حقایق جالب درباره کالینینگراد، روسیه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره کالینینگراد، روسیه

شهر بسیار زیبای کالینینگراد، میزبان جام جهانی 2018 ، کاملا از خاک روسیه جدا است و .حقایق جالبی را در خود نهفته است، که در ادامه با آن ها آشنا می‌شویم.

کالینینگراد واقع در شمال‌غربی روسیه، و مرکز استان کالینینگراد است. این شهر با روسیه هیچ مرزی ندارد و همسایه لهستان، لیتوانی و هم مرز دریای بالتیک است. این شهر ساکنان مختلف، افراد مشهور، جنگ جهانی دوم و اتفاق‌های زیاد دیگری را دیده و تجربه کرده است.

حقایق جالب درباره کالینینگراد

کالینینگراد

۱. نام قبلی این کالینینگراد، کونیگسبرگ بوده است. این شهر در قرن ۱۳ توسط شوالیه‌های تتونیک ساخته شد که در آن زمان به پروس و آلمان تعلق داشت. این شهر پس از جنگ جهانی دوم، بخشی از شوروی، و در دهه ۱۹۹۰ بخشی از روسیه شد. زمانی که در کانینیگراد قدم می‌زنید، تاریخ را به طور واقعی در تمام معماری‌ها مشاهده می‌کنید.

ایمانوئل کانت

۲. ایمانوئل کانت، فیلسوف روشنفکر آلمانی، و یکی از مهم‌ترین متفکران فلسفه مدرن، مشهورترین ساکن این شهر است. شایعات بر این مبنا است که کانت، هر روز در ساعت مشخصی از عصر به پیاده‌روی می‌رفته است. او تا حدی وقت‌شناس بود که محلی‌ها می‌توانستند ساعت‌های خود را با کارهای روزمره او تنظیم کنند. مقبره او در کلیسای کونیگسبرگ، یکی از مکان‌های جذاب برای فلسفه دوستان، قرار دارد.

اولین کتاب به زبان لیتوانی

۳. اولین کتابی که به زبان لیتوانی نوشته شد، در این شهر به چاپ رسید. در قرن ۱۶، کونیگسبرگ مهم‌ترین مرکز فرهنگ لیتوانی بود، چراکه اولین کتابی که به این زبان نوشته شد؛ یعنی کتاب Catechism نوشته Martynas Mazzvydas، در این شهر به چاپ رسید. از ۲۰۰ نسخه‌ای که به چاپ رسید، تنها دو نسخه باقی مانده است، که یکی در کتابخانه دانشگاه Vilnius لیتوانی، و دیگری در کتابخانه دانشگاه Nicolaus Copernicus در ترونی لهستان نگهداری می‌شود.

۴. دو شهر به نام کالینینگراد وجود داشته است. کونیگسبرگ در سال ۱۹۴۵ به شوروی پیوست. در سال ۱۹۴۶، پس از مرگ یکی از مهم‌ترین فعالان سیاسی شوروی، میخاییل کالینین، نام شهر به کالینینگراد تغییر یافت. علاوه بر این شهر، و پیش از تغییر نام آن، یک شهر دیگر به همین نام در استان مسکو وجود داشت، که این شباهت باعث بوجود آمدن مشکلاتی می‌شد؛ برای مثال نامه‌ها اشتباهی تحویل داده می‌شدند. این مشکل با تغییر نام کالینینگراد در مسکو به کورولیوف در سال ۱۹۹۶۷، حل شد.

کهربا

۵. کالینینگراد، دارای بیش از ۹۰ درصد کهربای جهان است. تکه‌ای بی‌نقص از صمغ فسیل‌شده، که به سنگ خورشیدی نیز شهرت دارد، می‌تواند به اندازه طلا ارزشمند باشد. اگر داخل این جواهر، حشره یا مارمولکی گیر افتاده باشد، قیمت آن بالاتر نیز می‌رود.

۶. تعداد کمی از اجداد اهالی کالینینگراد، اهل همین شهر بوده‌اند. این شهر پس از جنگ جهانی دوم بخشی از شوروی شد و آلمانی‌هایی که جان سالم به‌در برده بودند، از آنجا بیرون شدند. پس از آن، افراد زیادی از قسمت‌های مختلف روسیه به این شهر آمدند و ساکن شدند.

۷. اهالی کانینیگراد، این شهر را روسیه کوچک، و باقی کشور را روسیه بزرگ می‌نامند. این شهر معمولا در میان روس‌ها بهترین شهر روسیه از لحاظ تجاری و زندگی به شمار می‌رود.

کالینینگراد

۸. اینجا یک شهر ساحلی است. با اینکه کالینینگراد به طور مستقیم به دریا دسترسی ندارد، اما نزدیک قسمتی قرار گرفته است که رودخانه پرگولیا در آنجا وارد خلیج کالینینگراد می‌شود. این شهر دارای یک خلیج بزرگ، و میزبان دفاتر نیروی دریایی و ناوگان روسیه است. شهرهای کوچک اطراف شهر، ساحل‌های زیبایی دارند که می‌توان با انواع اتوبوس و قطار حومه به آنجا رفت. با اینکه شهر از دریا دور است، اما از آنجا که باد و باران در کالینینگراد همیشگی است، بوی دریا را به راحتی می‌توان احساس کرد.

فستیوال جاز

۹. کالینینگراد میزبان اجراها و برنامه‌های موزیکال بین‌المللی است. این برنامه‌ها شامل مسابقه اُرگ میخاییل تاریوردیوف، فستیوال جاز کالینینگراد، فستیوال راک کالینینگراد، و بسیاری دیگر است. هر پاییز، این شهر میزبان فستیوال هنری بالتیک است که طی آن، تئاترهای بسیاری از سراسر روسیه، بهترین اجراهای خود را به روی صحنه می‌برند.

۱۰. کالینینگراد منزلگاه بیش از ۲۰ دانشکده و دانشگاه است. بزرگ‌ترین دانشگاه، دانشگاه فدرال ایمانوئل کانت است که برخی ساختمان‌های آن متعلق به دانشگاه آلبرتینای کونیگزبرگ، ساخته‌شده در سال ۱۵۴۴ هستند. رشته‌های این دانشگاه‌ها شامل نیروی دریایی، وکالت، و غیره هستند.

۱۱. جاذبه‌های کالینینگراد شامل موارد زیر است:

  • fishing village: متاسفانه مرکز تاریخی این شهر طی جنگ جهانی دوم از بین رفت، اما بسیاری از ساختمان‌ها بازسازی شدند. یکی از این مکان‌های بازسازی‌شده، منطقه Fishing Village است که به سبک آلمانی ساخته شده است.
  • باغ وحش کالینینگراد: این باغ‌وحش یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های روسیه، و عضو انجمن آبزیگاه و باغ‌وحش‌های اروپا است. این مکان را فرد تاجری به نام Klaas در سال ۱۸۹۶ افتتاح کرد.
  • موزه اقیانوس جهان: این نمایشگاه، یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌های دنیا است، که برخی از جاذبه‌های آن، چه علمی و چه نظامی، زیر آب و در کنار ناوگان‌های قدیمی قرار گرفته‌اند. درون این ناوگان‌ها، خود نمایشگاه برپا است. بخش دوم موزه روی زمین قرار دارد که شامل آکواریوم‌ها با ماهی‌های عجیب، مجموعه‌ای از صدف‌ها و مرجان‌ها و اسکلت بسیار بزرگ یک نهنگ عنبر است.
  • دروازه پادشاه: این دروازه در نزدیکی موزه اقیانوس جهان قرار گرفته است که عکس‌های آن را به عنوان یک وسیله خوش‌یمن در سالروز ۷۵۰ سالگی کونیگزبرگ به‌کار بردند. امروز دروازه پادشاه میزبان نمایشگاه بزرگ سفارت است که تاریخ افتتاح و گسترش شهر را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان دروازه پادشاه، ابتدا با نگهدارنده کلید شهر ملاقات می‌کنند: گربه پروسی، که مردم اعتقاد دارند اگر آن را نوازش کنید برایتان خوش‌شانسی می‌آورد.

    پاسپورت روسیه

۱۲. پاسپورت روسیه تنها در خود کشور قابل استفاده است. اگر یک فرد روس بخواهد به اروپا سفر کند باید ویزای شینگن داشته باشد تا بتواند وارد مناطق شینگن بشود. از آنجا که کالینینگراد با کشورهای اروپایی احاطه شده است، اهالی این شهر به ویزای شینگنی نیاز دارند که از بدو تولد به آن‌ها داده می‌شود. بنابراین اهالی کالینینگراد بیش از دیگر روس‌ها به اروپا سفر می‌کنند. آن‌ها گاهی برای خرید یا آخر هفته به لیتوانی، و از آنجا به لهستان می‌روند؛ کاری که برای دیگر اهالی روسیه غیرمعمول است. سفر به ویلینوس، پایتخت لیتوانی، با قطار ۶ ساعت طول می‌کشد و هزینه آن ۳۰۰۰ روبل روسیه است.

ماشین های آلمانی

۱۳. بیشتر ماشین‌های کالینینگراد آلمانی هستند؛ چراکه هم ارزان‌تر است و هم انتقال آن از آلمان خیلی راحت‌تر از آوردن خودرو از روسیه است. جالب است بدانید که فاصله این شهر تا برلین ۷۵۰ کیلومتر و تا مسکو ۱۲۰۰ کیلومتر است.

۱۴. آب و هوای کالینینگراد از باقی روسیه متفاوت است. خود را برای یک آب و هوای مرطوب آماده کنید. اگر تا به حال به سن پترزبورگ رفته باشید، می‌دانید درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. هوا طی یک روز مدام درحال تغییر است. دمای هوا در زمستان بین +۵ و +۱۰ درجه سانتی‌گراد متغیر، و با باد و رطوبت همراه است. دمای +۱۰ درجه بسیار خشن است و توصیه می‌کنیم اصلا در این هوا از خانه خارج نشوید. آسمان شهر در ۱۸۵ روز سال بارانی است، پس زمان سفر حتما با خود چتر، لباس گرم، شال و کلاه ببرید.

۱۵. در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۰:۰۲، هفت بیلیون‌امین نفر جهان در کالینینگراد به دنیا آمد. سازمان ملل متحد آن را ثبت کرد. نام این پسر Pyotr، و سومین فرزند خانواده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه