سفر ۴ روزه به ابوظبی؛ شهری با جاذبه‌ های مهیج در امارات

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
سفر ۴ روزه به ابوظبی؛ شهری با جاذبه‌ های مهیج در امارات

اگر قصد دارید به شهر ابوظبی سفر کنید و جاذبه‌های دیدنی و مهیج آن را در یک برنامه‌ریزی مناسب بازدید کنید، در این برنامه سفر همراه ما باشید.

اگر با تورهای امارات عازم این کشور هستید، ادامه‌ی مقاله را دنبال کنید؛ برنامه سفری که ارائه شده، به شما کمک می‌کند سفر خوبی را تجربه کنید.

کشور امارات امروزه یکی از کشورهایی است که گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان به آن سفر می‌کنند تا در کنار آشنایی با فرهنگ و تاریخ این سرزمین از جاذبه‌های مهیج و جدید آن بازدید کنند و لحظات نابی را تجربه کنند. ابوظبی پایتخت مدرن و زیبای کشور امارات متحده عربی در کرانه دریای خلیج فارس است که دلایل بسیاری برای سفر به این شهر وجود دارد؛ می‌توانید از آرامش و سکوت کویر لذت ببرید، در دنیای فراری آدرنالین خود را با سریع‌ترین ترن دنیا افزایش دهید یا با تورهای مختلف به قایق‌سواری بپردازید. بی‌شک زندگی پرچنب‌و‌جوش شهری در ابوظبی و مهمان‌نوازی آنان در کنار سنت‌ها و فرهنگ منحصربه‌فرد عربی، سفری خاص و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

برنامه سفر ابوظبی

در ادامه، برنامه سفر ۴ روزه به ابوظبی ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

مسجد بزرگ شیخ زاید (Sheikh Zayed Mosque)

مسجد بزرگ شیخ زاید (Sheikh Zayed Mosque)

  • آدرس: Sheikh Rashid Bin Saeed Street، 5th St - Abu Dhabi - Abu Dhabi - United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب – جمعه‌ها از ۴:۳۰ صبح تا ۱۰ شب
  • مدت بازدید: ۲ ساعت

مسجد بزرگ شیخ زاید، مسجدی باشکوه و زیبا است که در پوششی چشم‌نواز از مرمر ساخته شده و با اختلاف مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر و یکی از نمادهای ابوظبی است. طراحی مسجد ترکیبی از طرح‌های معماری عثمانی، مملوک و فاطمیون است و المان‌های مختلف معماری اسلامی الهام گرفته تا محیطی هماهنگ و در عین حال مدرن داشته باشد. هنرمندانی که در ساخت این بنا مشارکت داشته‌اند از هنرهای مختلف معماری مثلا شیشه‌سازی، کاشی‌کاری و حکاکی استفاده کرده‌اند تا هم فضای داخلی و هم نمای بیرونی مسجد را به بهترین شکل ممکن، زینت دهند.

این مسجد بعد از بیست سال ساخت و ساز در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. گنجایش مسجد، ۴۰ هزار نمازگزار است و این مسجد بزرگترین مسجد در امارات متحده ی عربی است. افراد غیرمسلمان می‌توانند از تمام بخش‌های مسجد از جمله کتابخانه‌ی بزرگ آن دیدن کنند و تورهای همراه با راهنما برای بازدید از این مجموعه وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر خود از این مسجد زیبا گزارش اختصاصی کجارو از این جاذبه دیدنی را مطالعه کنید.

پیشنهاد ناهار

غذا رستوران ابوظبی

آشپزی در امارات، ترکیبی از آشپزی‌ آسیایی و خاورمیانه‌ای است. در واقع رژیم غذایی جدید در امارات، از فرهنگ‌های گوناگون تاثیر پذیرفته، چرا که از سراسر دنیا، مهاجران زیادی در این کشور زندگی می‌کنند. رستوران‌های پیشنهادی زیر را داریم:

خانه استیک مارکو پیر وایت (Marco Pierre White Steakhouse & Grill)

خانه‌ی استیک مارکو پیر وایت (Marco Pierre White Steakhouse & Grill)

خانه‌ی استیک مارکو پیر وایت، توسط سرآشپز مشهور بریتانیایی، مارکو پیر وایت اداره می‌شود. او یکی از جوان‌ترین سرآشپزهایی است که توانسته سه ستاره‌ی میشلن بگیرد. این رستوران برای کسانی مناسب است که عاشق انواع استیک، کباب و غذاهای گوشتی هستند. این خانه‌ی استیک همواره جزو برترین رستوران‌های ابوظبی بوده و با وجود اینکه تمرکز اصلی آن بر غذاهای کبابی و گوشتی است، منوی بسیار گسترده و متنوعی دارد. حتی ماهی و سایر غذاهای دریایی هم در منوی رستوران دیده می‌شود. انواع سوپ را به‌عنوان پیش‌غذا می‌توانید سفارش دهید.

رستوران کاتالان

رستوران کاتالان

رستوران کاتالان خیلی زود توانسته جای خود را در میان رستوران‌های برتر ابوظبی پیدا کند و یکی از محبوب‌ترین رستوران‌ها برای علاقه‌مندان به آشپزی منطقه‌ی کاتالونیا است که در سراسر دنیا شهرت دارد. این رستوران با دکور سنتی‌اش، مهمانان را به سفری در دل تاریخ و به رستوران‌های لوکس و مجلل بارسلون قرن بیستم می‌برد. سرآشپز رستوران، ستاره‌ی میشلن دارد و با غذاهای خلاقانه و ترکیبی از غذاهای سنتی و مدرن، مهمانان را شگفت‌زده می‌کند. منوی رستوران بسیار متنوع و بی‌نقص است و انواع غذاهای لذیذ، پیش‌غذا و دسرهای محبوب در آن دیده می‌شود.

مرکز صنایع دستی زنان (WOMEN’S HANDICRAFT CENTRE)

مرکز صنایع دستی زنان (WOMEN’S HANDICRAFT CENTRE)

  • آدرس: Karama St | Women's Association Complex, Al Mushrif, Abu Dhabi, United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱ ساعت
  • مدت بازدید: ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

مرکز صنایع دستی زنان، مکانی عالی برای آشنایی با مهارت‌های زنان بومی در تولید و تهیه‌ی انواع صنایع دستی است از جمله انواع بافت، گلدوزی، حصیربافی و سایر هنرهای دستی بومی. این مجموعه توسط انجمن زنان ابوظبی مدیریت می‌شود و از زنان محلی و هنرهای دستی آن‌ها حمایت می‌کند. در ضمن در تلاش است تا این هنرهای سنتی را حفظ کند و با آموزش و گسترش آن‌ها، سنت‌ها را زنده نگه دارد. اگر می‌خواهید سوغاتی‌های خاص و بومی خریداری کنید و با این کار از اقتصاد محلی و زنان بومی حمایت کنید، حتما این مرکز را برای خرید سوغات انتخاب کنید. انواع شال، کفش، کیف، فرش و منسوجات، سینی، سبد و سایر محصولات برای فروش در این مجموعه عرضه شده است.

موزه لوور ابوظبی (Louvre Abu Dhabi)

موزه لوور ابوظبی (Louvre Abu Dhabi)

  • آدرس: aadiyat Island, Abu Dhabi, United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۴ دقیقه با ماشین

موزه لوور ابوظبی را باید یک موزه هنر و تمدن دانست که عملیات احداث‌اش در تاریخ هشتم ماه نوامبر سال جاری میلادی به اتمام رسید. ساخت این موزه بخشی از توافق سی ساله بین شهر ابوظبی و دولت فرانسه است. این موزه در منطقه فرهنگی «جزیره سعدیات» (Saadiyat Island) واقع شده است و تقریبا ۲۴ هزار متر مربع وسعت دارد که هشت هزار متر مربع آن به فضای گالری‌ها اختصاص دارد. هشت هزار متر مربع این موزه به گالری‌های هنری آن اختصاص دارد که باعث شده این موزه به بزرگ‌ترین موزه هنری شبه جزیره‌ی عربستان تبدیل شود. طراحی و معماری بنای این موزه توس معمار فرانسوی «ژان نوول» ( Jean Nouvel) انجام شده و مهندسی سازه و مدیریت پروژه‌ی آن توسط شرکت مهندسی «برو هاپیولد» (Buro Happold) از کشور انگلستان انجام شده است.

این موزه شگفت‌انگیز قرار است ویترینی برای شماری از باشکوه‌ترین آثار هنری جهان باشد. طبق شنیده‌ها قرار است در این موزه ۶۰۰ اثر دائمی و نزدیک به ۳۰۰ اثر هنری قرض گرفته شده از سایر موزه و مؤسسات هنری به نمایش گذاشته شوند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از این موزه داشته باشید، مقاله ذکر شده در این بخش را مطالعه کنید.

پارک ملی مانگرو (Mangrove National Park)

پارک ملی مانگرو (Mangrove National Park)

  • آدرس: Abu Dhabi, United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۱۲ صبح
  • مدت بازدید: ۳ تا ۴ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با ماشین

در حومه‌های شرقی شهر، پارک ملی مانگرو (Mangrove National Park) با مساحتی بیش از ۱۸ کیلومتر مربع جنگل‌های درختان مانگرو، در مد بالا قرار دارد که با تورهای قایق‌سواری می‌توانید از این بخش دیدن کنید. زمانی که در کایاک، آرام در حال پدال زدن هستید، با گذر از این زیستگاه غنی متراکم، می‌توانید به مشاهده فلامینگوها، مرغ‌های ماهیخوار و خرچنگ‌ها بپردازید. درختان مانگرو، با ارتفاعی بیش از ۴٫۶ متر، در این زیستگاه آب شور زندگی می‌کنند و دارای یک سیستم طولانی ریشه هستند که مانند لوله تنفسی، به این گیاهان هوا می‌رساند.

تورهای زیادی برای کایاک‌رانی در پارک ملی مانگرو وجود دارند. یکی از این شرکت‌های تور، سی هاوک (Sea Hawk) در بخش شرقی مانگرو مارینا (Mangroves Marina) با سه تور کایاک رانی در روز به ازای ۲۴۰ هزار تومان برای هر فرد، است. اجاره کایاک برای سه ساعت، از ۱۴۰ هزار تومان تا ۲۴۰ هزار تومان، متغیر است.

روز دوم

جزیره یاس (Yas Island)

جزیره‌ی یاس (Yas Island)

  • آدرس: Yas Island
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت بازدید: ۳ تا ۴ ساعت

جزیره‌ی یاس یک جزیره‌ی مصنوعی در نزدیکی ابوظبی است و یکی از مقصدهای گردشگری بسیار لوکس این شهر است. سواحل شنی زیبا فرصتی عالی برای آفتاب گرفتن در ساحل آرام را برای گردشگران فراهم می‌کنند. گردشگاه‌های ساحلی و مسیر مسابقات فرمول یک ابوظبی در این جزیره قرار دارد. این جزیره به وسیله‌ی خودرو، قایق، هواپیمای آب‌نشین قابل دسترس است. ساحل یاس نیز معروف‌ترین ساحل در ابوظبی است که در این جزیره قرار دارد. در این ساحل می‌توانید روی ماسه‌ها لم بدهید، دریا را تماشا کنید، نوشیدنی‌های خنک بنوشید و سراغ ورزش‌های آبی و ساحلی مانند قایق‌رانی، کایاک‌سواری، والیبال ساحلی و بدنسازی بروید. این جزیره تفریحاتی دارد که در ادامه از آن‌ها بازدید می‌کنیم و بی‌شک لحظات خاص و مهیجی را در آن تجربه خواهید کرد.

پارک آبی یاس (Yas Waterworld)

پارک آبی یاس (Yas Waterworld)

  • آدرس: Abu Dhabi - United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

پارک آبی یاس یکی از جذاب‌ترین پارک‌های آبی امارات است که دارای ۴۵ وسیله بازی پرهیجان، در ۱۵ هکتار است. سرسره‌های غول‌آسا، تونل‌های پیچ‌در‌پیچ، رولرکاستر آبی و لیزخوردن در ارتفاع بالا زیر آسمان آبی امارات، آدرنالین خون شما را بالا می‌برند. اگر هم فقط هوس شنا، آبتنی یا آفتاب گرفتن کرده‌اید، می‌توانید سراغ استخر بزرگ، دو رودخانه مصنوعی و تخت‌های مخصوص آفتاب بروید.

دنیای فراری (Ferrari World Abu Dhabi)

دنیای فراری (Ferrari World Abu Dhabi)

  • آدرس: Yas Island - أبو ظبي - United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱۱ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

این پارک موضوعی زنجیره‌ای، شور و هیجان مسابقات فرمول یک را به قلب ابوظبی آورده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر برای علاقه‌مندان به هیجان و ماجراجویی است. دنیای فراری برای خانواده‌ها مقصدی ایده‌آل است. کودکان می‌توانند در بخش مخصوص خودشان رانندگی یاد بگیرند و مهارت‌های خود را بسنجند. علاقه‌مندان به هیجان می‌توانند ترن هوایی Flying Aces را امتحان کنند که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت از حلقه‌های ۵۲ متری که بلندترین در دنیا است، عبور کنند. مجموعه‌ای از ماشین‌های فراری در پارک وجود دارد و مدل‌هایی که قدمت آن‌ها به سال ۱۹۴۷ برمی‌گردد. تور کارخانه‌ی فراری و بازی اطلاعات فراری، برای کسانی که علاقه‌مندان به ماشین هستند، بسیار جذاب است.

روز سوم

قصر الحصن (Qasr Al-Hosn)

قصر الحصن (Qasr Al-Hosn)

  • آدرس: Sheikh Rashid bin Saeed Al Maktoum Street، Al Hosn - Abu Dhabi - United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۲ ساعت

قصر الحصن که با نام قلعه‌ی قدیمی یا قلعه‌ی سفید هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین بنای ابوظبی و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر است. این قصر در سال ۱۷۹۳ به عنوان اقامتگاه خانواده‌ی حاکم و مقر حکومت ساخته شده است. فضای داخلی قصر الحصن، مرمت شده و بازسازی شده و امروزه به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشانه‌ای از تاریخ و فرهنگ ابوظبی است. نمایشگاه عکس و آثار صوتی از تاریخ این شهر در موزه وجود دارد. محوطه‌ی موزه، کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد.

بلوار ساحلی کورنیش (The Corniche)

بلوار ساحلی کورنیش (The Corniche)

  • آدرس: Abu Dhabi, United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مدت بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

بلوار ساحلی کورنیش بهترین مکان برای گذراندن شب‌های تابستانی در ابوظبی که ۸ کیلومتر طول دارد. این بلوار که محبوب‌ترین پاتوق در این شهر است، فضاهای سبز متنوع، فواره‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، نیمکت‌ها و آلاچیق‌های خنک برای توریست‌ها و اهالی ابوظبی دارد. علاوه بر این‌ها کلی کافه گوناگون و تفریحات آبی هم در این بلوار می‌توانید پیدا کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران هاکاسان

رستوران هاکاسان

در رستوران هاکاسان، بهترین غذاهای چینی در فضایی شیک و مجلل، سرو می‌شوند. تالار غذاخوری این رستوران، بسیار بزرگ و مجلل است و ترکیبی از جذابیت مدرن ابوظبی و آشپزی خاص چینی را به مهمانان خود عرضه می‌کند. لی کوک هوا، سرآشپز خلاق و بااستعداد این رستوران از مهمانان خود را غذاهایی خاص و خلاقانه پذیرایی می‌کند. یکی از غذاهای ویژه‌ی رستوران عبارت است از اردک پکن همراه با خاویار. در این رستوران بهترین و باکیفیت‌ترین غذاها را با خلاقانه‌ترین تزیینات، نوش جان خواهید کرد.

رستوران لی‌ بیروت (Li Beirut)

رستوران لی‌ بیروت (Li Beirut)

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای لبنانی هستید، حتما باید به رستوران لی‌ بیروت سر بزنید.  این رستوران، امتیاز بالایی دارد و جزو برترین رستوران‌های ابوظبی است و در بخش‌های مختلف توانسته جوایز متعددی بگیرد. این رستوران از مهمانان خود در فضایی با چشم‌اندازهای دیدنی از دریا پذیرایی می‌کند و غذاهای سنتی و مدرن لبنانی را با خلاقیت و تاثیر پذیرفتن از غذاهای اروپایی سرو می‌کند. منوی رستوران به تنهایی یک شاهکار غذایی است و شامل بهترین و محبوب‌ترین غذاهای لبنانی و دسرهای لذیذ است.

دهکده‌ میراث فرهنگی (Heritage Village)

دهکده‌ی میراث فرهنگی (Heritage Village)

  • آدرس: Abu Dhabi Theatre Rd, Corniche Brake water، Near Marina Mall - Abu Dhabi - United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

این دهکده‌ی میراث فرهنگی یک نمونه‌ی ساخته شده با الهام از زندگی بادیه‌نشینی است که گردشگران را با سبک زندگی اهالی این منطقه تا قبل از کشف نفت آشنا می‌کند. این دهکده در یک منطقه‌ی ساحلی واقع شده و برای گشت و گذار بعد از بازدید بسیار مناسب است. نمایشگاه‌های مختلفی از موضوعات روزمره‌ی زندگی بادیه‌نشینی در این مجموعه برپا شده است. در کارگاه‌های مختلف می توانید با صنایع دستی منطقه از جمله انواع بافت‌های سنتی و فلزکاری سنتی آشنا شوید. غواصی مروارید و کشاورزی محلی از دیگر مواردی است که در این موزه به آن پرداخته شده است؛ در واقع این دو مورد، پیش از استخراج نفت، مهم‌ترین منابع درآمد اهالی این منطقه بوده است.

سکوی بازدید در هتل برج‌های اتحاد (Observation Deck at 300)

سکوی بازدید در هتل برج‌های اتحاد (Observation Deck at 300)

  • آدرس: Jumeirah At Etihad Towers Corniche Rd | Al Ras Alakhdar, Abu Dhabi 111929, United Arab Emirates
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با ماشین

برج‌های اتحاد نام یک مجتمع تشکیل شده از پنج برج، در مرکز ابوظبی در کشور امارت متحده عربی است که هزینه ساخت آن‌ها بالغ بر ۲٫۵ میلیارد درهم هزینه برداشته است. از بالای این برج‌ها می‌توانید چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر ابوظبی را در طبقه‌ی هفتاد و چهارم ببینید.

سکوی بازدید در هتل برج‌های اتحاد، پاسخی به سکوی بازدید برج خلیفه است. از اینجا می‌توانید چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از افق شهری ابوظبی را در طبقه‌ی هفتاد و چهارم برج ببینید. برای کسانی که مهمان هتل نیستند، هزینه‌ی ورودی وجود دارد، ولی اگر در رستوران این سکو، غذا، اسنک یا نوشیدنی بخورید، این هزینه به شما برمی‌گردد. خوردن یک نوشیدنی لذیذ در این ارتفاع و تماشای دیدنی‌ترین چشم‌اندازهای ممکن از ابوظبی، تجربه‌ای است که هرگز آن را فراموش نمی‌کنید.

روز چهارم

واحه‌ی لیوا (Liwa)

واحه‌ی لیوا (Liwa)

  • آدرس: Abu Dhabi, United Arab Emirates
  • مدت بازدید: ۱ روز کامل

تورهای کویرگردی و دشت‌گردی که به آن‌ها سافاری یا وحش‌گشت نیز می‌گویند، از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در ابوظبی است. در این تورها می‌توانید از تماشای بیابان شنی لذت ببرید و شور، هیجان و ماجراجویی را همراه با آرامش و سکوت کویر تجربه کنید. تماشای غروب و طلوع آفتاب در کویری، غذاخوردن با بومیان منطقه و شترسواری از تفریحات به‌یادماندنی در این تورها هستند.

واحه‌ی لیوا (Liwa)

در جنوب شیخ‌نشین ابوظبی، واحه‌ی لیوا قرار دارد، جایی که مقصدی فوق‌العاده برای فرار از شلوغی شهر است. این منطقه‌ی مسکونی به خاطر زراعت خرما از قدیم مشهور است و در دامنه‌ی یکی از بزرگترین تپه‌های شنی دنیا قرار دارد. این واحه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی ابوظبی قرار دارد و می‌توان تور کویرگردی را از این منطقه شروع کرد.

برنامه سفر ابوظبی

پس از سفری ۴ روزه در ابوظبی به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که ابوظبی به غیر از کاخ‌ها و تفریحات مهیج دارای مراکز خرید بسیار عالی است که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به آنجا برویم و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنیم؛ از جمله مراکز خرید مهم در این شهر می‌توان به بازارچه محلی شرایتون، بازار طلای مدینه زاید، بازار مرکزی ابوظبی و پاریس اونیو اشاره کرد.

این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه