مذاکره با افغانستان به منظور تسهیل ورود قانونی افغان ها به ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
مذاکره با افغانستان به منظور تسهیل ورود قانونی افغان ها به ایران

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خبر از مذاکره و رایزنی با دولت افعانستان به منظور ساده‌تر کردن ورود قانونی به ایران داد.

احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به حضور ۳ میلیون اتباع مجاز و غیرمجاز در کشور گفت:

از این ۳ میلیون نفر، بیش از ۱٫۵ میلیون نفر مجاز و مابقی نیز غیرمجاز هستند که در راستای فرمان مقام معظم رهبری فرزندان این اتباع غیرمجاز را در مدارس ثبت‌نام کردیم و این امر موجب شد تا خانواده‌های آنان از تعقیب قضایی و یا اخراج مصون شوند.

او لفزود:

حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت اتباع غیرمجاز که در گذشته مدرک قانونی داشته و یا به نوعی نیاز به حمایت دارند، سرشماری شده‌اند و ما نیز در این راستا تلاش کردیم ورود قانونی به ایران را ساده کنیم تا نیاز به ورود غیرقانونی نباشد به همین منظور با دولت افغانستان در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا این مشکل نیز برطرف شود.

حدود ۱۷ هزار دانشجو و بیش از ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی از جمعیت پناهندگان کشورهایی مانند افغانستان و عراق و ... در کشور وجود دارد و هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل پناهندگان و مهاجران در هیچ رشته‌ای وجود ندارد و تلاش‌ها بر آن است تا دانشجویان ممتاز و نخبه تحت حمایت‌های ویژه قرار گیرند.

وزارت علوم ۵۰۰ بورسیه را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است که دانشجویان این کشور بتوانند از تحصیلات عالیه در این زمینه بهره‌مند شوند و ممنوعیت مناطق برای تحصیل که در سال‌های گذشته وجود داشت، حذف شده و امروزه در همه جای کشور امکان تحصیل برای این افراد وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه