فاضلاب، دامن گیر قنات زارچ

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
فاضلاب، دامن گیر قنات زارچ

قنات زارچ طولانی‌ترین قنات جهان‌ است که غرق در فاضلاب شده است.

علی اصغر سمسار یزدی، مشاور ارشد مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی گفت:

قنات زارچ با طول بیش از ۸۰ کیلومتر، یکی از قدیمی‌ترین قنوات یزد است که حدود دو سال پیش در قالب ۱۱ حلقه قنات کشورمان به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود:

در شرایط کنونی هر چند هنوز آب در این قنات جریان دارد، ولی برداشت از آن بسیار محدود است؛ چراکه در برخی از مناطق، فاضلاب‌‏های خانگی به آن متصل شده‎‎اند.

قنات زارچ با وجود خشک ‎سالی‎ها و تغییرات اقلیمی مقاومت کرده و هنوز خشک نشده است، ولی با حفر پیشکار و لای‌روبی ورودی این قنات در خویدک و روستای فهرج می‎‎توان آبدهی کنونی آن را افزایش داد.

به گفته سمسمار یزدی نظام‎های حاکم بر قنات که شامل حفر و مدیریت آن در تقسیم و توزیع آب و مالکیت آن بوده، هرکدام ساز و کارهای ویژه‎‎ای را در خود جای داده است. از طرفی بخشی از اراضی کشاورزی در محله سرچشمه زارچ نیز هنوز تحت شرب این منبع آب زیرزمینی قرار دارند که این موضوع به اهمیت حفظ حیات آن افزوده است.

 یکایک افرادی که در این استان کویری یزد زندگی می‎ کنند باید آگاه به مسئولیت خود در قبال حفظ منابع آبی استان از جمله این قنات و سایر قنوات استان باشند تا به‌طور غیرمتعارف آب آن‌ها مصرف نشود.

جواد دائمی نماینده و کارشناس قنات زارچ بیان کرد:

به‌دلیل طولانی بودن قنات، حشرات ‎‎زدایی آن کار راحتی نیست و این در حالی است که با ورود فاضلاب‌های شهری و خانگی به آن، مشکل هجوم جانواران موذی در آن دوچندان شده است.

این قنات یک دهه قبل توسط این فاضلاب آلوده می‌‏‏شد، ولی خوشبختانه با پیگیر‎‎ی‎‎های اداره‌کل میراث فرهنگی، از ورود این فاضلاب هم‌اکنون جلوگیری شده و در حال حاضر با توجه به جهانی شدن دیگر هیچ فاضلابی نمی‌تواند باعث آلودگی آن شود.

از نظر وی عدم اختصاص اعتبار کافی برای حفاظت از قنات مهم‌ترین مشکل کنونی قنات زارچ است.

ساشا ریاحی‌مقدم معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خبر از اجرای برنامه دوره‌ای مه‎‌پاشی پایاب‌ها و آسیاب‌های آبی در مسیر این قنات به‌منظور از بین بردن حشرات و آلودگی‌‏های آن داد.

به گفته وی طرح حفاظت و مرمت قنات زارچ از ابتدای سال ۹۴ در راستای اهداف ثبت جهانی قنوات ایرانی با احیا و مرمت سازه‌های وابسته به قنات آغاز شده است.

قنات زارچ با بیش از ۸۰ کیلومتر طول و ۳۰۰۰ سال قدمت از جمله قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های جهان است. این قنات به‌دلیل ‌اهمیت سازه‌‎‎ای و شاخصه‌های گردشگری در قالب مجموعه قنات‎‎های ایران ثبت جهانی شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه