کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش چهار شنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟

شهرهای ساحلی و بندرهای جنوب و شمال، جزو کم ارتفاع ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند که اغلب در کرانه دریاهای مازندران، مکران و خلیج فارس قرار دارند.

ارتفاع شهرهای مختلف معیاری قابل‌توجه در بررسی آب و هوای هر شهر به شمار می‌رود. ارتفاع شهرها در مقایسه با بلندی آ‌ن‌ها نسبت به آب‌های آزاد محاسبه می‌شود و به همین دلیل، کم ارتفاع ترین مناطق ایران اغلب شهرهای ساحلی ایران هستند. دریای مازندران، مکران و خلیج فارس در شمال و جنوب، بخش قابل‌توجهی از ایران را شکل داده‌اند و نواحی اطراف آن‌ها را جلگه‌های پست و کم ارتفاع تشکیل می‌دهند.

زیباترین سواحل ایران در زمره کم ارتفاع‌ ترین شهرهای ایران قرار دارند. گرچه ارتفاع شهرهای کویری ایران نیز در مقایسه با مناطق کوهستانی کم است، این شهرها رتبه بعدی در شهرهای کم ارتفاع را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین باید در نظر داشت که دریای خزر در شمال ایران، جزو آب‌های آزاد نیست و ارتفاع این دریاچه از سطح دریا در بعضی دوره‌های زمین‌شناسی تا منفی ۲۷ متر نیز رسیده است؛ از این‌رو، اغلب شهرهای جلگه‌های شمالی ایران ارتفاع کمتری نسبت به شهرهای ساحلی جنوب کشور دارند.

در این مقاله به معرفی برخی از شهرهای کم ارتفاع ایران می‌پردازیم و موقعیت این شهرها به‌همراه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و بهترین زمان سفر به آ‌ن‌ها را بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است با توجه به اختلاف ارتفاع نسبی در قسمت‌های مختلف یک شهر، «میانگین» ارتفاع هر شهر از سطح دریا در نظر گرفته شده است.

۱۶. بندر عسلویه

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۸ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان بوشهر، شهرستان عسلویه (مشاهده روی نقشه)

سواحل صخره ای خزه ای عسلویه با آلاچیق های حصیری و درختان نخل

منبع عکس: سایت گردشگری ایران، عکاس نامشخص

بندر عسلویه از شهرهای ساحلی و کم ارتفاع ایران در استان بوشهر است که آن را با عنوان قطب صنعتی گاز ایران می‌شناسند. این شهر نیز مانند بسیاری از بندرهای ایران به‌دلیل قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی و انجام تبادلات تجاری مختلف، اهمیت بالایی دارد. بندر عسلویه در جوار خلیج فارس قرار دارد و منطقه اقتصادی پارس جنوبی از معروف‌ترین بخش‌های آن است. با وجود اقلیم گرم و خشک این منطقه، در نزدیکی این بندر جاذبه‌های گردشگری متنوعی قرار دارد که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به گردشگری خالی از لطف نیست.

آسیاب آبی بندر عسلویه یکی از آثار تاریخی این شهر است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. روستای بنود از توابع این بندر، از زیباترین جاهای دیدنی عسلویه به شمار می‌رود. اطراف این روستا را صخره‌های بلند و تماشایی و آبگیرهای زیبا پوشانده‌اند که مقاصدی مناسب برای ورزشکاران صخره‌نورد و علاقه‌مندان به تفریحات آبی هستند. آبشار درزو در نزدیکی روستای اخند نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی نزدیک به عسلویه است و در ماه‌های اسفند و فروردین بسیار پرآب می‌شود.

کشتی های پهلو گرفته در اسکله بندر عسلویه از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

خلیج نایبند با سواحل صخره‌ای و چشم‌انداز تماشایی از خلیج فارس از دیگر دیدنی‌های بندر عسلویه به شمار می‌رود. سواحل این منطقه از مهم‌ترین مراکز زاد و ولد گونه‌های کمیاب لاک‌پشت‌ها هستند و در گذشته نیز محل صید و تجارت مروارید بوده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی عسلویه می‌توان به جنگل حرا، دهکده گردشگری پازارگاد، اسکله نخل تقی و سد بستانو اشاره کرد.

در سفر به بندر عسلویه می‌توانید زمانی را به گشت‌وگذار در مراکز خرید این شهر و بازارهای سنتی آن مانند بازار ماهی‌فروشان اختصاص دهید. بهترین زمان سفر به بندر عسلویه فصل‌های پاییز و زمستان و نخستین روزهای بهار است. این بندر فرودگاه دارد و دسترسی به آن از بندر بوشهر نیز در مسیر جاده‌ای میسر است.

۱۵. بندر بوشهر

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۸ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: مرکز استان بوشهر، شهرستان بوشهر (مشاهده روی نقشه)

کشتی های پهلو گرفته در جوار بلوار ساحلی بندر بوشهر

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

بندر بوشهر از دیگر شهرهای کم ارتفاع و ساحلی جنوب ایران در مرکز استان بوشهر است که در کرانه خلیج فارس قرار دارد. بخش زیادی از مناطق غربی و جنوبی این بندر در جوار دریا قرار گرفته‌اند. بندر بوشهر را در گذشته با نام بندر «ریشهر» می‌شناختند. این شهر در گذشته از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و تجاری ایران بود و صیادی، کشتی‌سازی، صادرات و واردات از مهم‌ترین مشاغل مردم بندر بوشهر بودند. امروزه نیز مناطق ویژه اقتصادی بوشهر و انرژی پارس در این بندر واقع شده‌اند.

بندر بوشهر تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و بناها و آثار تاریخی متنوعی از دوره‌های مختلف در آن به یادگار مانده‌اند. نام بافت قدیمی شهر بوشهر در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد و روز هجدهم اسفند ماه را با نام روز بوشهر می‌شناسند. از مهم‌ترین جاهای دیدنی بوشهر می‌توان به کلیسای گئورک مقدس، عمارت دهدشتی، مدرسه گلستان، موزه دریانوردی، عمارت کلاه فرنگی و عمارت ملک اشاره کرد. آب‌انبار قوام نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر است که در نزدیکی ساحل قرار دارد و در حال حاضر، به رستوران و چایخانه سنتی تبدیل شده است.

موج های دریا در ساحل صخره ای بنود عسلویه

منبع عکس: خوزستان خبر، عکاس نامشخص

سواحل تفریحی بوشهر از دیگر جاذبه‌های مورد توجه این شهر هستند. در این سواحل امکانات رفاهی مناسب و تفریحات آبی متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. ساحل ریشهر، ساحل صدفی بوشهر، پارک ساحلی شغاب، ساحل آب شیرین کن و ساحل بنود از معروف‌ترین سواحل تفریحی بوشهر هستند.

در سفر به بندر بوشهر می‌توانید زمانی را به گشت‌وگذار در بازار محلی و بافت تاریخی این شهر اختصاص دهید. بافت قدیمی بوشهر محیطی مناسب برای آشنایی با فرهنگ مردم بومی این منطقه و خرید سوغات است. محصولات خوراکی جنوب ایران مانند انواع ماهی، خرما و میوه‌های گرمسیری نیز در بازار محلی این شهر به فروش می‌رسند.

بندر بوشهر آب و هوایی گرم و خشک و نیمه‌بیابانی دارد و در روزهای تابستان دمای آن به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از طرفی رطوبت هوا در این بندر نیز بالا است و تحمل آب و هوای این شهر در نیمه نخست سال برای بسیاری از گردشگران ممکن نیست. بهترین زمان برای سفر به بوشهر فصل‌های پاییز و زمستان است. آب و هوای بوشهر در این زمان از سال بهاری و دلپذیر است و خبری از سوز زمستانی در این بندر نیست. این شهر امکانات اقامتی و رفاهی مناسبی مانند هتل‌ها و رستوران‌های با کیفیت دارد و سفر به این شهر از مسیر جاده‌ای و هوایی میسر است.

۱۴. بندر خمیر

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۵ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان خمیر (مشاهده روی نقشه)

بندر خمیر مقابل جنگل های حرا در خلیج فارس از نمای بالا

منبع عکس: مجله گردشگری هم اقلیم، عکاس نامشخص

بندر خمیر از دیگر شهرهای کم ارتفاع در استان هرمزگان است که در کرانه خلیج فارس قرار دارد. این شهر در مجاورت تالاب بین‌المللی خورخوران قرار گرفته است و به همین جهت از آن با نام شهر تالابی ایران یاد می‌کنند. با وجود اقلیم گرمسیر و آب و هوای خشک نیمه‌بیابانی در بندر خمیر، جاذبه‌های طبیعی قابل‌توجهی در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورند.

جزیره‌های وارمی و مردو، تالاب خورخوران، جنگل‌های حرا، برج قلعه تاریخی خمیر و مسجد جامع بندر خمیر از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر خمیر هستند. در این بندر آب انبارهای تاریخی و چشمه‌های آبگرم درمانی نیز وجود دارند. بازار سنتی بندر خمیر یکی از قدیمی‌ترین بازارها در استان هرمزگان است که طراحی آن را در گذشته با الگو برداری از بازار وکیل شیراز انجام داده‌اند. این بازار همچنان فعالیت می‌کند و مکانی مناسب برای خرید سوغات و صرف غذاهای محلی جنوبی است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی بندر خمیر می‌توان به کاروانسرای تقی خانی در مسیر جاده‌ای بندر عباس به بندر لنگه اشاره کرد. روستای کهورستان از خوش آب و هواترین مناطق هرمزگان است که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال بندر خمیر قرار دارد. آب و هوای این روستا تفاوت قابل‌توجهی با سایر نواحی هرمزگان دارد و سراسر این منطقه را کوهستان‌ها و درختان کهور پوشانده‌اند. در سفر به بندر خمیر می‌توانید زمانی را به بازدید از روستای کهورستان اختصاص دهید.

چرخش قایق در مسیر تالابی بندر خمیر مقابل جنگل حرا از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

دیوار سدار از دیگر جاذبه‌های تاریخی بندر خمیر در فاصله سه کیلومتری شرق آن است. کوه سرسبز گوری نیز در شمال بندر خمیر، چشم‌اندازی زیبا به خلیج فارس و سواحل این شهر دارد. در نقطه تلاقی جنگل حرا با خلیج فارس و در دماغه جزیره مردو، کلبه‌ای زیبا قرار گرفته است که آن را با نام «کلبه کالنگار» می‌شناسند. این کلبه محیطی بکر و مناسب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به بندر خمیر نیمه دوم سال است. در فصل‌های سرد سال هوا در این بندر بهاری و معتدل است. شهرهای بندر عباس و بندر لنگه به‌ترتیب در ۹۰ کیلومتری شرق و غرب بندر خمیر قرار دارند و بهترین مسیر دسترسی به این بندر، از این شهرها می‌گذرد. در بندر خمیر امکان اقامت در خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی را خواهید داشت.

۱۳. بندر عباس

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۰ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: مرکز استان هرمزگان، شهرستان بندر عباس (مشاهده روی نقشه)

بلوار ساحلی بندرعباس کنار میدان از نمای بالا

منبع عکس: ایران هتل  آنلاین، عکاس نامشخص

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و دسترسی مناسبی به مهم‌ترین بندرها و جزیره های ایرانی خلیج فارس دارد. این شهر در گذشته با نام «بندر گمبرون» شناخته می‌شد و از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران بود. امروزه نیز بخش قابل‌توجهی از واردات و صادرات ایران از اسکله‌های تجاری این شهر انجام می‌شود. بندر عباس در جوار خلیج فارس قرار دارد و یکی از کم ارتفاع ترین شهرهای ایران است.

بازارهای متنوع بندر عباس از بازار سنتی این شهر تا مجتمع‌های تجاری مدرن از پرطرفدارترین مکان‌ها میان گردشگران هستند. این شهر در طول زمان فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و فرهنگ بومی غنی دارد. در روزهای آخر سال و نزدیک به نوروز، بندرعباس حال‌وهوایی خاص به خود می‌گیرد و گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات نوروزی در این شهر برنامه‌ریزی می‌کنند. دسترسی به جزیره‌های قشم، هرمز و لارک از این شهر با انواع کشتی و قایق میسر است.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس می‌توان به حمام گله داری، معبد هندوها، عمارت کلاه فرنگی، قلعه فین، مسجد جامع دلگشا، امامزاده سید مظفر و مسجد ناصری اشاره کرد. پل لاتیدان نیز از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی هرمزگان در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس است که در گذشته مسیر ارتباطی بین این شهر و سایر شهرهای هرمزگان را میسر می‌کرد. در بندرعباس پارک‌ها و بوستان‌های متنوعی نیز وجود دارند که مورد توجه گردشگران هستند.

پارک ساحلی بندرعباس با درختان نخل از نمای بالا

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

در سفر به بندرعباس در صورت تمایل به آشنایی با فرهنگ مردم بومی هرمزگان می‌توانید زمانی را به بازدید از روستاهای اطراف این شهر اختصاص دهید. در این مناطق می‌توانید طعم غذاهای تند جنوبی را نیز تجربه کنید. برای اقامت در بندرعباس گزینه‌های متعددی از انواع هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی پیش روی شما قرار دارند.

برای سفر به بندر عباس می‌توانید مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی را انتخاب کنید. بهترین زمان سفر به این شهر از نخستین روزهای پاییز تا اواسط فروردین ماه است. تعطیلات نوروز فصل شلوغ گردشگری در این شهر به شمار می‌رود و در این زمان از سال، رزرو محل اقامت پیش از سفر ضروری است.

۱۲. بندر لنگه

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۰ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه (مشاهده روی نقشه)

کشتی های تجاری پهلو گرفته در اسکله بندر لنگه از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

بندر لنگه از قدیمی‌ترین و زیباترین بندرهای جنوب ایران در استان هرمزگان است و به‌دلیل ظرفیت‌های بالای گردشگری از گذشته مورد توجه گردشگران بوده است و از آن با نام عروس بندرهای ایران یاد می‌کنند. رونق صید مروارید در سواحل اطراف بندر لنگه در گذشته نیز سبب نام‌گذاری این بندر به نام مروارید خلیج فارس بود.

موقعیت مناسب بندر لنگه به‌لحاظ عمق بالای آب در نواحی نزدیک به ساحل سبب تردد آسان کشتی‌های تجاری در اسکله‌های این بندر می‌شود. سواحل این شهر از زیباترین سواحل خلیج فارس هستند و پرورش میگو و صید انواع ماهی در این مناطق رواج دارد. پوشش گیاهی اطراف بندر لنگه را درختان کنار، سمر و سلم تشکیل می‌دهند و مراتع زیادی گرداگرد این شهر قرار گرفته‌اند. بومیان بندر لنگه انواع صنایع دستی جنوب ایران مانند گلابتون دوزی و صنایع حصیری را تولید می‌کنند و در غرفه‌های ساحلی و بازارهای سنتی این شهر به فروش می‌رسانند.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر لنگه می‌توان به عمارت فکری در کرانه ساحلی این شهر اشاره کرد که از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری خانه‌های جنوب ایران است. مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی و قلعه شیخ سلطان نیز از دیگر بناهای تاریخی در این بندر هستند. چنانچه تمایل به بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف بندر لنگه دارید، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، برکه دریا دولت و چشمه‌های آبگرم بادون و آسک گزینه‌هایی مناسبی برای شما خواهند بود.

در بندر لنگه هتل‌های متعددی وجود ندارد؛ اما هتل دیپلمات از معروف‌ترین اقامتگاه‌های این شهر است. خانه‌ها و ویلاهای محلی و اقامتگاه‌های بومگردی از دیگر گزینه‌های مناسب برای اقامت در این بندر هستند. انواع خوراک محلی و غذاهای سنتی جنوب ایران نیز در رستوران‌های محلی این شهر سرو می‌شوند. «گبولی» غذای معروف بندر لنگه است که گردشگران زیادی در سفر به این شهر طعم آن را تجربه می‌کنند.

بهترین زمان سفر به بندر لنگه فصل‌های پاییز و زمستان و نخستین روزهای فصل بهار هستند. این بندر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب بندر عباس و بین بنادر خمیر و چارک قرار دارد. بندر لنگه فرودگاه دارد؛ اما پروازهای آن محدود هستند. دسترسی به این بندر از مسیر جاده‌ای از سمت بوشهر و بندر عباس امکان‌پذیر است.

۱۱. بندر دیلم

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۱۰ متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیلم (مشاهده روی نقشه)

کشتی های تجاری پهلو گرفته در اسکله بندر دیلم از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

بندر دیلم از قدیمی‌ترین بندرهای ایران در جوار خلیج فارس است و در استان بوشهر قرار دارد. بندرهای گناوه و ماهشهر در همسایگی این شهر قرار گرفته‌اند. بندر دیلم در سال ۱۳۷۴ به یکی از شهرهای مستقل استان بوشهر تبدیل شد و هم‌چنان ساختار بکر و بومی خود را حفظ کرده است. این بندر سواحلی بسیار زیبا و طبیعتی منحصربه‌فرد دارد که پارک‌های جنگلی در آن قرار گرفته‌اند.

از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی اطراف بندر دیلم می‌توان به پارک‌های عامری، بیدو، دره امیری و کوه بیکس اشاره کرد. آب‌های اطراف این بندر محل زندگی گونه‌های مختلف دریایی مانند دلفین‌ها و کوسه‌ها هستند؛ پس برای غواصی و شنا در آب‌های اطراف بندر دیلم باید احتیاط کنید. چنانچه قصد اتراق در سواحل اطراف این بندر را دارید، سه کمپ ساحلی با امکانات مناسب در خیابان ساحلی، هم جوار بازارچه ساحلی و خیابان گلزار این شهر قرار دارند.

از دیگر جاهای دیدنی بندر دیلم اسکله صیادی این شهر است. در نخستین ساعت‌های روز در این اسکله امکان خرید ماهی تازه و صید روز را خواهید داشت. از بناهای تاریخی این بندر نیز می‌توان قلعه آقا خان حصار، قلعه حصار، بازار دیلم، بندر حماد و امامزاده‌ها و خانه‌های تاریخی این شهر را نام برد. بازار تاریخی بندر دیلم هم‌چنان پابر جا است و رونق فراوانی دارد. در فصل‌های شلوغ گردشگری، افراد زیادی از این بازار بازدید و خرید می‌کنند.

تردد گردشگران در ساحل امام حسن بندر دیلم

منبع عکس: ایران هتل آنلاین، عکاس نامشخص

در طول فصل‌های گرم دمای هوای بندر دیلم به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و شرجی آن نیز بسیار بالا است. بهترین زمان برای سفر به بندر دیلم از اواسط مهرماه تا اواسط فروردین ماه است. در این زمان‌ها هوا در این شهر بهاری است و خبری از سوز و سرمای زمستانی نیست. بهترین گزینه برای اقامت در این بندر خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی هستند. برای صرف انواع غذاهای محلی نیز می‌توانید به رستوران‌های بومی بندر دیلم بروید.

دسترسی به بندر دیلم از شهرهای بوشهر، اهواز و بهبهان از مسیر جاده‌ای میسر است؛ اما این شهر فرودگاه ندارد. چنانچه تمایل به سفر به بندر دیلم از مسیر هوایی یا ریلی دارید، تنها بخشی از مسیر را تا بندر بوشهر یا اهواز می‌توانید با استفاده از این خطوط طی کنید. فاصله بوشهر تا بندر دیلم در حدود ۱۷۰ کیلومتر است و عبور از این جاده نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد.

۱۰. رشت

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: هشت متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: مرکز استان گیلان، شهرستان رشت (مشاهده روی نقشه)

ساختمان سفید شهرداری در رشت با حضور گردشگران از نمای بالا

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

رشت از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی ایران در فاصله کوتاهی از کرانه دریای مازندران است که در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. این شهر در جلگه‌های ساحلی استان گیلان قرار دارد و از کم ارتفاع‌ترین شهرهای ایران است. آب و هوای معتدل در طول سال و جاذبه‌های گردشگری متنوع در این شهر، رشت را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری شمال ایران تبدیل کرده‌اند.

رشت در سال ۲۰۱۵ میلادی در اجلاس جهانی یونسکو به‌عنوان «شهر خلاق» معرفی شد. این عنوان به‌دلیل نوآوری و خلاقیت در زمینه خوراک شناسی به رشت تعلق گرفت و تنها ۱۸ شهر دیگر در جهان این عنوان را دریافت کرده‌اند. در تقویم ملی ایران روز ۱۲ دی را با نام روز رشت می‌شناسند.

اطراف رشت رودخانه‌های متعددی جریان دارند که محیط اطراف آن‌ها برای اتراق در طبیعت مناسب هستند. از مهم‌ترین رودهای این منطقه می‌توان به رودخانه‌های سیاهرود و گوهر رود اشاره کرد. ساحل حاجی بکنده، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، دریاچه سد سقالکسار، پارک ملی و دریاچه سراوان، موزه روستایی گیلان و تالاب عینک از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر هستند. بازار بزرگ و سنتی رشت نیز از محبوب‌ترین مقاصد گشت‌وگذار میان گردشگران به شمار می‌رود و مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ مردم گیلان و خرید انواع سوغات این شهر است.

رشت از پربارش‌ترین شهرهای ایران است و در طول فصل تابستان نیز بارندگی را تجربه می‌کند. بهترین زمان برای سفر به این شهر از نخستین روزهای بهار تا اواسط تیر ماه و از اوایل شهریور تا واپسین روزهای فصل پاییز هستند. در طول زمستان نیز بیشتر بارش‌ها در رشت به‌صورت باران است و یخبندان زمستانی در این شهر اتفاق نمی‌افتد.

رشت زیرساخت‌های مناسبی برای پذیرایی از گردشگران دارد. از هتل‌های پنج ستاره تا اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی در این شهر در اختیار گردشگران قرار دارند. رستوران‌های این شهر نیز بهترین مکان‌ها برای تجربه طعم غذاهای متنوع گیلان هستند. برای دسترسی به این شهر گزینه‌هایی مانند مسیر هوایی و جاد‌ه‌ای پیش روی شما قرار دارند.

۹. بندر چابهار

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: هفت متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: جنوب استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار (مشاهده روی نقشه)

بندر چابهار

منبع عکس: سایت این تودی، عکاس نامشخص

بندر چابهار از مهم‌ترین شهرهای ساحلی و کم ارتفاع در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان است. از این شهر با عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یاد می‌کنند؛ زیرا از مسیر دریای مکران به اقیانوس هند راه دارد. گرچه این بندر در یکی از گرم‌ترین مناطق ایران قرار گرفته است، اطراف آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی قرار دارند که سبب استقبال گردشگران از این بندر می‌شوند.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی چابهار می‌توان به کوه‌های مریخی، تالاب لیپار، کوه‌های گل فشان، گورستان جن، ساحل صخره ای چابهار، درخت مکرزن، غارهای بان مسیتی و ساحل شبتاب اشاره کرد. سواحل اطراف این بندر به‌دلیل ساختار صخره‌ای و فرسایش طولانی مدت در جوار آب دریا، بسیار تماشایی هستند. از زیباترین جاذبه‌های اطراف بندر چابهار نیز می‌توان به ساحل درک، بندر گواتر، مسجد جامع دزک، ساحل تیس و منطقه حفاظت‌شده گاندو اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به بندر چابهار ۶ ماه دوم سال است. گرمای تابستانی این بندر برای گردشگران بسیار آزاردهنده خواهد بود و امکان بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را از بین می‌برد. در سفر به چابهار امکان صرف انواع غذاهای محلی جنوب ایران مانند قلیه ماهی را در رستوران‌های محلی و ساحلی این شهر خواهید داشت.

بندر چابهار هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی نیز دارد که سلیقه گردشگران مختلف را پوشش می‌دهند. برای سفر به این بندر گزینه‌هایی مانند سفر جاده‌ای و هوایی پیش روی شما قرار دارد.

۸. بندر کنگ

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: پنج متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه (مشاهده روی نقشه)

کوچه های باریکبندر کنگ میان نمای سفید خانه های سنتی

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

بندر کنگ از قدیمی‌ترین بنادر استان هرمزگان و از توابع شهرستان بندر لنگه است. این شهر از زیباترین شهرهای جنوبی ایران در کرانه خلیج فارس است که هم‌چنان بافتی بومی و سنتی دارد. گشت‌وگذار در کوچه پس کوچه‌های بندر کنگ برای علاقه‌مندان به گردشگری در مناطق بومی و سنتی بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

بخش زیادی از بندر کنگ را بافت قدیمی این شهر تشکیل می‌دهد که در آن بادگیرهای قدیمی، سایه اندازها و کوچه‌های باریک قرار گرفته‌اند. معماری ساختمان‌ها در این شهر توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بخشی از ساختار بندر کنگ را به‌عنوان بافت تاریخی ارزشمند در فهرست میراث ملی ایران ثبت کرده‌اند. در این بندر بناهای تاریخی نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

ساختمانهای تاریخی بندر کنگ با نمای سفید مقابل درختان نخل

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

از معروف‌ترین بناهای تاریخی در بندر کنگ می‌توان قلعه پرتغالی‌ها را نام برد. این بندر نیز مانند بسیاری از شهرهای جنوبی ایران زمانی در تصرف کشور پرتغال بود و این بنا از دوره اشغال این بندر به‌جای مانده است. قلعه پرتغالی‌ها در بخش ساحلی بندر کنگ قرار دارد و در زمان کشند آب بخشی از آن زیر آب می‌رود.

از دیگر جاهای دیدنی بندر کنگ می‌توان برکه دریا دولت، خانه گلبتان، تندیس لنج بوم موسی، موزه مردم شناسی و قلعه لشتان را نام برد. گشت‌وگذار در بازار محلی این بندر و خرید سوغات و صنایع دستی در این شهر نیز خالی از لطف نیست.

بهترین زمان سفر به بندر کنگ فصل‌های پاییز و زمستان و نخستین روزهای بهار هستند. برای اقامت در این بندر می‌توانید اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی را انتخاب کنید. بندر کنگ در مسیر دسترسی بندر عباس به بندر لنگه و ۱۰ کیلومتر مانده به بندر لنگه قرار دارد.  

۷. آبادان

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: سه متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان خوزستان، شهرستان آبادان (مشاهده روی نقشه)

تردد کشتی ها در رودخانه کارون در آبادان از نمای بالا

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

آبادان از کم ارتفاع‌ترین شهرهای جنوبی ایران در استان خوزستان است که در جوار خلیج فارس قرار دارد. این شهر به‌دلیل قرارگیری بین رودخانه‌های اروند، کارون و بهمنشیر از گذشته‌های دور تاکنون موقعیت ویژه اقتصادی و تجاری داشته است. آبادان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود و فرهنگی غنی همراه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار دارد.

از معروف‌ترین جاهای دیدنی آبادان می‌توان به موزه آبادان، بقعه خضر، سینما نفت و مسجد رنگونی‌ها اشاره کرد. موزه آبادان از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که آثار قابل‌توجهی از دوره‌های مختلف تاریخی در آن به چشم می‌خورند. در این شهر موزه‌های دیگری نیز فعالیت می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به موزه بنزین خانه و موزه حیات وحش اشاره کرد. یادمان‌های شهدا و موزه دفاع مقدس آبادان از دیگر جاهای دیدنی این شهر هستند که پس از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق به وجود آمده‌اند.

سواحل رودخانه‌های اطراف آبادان از جاذبه‌های طبیعی نزدیک این شهر هستند و گردشگران و ساکنان آبادان و شهرهای نزدیک به آن برای پیک نیک در این مناطق اتراق می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار این شهر می‌توان به بازارهای سنتی آبادان اشاره کرد. نزدیکی به منطقه آزاد اروند سبب رونق بازارهای آبادان مانند بازار ته لنجی، بازار مرکزی آبادان، بازار ماهی فروشان، بازار کویتی‌ها و بازار امیری شده است. پل کابلی آبادان در منطقه کوی فرهنگیان از دیگر دیدنی‌های این شهر به شمار می‌رود. کلیسای ارامنه قاراپت مقدس نیز از دیگر بناهای تاریخی این شهر است که امروزه نیز گردهمایی‌های ارامنه آبادان در آن برگزار می‌شوند.

بهترین زمان برای سفر به آبادان فصل‌‌های پاییز و زمستان و نخستین روزهای فصل بهار هستند. صرف غذاهای محلی در رستوران‌های سنتی این شهر و خرید انواع سوغات مانند خرما، حصیربافی‌ها و انواع ماهی‌ها از بازارهای آبادان از بهترین بخش‌های سفر به این شهر به شمار می‌روند. برای سفر به آبادان می‌توانید مسیرهای مختلف زمینی، هوایی و ریلی را انتخاب کنید.

۶. خرمشهر

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: سه متر بالاتر از سطح دریا
  • آدرس: استان خوزستان، شهرستان خرمشهر (مشاهده روی نقشه)

پل سفید بر فراز رود کارون در خرمشهر از نمای بالا

منبع عکس: سایت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

خرمشهر از معروف‌ترین شهرهای استان خوزستان در فصله کوتاهی از خلیج فارس است. رودخانه‌های اروند و کارون در این شهر به یکدیگر می‌رسند. رودخانه کارون و جاذبه‌های اطراف آن سبب استقبال گردشگران زیادی از خرمشهر در طول سال می‌شوند. تاریخ پر فرازونشیب خرمشهر سبب شکل‌گیری بناهای متنوع و یادگارهایی از دوره‌های تاریخی مختلف در این شهر شده است.

خرمشهر از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها مرکز شهر و دیگری سه دهستان در حومه آن هستند. جاهای دیدنی خرمشهر در گوشه و کنار شهر قرار گرفته‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها موزه جنگ است. ساختمان این موزه نخست در اختیار شرکت نفت بود؛ اما پس از شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق به اشغال نیروهای عراقی در آمد. در دهه ۷۰  خورشیدی این ساختمان تغییر کاربری داد و به محل برگزاری همایش‌ها و موزه جنگ تبدیل شد.

عبور نوجوان با قایق تک نفره از کنار نخل های جزیره مینو

منبع عکس: خوزستان خبر، عکاس نامشخص

از دیگر دیدنی‌های خرمشهر می‌توان مسجد جامع خرمشهر، یادمان شهدای شلمچه، پل قدیم کارون، آرامگاه دریادار بایندر و ساختمان گمرک را نام برد. تالاب ناصری از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی خرمشهر است که در فاصله ۱۷ کیلومتری آن قرار دارد. این تالاب محل تجمع گونه‌های متنوع پرندگان بومی و مهاجر مانند انواع اردک‌ها و غازها است.

جزیره مینو از دیگر جاهای دیدنی خرمشهر در فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر است. این جزیره از مهم‌ترین گردشگاه‌ها در منطقه تجاری اروند به شمار می‌رود. خرمشهر و توابع اطراف آن از مهم‌ترین تولیدکنندگان خرما در ایران هستند و بیش از ۳۰ نوع خرما در این مناطق به عمل می‌آیند.

بهترین زمان سفر به خرمشهر فصل‌های سرد سال و نخستین روزهای بهار هستند و تعطیلات نوروز شلوغ‌ترین فصل گردشگری این شهر به شمار می‌رود. خرمشهر فاصله کوتاهی تا آبادان دارد و دسترسی به آن از مسیر هوایی، ریلی و جاده‌ای از آبادان میسر است.

۵. بندر ترکمن

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریا
  • آدرس: استان گلستان، شهرستان بندر ترکمن (مشاهده روی نقشه)

مردم ترکمن با لباس های محلی در حال اجرای مراسم  محلی

منبع عکس: پینورست، عکاس نامشخص

بندر ترکمن از پرگردشگرترین شهرهای استان گلستان در کرانه‌های شرقی دریای مازندران است. این شهر و مناطق اطراف آن در جلگه‌های پست ساحلی قرار گرفته‌اند و از کم ارتفاع‌ترین شهرهای ایران هستند. بندر ترکمن به تنها جزیره دریای مازندران یعنی جزیره آشوراده دسترسی دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی در طول سال به این منطقه تردد می‌کنند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی بندر ترکمن می‌توان به منطقه شکار ممنوع صوفیکم اشاره کرد. در این منطقه حفاظت‌شده گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجر و بومی در طول سال دیده می‌شوند. علاقه‌مندان به پرنده‌نگری در فصل مهاجرت پرندگان به ان نواحی سفر می‌کنند. تالاب و گل فشان گمیشان از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این شهر است.

در بندر ترکمن بازارهای محلی و سنتی متنوعی وجود دارند که محصولات و صنایع دستی ساخت مردم این شهر در آن‌ها عرضه می‌شوند. بازار ساحلی و دوشنبه بازار معروف‌ترین بازارهای این بندر هستند. اسکله تفریحی بندر ترکمن نیز با امکانات مناسب از بهترین گزینه‌های گشت‌وگذار در این شهر است و امکانات مناسبی برای گردشگران در آن تعبیه کرده‌اند.

بهترین زمان سفر به بندر ترکمن از نخستین روزهای فصل‌ بهار تا اواخر تابستان است. برای سفر به بندر ترکمن می‌توانید مسیرهای ریلی و زمینی را انتخاب کنید.

۴. بندر نوشهر

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریا
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر (مشاهده روی نقشه)

کشتی تجاری پهلو گرفته در اسکله بندر نوشهر

منبع عکس: سازمان بنادر و دریانوردی، عکاس نامشخص

نوشهر از مهم‌ترین بنادر شمالی ایران در جوار دریای مازندران است که در جلگه‌های کم ارتفاع شمالی ایران قرار دارد. این بندر از مهم‌ترین مراکز مبادلات اقتصادی در ایران به شمار می‌رود و از گذشته‌های دور تاکنون محل رفت و آمد کشتی‌های تجاری از نقاط مختلف جهان بوده است. از طرف دیگر نزدیکی این بندر نسبت به بندرهای جنوبی ایران به پایتخت ایران، بر اهمیت نوشهر می‌افزاید.

بندر نوشهر آب و هوا و طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی دارد. اطراف این شهر را جنگل‌های انبوه و رودخانه‌های خروشان پوشانده‌اند. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌توان به پارک جنگلی و ساحل سیسنگان، آبشار چلندر و دیو چشمه اشاره کرد. دریاچه ارواح، روستای تماشایی حیرت و دریاچه سد آویدر نیز از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به بندر نوشهر هستند.

در بندر نوشهر گزینه‌های متنوعی از بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن مازندران وجود دارند که برای خرید انواع سوغات شمال ایران مناسب هستند. رستوران‌ها و مراکز اقامتی در این شهر نیز تنوع بالایی دارند و سلیقه همه گردشگران را پوشش می‌دهند.

بهترین زمان سفر به بندر نوشهر فصل بهار است. آب و هوا در این شهر از نخستین روزهای شهریور ماه تا اواخر پاییز معتدل می‌ماند و در زمستان نیز خیلی سرد نمی‌شود. برای سفر به نوشهر می‌توانید مسیر زمینی یا هوایی را انتخاب کنید.

۳. رامسر

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۲۱ متر پایین‌تر از سطح دریا
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان رامسر (مشاهده روی نقشه)

طبیعت سرسبز و ساختمان های رامسر از نمای تله کابین رامسر

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

رامسر از زیباترین شهرهای کم ارتفاع ایران در کرانه دریای مازندران است. این شهر را به‌دلیل ظرفیت‌های قابل‌توجه گردشگری به نام عروس شهرهای شمالی ایران نام‌گذاری کرده‌اند. گردشگران داخلی و خارجی زیادی به‌دلیل شهرت این شهر در طول سال از آن بازدید می‌کنند.

رامسر از یک سو به دریا و از سوی دیگر به کوه می‌رسد؛ اما بخش قابل‌توجهی از این شهر در جلگه‌های ساحلی قرار دارد و به همین دلیل در دسته کم ارتفاع ترین شهرهای ایران قرار می‌گیرد. گرداگرد رامسر را طبیعت سرسبز و تماشایی پوشانده و امکانات تفریحی مناسبی نیز در اسکله‌های این شهر تعبیه شده است.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی رامسر می‌توان به قلعه مارکوه، باغ ایرانی، تله کابین رامسر، کاخ مرمر و بازار محلی رامسر اشاره کرد. اطراف این شهر نیز روستاها و ییلاق‌های بسیار زیبایی به چشم می‌خورند که علاقه‌مندان به طبیعت گردی می‌توانند زمانی را به گشت‌وگذار و اتراق در این مناطق بگذرانند. روستای جواهرده، ییلاق گرسماسر، پارک جنگلی صفارود، دهستان جنت رودبار و جنگل دالخانی از زیباترین عرصه‌های طبیعی اطراف رامسر به شمار می‌روند.

طبیعت سرسبز جواهرده با کلبه کنار دریاچه از نمای بالا

منبع عکس: بام نیوز، عکاس نامشخص

با گشت‌وگذار در طبیعت اطراف رامسر امکان بازدید از جاذبه‌های طبیعی متنوعی مانند سد میجران، آبشار ایج، دریاچه قو و دیگر دریاچه‌ها و آبشارهای خروشان را نیز خواهید داشت. بازارهای سنتی و محلی رامسر مکان‌هایی مناسب برای خرید تازه‌ترین محصولات کشاورزی و انواع سوغات شمال هستند.

بهترین زمان سفر به رامسر از نخستین روزهای فصل بهار تا نخستین روزهای پاییز است و تنها در مرداد ماه رطوبت هوای این شهر بالا می‌رود. آب و هوای رامسر در طول ۶ ماه دوم سال نیز خیلی سرد نیست و علاقه‌مندان به سفر در زمستان می‌توانند در این زمان از سال به رامسر بروند.

این شهر زیرساخت‌های اقامتی مانند هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای اجاره‌ای مجلل و رستوران‌های متنوعی نیز دارد. برای سفر به رامسر می‌توانید مسیرهای زمینی و هوایی را انتخاب کنید.

۲. بندر آستارا

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۲۱ متر پایین‌تر از سطح دریا
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان آستارا (مشاهده روی نقشه)

اسکله بندر آستارا در جوار خط سبز ساحلی از نمای بالا

منبع عکس: سازمان بنادر و دریانوردی، عکاس نامشخص

بندر آستارا از مهم‌ترین شهرهای گیلان در شرق دریای مازندران است که به‌دلیل نزدیکی به مرز ایران با جمهوری آذربایجان اهمیت بالایی دارد. این شهر از کم ارتفاع ترین شهرهای ساحلی در جلگه‌های شمالی ایران است.

جاهای دیدنی آستارا تنوع بسیاری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ساحل صدف، منطقه گردشگری حیران، تالاب استیل، چشمه آبگرم کوته کومه، منطقه حفاظت‌شده لوندویل و باغ پرندگان آستارا اشاره کرد. از مهم‌ترین بناهای تاریخی بندر آستارا نیز می‌توان قلعه شیندان، قلعه تک آغاج و بقعه پیر قطب الدین را نام برد.

بهترین زمان سفر به آستارا فصل‌های بهار و تابستان هستند. آب و هوای این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان نیز معتدل است و علاقه‌مندان به گردشگری در فصل‌های خلوت می‌توانند این زمان را برای سفر به آستارا انتخاب کنند.

بندر آستارا هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی مناسبی برای پذیرش گردشگران دارد. خانه‌های ویلایی و محلی در این شهر نیز آمادگی میزبانی از گردشگران به‌خصوص در فصل‌های شلوغ گردشگری را دارند. برای سفر به بندر آستارا می‌توانید مسیر زمینی را انتخاب کنید؛ اما برای سفر هوایی به این شهر باید به اردبیل بروید و فاصله فرودگاه اردبیل تا آستارا را زمینی طی کنید.

۱. بندر انزلی

  • میانگین ارتفاع از سطح دریا: ۲۶ متر پایین‌تر از سطح دریا
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان انزلی (مشاهده روی نقشه)

بندر انزلی یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شمال ایران در استان گیلان است. این شهر پنجمین بندر فعال ایران به شمار می‌رود و به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع، از گردشگران زیادی در طول سال میزبانی می‌کند.

مهم‌ترین جاذبه طبیعی در بندر انزلی تالاب انزلی است که از مهم‌ترین مناطق زیست جانوری در جهان به شمار می‌رود. این تالاب در بخش جنوبی شهر انزلی قرار دارد و نیلوفرهای آبی در آن به چشم می‌خورند. در طول فصل زمستان گونه‌های مختلفی از پرندگان از سایر کشورها به این تالاب مهاجرت کرده و آن را به یکی از مقاصد پرنده‌ نگری ایران تبدیل می‌کنند.

از دیگر جاهای دیدنی بندر انزلی می‌توان به آکواریوم بندر انزلی، موج شکن انزلی، برج ساعت، پل‌های تاریخی این شهر، کاخ سلطنتی، حمام شاه، حافظیه انزلی، مناره انزلی، کاخ میان پشته و کشتی میرزا کوچک خان جنگلی اشاره کرد. بلوار ساحلی در نزدیکی اسکله انزلی قرار دارد و از پرترددترین نقاط این شهر میان گردشگران است. در این بلوار برخی از مراکز خرید انزلی و رستوران‌هایی متنوع قرار گرفته‌اند که برای گشت‌وگذار مناسب هستند.

از مهم‌ترین بازارهای بندر انزلی می‌توان بازارهای کاسپین، پردیس، گیلار، سپه و شنبه بازار انزلی را نام برد. این بازارها محل عرضه محصولات طبیعی و سوغات معروف گیلان هستند. بهترین زمان سفر به بندرانزلی از نخستین روزهای بهار تا اواخر تیرماه و از نخستین روزهای شهریور تا اواسط فصل پاییز هستند. بندر انزلی در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی رشت قرار دارد. برای سفر هوایی به بندر انزلی باید به رشت بروید و خود را از مسیر جاده‌ای به بندر انزلی برسانید.

خانه ها و بلوار ساحلییی بندر انزلی از نمای بالا

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی کم ارتفاع ترین شهرهای ایران و جاذبه‌های دیدنی آن‌ها پرداختیم. شما نیز می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، تجربه‌های سفر خود به این مناطق را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟

شهرهای ساحلی ایران در کرانه دریاهای مازندران، مکران و خلیج فارس

کم ارتفاع ترین نقطه ایران کجاست؟

بندر انزلی با ارتفاع ۲۶ متر پایین‌تر از سطح دریا کم ارتفاع ترین نقطه ایران است. از دیگر کم ارتفاع ترین شهرهای ایران می‌توان بندر آستارا، رامسر، بندر نوشهر، بندر ترکمن خرمشهر را نام برد.

ارتفاع شهرها را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

ارتفاع شهرها را با توجه به بلندی آن‌ها نسبت به آب‌های آزاد اندازه می‌گیرند.

کمترین میزان ارتفاع از سطح دریا چقدر است؟

ارتفاع شهرهای بندر انزلی و بندر آستارا بیش از ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریا است.

عکس‌ کاور از وب‌سايت ایرانگرد

مطالب مرتبط:

دیدگاه