گردشگری داوطلبانه؛ راهی برای ارزش بخشیدن به سفر

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
گردشگری داوطلبانه؛ راهی برای ارزش بخشیدن به سفر

گردشگری داوطلبانه، ترکیبی از سفر و مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه‌ی زیست محیطی یا بشردوستانه است که رویکردی نوظهور برای کشف کشوری جدید و کمک به توسعه‌ی پایدار محسوب می‌شود. 

اگر می‌خواهید به سفرهای دور و طولانی بروید و در عین حال، دوست دارید که سفر مفیدی داشته باشید، شاید گردشگری داوطلبانه (voluntourism: ترکیبی از دو کلمه‌ی انگلیسی Voluntary + Tourism) همان چیزی باشد که شما به‌دنبال آن هستید. همان طور که از اسم این نوع گردشگری برمی‌آید، آژانس‌های معتبر زیادی هستد که برنامه‌های داوطلبانه‌ی هوشمندانه‌ای ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها برای این منظور استفاده کرد.

گردشگری داوطلبانه

برای انجام این نوع گردشگری که برای دانشجوها، کارمندهای شرکت‌های تازه کار و هر مسافر دیگری مناسب است، می‌توانید خیلی راحت در اینترنت به‌دنبال فعالیت‌های داوطلبانه بگردید. موضوع موردعلاقه‌ی خود (آموزش انگلیسی، فعالیت‌های زیست محیطی شامل محافظت از حیات وحش و پاک‌سازی زباله‌های پلاستیکی از اقیانوس‌ها، یا خدمات درمانی و غیره) را به‌همراه مقصد و مدت دوره انتخاب کنید. ثبت نام در این برنامه‌ها و پذیرفته شدن در آن‌ها نیازمند زمان است؛ بنابراین حواس خود را جمع کنید و هم‌زمان در چند برنامه ثبت نام کنید.

گردشگری داوطلبانه

انتخاب شدن برای یکی از این برنامه‌ها به معنی پیدا کردن یک اسپانسر برای سفر و اقامت شما است؛ اما باز هم لازم است که بخشی از هزینه را خودتان متقبل بشوید. شاید، بعد از رسیدن به کشور مقصد، به‌همراه خانواده‌ی میزبان و در خانه‌ی آن‌ها زندگی کنید.

گردشگری داوطلبانه

طوری رفتار کنید تا در طول اقامت خود تاثیر مثبتی بر جامعه داشته باشید. با شرکت در برنامه‌های بین‌المللی کارآموزی می‌توانید یک گواهینامه‌ی معتبر به دست بیاورید که سوابق کاری شما را تقویت می‌کند. هر داوطلب بین ۱۶ تا ۷۵ ساله، می‌تواند در این برنامه‌ها ثبت نام کند.

گردشگری داوطلبانه

با شرکت در این برنامه‌ها می‌توانید برای محفاظت از حیوانات در معرض خطر و اکوسیستم‌های شکننده تلاش کنید. حتی می‌توانید در قلب جنگل آمازون کار کنید. نداشتن زیرساخت‌های عمرانی می‌تواند باعث عقب ماندن یک جامعه بشود، بنابراین می‌توانید به آن‌ها آموزش بدهید تا فضاهای آسان و موردنیاز خود، مانند سرویس‌های بهداشتی، یک خانه یا کلاس درس، را برای خود بسازند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه