سفر ۳ روزه به ازمیر؛ شهر درختان زیتون در ترکیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
سفر ۳ روزه به ازمیر؛ شهر درختان زیتون در ترکیه

ازمیر زیبا می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده برای یک سفر تابستانه باشد؛ با برنامه سفر ۳ روزه در این شهر همراه ما باشید تا با زمان‌بندی بهتری از این شهر دیدن کنید.

ازمیر از شهرهای مهم ترکیه و سومین شهر بزرگ آن است که از موقعیت مهمی برخوردار است. این شهر به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های باستانی که دارد، مورد توجه گردشگران بسیاری است.

آرامش و زیبایی این شهر با سواحل درخشانش در کنار درختان زیتون و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، آن را به منطقه‌ای محبوب تبدیل کرده است.

برنامه سفر ازمیر

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به ازمیر ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل‌ونقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت‌وگذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

روز اول

ازمیر آگورا (Izmir Agora)

ازمیر آگورا (Izmir Agora)

  • آدرس: Namazgah Mahallesi, 35240 Konak/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

در ازمیر آگورا می‌توانید آثار به‌جای مانده از بازاری را تماشا کنید که زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. قدمت خرابه‌های این بازار به دو هزار سال پیش باز می‌گردد. کانال آبی که در آن زمان در این منطقه جاری بود، همچنان وجود دارد و از وسط این بازار عبور می‌کند.

مسجد سالیچی اقلو (Salepçioğlu Mosque)

مسجد سالیچی اقلو (Salepçioğlu Mosque)

  • آدرس: Uğur Mahallesi, Dr. Faik Muhittin Adam Cd. No:48, 35260 Konak/İzmir, Turkey
  • مدت بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۴ دقیقه با ماشین

مسجد سالیچی اقلو، مسجدی است تاریخی و زیبا که در دو طبقه در سال ۱۹۰۶ میلادی ساخته شد. شبستان اصلی مسجد دارای یک گنبد با تزیینات زیبا است. در طبقه پایین این مسجد فروشگاه‌ها و انباره بوده و در طبقه پایین‌تر از آن یک مدرسه طراحی شده است.

پیشنهاد ناهار

پیشنهاد ناهار

طراوت و سادگی دو عنصر اصلی در غذاهای ترکیه هستند. در خوراکی‌های مردم ترکیه، سبزیجات تازه و مواد خوشمزه همراه گوشت نرم و چاشنی‌دار به چشم می‌خورد. نزدیکی به دریا، باعث شده که بیشتر رستوران‌های ازمیر، بهترین و تازه‌ترین غذاهای دریایی را در منوی خود بگنجانند. اگر از عاشقان غذاهای دریایی باشید، بدون شک از غذا خوردن در رستوران‌های بی‌نظیر این شهر لذت می‌برید.

البته غیر از غذای دریایی، بهترین و اصیل‌ترین غذاهای سنتی ترکیه نیز در این رستوران‌ها سرو می‌شود. در کافه قنادی‌ها می‌توانید لذیذترین دسرها و دمنوش‌ها را نوش جان کنید و از بستنی‌فروشی‌های مخصوص بستنی محلی ترکی بخرید که بافتی نرم و متفاوت دارد.

رستوران دنیز (Deniz)

رستوران دنیز (Deniz)

رستوران دنیز، یک رستوران بی‌نظیر غذای دریایی است که در مرکز ازمیر قرار دارد و یکی از بهترین‌های ازمیر است. رستوران دنیز در سال ۱۹۸۱ افتتاح شده  و از آن زمان تابه‌حال همواره جزو بهترین‌ها بوده است. موقعیت این رستوران که بر فراز آب واقع شده، باعث شده که چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از دریای اژه داشته باشد. غذا خوردن در این رستوران تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. غذایتان را با نان محلی و زیتون شروع می‌کنید و سپس چند نوع مزه را امتحان می‌کنید. مزه شامل انواع پیش‌غذاهای متنوع است، مثلا کدوی شکم‌پر، بادمجان کباب و سالاد هشت پا. در نهایت می‌توانید بهترین و تازه‌ترین غذاهای دریایی و انواع ماهی را به‌عنوان غذای اصلی سفارش دهید. ماهی‌های این رستوران همواره تازه‌ترین ماهی موجود است و کاملا پخته می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد.

میدان کوناک (Konak Square)

میدان کوناک (Konak Square)

  • آدرس: Konak Mahallesi, 35250 Konak/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

میدان کوناک یکی از میدان‌های تاریخی و زیبا همچنین میدان اصلی و شلوغ در ازمیر ترکیه است. در اطراف این میدان بناهای مهم تاریخی مختلفی قرار دارد و همچنین ورودی اصلی بازار سنتی کمرآلتی (بازار اصلی شهر) نیز در این میدان قرار دارد.

برج ساعت که یکی از مشهورترین و معروف‌ترین نمادهای شهر ازمیر است و یکی از جاذبه‌‌های گردشگری تاریخی این شهر نیز به حساب می‌آید، در این میدان قرار دارد. این برج زیبا در سال ۱۹۰۱ میلادی توسط یک معمار فرانسوی طراحی شده، اما ساعت آن هدیه امپراتوری کشور آلمان به این شهر بوده است. ارتفاع برج ساعت به ۲۵ متر می‌رسد و تقریبا از تمام نقاط شهر دیده می‌شود.

مسجد حیصار (Hisar Camii)

مسجد حیصار (Hisar Camii)

  • آدرس: Konak Mahallesi, 904. Sk. No:52, 35250 Konak/İzmir, Turkey
  • مدت بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه پیاده‌روی – ۲ دقیقه با ماشین

مسجد حیصار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد کشور ترکیه است که از جاذبه‌های توریستی شهر ازمیر به شمار می‌رود. این مسجد زیبا در قرن شانزهم میلادی بنا شده و در قرن نوزدهم میلادی بازسازی شده است. مسجد باشکوه حیصار که در قلب شهر ازمیر جای گرفته، یک اندرونی دلپذیر با یک منبر و محراب زیبا است؛ فضای داخلی آن نیز شامل یکی از نمونه‌های برجسته آثار هنری اسلامی عثمانی است.

روز دوم

بنای قدیمی آسانسور (Tarihi Asansor)

بنای قدیمی آسانسور (Tarihi Asansor)

  • آدرس: Turgut Reis Mahallesi, Şht. Nihatbey Cd. 76/A, 03500 Konak/İzmir, Turkey
  • مدت بازدید: ۱ ساعت

بنای قدیمی آسانسور یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی ازمیر است که در سال ۱۹۰۷ میلادی توسط تاجران یهودی جهت جابه‌جایی شهروندان بر فراز تپه‌ای بنا شده است. این آسانسور در ابتدا با فشار آب و سپس به سیستم الکتریکی مجهز شده است. شما با سوار شدن در این آسانسور هم می‌توانید منظره پانورامایی از شهر دیدنی ازمیر داشته باشید و هم از فروشگاه‌های سوغاتی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این منطقه استفاده کنید.

قلعه کادیفه کاله (Kadifekale)

قلعه کادیفه کاله (Kadifekale)

  • آدرس: Izmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با ماشین

قلعه کادیفه کاله در سال‌های چهارم قبل از میلاد بنا شده و در طی قرون مختلف به تصرف بسیاری از سلسله‌های حکومتی در آمده و تغییرات تاریخی فراوانی را سپری کرده است. ارتفاع این قلعه ۱۸۶ متر است و توسط یکی از فرماندهان «اسکندر مقدونی» به نام «لیسماکوس» ساخته شده است. ار این قلعه می‌توانید نمایی کلی از شهر و خلیج ازمیر رو دید.

موزه فرهنگ شناسی ازمیر (İzmir Ethnography Museum)

موزه فرهنگ شناسی ازمیر (İzmir Ethnography Museum)

  • آدرس: Halil Rıfatpaşa Caddesi No:4 Yeşiltepe Mahallesi Arkeoloji ve Etnoğrafya Müzesi, 35250 Konak/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

موزه فرهنگ شناسی ازمیر یا موزه قوم شناسی یک موزه تاریخی مربوط به قرن نوزدهم است. که با الهام از معماری بیزانس در سال ۱۸۳۱ ساخته شده است. در این بنا آثار هنری مربوط به فرهنگ مردم و کارهای دستی مربوط به مساجد سلجوقی و عثمانی به نمایش در آمده است. از دیگر آثار این موزه می‌توان به انواع پارچه‌ها، سفالینه‌ها، جواهرات، نمونه‌های گلدوزی و نقاشی‌ها اشاره کرد.

پیشنهاد ناهار

رستوران Pizzeria Venedik

رستوران Pizzeria Venedik

پیتزا غذای ترکی نیست، ولی رستوران Pizzeria Venedik انواع پیتزا را با تغییرات مبتکرانه مطابق با ذائقه‌ی محلی تهیه می‌کند. این رستوران خاص، غذای محبوب و دوست‌داشتنی ایتالیایی را با مواد غذایی و طعم‌های ترکی ترکیب کرده و غذایی جدید ابداع کرده که امتحان کردن آن تجربه‌ای جدید و خاص است و غذاهای این رستوران را در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توانید امتحان کنید. البته به غیر از پیتزاهای ترکیبی و ابتکاری انواع پیتزاهای کلاسیک هم در منوی این رستوران وجود دارد. از آنجایی که ازمیر شهری در کنار دریا است، پیتزای غذاهای دریایی یکی  دیگر از انتخاب‌های مهمانان این رستوران است. این پیتزاها با ماهی تن، میگو، صدف و سایر انواع غذاهای دریایی و مواد غذایی خاص دیگری تهیه می‌شوند که بدون تردید مورد توجه علاقه‌مندان به غذاهای دریایی قرار می‌گیرند. احتمالا کمتر جایی در دنیا این فرصت برایتان فراهم می‌شود که پیتزای غذای دریایی بخورید، در نتیجه فرصت را از دست ندهید.

موزه نقاشی و مجسمه ازمیر (İzmir Art and Sculpture Museum)

موزه نقاشی و مجسمه ازمیر (İzmir Art and Sculpture Museum)

  • آدرس: Konak Mahallesi, Mithat Paşa Cad. No:94, 35260 Konak/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین

موزه نقاشی و مجسمه ازمیر شامل ۵۴۰ اثر ارزشمند از هنرمندان مشهور همچون حکمت اونات، ابراهیم کالوس، احمد علی پاشا و دیگران استادان بزرگ تاریخی است که شامل ۳۵ سرامیک، ۳۷ مجسمه، ۴۹ اثر چوبی و ۴۱۹ نقاشی است. همچنین این موزه دارای کتابخانه‌ای بزرگ برای مطالعه و تحقیق دانشجویان است.

مسجد کمرالتی (Kemeraltı Mosque)

مسجد کمرالتی (Kemeraltı Mosque)

  • آدرس: Konak Mahallesi, Özyurtsever İşhanı, 853. Sk. No:13, 35250 Konak/İzmir, Turkey
  • مدت بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

مسجد کمرالتی از بناهای تاریخی و دیدنی مربوط به قرن ۱۷ میلادی است که یکی از قدیمی‌ترین مساجد ازمیر به شمار می‌رود. این مسجد دارای یک مناره با یک بالکن مناره‌ای است. در حیاط مسجد مدرسه وجود دارد که در همان سال‌ها ساخته شده است.

روز سوم

روستای شیرینجه (Şirince)

روستای شیرینجه (Şirince)

  • آدرس: Şirince
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت بازدید: ۳ تا ۴ ساعت

روستای شیرینجه بهشت عکاسان و معماران است. خانه‌های سنتی و کوچه‌های قدیمی این روستا بسیار زیبا هستند و اگر به‌سمت نواحی بالاتر آن بروید، حس می‌کنید که زمان به عقب بازگشته و به گذشته سفر کرده‌اید. فراموش نکنید که نان‌های تنوری تازه این روستا را حتما امتحان کنید.

تله فریک ازمیر (Izmir Teleferik)

تله فریک ازمیر (Izmir Teleferik)

  • آدرس: Teleferik Mahallesi, Sakarya Cd. No:127, 35330 Balçova/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۹ شب
  • مدت بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ ساعت و ۶ دقیقه

با استفاده از تله فریک ازمیر می‌توانید به ارتفاعات این شهر بروید و آن را از ارتفاع ۴۲۳ متری از سطح زمین تماشا کنید. از بالای این تله‌کابین می‌توانید سواحل دریای اژه را از نمای بالا ببینید. فراموش نکنید که حتما دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا بتوانید عکس‌های جذابی بگیرید.

پیشنهاد ناهار

رستوران Yengec

رستوران Yengec

غذا خوردن در رستوران Yengec، تجربه‌ای جذاب است. در این رستوران، در کنار دریا می‌نشینید و در فضایی رمانتیک و دیدنی در یک خانه‌ی سنگی قدیمی ۱۵۰ ساله، بهترین غذاها را نوش جان می‌کنید. به‌محض ورود، کارکنان رستوران با رفتار گرم و دوستانه‌ی خود از شما استقبال می‌کنند، به‌نحوی که انگار برای شرکت در یک مهمانی خانوادگی به آن‌ها می‌پیوندید. منوی رستوران شامل انواع غذاها و دستورهای اصیل و سنتی است و غذاهای رستوران با تازه‌ترین و بهترین مواد غذایی، آماده می‌شود. به غیر از غذاهای مرسوم، انواع غذاهای دریایی با تنوعی قابل‌توجه، شامل ۲۲ نوع مختلف در منوی رستوران وجود دارد که همه آن‌ها با تازه‌ترین صید روز تهیه می‌شوند. منوی رستوران با توجه به فصل تغییر می‌کند و برای اینکه همواره با بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی آماده شود، چند وقت یک بار تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

کاروانسرای Kizlaragasi Hani

کاروانسرای Kizlaragasi Hani

  • آدرس: Konak Mahallesi, 871. Sk. No:19, 35250 Konak/İzmir, Turkey
  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه با ماشین

کاروانسرای Kizlaragasi Hani یک بنای تاریخی در منطقه کوناک ازمیر ترکیه است که امروز به یک مرکز خرید مربوط به صنایع دستی و لوازم مختلف دیگر تبدیل شده است. این بنای تاریخی ۳۰۰ سال قدمت دارد و در آن مغازه‌های سوغات، فروشگاه‌های عتیقه و سایر مغازه‌های معمول وجود دارد. وقتی وارد این مجموعه می‌شوید، انگار وارد یک صحنه از فیلم‌های تاریخی شده‌اید.

برنامه سفر ازمیر

پس از سفری سه روزه در ازمیر به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که ازمیر به غیر از بناهای تاریخی و تفریحات مهیج دارای مراکز خرید بسیار عالی است که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به آنجا برویم و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنیم؛ این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. سواحل ازمیر از دیگر جاهای دیدنی این منطقه است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه