راهنمای سفر به شیامن

شیامن شهری ساحلی در چین است و یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور به شمار می‌رود. معبد نانپوتو، موزه پیانو گولانگیو و آکواریوم دنیای زیر آب شیامن از دیدنی‌ های شیامن محسوب می‌شوند.

درباره شیامن بیشتر بدانید: 

معرفی شیامن

تاریخچه شیامن

آب و هوای شیامن

راهنمای سفر به شیامن

سوغات شیامن

جاهای دیدنی شیامن

معرفی شیامن

شیامن (Xiamen) یکی از شهر‌های استان فوجیان در کشور چین، واقع در قاره آسیا است. این شهر که در جنوب‌شرقی استان و در کنار تنگه تایوان قرار دارد، در فاصله ۴۵۰ کیلومتری از هنگ‌کنگ و ۸۰۰ کیلومتری از شانگهای واقع شده و از شمال به کوانژو و از غرب با جانگجاو همسایه است.

جمعیت شهر شیامن بیش از ۵.۱ میلیون نفر و مساحت آن حدود ۳.۲ هزار کیلومتر مربع است. دین غالب ساکنان شیامن شامل بودیسم، تائویسم، کنفوسیانیسم و برخی دیگر از ادیان و آیین‌های بومی چین می‌شود و در رده بعدی مسیحیان و مسلمانان قرار دارند. زبان رسمی این شهر، چینی ماندارین است.

شیامن

شهر شیامن زیر نظر حکومت مرکزی اداره می‌شود. جمهوری خلق چین، حکومتی سوسیالیستی به شمار می‌رود که در آن رئیس‌جمهوری ریاست کشور را به عهده دارد و نخست وزیر در راس هیئت وزرا می‌نشیند. حکومت از ۵ شاخه تشکیل شده است که با نام یوان شناخته می‌شوند: یوان مقننه، یوان مجریه، یوان قضاییه، یوان حسابرسی که وظیفه آن کنترل عملکرد شاخه‌های حکومت است و یوان سنجش و گزینش که مسئول تایید و بررسی کیفیت کارکنان حکومت است.   

تاریخچه شیامن

تا سال ۱۸۴۰، کشورهای غربی تنها در بندر گوانگژو و تحت شرایط کنترل‌شده حق تجارت داشتند. بعد از شکست چین در جنگ تریاک نخست و اشغال هنگ کنگ توسط بریتانیا، ۴ بندر تجاری دیگر به روی تاجران خارجی باز شد: شیامن، فوژو، نینگبو و شانگهای. در سال ۱۹۷۰ و با اجرایی کردن سیاست‌های اصلاح‌طلبانه، شیامن به یکی از مناطق ویژه اقتصادی چین تبدیل شد.

شیامن

آب و هوای شیامن

آب و هوای شیامن نیمه‌گرمسیری مرطوب، همراه با بادهای موسمی است. تابستان‌هایی طولانی، گرم و مرطوب، و زمستان‌هایی کوتاه، معتدل و خشک دارد. متوسط دمای هوا در طول سال از ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۱.۳۳۲ هزار میلی‌متر برآورد شده است.

راهنمای سفر به شیامن

فرودگاه بین‌المللی شیامن گائوچی قطب اصلی پروازها در شرق چین است و پرواز‌هایی از/ به سئول، آمستردام، کوالالامپور، بانکوک، لهاسا، هنگ کنگ، شانگهای و بسیاری دیگر از مقاصد داخلی و خارجی در آن برقرار است. شیامن سه ایستگاه قطار دارد که این شهر را با خط آهن به شهرهای شانگهای، فوژو، نانجینگ، شنزن، هانگژو و برخی شهرهای دیگر وصل می‌کند. تعدادی از سرویس‌های قطار تندرو هستند. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز می‌توانید از اتوبوس‌ها، مترو، تاکسی، دوچرخه، موتور سیلکت و فری استفاده کنید.

سوغات شیامن

شیامن

مرواریددوزی، بادام‌زمینی برشته، صنایع دستی بومی، مهره‌دوزی، کوزه‌های رنگی و صنایع دستی سنگ یشم از سوغاتی‌های شیامن به شمار می‌رود. شما برای خرید می‌توانید به «واندا پلازا» (Wanda Plaza) و «اس‌ام تاون پلازا» (SM Town Plaza) مراجعه کنید.

جاهای دیدنی شیامن

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شیامن می‌توان به «معبد نانپوتو» (Nanputuo Temple)، «باغ گیاه‌شناسی شیامن» (Xiamen Botanical Garden)، «موزه پیانو گولانگیو» (Gulangyu Piano Museum)، «باغ شوژوانگ» (Shuzhuang Garden)، «موزه بین‌المللی هنر‌ نگارش شیامن» (Xiamen International Lettering Art Museum )، «دژ کوه هولی» (Huli Mountain Fort) و «باغ یویوان» (Yuyuan Garden) اشاره کرد.

دیگر دیدنی‌ های شیامن شامل «باغ یوانبو شیامن» (Xiamen Yuanbo Garden)، «پارک ژونگ شان» (Zhongshan Park)، «موزه چینی‌های مهاجر» (Overseas Chinese Museum)، «آکواریوم دنیای زیر آب شیامن» (Xiamen Underwater World) و «موزه ارگ گولانگیو» (Gulangyu Organ Museum) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map