دیدنی های ترکیه

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی ترکیه؛ از مساجد تاریخی تا سواحل زیبا

ترکیه، کشوری اوراسیایی است که از شرق با ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، از جنوب‌شرقی با عراق و سوریه، و از شمال‌غربی با بلغارستان و یونان همسایه است. این کشور تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل کرده است. البته وجود دریاهای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه را در به‌وجود آمدن آب و هوای مناسب برای داشتن طبیعتی زیبا و جذب گردشگر نباید نادیده گرفت.

شهرهای مهم ترکیه شامل استانبول، آنکارا، آنتالیا، قونیه، کوش آداسی، بدروم، مارماریس و آلانیا است که در این مقاله به مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی (بر اساس رتبه‌بندی سایت TripAdvisor) چهار شهر اول می‌پردازیم.

اگر به ترکیه سفر می‌کنید می‌توانید از برترین دیدنی های این کشور، در هر یک از شهرهای زیر بازدید کنید. کجارو مهم‌ترین مکان‌های دیدنی هر شهر را از دیدگاه تریپ ادوایزر معرفی می‌کند تا در صورتی که فرصت شما محدود است، بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید و شاخص‌ترین جاذبه‌های هر شهر را از دست ندهید.

هرآنچه باید درباره جاهای دیدنی ترکیه بدانید:

دیدنی های استانبول

استانبول مرکز استان استانبول و یکی از پربازدیدترین شهرهای ترکیه است که در ناحیه مرمره قرار دارد. تنگه بسفر استان استانبول را به دو نیم تقسیم کرده است، به‌طوری که نیمی از این استان در اروپا و نیمی دیگر در آسیا قرار دارد. استانبول دیدنی های بسیاری دارد و مقصدی جذاب برای گردشگران سراسر دنیا و به‌خصوص ایرانیان است. 

مناطق تاریخی استانبول

فضای داخلی کاخ توپکاپی با تزیینات فراوان

کاخ توپکاپی، منبع عکس: سایت dailysabah.com (عکاس: ناشناس)

مناطق تاریخی استانبول شامل گروهی از مکان‌ها است که در محله فاتح قرار گرفته‌اند. این مناطق تاریخی در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند. این گروه شامل سرابورنو (sarayburnu)، قصر توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، کلیسای ایا ایرنه، مسجد زیرک، مسجد سلیمانیه، مسجد ایاصوفیه کوچک، و دیوارهای قسطنطنیه است. اگر در سفر به استانبول قصد بازدید از این اماکن را دارید، هتلی را انتخاب کنید که در محله فاتح قرار داشته باشد تا زمان کمتری را صرف رفت و آمد کنید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه با گنبدها و مناره های متعدد

منبع عکس: سایت blog.radissonblu.com (عکاس: ناشناس)

مسجد سلیمانیه در سال‌های بین ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷، به دستور سلطان سلیمان، توسط معمار سنان (خواجه معمار سنان آقا) ساخته شد. این مسجد دارای چهار منار و ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی است. بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه شامل کتابخانه، مدرسه، کاروان‌سرا، حمام، آشپزخانه و بیمارستان است. امروزه، این بنای مربوط به دوران امپراتوری عثمانی، روی تپه سوم استانبول قرار دارد. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر است و بهترین منظره از استانبول را به نمایش می‌گذارد.

مسجد ایاصوفیه

فضای داخلی مسجد ایاصوفیه

منبع عکس: سایت dailysabah.com (عکاس: ناشناس)

مسجد ایاصوفیه که زمانی کلیسای مسیحیت شرق به شمار می‌رفت، پس از فتح استانبول به دست محمد دوم، از کلیسا به مسجد تبدیل شد. کلیسای ایاصوفیه به دستور ژوستین یکم در سال ۵۳۲ ساخته شد و پس از تبدیل آن به مسجد، تغییرات بسیاری از جمله نقاشی‌ها، نوشته‌های قرآنی روی دیوار، مناره، منبر، محراب، و غیره به آن اضافه شد. پس از به قدرت رسیدن آتاتورک و اعلام جمهوری در ترکیه، این مکان به موزه تبدیل شد و امروزه نیز جزو برترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است که بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

تنگه بسفر

تنگه بسفر در کنار منطقه مسکونی

منبع عکس: سایت tripadvisor.com (عکاس: ناشناس)

تنگه بسفر در استابول، دارای سواحل بسیار زیبایی است که اطراف آن‌ها پر است از مکان‌های تاریخی، قلعه‌ها، خانه‌های بزرگ چوبی، هتل‌ها و رستوران‌ها. مناطق دیدنی این تنگه شامل منطقه آنادولو کاوایی، آرنا ووت کوی، ببک، قصر بیگلربیگی، امیرگان، کانلیکا، اورتاکوی، قلعه اروپا (روملی حیصاری)، موزه صاقب صابانچی، منطقه ساریر، بنیاد ایزنیک، رستوران بابا آدم، رستوران موزدچانگا، رستوران توگرا، هتل چهار فصل، هتل استانبول ادیشن، خانه هتل بسفر، W استانبول و هتل کمپینسکی است.

منطقه سلطان احمد

مسجدی بزرگ در منطقه سلطان احمد

منبع عکس: سایت smithsonianmag.com (عکاس: ناشناس)

این منطقه، قدیمی‌ترین و گردشگرپذیرترین منطقه استانبول در ترکیه است که جاذبه‌های فراوانی چون کاخ توپ‌قاپی، مسجد کبود، هیپودروم (که امروز بخشی از میدان سلطان احمد است)، موزه هنرهای ترکی و اسلامی (قصر ابراهیم پاشا)، مسجد ایا صوفیه، بازار آراستا، حمام ترکی و بسیاری دیگر را در خود جای داده است. این منطقه کوچک، علاوه بر این جاذبه‌ها، دارای فضای بسیار آرامش‌بخشی است.

دیدنی های آنکارا

آنکارا، پایتخت ترکیه و بعد از استانبول، دومین شهر بزرگ کشور است. این شهر دارای جنگل‌های کوهستانی بسیار، دشت خشک قونیه، رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی، موزه‌ها، معابد و دیدنی های بسیار است. برترین جاهای دیدنی آنکارا که نباید در سفرتان آن‌ها را از دست بدهید شامل موارد زیر است:

آنیت‌ کابیر

مقبره و دیواره حکاکی شده آنیت کبیر

منبع عکس: سایت atiavipgroup.com (عکاس: ناشناس)

آنیت‌کابیر محل دفن مصطفی کمال آتاترک، بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهوری ترکیه است. این مقبره در سال ۱۹۴۴ روی یک تپه ساخته شد. علاوه بر قبر آتاترک، قبر عصمت اینونو، دومین رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این مکان قرار دارد.

موزه تمدن آناتولی

تخته سنگ های بزرگ حجاری شده در موزه تمدن آناتولی

منبع عکس: سایت culturalheritageonline.com (عکاس: ناشناس)

موزه تمدن آناتولی در قسمت جنوبی قلعه آنکارا قرار گرفته و شامل ساختمان انبار بازار محمود پاشا عثمانی، کاروانسرای Kusunlu Han و موزه هیتی‌ها است. همچنین این موزه شامل بیش از ۲۰۰,۰۰۰ شی تاریخی است که تنها بخشی از آن به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه‌ها شامل مجسمه‌های عصر برنز و غارنگاره‌های دوره نوسنگی است.

موزه رحمی کوچ

تعداد زیادی خودروی رنگی در موزه رحمی کوچ

منبع عکس: سایت dailysabah.com (عکاس: ناشناس)

موزه رحمی کوچ یک موزه صنعتی خصوصی است که تاریخ حمل و نقل، صتعت و ارتباطات ترکیه را به نمایش می‌گذارد. رحمی کوچ، عضوی از یک خاندان ثروتمند ترکیه و رئیس بازنشسته گروه کوچ، موزه اصلی را در سال ۱۹۹۱ در استانبول تاسیس و در سال ۱۹۹۴ افتتاح کرد. موزه خواهر، که کوچک‌تر از موزه اصلی است، در سال ۲۰۰۵ در آنکارا افتتاح شد.

مسجد حاج بیرم

مسجد حاج بیرام در شب

منبع عکس: سایت tripadvisor.com (عکاس: ناشناس)

مسجد حاج بیرم که در دوران عثمانی ساخته شد، نشانگر معماری اواخر قرن ۱۷ و اوایل قرن ۱۸ است. سقف این مسجد را تزیینات چوبی، و منادهایی از گل‌ها و گیاهان تشکیل داده است. نام این مسجد را به افتخار صوفی و شاعر ترک، حاج بیرم ولی انتخاب کردند. این مسجد در سال ۲۰۱۶، در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

موزه زندان اولوکانلار (Ulucanlar)

سالن خواب در موزه زندان ترکیه

منبع عکس: سایت hurriyet.com.tr (عکاس: ناشناس)

موزه زندان اولوکانلار که زندان سابق آنکارا است، در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این اولین موزه زندان در ترکیه است. افرادی که به سیاست و تاریخ علاقه دارند، می‌توانند از این مکان دیدن کنند؛ اما برای افراد دیگر به‌دلیل اتفاقات وحشتناکی که در این مکان افتاده است، این مکان باعث افسردگی و ناراحتی‌شان می‌شود.

دیدنی های آنتالیا

آنتالیا، مرکز استان آنتالیا، در جنوب‌غرب ترکیه و بین رشته‌کوه‌های توروس و دریای مدیترانه قرار گرفته است. این موقعیت جغرافیایی عالی و طبیعت بسیار زیبا، آنتالیا را به مقصدی محبوب در فصول گرم سال تبدیل کرده است، به‌طوری که سالانه ۳۰ درصد از جذب گردشگران کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

پارک Hip- Notics

اسکی روی آب در پارک Hip- Notics

منبع عکس: سایت gezginsitesi.com (عکاس: ناشناس)

پارک هیپنوتیکس پارک بسیار بزرگی است که دارای سه رودخانه بزرگ برای انواع ورزش‌های آبی، زمین والیبال، بسکتبال، تنیس، و غیره است. همچنین چند هتل، کافه و رستوران در این منطقه وجود دارند.

موزه آنتالیا

تعداد زیادی مجسمه در موزه آنتالیا

منبع عکس: سایت kulturportali.gov.tr (عکاس: ناشناس)

موزه آنتالیا دارای ۱۳ سالن است که از دوران پارینه‌سنگی تا عثمانی را به نمایش می‌گذارد. این موزه علاوه بر مجسمه‌های خدایان و الهه‌ها، دارای بخش مخصوص کودکان است که در آن فعالیت‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده است تا علاقه آن‌ها را به موزه و اشیای عتیقه افزایش دهد.

ترمسوس

بقایای آمفی تئاتر تاریخی در ترمسوس

منبع عکس: سایت thewholeworldisaplayground.com (عکاس: ناشناس)

شهر باستانی ترمسوس در ۳۰ کیلومتری شهر آنتالیا، یکی از معدود شهرهای باستانی است که به‌خوبی حفاظت‌شده است. این شهر در احاطه‌ی انبوه جنگل‌های کاج و بر فراز کوهی بلند ساخته شده است. شاید دلیل محفوظ ماندن این شهر از ویرانی نیز موقعیت آن باشد. ساختار شهر در ارتفاع ۱۰۵۰ متری بنا شده است. بنابراین برای دیدن آن باید کوهنوردی نسبتا طولانی را در برنامه‌ی خود جای دهید. در این شهر یک تئاتر میان صخره، یک تنگه عمیق، یک ورزشگاه بزرگ، پارک ملى، اودئون، مجموعه‌ی معبد و قبرستان وجود دارد.

منطقه کالیچی

خانه های قدیمی با در و پنجره چوبی در منطقه Kaleici

منبع عکس: سایت akrahotels.com (عکاس: ناشناس)

منطقه کالیچی، یک منطقه قدیمی در مرکز آنتالیا است که ساختار آن به دوران روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و دوران مدرن ترکیه بازمی‌گردد. نام kaleici به‌معنای «داخل قلعه» است. جاذبه‌های دیدنی این منطقه شامل برج ساعت آنتالیا، دروازه هادریان، برج Hidirlik، مسجد iskele و بسیاری جاذبه‌های دیگر است.

ساحل کاپوتاس

تعداد زیادی گردشگر در ساحل کاپوتاس

منبع عکس: سایت beachsearcher.com (عکاس: ناشناس)

ساحل کاپوتاس یکی از سواحل پرطرفدار است که دارای امکاناتی چون توالت، دوش، و کافه است. این ساحل در ۲۵ کیلومتری کاش قرار دارد.

دیدنی های قونیه

استان قونیه، به‌خاطر وجود آرامگاه مولوی بسیار معروف است و همه ساله گردشگران و مشتاقان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. علاوه بر آرامگاه و موزه مولوی دیدنی های بسیاری در این شهر وجود دارد که می‌توانید در سفر به این شهر از آن‌ها بازدید کنید.

مسجد عزیزیه

نمای بیرونی مسجد عزیزیه

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Nedim Ardoga)

مسجد عزیزیه، بنایی مربوط به دوره عثمانی است که در قسمت تجاری شهر قار گرفته است. مسجد اصلی را مصطفی پاشا، همسر خدیجه سلطان دختر سلطان احمد چهارم، در سال‌های بین ۱۶۷۱ و ۱۶۷۶ بنا کرد. این بنا در سال ۱۸۶۷ در اثر آتش‌سوزی ویران شد، اما pertevniyal سلطان، مادر سلطان عبدالعزیز در سال ۱۸۷۴ بازسازای شد. این مسجد در نزدیکی موزه مولوی قرار دارد.

آرامگاه و موزه مولانا

آرامگاه و موزه مولانا

منبع عکس: سایت lonelyplanet.com (عکاس: ناشناس)

آرامگاه و موزه مولانا، مقبره جلال‌الدین محمد رومی، صوفی ایرانی است. زمانی که پدر مولانا، بهاالدین ولد، در سال ۱۲۳۱ فوت شد، سلطان علاالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی، دستور داد تا او را در باغ رز خود دفن کنند، و زمانی هم که جلال‌الدین جان به جان آفرین سپرد، او را در کنار پدرش دفن کردند. این بنا که در سال ۱۹۲۷ به موزه تبدیل شد، اتاق‌های مختلفی دارد.

باغ پروانه گرمسیری قونیه

نمای بیرونی سازه های باغ پروانه گرمسیری

منبع عکس: سایت guardianglass.com (عکاس: ناشناس)

باغ پروانه گرمسیری قونیه یک باغ منحصربه فرد با انواع پروانه‌ها و حشرات در یک محیط زیست زیبا است. این مجموعه شامل سه ساختمان است که باهم یک شکل پروانه را تشکیل می‌دهند که باغ پروانه با ۲,۱۰۰ مترمربع مساحت، موزه حشرات با ۵۵۰ مترمربع، ساختمان مخلوط با مساحت ۸۰۰ مترمربع و سالن چند منظوره، دفاتر و واحده‌های خرده‌فروشی را شامل می‌شود.

مسجد و مقبره شمس تبریزی

مقبره شمس تبریزی مزین به پارچه ای سبزرنگ

منبع عکس: سایت tripadvisor.com (عکاس: ناشناس)

مسجد و مقبره شمس تبریزی که در قرن ۱۶ بازسازی شد، از موزه مولوی دور نیست، و نسبت به آن همچنین خلوت‌تر است. ورود به این مکان رایگان است.

روستای سیله

منازل مسکونی در روستای سیله

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: FrancescoMazzucotelli)

روستای سیله، یکی از معدود روستاهایی بود که ساکنانش تا سال ۱۹۲۲ به زبان یونانی کاپادوکیه صحبت می‌کردند. یونانی‌ها و ترک ها به‌مدت ۸۰۰ سال در این مکان، با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کردند. دلیل این صلح و آرامش وجود جلال‌الدین محمد رومی بود که شاهد معجزه‌ای در نزدیکی صومعه مسیحی  saint Chariton بود. جلال‌الدین یک مسجد کوچک داخل صومعه ساخت. جالب است بدانید که او اشعاری را به زبان یونانی با دست‌خط عربی- ترکی می‌نوشت، و همین دلیل آن است که هنوز روستاییان ترکی را با الفبای یونانی می‌نویسند. این طرز نوشتن در تمام منطقه رواج یافت و امروزه به خط کارامانلی ترکی معروف است.

دیدنی های مارماریس

مارماریس یکی از شهرهای ساحلی در کنار دریای مدیترانه و اژه است که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خاص، طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارد. این شهر بندری در جنوب غرب ترکیه و استان موغله قرار دارد. مارماریس شهری قدیمی است و قدمت آن به ۶ قرن قبل از میلاد مسیح می‌رسد. دیدنی های مارماریس گردشگران را مسحور می‌کند و آن‌ها را به‌سمت خود می‌کشاند. در سال‌های اخیر تور مارماریس از بین انواع تورهای ترکیه، طرفداران خاص خود را پیدا کرده و این شهر در میان گردشگران ایرانی شناخته شده است.

این شهر دو لنگرگاه اصلی و بنادر متعددی دارد و مرکز کشتی‌رانی و غواصی محسوب می‌شود. در ادامه می‌خواهیم برترین جاذبه‌های گردشگری مارماریس را از نگاه کاربران وب‌سایت تریپ‌ادوایزر، به شما معرفی کنیم.

مارماریس مارینا

مارماریس مارینا

منبع عکس: سایت thyatria.com (عکاس: ناشناس)

مارماریس مارینا (Marmaris Marina) محلی برای رفت و آمد کشتی‌های تفریحی لوکس است و مقصد مناسبی برای گرداشگرانی است که می‌خواهند با رستوران‌های خوب، مراکز خرید بزرگ و استخرها و سواحل زیبا، اوقات خوشی را سپری کنند. مارینا مکانی است که معمولا پر از گردشگرانی است که از چشم‌انداز زیبای دریا و قایق‌های رنگارنگ لذت می‌‌برند. درست مثل بقیه خطوط ساحلی این شهر، مارماریس مارینا مملو از رستوران‌های شلوغ است که میزبان مسافرانی است که برای غذا خوردن یا نوشیدن نوشیدنی‌های گوارا کنار ساحل به آنجا آمده‌اند. پیدا کردن رستورانی که در مارینا قیمت مناسب داشته باشد، کار آسانی است و می‌توانید با پرداخت هزینه معقول، ساعتی را آنجا سپری کنید و از نسیم ملایمی که از سمت دریا می‌وزد، لذت ببرید. البته قیمت قایق‌های تفریحی نیز بسیار مناسب است و می‌توانید تمام طول روز را در دریا سپری کنید. 

منطقه و نهر دالیان

نهر دالیان مارماریس

منبع عکس: سایت pinterest (عکاس: ناشناس)

در نهر دالیان (Dalyan Nehri) شنا کنید، یا برای بازدید از مقبره‌های حکاکی شده مشهور در اطراف کوه‌ها، با قایق در این رود به گشت‌وگذار بپردازید. از رودخانه می‌توانید به تماشای حیات وحش از جمله حواصیل (پرندگانی که گردن و پای درازی دارند)، مرغ ماهی‌خوار سفید و قره غاز بنشینید. با سوار شدن بر قایق از تماشای رودخانه زیبا لذت ببرید و از ساحل لاک‌پشت دیدن کنید. این منطقه یکی از مناطق تاریخی مارماریس محسوب می‌شود و دولت ترکیه به‌خوبی از آن محافظت می‌کند.

جزیره سدیر

جزیره سدیر مارماریس

منبع عکس: سایت sg.trip.com (عکاس: ناشناس)

جزیره سدیر (Sedir Island) که با نام جزیره کلئوپاترا (Cleopatra Island) هم شناخته می‌شود، جزیره کوچکی در خلیج گوکوا است. این جزیره به خاطر داشتن سواحل صدفی شهرت دارد. گفته می‌شود که این شن ارگانیک از دریای سرخ توسط کشتی به این منطقه آورده شده است. هر دانه از این شن‌ها کاملا گرد است، به همین دلیل این ساحل به‌شدت توسط دولت محافظت می‌شود تا از بردن این شن‌ها توسط گردشگران جلوگیری شود. بر اساس یک افسانه، آنتونی و کلئوپاترا تا اینجا شنا کردند و شن‌ها توسط کشتی از شمال آفریقا به این ساحل آورده شد. گفته می‌شود این نوع شن فقط در مصر پیدا می‌شود.

فواره‌ های رقصان

فواره های رقصان مارماریس

منبع عکس: سایت marmarisinfo.com (عکاس: ناشناس)

در مرکز شهر مارماریس، فواره‌های رقصان قرار دارند که یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر محسوب می‌شود و هم برای بزرگسالان جذاب است و هم برای کودکان. شب‌ها که این فواره‌ها با موسیقی به رقص درمی‌آیند، جلوه‌ای زیبا ایجاد می‌کنند و گردشگران را به‌سمت خود جذب می‌کنند. این نمایش حدود نیم ساعت طول می‌کشد و تماشای آن رایگان است. 

موزه مارماریس

موزه مارماریس

منبع عکس: سایت arrivalguides.com (عکاس: ناشناس)

موزه مارماریس (Marmaris museum) در قلعه‌ای تاریخی قرار دارد که بالاترین نقطه در مارماریس قدیمی است و چشم‌اندازی فوق‌العاده از دریا و شهر دارد. برای رسیدن به این موزه باید از تپه‌ای بالا بروید؛ اما ارزشش را دارد. در این موزه می‌توانید آثاری از تاریخ و هنر امپراتوری عثمانی را مشاهده کنید. 

دیدنی های بدروم

بدروم (Bodrum) یکی از شهرهای بندری استان موغله در جنوب غربی ترکیه است که در امتداد دریای اژه قرار دارد. این شهر از شمال و شرق به‌ترتیب به شهرهای ازمیر و آنتالیا محدود می‌شود که از شهرهای محبوب گردشگری ترکیه هستند.

بدروم آب و هوای مدیترانه‌ای دارد و بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به شهر دانست. کشتیرانی و قایقرانی بدروم بسیار مشهور است و در این شهر می‌توانید لحظات فوق‌العاده‌ای را روی دریا تجربه کنید. به همین دلیل است که سفر به بدروم رفته رفته محبوبیت خاصی یافته است.

دیدنی های بدروم را بر اساس نظرات کاربران وب‌سایت تریپ‌ادوایزر به شما معرفی می‌کنیم.

قلعه سنت پیتر

قلعه سنت پیتر بدروم

منبع عکس: سایت abjourney.com (عکاس: ناشناس)

قلعه سنت پیتر یا قلعه بدروم سازه‌ای باشکوه است که بیش از ۶۰۰ سال پیش ساخته شده است و نمونه‌ای فوق‌العاده از یک قلعه به سبک گوتیک است، جایی که می‌توانید در گذرگاه‌های پرپیچ و خم و برج‌هایی که به‌منظور دشوار شدن دسترسی مهاجمان به قلعه ساخته شده‌اند، قدم بزنید. قلعه بدروم، قلعه‌ای قرون‌وسطایی است که توسط محافظان شوالیه‌های رودز ساخته شده‌اند. 

موزه دریایی بدروم

موزه دریایی بدروم

منبع عکس: سایت njcharters.com (عکاس: ناشناس)

موزه دریایی بدروم (Bodrum Maritime Museum) موزه‌ای است که کسانی که می‌خواهند با کشف تاریخ، در مورد فرهنگ بیشتر بدانند، باید حتما از آن بازدید کنند. این موزه در مرکز شهر قرار دارد و از قلعه بدروم فقط ۵ دقیقه پیاده فاصله است. موزه دریایی بدروم در زمینه تاریخ کشتی‌سازی و قایق‌رانی است و در قسمت دیگر آن، نمایشگاهی از صدف‌ها، مرجان‌ها، ستاره‌های دریایی و سنگ‌ها و اشیای زیبایی که در دریا پیدا شده‌اند، برپا است. بخش دیگری هم به به تاریخ ماهیگیری و ماکت قایق‌هایی اختصاص دارد که به‌منظور ماهیگیری از آن‌ها استفاده می‌شد.

موزه باستان‌ شناسی زیر آب

موزه باستان شناسی زیرآب بدروم

منبع عکس: سایت travelatelier.com (عکاس: ناشناس)

اتاق‌های قلعه بدروم (سنت پیتر) امروزه بازسازی و به موزه تبدیل شده‌اند. موزه باستان‌شناسی زیر آب (Museum of Underwater Archaeology) نیز داخل این قلعه قرار دارد. در این موزه تمام آثار کشف شده باستانی زیرآبی برای تماشای علاقه‌مندان در معرض دید عموم قرار داده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشتی‌های غرق شده و وسایل آن‌ها اشاره کرد. 

ساحل بیتز

ساحل بیتز بدروم

منبع عکس: commons.wikimedia (عکاس: ناشناس)

ساحل بیتز (Bitez Beach) خلیج کم‌عمق طبیعی دارد که برای خانواده‌ها بسیار عالی است، چون عمق آب کم است. در این ساحل ورزش‌های آبی هیجان‌انگیزی را می‌توانید تجربه کنید؛ یکی از بهترین کلوپ‌های بادسواری (یا اسکی بادی) در این ساحل بیتز قرار دارد. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این ساحل، نسیم ملایمی صورت شما را نوازش می‌کند و عصرها هوای مطبوع و خنکی بر ساحل حاکم می‌شود. ساحل بیتز در ۷ کیلومتری بدروم قرار دارد و کسانی که عاشق ورزش‌های آبی هستند، باید از آن بازدید کنند.

موزه هنر زکی مورن

آثار موجود در موزه هنر زکی مورن

منبع عکس: سایت outsidersrepublic.com (عکاس: ناشناس)

موزه هنر زکی مورن (Zeki Muren Arts Museum) نمایشگاهی از لباس‌ها، وسایل شخصی، آلبوم‌ها و آثار هنری هنرمند ترک، زکی مورن که  خواننده، آهنگساز و بازیگر مشهوری بود، است. این موزه در آخرین محل اقامت زکی مورن قبل از مرگش گشایش یافته است. این هنرمند یکی از پیشگامان تحول در موسیقی ترکی بود و در این موزه می‌توانید نحوه اثرگذاری وی در موسیقی معاصر ترکیه را مشاهده کنید.

خلیج بارداکجی

منطقه ای مسکونی در مجاورت دریا در خلیج بارداکجی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Maria Georgiva)

خلیج بارداکجی (Bardakci Cove) نزدیک‌ترین خلیج به مرکز شهر بدروم است. این خلیج کوچک دوست‌داشتنی کوچک است و ساحل شنی دارد و شبیه جواهری پنهان در بدروم است. از هر کسی که بدروم را می‌شناسد بپرسید، می‌گوید خلیج بارداکجی یکی از زیباترین نقاط این شهر است که حتما باید از آن بازدید کرد. پس در سفر به بدروم بازدید از این خلیج زیبا را از دست ندهید.

آمفی تئاتر بدروم

آمفی تئاتر بدروم

منبع عکس: سایت destinology.co.uk (عکاس: ناشناس)

آمفی تئاتر بدروم (Bodrum Amphitheater) مکانی است که در زمان حضور ماسول، فرماندار هخامنشی، در کاریا ۰قرن چهارم قبل از میلاد) ساخت آن آغاز شد، اما تکمیل ساخت این بنا تا دوران امپراتوری روم طول کشید. این آمفی تئاتر سه بخش اصلی سن، جایگاه تماشاگران و محل قرارگیری ارکستر دارد. سالن آمفی تئاتر بدروم طبق استانداردهای رومی ساخته شده است.

دیدنی های کوش آداسی

کوش آداسی یکی از شهرهای استان آیدین ترکیه است. کوش آداسی به‌معنای «جزیره پرنده» است. این شهر بندری در نزدیکی جزیره یونانی ساموس قرار دارد و به همین دلیل برای گردشگران بسیار جذاب است.

کوش آداسی یکی از بزرگ‌ترین بنادر ترکیه است و قایق‌ها و کشتی‌های سایر کشورها نیز در این بندر پهلو می‌گیرند. کوش آداسی علاوه بر طبیعت بکر، تاریخ غنی‌ای نیز دارد و  هم علاقه‌مندان به طبیعت و هم تاریخ‌دوستان می‌توانند با سفر به کوش آداسی، خاطرات فراموش‌نشدنی داشته باشند. در ادامه برترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی را از نگاه کاربران وب‌‌سایت تریپ‌ادوایزر به شما معرفی می‌کنیم.

پارک آبی آدالند

پارک آبی آدالند کوش آداسی

منبع عکس: سایت peninsulatours.com.tr (عکاس: ناشناس)

پارک آبی آدالند (Adaland) در ۴ کیلومتری کوش آداسی قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی اروپا محسوب می‌شود. این پارک آبی حدود ۲۵ هکتار مساحت دارد و شامل سرسره‌های متعدد، استخر و سرسره کودکان، جکوزی، استخر موج، استخر اقیانوس، رودخانه کند، رودخانه رفتینگ، برج‌های پرش، تشک‌های پرش و رستوران است. پس اگر عاشق تفریحات آبی هستید، آدالند جایی است که در سفر به کوش آداسی حتما باید بروید.

قلعه کوش آداسی

حرکت کشتی تفریحی از نزدیکی قلعه کوش‌آداسی

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Tevfik Teker)

در نزدیکی کوش آداسی جزیره کوچکی به نام جزیره کبوتر (Guvercin Ada) وجود دارد که در آن قلعه‌ای باستانی، متعلق به دوران بیزانس و قرت ۱۳ میلادی قرار دارد. دیواره‌های قلعه در اطراف جزیره کشیده شده‌اند و این دیواره‌ها در قرن ۱۹ به قلعه اضافه شده‌اند. این جزیره و قلعه زیبایی چشمگیری دارند و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی محسوب می‌شوند. 

ساحل بانوان

ساحل بانوان کوش آداسی

منبع عکس: سایت kusadasi.com (عکاس: ناشناس)

ساحل بانوان (Kadınlar Denizi) یکی از محبوب‌ترین سواحل شنی کوش آداسی است که در دو کیلومتری جنوب این شهر بندری قرار دارد. انواع ورزش‌های آبی در این ساحل وجود دارد؛ علاوه بر آن افراد می‌توانند با کرایه چتر، در کنار ساحل استراحت کنند. رستوران‌ها و بارهای زیادی انواع غذا و نوشیدنی گوارا را به گردشگران ارائه می‌کنند. 

اوزون پلاژ

اوزون پلاژ کوش آداسی

منبع عکس: سایت kusadasibenim.com (عکاس: ناشناس)

اوزون پلاژ (Uzun Plaj) یکی از پرطرفدارترین سواحل کوش آداسی به‌خصوص در فصل تابستان است. در این پلاژ می‌توانید ورزش‌های آبی، شنا و حمام آفتاب را تجربه کنید. از امکانات اوزون پلاژ می‌توان به محل اقامت، رستوران، صندلی، چتر آفتابگیر، دوش و سرویس بهداشتی اشاره کرد. پشت پلاژ، خانه‌های محلی و بازار کوچکی وجود دارد که برای گردشگران جذاب است. 

ساحل شن‌ های نقره‌ای

ساحل شن های نقره ای

منبع عکس: سایت visitlocalturkey.com (عکاس: ناشناس)

ساحل شن‌های نقره‌ای (Silver Sands Beach) در منطقه SSK قرار دارد. در این ساحل کافه تریایی دوست داشتنی وجود دارد که در طول روز اسنک‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای عرضه می‌کند و عصرها نیز می‌توانید شام را آنجا نوش جان کنید. از کوش آداسی به‌راحتی می‌توانید با استفاده ون‌های ترک به ساحل شن‌های نقره‌ای بروید. 

دیدنی های آلانیا

آلانیا یکی از شهرهای گردشگرپذیر ترکیه است که در استان آنتالیا قرار دارد. آلانیا جزو شهرهای ساحلی ترکیه محسوب می‌شود و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این شهر از نظر تاریخی نیز قدمت زیادی دارد و در گذشته بخشی از امپراتوری ایران بود. موقعیت استراتژیک خاص این شهر سبب شده است که همیشه از آن به‌عنوان دژی مستحکم در برابر مهاجمان استفاده شود. تور آلانیا رفته رفته در بین گردشگران ایرانی نیز شناخته شده است و در حال حاضر ایرانی‌ها این شهر را در فهرست مقاصد خارجی خود قرار می‌دهند. در ادامه جاذبه‌های گردشگری آلانیا را بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت تریپ‌ادوایزر، به شما معرفی می‌کنیم تا با شناخت بیشتری عازم این شهر زیبا شوید.

ساحل کلئوپاترا

ساحل کلئوپاترا

منبع عکس: سایت star.com.tr (عکاس: ناشناس)

ساحل کلئوپاترا (Kaleopatra Plaji) یکی از سواحل آلانیا است که گفته می‌شود زیباترین ساحل این شهر به شمار می‌رود. این ساحل در غرب شبه‌جزیره و روبه روی غار داملاتاش واقع شده است. افسانه‌ای قدیمی وجود دارد که می‌گوید کلئوپاترا پرنسس مصری بود که با کشتی خود سفر می‌کرد و در آلانیا و خلیج آن شنا می‌کرد. طول این ساحل ۲ کیلومتر است و آبی بسیار شفاف دارد. این ساحل به‌لحاظ زیست محیطی، کیفیت آب، امنیت و خدمات، نشان پرچم آبی (Blue Flag) را دارد. 

رودخانه دیم چای 

رودخانه دیم چای آلانیا

منبع عکس: سایت visitalanya.com (عکاس: ناشناس)

دیم چای (Dimcay) یکی از رودخانه‌های ترکیه به طول ۲۰۰ کیلومتر است که از قونیه به‌سمت دریای مدیترانه حرکت می‌کند. این رودخانه در مسیر خود، باعث سرسبزی اطراف خود شده و طبیعت زیبایی را خلق کرده است. دیم چای از آلانیا نیز عبور می‌کند و آلاچیق‌ها و رستورانی متعددی در کرانه آن ساخته شده  و محیط زیبا و دلپذیری را برای گردشگران ایجاد کرده است. 

قلعه آلانیا 

عکس هوایی از قلعه آنالیا

منبع عکس: سایت privateistanbultours.com (عکاس: ناشناس)

قدمت قلعه آلانیا به قرون وسطی (قرن ۱۳ میلادی، مصادف با حکومت سلجوقیان) بازمی‌گردد. این قلعه میان دیوارهایی به طول ۶٫۵ کیلومتر محصور است و اکثر آثار تاریخی آلانیا در اطراف و داخل این قلعه قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ۶ مخزن آب و قسمتی از کلیسای بیزانسی متعلق به ۱۱ اشاره کرد که از آن‌ها به‌خوبی محافظت نشده و رو به ویرانی رفته است. اکثر قسمت‌های این قلعه توسط سلطان علاالدین کیقباد اول و روی باقی‌مانده‌های دوران بیزانس و استحکامات رومی ساخته شده است. امروزه این قلعه به یک موزه روباز تبدیل شده است.

برج سرخ

برج سرخ آلانیا

منبع عکس: سایت turkisharchaeonews.net (عکاس: ناشناس)

برج سرخ (Red Tower) یک برج ۸ ضلعی پنج طبقه است و قطری به طول ۳۰ متر داردو ارتفاع برج نیز بیش از ۳۰ متر است. کار ساخت برج سرخ در اوایل سلطنت سلطان علاالدین کیقباد اول آغاز و در سال ۱۲۲۶ به اتمام رسید.  این برج تاریخی به‌عنوان نمادی از آلانیا به شمار می‌رود و حتی در پرچم شهر نیز از این نماد استفاده شده است. درون برج مخزنی به‌منظور ذخیره آب تعبیه شده است. این برج بازسازی شد و مدتی محل نمایش دائمی فرش، لباس، بشقاب، تابه و اسلحه بود و امروزه به موزه مردم‌شناسی آلانیا تبدیل شده است. 

غار دیم

غار دیم آلانیا

منبع عکس: commons.wikimedia (عکاس: ناشناس)

غار دیم (Dim Cave) دومین غار بزرگ ترکیه است که در ۱۲ کیلومتری شرق آلانیا قرار دارد. برخی می‌گویند قدمت این غار  به یک میلیون سال قبل بازمی‌گردد و دو مسیر در داخل آن وجود دارد، یکی به طول ۵۰ متر و دیگری به طول ۳۶۰ متر. مسیر ۳۶۰ متری با چراغ‌هایی روشن شده است و با عبور از آن می‌توانید غار را با تمام جزئیات مشاهده کنید. در داخل غار دریاچه کوچکی شکل گرفته است. برای رفتن به غار دیم باید سوار اتوبوس‌های این مسیر شوید. 

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین شهرهای ترکیه کدامند؟

استانبول، آنکارا، آنتالیا، قونیه، کوش آداسی، بدروم، مارماریس و آلانیا

مهم‌ترین جاذبه‌های ترکیه چه نام دارند؟

تنگه بسفر، مسجد ایاصوفیه، آنیت‌کابیر، آرامگاه و موزه مولانا، موزه تمدن آناتولی، مارماریس مارینا، ساحل بیتز و...

نویسندگان: مینا رهبری، عاطفه کماسی