تلاش برای توقف حراج اشیای تاریخی ایران در لندن

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۵
تلاش برای توقف حراج اشیای تاریخی ایران در لندن

سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا با توقف حراجی‌،  آثار آنتیک موجود در این حراجی را به ایران بازگرداند.

حراجی آثار آنتیک (عتیقه‌ها و آثار تاریخی) کریستیز روز سوم ژوئیه (۱۲ تیر) در لندن برگزار می‌شود و درمجموع ۱۱۰ اثر باستانی از تمدن‌های مصر، روم، یونان، ایران و غیره به فروش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:

تلاش می‌کنیم تا از فروش تعدادی از اشیای تاریخی ایران در حراجی کریستیز لندن که در ۱۰ روز آینده انجام می‌شود، جلوگیری کنیم.

از میان این ۱۱۰ اثر، حضور چهار اثر از تمدن ایرانی نیز قابل‌توجه است:

  • سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹ هزار و ۸۹۰ تا 56 هزار و ۵۲۰ دلار
  • ظرف سفالین لعابی فیروزه‌ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۱۵ هزار و۹۱۲ تا ۲۶ هزار و ۵۲۰ دلار
  • بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹ هزار و ۷۸۰ تا ۶۶ هزار و ۳۰۰ دلار

این آثار ایرانی هستند که قرار است در این حراجی به فروش گذاشته شود و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با بیش از قیمت تخمینی داشته باشند.

به گفته شقاقی پیش از این نیز در پرونده‌ای مانند پرونده سرباز هخامنشی موفق به توقف فروش این شی در نیویورک شدیم.

او افزود:

اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی باید به‌صورت مکتوب این موضوع را به ما اعلام کند تا با ارائه اسناد مکتوب و معتبر بتوانیم جلوی این حراجی را بگیریم و اشیای متعلق به ایران را به کشور برگردانیم.

محمدرضا زاهدی رییس اداره اموال اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیز این اشیا را متعلق به ایران می‌داند.

بنا بر اظهارات زاهدی، اصل این اشیا رویت نشده؛ چراکه این اشیا از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده و به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده است، اما بر اساس عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها احتمال زیاد می‌رود که این اشیا اصل و متعلق به ایران باشد.

زاهدی گفت:

البته از روی عکس به‌طور دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما ظواهر نشان می‌دهد این اشیا اصل است و به ایران تعلق دارد، لذا باید بتوانیم برای بازگرداندن این اشیا اقدام کنیم.

البته ارائه مدرک و سند در این خصوص سخت است، چراکه این اشیا به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و ارائه سند و مدرکی که نشان دهد این آثار متعلق به ایران است و به‌صورت غیرقانونی در این حراجی به فروش گذاشته شده، مشکل است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه