سرمایه‌گذاری روی نوآوری و گردشگری، هدف نیست. بلکه ابزاری است که با ایجاد شغل و تولید فرصت، به توسعه‌ی بیشتر محصولات گردشگری، اصلاح مدیریت گردشگری و بهره‌وری بیشتر از پایدارپذیری در گردشگری می‌انجامد.

خاویر هیدالگو، مدیر عامل شرکت Globalia، پشتیبانی شرکت خود را از این ابتکار جدید تأیید و بر این نکته تأکید کرد که ما به عنوان یک گروه گردشگری جهانی، می‌خواهیم این فرصت را در اختیار برندگان این رقابت‌ها بگذاریم که به ما کمک کنند تا این بخش را متحول سازیم.

مسابقه سازمان جهانی گردشگری

چه شرکت‌هایی مجاز به شرکت در این مسابقه هستند؟

استارت آپ‌ها برای شرکت در این رقابت جهانی باید مدل‌های کسب و کاری را ارائه بدهند که حداقل به یکی از چهار حوزه‌ی اصلی زیر مربوط باشد:

  • آینده سفر
  • تجربه‌ی گردشگری
  • اثرات زیست محیطی
  • توسعه‌ی جامعه

کسانی که علاقه‌مند به شرکت در این مسابقه هستند می‌توانند اطلاعات بیشتر در این خصوص را از سایت www.tourismstartups.org به‌دست بیاورند و از تاریخ ۲۶ ژوئن تا ۳ سپتامبر ۲۰۱۸ در همین سایت ثبت نام کنند. ارزیابی پروژه‌ها براساس پنج معیار انجام می‌شود: منحصر به فرد بودن و قابلیت کارکرد موثر راه حل، تاثیرات بالقوه، مدل کسب و کار، مقیاس‌پذیری و سوابق گروه سازنده. یک هیئت داوران، پروژه‌های دریافت شده را ارزیابی خواهد کرد و بهترین پروژه‌ها را برای حضور در مرحله‌ی نیمه نهایی، در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ معرفی خواهد کرد.

برندگان این مسابقه، بخشی از شرکت‌های پیشرو در بخش گردشگری خواهند بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه